Pilasin sääreni epiloimalla!
Ongelma otsikossa - mulla on tummat ja suht runsaat säärikarvat, joiden ajelun aloitin jo kymmenenvuotiaana. Iho on muuten vaalea, joten tummat karvat paistavat muuten ns. kuuhun asti. Ostin sitten lopulta nyt +35 -vuotiaana epilaattorin, kun ajattelin, että sillä saisi sääret pysymään sileänä pidempään. Paha virhe!
Tilanne on nyt se, että sääret ovat melkeinpä kroonisesti punaisilla pisteillä ja nystyröillä, ja pahinta on, että karvat kasvavat ihon alle! En tarkoita sisäänkasvaneita karvoja, joka tekisi sellaisen näpyn, vaan karva kasvaa koko pituudeltaan siististi ihon alla siten, että se näkyy kuitenkin ihon läpi. Nämä saa nypättyä pois vaan, jos rikkoo ihon siitä karvan kohdalta. Sittenpä ne sääret ovatkin kahta kauheamman näköiset. :( Plus säärien nyppimiseen pinseteillä ei meinaa aika riittää elämässä, kun on muutakin tekemistä kuin näiden prkl säärien kanssa nysvääminen.
Kuorin ja kosteutan sääriäni minkä ehdin ja ikinä voin, mutta voinko tehdä enää mitään muuta, vai onko mun sääret nyt lopullisesti pilalla? Apua AV!
Kommentit (23)
Minäkin epiloin vuosien ajan, ja samat ongelmat tuli kuin ap:llä. Minulla ne ongelmat eivät tulleet pysyvästi. Nyt en ole enää muutamaan vuoteen epiloinut, eikä säärissäni näy aiemmat epilointivuodet. Kyllä minulla se säärien iho palautui normaaliksi ennen seuraavaa kesää, jotain viikoissa-kuukausissa kai. Käytin epilointiin Philipsin epilaattoria, jossa on myös ajelupää. Nykyään käytän vain sitä ajelupäätä.
Joidenkin mielestä epilointi vähentää karvojen kasvua pysyvästi. Minulla niin ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
punaiset pilkut katoavat suhteellisen nopeasti.
olen itse epiloinut 15-vuotiaasta lähtien ja nykyisin ei kovinkaan paljon enää karvat kasva sääriin eikä epilointi tunnu miltään eikä tule edes punaisia pilkkuja. muistelen, että muutaman epilointikerran jälkeen katosivat punaiset pilkut.
1. laitteeni mukana olleessa ohjeessa luki, että jos epiloi 1. kerran, pitää ensin poistaa karvat kertakäyttöisellä höylällä ja kun ne ovat kasvaneet parin millimetrin pituisiksi,ne epiloidaan saunalämpimältä hyvin puhdistetulta iholta (epiloidessa on tärkeää, että karvatovat suurinpiirtein yhtä pitkiä ja liian pitkien karvojen epilointia tulee välttää). näin estetään ikävät sivuvaikutukset. koskaan ei ole ihokarvat kasvaneet sisään. jokainen tarkistakoot oman laitteensa mukana tulleet ohjeet, minulla se 1. epilointikerta tapahtui vuonna 2000, joten ohjeetkin on voineet muuttua.
olen huomannut, että ihmiset helposti hyppivät tiettyjen vaiheiden yli ja sitten ihmetellään miksi tuli ongelmia. pitää noudattaa ohjeita.
Jos kuukaudet ovat "nopeasti" niin sitten. Kas kun meidän kaikkien iho ei ole samanlainen.
Hankkiuduin eroon omasta epilaattoristani ja siirryin sokerointiin. Joskus se menee ihan nappiin, joskus ei ihan, mutta ongelmat ihan eri tasolla, lieviä. Ja joskus käytän jotain sensitive-ainetta, jos ei ehdi sokerointiin.
Olettehan muistaneet kuoria ja kosteuttaa sääriä? Kuoriminen on tärkeää. Mulla on kuorimavälineenä sellainen nutturavalkki, tällainen: https://www.piruetti.fi/static/versions/piruetti/35388/Ruskea-nutturava… Kuorin sääret tarkkaan koko pinta-alaltaan. Joskus on joitain sisäänkasvaneita karvoja, mutta ei riesaksi asti. Samoin ihoa pitää rasvata suihkun jälkeen.
Sen välineen, millä kuorit, pitää olla riittävän karhea.