Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti tai isä, miksi et siivoa jälkikasvusi sotkuja kun lähdet pois kyläpaikasta?

Vierailija
24.06.2020 |

Ja miksi annat lastesi käpälöidä kaikkea mitä näkevät ja levittää tavaroita ympäriinsä?

Ystäväni oli juuri lastensa kanssa käymässä. Syötiin yhdessä. Noin minuutin päästä ruokailun aloittamisesta kaatui ensimmäinen maitolasi lattialle. Ei siinä mitään, se oli odotettavissa. Mitä toteaa äiti? "Ei hätää, siivotaan kun ollaan syöty." Öhh... Minä en halua maidon mätänevän laminaattilattialla minuuttia kauempaa helteellä. Mielestäni maito siivotaan heti. No, siivosin toki itse samantien, ja seuraavankin maitolasillisen joka kaatui muutaman minuutin kuluttua.

Lapset levittivät kaikki lemmikkini lelut ympäri asuntoa. Siis sellaisetkin lelut joiden en tiennyt olevan olemassa. Pöytä oli aivan täynnä ruokaa, maitoa ja sotkua ruokailun jäljiltä. Eipä mitään, aika lähteä, lapset kengät jalkaan ja moido!

Huh. Jotenkin odottaisin edes jotain pientä pahoittelua siitä että kämppä on kuin pommin jäljiltä vierailun jälkeen.

Onko monilta vanhemmilta yleisestikin peruskäytöstavat hukassa? Tämä ystäväni ei nimittäin suinkaan ole ainut samanlainen tapaus.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä. 

No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.

Itseasiassa kasvatuksella kyllä voi vaikuttaa, ja paljonkin. Jos lapsi tottuu siihen, että esim. sen kaatuneen lasin siivoaa aina joku muu (kotona vanhemmat sitten kun viitsivät, kylässä emäntä/isäntä kun vanhempi ei eväänsä liikauta) niin kyllä siinä lapsi oppii että "joku muu" hoitaa. Miksipä olla pyörimättä ja hyörimättä ruokapöydässä kun vahingosta ei seuraa mitään, tulee vaan uusi lasi täytettynä nenän eteen ja lattialla konttaa joku muu kuin kaataja itse.

Vahinkoja sattuu toki, eikä niistä ole aiheellista lapselle esim. raivota jos muki kaatuu, mutta jos lapsi on niin iso, että juo lasista/mukista, silloin hän on myös niin iso että ikätasonsa mukaisesti osallistuu siivoamiseen, mitä vanhempi, sitä enemmän. Kyläpaikassa toki jo vanhempaakin lasta vanhempi sitten auttaa kotioloja enemmän esim. pyytämällä emännältä paperia jolla lapsi voi sotkun kuivata tms.

Vähän nyt ohi aiheen, sori vaan. Mutta nyppinyt tämä aihe vähän omassa tuttavapiirissä, kun tässä vedetään aina esim. ne tempperamenttierot ja muut esiin että voivoi kun meillä on aina niin sotkuista ja vahinkoja sattuu kun lapset on niin vilkkaita, helppoa se on teillä kun on niin rauhalliset lapset... Ja ketunmarjat, on tehty iso työ, että lapset on pienestä pitäen opetettu siivoamaan jälkensä. Ja ihan samaa on osalla tutuista, oli kuinka vilkas lapsi vaan niin kyllä se hiljentää tahtia kun vanhempi vaan jo muistuttaa että rauhoitupa nyt, kohta joudut muuten siivoamaan ja jäät ilman mehua jos sähläät. Ne lapset sitten vaan sotkee menemään, joiden kotona ollaan kuin läävässä ja vanhemmat siivoaa lasten jäljet joskus ja jouluna.

Mun pointti oli puhdas vahinko, mikä ei riipu kasvatuksesta mitenkään. Itse olen hyvin kasvatettu ja koulutettukin, mutta joskus se hiha vaan sattuu osumaan kaataen sen lasin. Aikuiselle nolo tunne. :D mutta lapselle inhimillinen. Toinen lapsi voi myös sisarustaan vaikka vahingossa tönäistä.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä. En selittänyt tarpeeksi ymmärrettävästi, sori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän