Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti tai isä, miksi et siivoa jälkikasvusi sotkuja kun lähdet pois kyläpaikasta?

Vierailija
24.06.2020 |

Ja miksi annat lastesi käpälöidä kaikkea mitä näkevät ja levittää tavaroita ympäriinsä?

Ystäväni oli juuri lastensa kanssa käymässä. Syötiin yhdessä. Noin minuutin päästä ruokailun aloittamisesta kaatui ensimmäinen maitolasi lattialle. Ei siinä mitään, se oli odotettavissa. Mitä toteaa äiti? "Ei hätää, siivotaan kun ollaan syöty." Öhh... Minä en halua maidon mätänevän laminaattilattialla minuuttia kauempaa helteellä. Mielestäni maito siivotaan heti. No, siivosin toki itse samantien, ja seuraavankin maitolasillisen joka kaatui muutaman minuutin kuluttua.

Lapset levittivät kaikki lemmikkini lelut ympäri asuntoa. Siis sellaisetkin lelut joiden en tiennyt olevan olemassa. Pöytä oli aivan täynnä ruokaa, maitoa ja sotkua ruokailun jäljiltä. Eipä mitään, aika lähteä, lapset kengät jalkaan ja moido!

Huh. Jotenkin odottaisin edes jotain pientä pahoittelua siitä että kämppä on kuin pommin jäljiltä vierailun jälkeen.

Onko monilta vanhemmilta yleisestikin peruskäytöstavat hukassa? Tämä ystäväni ei nimittäin suinkaan ole ainut samanlainen tapaus.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen kylässä. Jos haluaisin siivota, olisin pysynyt kotona.

Parasta on että pysyt kotona! Siellä voit sitkeä. Luultavasti teetkin sen koska nykynuoret eivät osaa edes perusasumisen taidot!!!

Vierailija
82/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen kylässä. Jos haluaisin siivota, olisin pysynyt kotona.

Parasta on että pysyt kotona! Siellä voit sitkeä. Luultavasti teetkin sen koska nykynuoret eivät osaa edes perusasumisen taidot!!!

"sotkea"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä oletan että emäntä siivoaa. Näin myös, jos meillä käy vieraita. Ei lapsiperheet ole ainoita sotkijoita. Koiran kanssa tulevat ovat pahempia. Meille ovat lapset tervetulleita, koirat ei.

Vierailija
84/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jalka pahasti murtunut ja kaveri ilmoitti tulevansa auttamaan. Joo’o. Itse jouduin keppien kanssa keittämään kahvit ja kaveri pisti 3v lapsensa meidän vauvan huoneeseen leikkimään. Tunnin päästä kaveri ilmoitti lähtevänsä. Mun mies tuli samalla oven avauksella kotiin ja kysy että mitä hittoa olkkarissa ja vauvan huoneessa oli tapahtunut. Lapsi oli repinyt vaatteet laatikoista, ristiäislahjoista puuttui osia ja vauvan avaamattomia leluja oltiin revitty paketeista ja osia oli hukassa. Mattokin oli sotkettu. Eipä tarvinnut tulla enää ”auttamaan”.

Vierailija
85/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä yleensä tarjoudun siivoamaan esim. läikkyneen maidon, mutta koska tuttavillani on käytöstavat, niin usein emäntä käskee istumaan takaisin alas ja siivoaa itse. Ja näin minäkin teen jos meillä on vieraita. Ilman muuta siivoaisin itse ellei emäntä estelisi, mutta käytännössä näin käy vain aniharvoin. Väärässä paikassa olevia tavaroita en kyllä ajattele että kukaan vieras alkaisi laitella paikoilleen, mistä ihmeestä se vieras edes tietäisi mihin ne kuuluu.

Ehkä ap:n ei vaan kannattaisi kutsua lapsiperheitä kylään. Ei mekään mennä juuri koskaan lapsettomiin koteihin vierailemaan, liikaa vahtimista kun mihinkään ei saa koskea ja mitään ei saa tehdä.

Kyllä minä oletan, että lapsen vanhempi tietää, mistä se väärään paikkaan tuotu tavara on otettu. Ei kai kukaan anna lapsensa kuljeskella itsekseen ympäriinsä?

Miksi ei antaisi, enhän minä kotonakaan kävele niiden perässä jatkuvasti? Eikä kukaan niiden isäntäperheen omienkaan lasten perässä koko juokse? Monilapsisissa perheissä tuo jatkuva perässä juokseminen on jo täysin mahdotontakin. Ja kuten sanoin, lapsettomissa perheissä ei juuri käydä, kun niissä on kaiken maailman epärealistisia ihme oletuksia.

Kun isäntäperheen lapset pysyvät muiden vieraiden kanssa, niin miksi se sinun lapsesi on oikeutettu tutkimaan taloa?

Mistä minä tiedän miksi sinun kaverisi toimivat noin, ei meidän tuttavapiiriin kuulu ollenkaan tuollaisia tiukkapipoisia pönöttäjiä vaan molempien perheiden lapset leikkivät yhdessä missä päin asuntoa haluavat. Koko puhetapasi "miksi sinun lapsesi olisi oikeutettu tutkimaan taloa" kuulostaa ihan vieraalta. Ei meillä päin pyydetä lapsiperheitä edes kylään, jos aiotaan vetää herneet nenään siitä että lapset liikkuvat siellä asunnossa. Varmaan tuollaisiakin ihmisiä sitten on mutta onneksi ei meidän tuttavapiirissä.

Tässä ongelma on, että vanhempi ei tiedä mitään kotikasvatuksesta! Varmaan ei ole saanut sitä itsekään.... Ei me olla koskaan tarvittu juosta lasten perässä, koska lapsellamme ei koskaan ollut tarvetta sotkea tai piirtää seinille! Alle 2 vuotiaan heillä oli tutkimusvaihe, mutta siitäkin selvittiin ilman sotkua. Epäjärjestystä meillä oli kyllä kotona, mutta ei sotkua.

Vierailija
86/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä että miksi ei siivota jälkiä. Kuuluuhan se nyt käytöstapoihin, samoin ravintolassakin pitää ainakin enimmät siivota lattialta, jos lapsilla sinne lentää ruokaa. Aivan ihmeellistä käytöstä. Ojenna ystävääsi tuosta.

Vierailija
87/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä yleensä tarjoudun siivoamaan esim. läikkyneen maidon, mutta koska tuttavillani on käytöstavat, niin usein emäntä käskee istumaan takaisin alas ja siivoaa itse. Ja näin minäkin teen jos meillä on vieraita. Ilman muuta siivoaisin itse ellei emäntä estelisi, mutta käytännössä näin käy vain aniharvoin. Väärässä paikassa olevia tavaroita en kyllä ajattele että kukaan vieras alkaisi laitella paikoilleen, mistä ihmeestä se vieras edes tietäisi mihin ne kuuluu.

Ehkä ap:n ei vaan kannattaisi kutsua lapsiperheitä kylään. Ei mekään mennä juuri koskaan lapsettomiin koteihin vierailemaan, liikaa vahtimista kun mihinkään ei saa koskea ja mitään ei saa tehdä.

Kyllä minä oletan, että lapsen vanhempi tietää, mistä se väärään paikkaan tuotu tavara on otettu. Ei kai kukaan anna lapsensa kuljeskella itsekseen ympäriinsä?

Miksi ei antaisi, enhän minä kotonakaan kävele niiden perässä jatkuvasti? Eikä kukaan niiden isäntäperheen omienkaan lasten perässä koko juokse? Monilapsisissa perheissä tuo jatkuva perässä juokseminen on jo täysin mahdotontakin. Ja kuten sanoin, lapsettomissa perheissä ei juuri käydä, kun niissä on kaiken maailman epärealistisia ihme oletuksia.

Kun isäntäperheen lapset pysyvät muiden vieraiden kanssa, niin miksi se sinun lapsesi on oikeutettu tutkimaan taloa?

Mistä minä tiedän miksi sinun kaverisi toimivat noin, ei meidän tuttavapiiriin kuulu ollenkaan tuollaisia tiukkapipoisia pönöttäjiä vaan molempien perheiden lapset leikkivät yhdessä missä päin asuntoa haluavat. Koko puhetapasi "miksi sinun lapsesi olisi oikeutettu tutkimaan taloa" kuulostaa ihan vieraalta. Ei meillä päin pyydetä lapsiperheitä edes kylään, jos aiotaan vetää herneet nenään siitä että lapset liikkuvat siellä asunnossa. Varmaan tuollaisiakin ihmisiä sitten on mutta onneksi ei meidän tuttavapiirissä.

Tässä ongelma on, että vanhempi ei tiedä mitään kotikasvatuksesta! Varmaan ei ole saanut sitä itsekään.... Ei me olla koskaan tarvittu juosta lasten perässä, koska lapsellamme ei koskaan ollut tarvetta sotkea tai piirtää seinille! Alle 2 vuotiaan heillä oli tutkimusvaihe, mutta siitäkin selvittiin ilman sotkua. Epäjärjestystä meillä oli kyllä kotona, mutta ei sotkua.

Kiva että teillä oli täydellisen tottelevainen lapsi heti 2 v synttäreistä, se kyllä kertoo enemmän lapsen helposta tempperamentista kuin vanhempien kasvatustaidoista. Pari vuotta vanhemmalla sitten eri juttu.

Vierailija
88/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsiperheet vierailevat vain keittiössä. Osaan sanoa niin lapsille kuin aikuisille, että muihin huoneisiin ei mennä ja jos joku kuitenkin haluaa päästää kielloistani huolimatta lapsensa muualle, tyhjennän kahvipöydän ja kiitän käynnistä.

Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.

Ja sinulla varmasti vieraita riittää.

Vierailija
89/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiössä vierailu on vähän eri asia kuin päästä vieraisille taloon, jossa on 11 huonetta.

Vierailija
90/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pitäisin kyllä outona sitä, jos meille tulisi joku perhe kylään, ja vanhemmat viettäisivät koko ajan istuen tuijottamassa lastensa leikkejä sisällä tai ulkona. Siinäpä olisi mukava vierailu!

Sinustako on OK, että 1v 8kk ikäinen kuljeskelee itsekseen ympäri asuntoa? Tai poistuu pihalta ajotielle?

En kommentoinut vastaukseen, joka koski vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäistä lasta, vaan vastausta, jossa pidettiin itsestäänselvyytenä, että lapset eivät saa kulkea asunnossa mihinkään ilman vanhempiaan. En siis vastaa tuohon kysymykseesikään, sehän on aivan typerä. Tuon ikäisiä lapsia pidetään silmällä kotonakin.

Miksi minkäänikäisen vieraan pitäisi kuljeskella kodissani yksinään? Minusta sellainen on äärettömän epäkohteliasta! Jos lapsi ei kykene vierailulla olemaan muiden seurassa, niin kannattaako lainkaan lähteä kyläilemään, mieluummin sopii tapaamisen leikkipuistoon.

No vaikka siksi, että se lapsi ei välttmättä ole kiinnostunut istumaan hiljaa ja kuuntelemaan aikuisten juttuja? Mä en nyt ihan usko, että sä oot tosissasi tuon epäkohteliaisuuden kanssa. Mä en pysty samastumaan tuohon, että loukkaantuisin siitä, että meillä kyläilevät lapset haluavat vaikkapa leikkiä tai lueskella kirjoja sen sijaan, että istuvat kuuntelemassa aikuisia, mutta kai sitä kaikesta voi loukkaantua, jos sen asiaksensa ottaa. Loukkaannut varmasti siitäkin, kun lapsi ei anna aikuisten jutella rauhassa.

Muistan lapsena kyläillessä yhden paikan, jossa ei saanut hipaistakaan mitään esinettä. Kyseessä oli lapseton 50-v. ihminen, jolla oli jos jonkinlaista matkamuistoa ja mielenkiintoista esinettä hyllyt täynnä. Oli hankalaa uteliaalle ja aktiiviselle lapselle. Joillakin on edelleen käsitys, että lapsi on pikku aikuinen, joka jaksaa kuunnella aikuisten juttuja pää kallellaan sohvalla. Voin kertoa, että noin käyttäytyvällä lapsella on tavallisesti poikkeuksellisen rauhallinen temperamentti tai jokin neurologinen häiriö. Ei ole ihan tyypillistä pienille ihmisille (esim. 2-5-v.) . 

Omieni kanssa on riittävän stressaavaa käydä kerran vuodessa kylässä tädillä, joka on neuroottisen tarkka järjestyksen pidosta ja kristalleja kämppä pullollaan. Iso puhallus aina kun kyläily on ohi ja norsut poistuu posliinikaupasta. 

Vierailija
91/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pitäisin kyllä outona sitä, jos meille tulisi joku perhe kylään, ja vanhemmat viettäisivät koko ajan istuen tuijottamassa lastensa leikkejä sisällä tai ulkona. Siinäpä olisi mukava vierailu!

Sinustako on OK, että 1v 8kk ikäinen kuljeskelee itsekseen ympäri asuntoa? Tai poistuu pihalta ajotielle?

En kommentoinut vastaukseen, joka koski vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäistä lasta, vaan vastausta, jossa pidettiin itsestäänselvyytenä, että lapset eivät saa kulkea asunnossa mihinkään ilman vanhempiaan. En siis vastaa tuohon kysymykseesikään, sehän on aivan typerä. Tuon ikäisiä lapsia pidetään silmällä kotonakin.

Miksi minkäänikäisen vieraan pitäisi kuljeskella kodissani yksinään? Minusta sellainen on äärettömän epäkohteliasta! Jos lapsi ei kykene vierailulla olemaan muiden seurassa, niin kannattaako lainkaan lähteä kyläilemään, mieluummin sopii tapaamisen leikkipuistoon.

No vaikka siksi, että se lapsi ei välttmättä ole kiinnostunut istumaan hiljaa ja kuuntelemaan aikuisten juttuja? Mä en nyt ihan usko, että sä oot tosissasi tuon epäkohteliaisuuden kanssa. Mä en pysty samastumaan tuohon, että loukkaantuisin siitä, että meillä kyläilevät lapset haluavat vaikkapa leikkiä tai lueskella kirjoja sen sijaan, että istuvat kuuntelemassa aikuisia, mutta kai sitä kaikesta voi loukkaantua, jos sen asiaksensa ottaa. Loukkaannut varmasti siitäkin, kun lapsi ei anna aikuisten jutella rauhassa.

Siis koska lapsi ei ole kiinnostunut istumaan hiljaa, niin hänen pitää päästä vaeltamaan ympäri vierasta kotia?

Meillä on käynyt perheitä, joissa vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa lastensa tekemiset ja sitten onkin ihmetelty, kun meidän sängyllä on pompittu mehulasi kädessä, akvaarioon on työnnetty viherkasveja ja pöytäliina ja pesuhuoneessa tyhjennetty niin shampoo- kuin kosteusvoidepullot lattialle.

Koska on epäkohteliasta kieltää vieraita liikkumasta asunnossa ja vanhemmilla on oikeus rauhalliseen kahvihetkeen!

Vierailija
92/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tämä aihe herättänyt keskustelua! En odottanut tällaista, en ehtinyt vielä kaikkia kommentteja edes lukemaan.

Ylempään kommenttiin pakko vastata heti, että meille on kyllä lapsiperheet tervetulleita ja lapset myös hoitoon. Eikä kyse ole siitä että mitään ei saa tehdä; nimenomaan saa kun moinen sotku saadaan aikaiseksi. Sitä tässä perään että ei siivota omia jälkiä, tai edes mainita että voisi siivota, tai pahoitella siivoamattomuutta. Laminaatin saumat eivät oikein nesteistä tykkää, ja jos pienten lasten kanssa sitä ei pyyhi heti niin pian sitä on olohuoneessa asti.

Ja ei, siivoamisella en tarkoita tässä imurointia ja tiskausta, vaan sitä että pyyhitään oman lapsen maito ja pyydetään vaikka lasta keräämään pelit ja vehkeet kasaan ennen lähtöä. Tai edes esitetään että pahoitellaan sotkua. Näin omassa lapsuudessani toimittiin; ei me lähdetty mistään karmit kaulassa karkuun vaan omat jäljet hoidettiin kyllä kuntoon. Ehkä ysärin lopussa käytöstavat olivat erilaiset.

Ap

Vierailija
93/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en juurikaan kyläillyt lasten kanssa lapsettomien luona jo ihan siksi, että heillä olisi siellä ollut niin hiton tylsää, ilman leluja ja leikkikavereita.

Ja lapsettomat nyt vaan - anteeksi ap, mutta näin se on ja sinunkin kommenteista sen huomaa - ovat melkoisen niuhoja siivonsa suhteen. Toki jos lapseni vaikkapa kaataa maidon, minä sen siivoan saman tien, mutta en nyt jonkun kissanlelun siirtelystä väitä huushollin olevan "kuin pommin jäljiltä"! Haloo, pikkuisen suhteellisuudentajua!

Ja toisen lapsiperheen luona kyläpaikan ja vieraiden lapset leikkivät yhdessä, eivätkä yksin sotke. Toki sieltä lähtiessä aina sanoin, että kohta lopetetaan leikki ja lähdetään kotiin, siivotkaapa yhdessä. Vieraita on aika vaikea panna yksin siivoamaan, he eivät edes tiedä, mihin mikäkin asia kuuluu.

Siisteyskäsitykseni on erittäin joustava. Mies meillä enemmän siivoaa. Eikä sillä ole tässä keskustelussa niin merkitystäkään, kyse on käytöstavoista.

Tosin se nyt on selvää että maito siivotaan kuuman asunnon laminaatilta heti eikä tunnin päästä.

Ja kyllä sinäkin aloituksen luettuasi tajusit, että kyse ei ollut "yhden kissanlelun siirtelystä". Kunhan halusit päästä yleistämään lapsettomiin jotain siivousneuroosia.

Mulle tuli nyt mieleen vertaus. Jos olet ystäväsi kanssa menossa pitkän matkan päähän samaan kohteeseen, menette ehkä samalla autolla. Matkan päätteeksi tarjoat varmasti bensarahaa, vaikka molemmat tietävät että raha ei tule eikä sen kuulukaan vaihtaa omistajaa. On kuitenkin kohteliasta tarjota, vaikka tiedät että ystäväsi ei ota maksua vastaan.

Sama pätee mielestäni tässä siivousasiassa. Minä voin kyllä siivota lapsiperheen jäljet, mutta mielestäni olisi kohteliasta edes esittää että aiheutettu sotku on jotenkin huomioitu.

Näin:

Vieras: ohhoh, johan onkin pistetty paikat hujan hajan, annas rätti niin pyyhkäi--

Emäntä: --Ehei, minä putsaan, eihän tuo nyt ole sotku eikä mikään! Lähtekää menemään, ajakaa turvallisesti ja nähdään taas.

See?

Ap

Vierailija
94/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en juurikaan kyläillyt lasten kanssa lapsettomien luona jo ihan siksi, että heillä olisi siellä ollut niin hiton tylsää, ilman leluja ja leikkikavereita.

Ja lapsettomat nyt vaan - anteeksi ap, mutta näin se on ja sinunkin kommenteista sen huomaa - ovat melkoisen niuhoja siivonsa suhteen. Toki jos lapseni vaikkapa kaataa maidon, minä sen siivoan saman tien, mutta en nyt jonkun kissanlelun siirtelystä väitä huushollin olevan "kuin pommin jäljiltä"! Haloo, pikkuisen suhteellisuudentajua!

Ja toisen lapsiperheen luona kyläpaikan ja vieraiden lapset leikkivät yhdessä, eivätkä yksin sotke. Toki sieltä lähtiessä aina sanoin, että kohta lopetetaan leikki ja lähdetään kotiin, siivotkaapa yhdessä. Vieraita on aika vaikea panna yksin siivoamaan, he eivät edes tiedä, mihin mikäkin asia kuuluu.

Siisteyskäsitykseni on erittäin joustava. Mies meillä enemmän siivoaa. Eikä sillä ole tässä keskustelussa niin merkitystäkään, kyse on käytöstavoista.

Tosin se nyt on selvää että maito siivotaan kuuman asunnon laminaatilta heti eikä tunnin päästä.

Ja kyllä sinäkin aloituksen luettuasi tajusit, että kyse ei ollut "yhden kissanlelun siirtelystä". Kunhan halusit päästä yleistämään lapsettomiin jotain siivousneuroosia.

Mulle tuli nyt mieleen vertaus. Jos olet ystäväsi kanssa menossa pitkän matkan päähän samaan kohteeseen, menette ehkä samalla autolla. Matkan päätteeksi tarjoat varmasti bensarahaa, vaikka molemmat tietävät että raha ei tule eikä sen kuulukaan vaihtaa omistajaa. On kuitenkin kohteliasta tarjota, vaikka tiedät että ystäväsi ei ota maksua vastaan.

Sama pätee mielestäni tässä siivousasiassa. Minä voin kyllä siivota lapsiperheen jäljet, mutta mielestäni olisi kohteliasta edes esittää että aiheutettu sotku on jotenkin huomioitu.

Näin:

Vieras: ohhoh, johan onkin pistetty paikat hujan hajan, annas rätti niin pyyhkäi--

Emäntä: --Ehei, minä putsaan, eihän tuo nyt ole sotku eikä mikään! Lähtekää menemään, ajakaa turvallisesti ja nähdään taas.

See?

Ap

Minusta tuntuu, että on olemassa ystävien vierailuja ja sitten taas vieraiden vastaavia.

Jos ollaan hyvät kaverit, niin eikö emäntä voi ottaa vastaan sen ystävänsä "Ohoh, onpas meidän muksu saanutkin pahat sotkut tuonne pöydän alle", vastaten siihen vaikka:

"Lapset on lapsia, mitäs tuosta, mutta kiva jos sä hoidat ne pois. Annan sulle tästä pyyhkeen, ja mä hoidan nuo astiat tuosta koneeseen sitten. Mutta ensin taidan kaataa sulle lisää juotavaa, ja vielä ois pari voikkuakin jäljellä" -tyyppisesti.

Jos luokseni tulee vaikka uusi naapuri tutustumaan, niin tietenkin kiellän pyyhkimästä, jos lapsensa kaataa jotain lattialle. "Ei se haittaa, vahinkoja sattuu, odotas vähän niin mä hoidan asian, ja jatketaan sitten juttua".

On niin monia erilaisia tilanteita.

Vierailija
95/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ohis

Vierailija
96/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin:

See?

Ap

Minusta tuntuu, että on olemassa ystävien vierailuja ja sitten taas vieraiden vastaavia.

Jos ollaan hyvät kaverit, niin eikö emäntä voi ottaa vastaan sen ystävänsä "Ohoh, onpas meidän muksu saanutkin pahat sotkut tuonne pöydän alle", vastaten siihen vaikka:

"Lapset on lapsia, mitäs tuosta, mutta kiva jos sä hoidat ne pois. Annan sulle tästä pyyhkeen, ja mä hoidan nuo astiat tuosta koneeseen sitten. Mutta ensin taidan kaataa sulle lisää juotavaa, ja vielä ois pari voikkuakin jäljellä" -tyyppisesti.

Jos luokseni tulee vaikka uusi naapuri tutustumaan, niin tietenkin kiellän pyyhkimästä, jos lapsensa kaataa jotain lattialle. "Ei se haittaa, vahinkoja sattuu, odotas vähän niin mä hoidan asian, ja jatketaan sitten juttua".

Toki on. Itse vaan näen että normaaleihin käytöstapoihin kuuluu edes tarjoutua siivoamaan omat/lastensa/lemmikkiensä sotkut. Tilanteesta ja suhteesta sitten riippuu kuka lopulta siivoaa, vai siivotaanko yhdessä.

Ap

Vierailija
97/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä. 

No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.

Itseasiassa kasvatuksella kyllä voi vaikuttaa, ja paljonkin. Jos lapsi tottuu siihen, että esim. sen kaatuneen lasin siivoaa aina joku muu (kotona vanhemmat sitten kun viitsivät, kylässä emäntä/isäntä kun vanhempi ei eväänsä liikauta) niin kyllä siinä lapsi oppii että "joku muu" hoitaa. Miksipä olla pyörimättä ja hyörimättä ruokapöydässä kun vahingosta ei seuraa mitään, tulee vaan uusi lasi täytettynä nenän eteen ja lattialla konttaa joku muu kuin kaataja itse.

Vahinkoja sattuu toki, eikä niistä ole aiheellista lapselle esim. raivota jos muki kaatuu, mutta jos lapsi on niin iso, että juo lasista/mukista, silloin hän on myös niin iso että ikätasonsa mukaisesti osallistuu siivoamiseen, mitä vanhempi, sitä enemmän. Kyläpaikassa toki jo vanhempaakin lasta vanhempi sitten auttaa kotioloja enemmän esim. pyytämällä emännältä paperia jolla lapsi voi sotkun kuivata tms.

Vähän nyt ohi aiheen, sori vaan. Mutta nyppinyt tämä aihe vähän omassa tuttavapiirissä, kun tässä vedetään aina esim. ne tempperamenttierot ja muut esiin että voivoi kun meillä on aina niin sotkuista ja vahinkoja sattuu kun lapset on niin vilkkaita, helppoa se on teillä kun on niin rauhalliset lapset... Ja ketunmarjat, on tehty iso työ, että lapset on pienestä pitäen opetettu siivoamaan jälkensä. Ja ihan samaa on osalla tutuista, oli kuinka vilkas lapsi vaan niin kyllä se hiljentää tahtia kun vanhempi vaan jo muistuttaa että rauhoitupa nyt, kohta joudut muuten siivoamaan ja jäät ilman mehua jos sähläät. Ne lapset sitten vaan sotkee menemään, joiden kotona ollaan kuin läävässä ja vanhemmat siivoaa lasten jäljet joskus ja jouluna.

Vierailija
98/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä. 

No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.

Itseasiassa kasvatuksella kyllä voi vaikuttaa, ja paljonkin. Jos lapsi tottuu siihen, että esim. sen kaatuneen lasin siivoaa aina joku muu (kotona vanhemmat sitten kun viitsivät, kylässä emäntä/isäntä kun vanhempi ei eväänsä liikauta) niin kyllä siinä lapsi oppii että "joku muu" hoitaa. Miksipä olla pyörimättä ja hyörimättä ruokapöydässä kun vahingosta ei seuraa mitään, tulee vaan uusi lasi täytettynä nenän eteen ja lattialla konttaa joku muu kuin kaataja itse.

Vahinkoja sattuu toki, eikä niistä ole aiheellista lapselle esim. raivota jos muki kaatuu, mutta jos lapsi on niin iso, että juo lasista/mukista, silloin hän on myös niin iso että ikätasonsa mukaisesti osallistuu siivoamiseen, mitä vanhempi, sitä enemmän. Kyläpaikassa toki jo vanhempaakin lasta vanhempi sitten auttaa kotioloja enemmän esim. pyytämällä emännältä paperia jolla lapsi voi sotkun kuivata tms.

Vähän nyt ohi aiheen, sori vaan. Mutta nyppinyt tämä aihe vähän omassa tuttavapiirissä, kun tässä vedetään aina esim. ne tempperamenttierot ja muut esiin että voivoi kun meillä on aina niin sotkuista ja vahinkoja sattuu kun lapset on niin vilkkaita, helppoa se on teillä kun on niin rauhalliset lapset... Ja ketunmarjat, on tehty iso työ, että lapset on pienestä pitäen opetettu siivoamaan jälkensä. Ja ihan samaa on osalla tutuista, oli kuinka vilkas lapsi vaan niin kyllä se hiljentää tahtia kun vanhempi vaan jo muistuttaa että rauhoitupa nyt, kohta joudut muuten siivoamaan ja jäät ilman mehua jos sähläät. Ne lapset sitten vaan sotkee menemään, joiden kotona ollaan kuin läävässä ja vanhemmat siivoaa lasten jäljet joskus ja jouluna.

Meillä kyläilijät veti herneet nenään, kun omat lapset sai mehunsa jalallista laseista, heidän lapsille tuotiin muovimukit. Perusteluna minulla oli se, että kun ei muovimukikaan pysy pystyssä, niin en anna heille jalallisia laseja. Eikä siinä mennyt kuin minuutti, niin muki oli kaadettu ja pihan hiekassa, nassikka ilmoitti, että hän haluaa jalallisen lasin. Vastasin iloisesti, että tuttipullo tuollaiselle tuodaan! Jostain syystä äitinsä ei pitänyt tästä lainkaan. Lapsen muki muuten jäi siihen pihalle, sitä ei nostanut äiti eikä lapsi.

Vierailija
99/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut muita kommentteja, mutta kyllä minä ainakin kyläpaikassa katson lasteni perään. Onneksi he ovat kuitenkin todella helppoja vahdittavia, koska olen aina kotonakin vaatinut tiettyä siisteyskäyttäytymistä. Kaatunut/ pudonnut ruoka ei ole katastrofi, mutta se siivotaan heti, ym.

Harmillista ap, että sinulle on käynyt näin, että vieraasi ovat sotkeneet asuntosi.

Vierailija
100/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin:

See?

Ap

Toki on. Itse vaan näen että normaaleihin käytöstapoihin kuuluu edes tarjoutua siivoamaan omat/lastensa/lemmikkiensä sotkut. Tilanteesta ja suhteesta sitten riippuu kuka lopulta siivoaa, vai siivotaanko yhdessä.

Ap

Sama täällä. Tuolla jo aiemmin laitoin parikin kommenttia, joissa sitä mieltä, että äiti tai isä on mielestäni velvollinen siistimään tai hoitelemaan lastensa aiheuttamia, kohtuuttomia, sotkuja. Jos nyt joku jäätelö putoaa kädestä, niin tietenkin riennän apuun :D

Toinen juttu on tosiaan sitten nämä rikkomiset ja muut isommat asiat. Ja laminaateilla lainehtivien maitojen suhteen mennään vaikka kimpassa ja putsataan, mutta pääasia on se, että se vanhempi myös osallistuu. Kuuluu hyviin käytöstapoihin jo.

Tässä vaan nyt tuntuu siltä, että ikään kuin puhuttais kahdesta, tai jopa useammastakin eri asiasta. Jäi tämä loppumaininta vaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi