Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti tai isä, miksi et siivoa jälkikasvusi sotkuja kun lähdet pois kyläpaikasta?

Vierailija
24.06.2020 |

Ja miksi annat lastesi käpälöidä kaikkea mitä näkevät ja levittää tavaroita ympäriinsä?

Ystäväni oli juuri lastensa kanssa käymässä. Syötiin yhdessä. Noin minuutin päästä ruokailun aloittamisesta kaatui ensimmäinen maitolasi lattialle. Ei siinä mitään, se oli odotettavissa. Mitä toteaa äiti? "Ei hätää, siivotaan kun ollaan syöty." Öhh... Minä en halua maidon mätänevän laminaattilattialla minuuttia kauempaa helteellä. Mielestäni maito siivotaan heti. No, siivosin toki itse samantien, ja seuraavankin maitolasillisen joka kaatui muutaman minuutin kuluttua.

Lapset levittivät kaikki lemmikkini lelut ympäri asuntoa. Siis sellaisetkin lelut joiden en tiennyt olevan olemassa. Pöytä oli aivan täynnä ruokaa, maitoa ja sotkua ruokailun jäljiltä. Eipä mitään, aika lähteä, lapset kengät jalkaan ja moido!

Huh. Jotenkin odottaisin edes jotain pientä pahoittelua siitä että kämppä on kuin pommin jäljiltä vierailun jälkeen.

Onko monilta vanhemmilta yleisestikin peruskäytöstavat hukassa? Tämä ystäväni ei nimittäin suinkaan ole ainut samanlainen tapaus.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän lapseni siivoamaan. Leikkiä saa isännän/emännän luvalla; muutoin ei kosketa. Lapset voivat sietää vähän tylsyyttäkin ja opetella vaikka istumaan sohvalla kädet ristissä 2h. Ei tapa ketään.

Vierailija
22/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien jälkeenkin vieraat tiskaamaan, imuroimaan jne. Eikun hetkonen….

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän lapseni siivoamaan. Leikkiä saa isännän/emännän luvalla; muutoin ei kosketa. Lapset voivat sietää vähän tylsyyttäkin ja opetella vaikka istumaan sohvalla kädet ristissä 2h. Ei tapa ketään.

Miten sä pidät jotain parivuotiasta lasta istumassa sohvalla 2 h kädet ristissä? 

Vierailija
24/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys ja itsekkyys ovat joillekin niin luontaista ja täydellinen empatiakyvyttömyys. Jätetään toisten siivottaviksi omat sotkut.

Vierailija
25/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivoan mitä lapseni on sotkenut. Luonnollisesti korvaan, jos lapseni rikkoo jotain.

Aika outoa jos ei kaatunutta maitoa siivota heti. Mun lapset osasivat jo 1-vuotiaina auttaa siivouksessa, jos sattui maitovahinko. Ensin siivotaan sotku, sitten jatketaan ateriointia. Eikä niitä vahinkoja kovin usein sattunut.

Vierailija
26/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei tarvitse. Olen kasvattanut lapseni niin, että he eivät sotke kyläpaikkaa tai muutakaan paikkaa tarkoituksella. Jos levittävät leluja tms., keräävät ne pois ennen kotiinlähtöä. 

No esim. maito- tai mehulasin kaatumiseen ei kasvatuksella oikein voi vaikuttaa. Eli siivoatko lapsesi vahingot, vai jätätkö emännälle? Respectit sulle.

Riippuu tilanteesta. Jos istumme pöydän ääressä ja pöydällä on talouspaperirulla, nappaan toki paperia ja pyyhin sotkut. Jos taasen istun siten, että minun on hitaampi päästä pois paikaltani kuin talon asukkaan, on aina käynyt niin, että se lähempänä siivousvälinettä ollut on automaattisesti pyyhkinyt jäljet. Minusta tuo on ihan normaalia ja hieman kummeksun, että tätä pitää edes selittää jollekin. En itsekään vedä hernettä nenään, jos lapsi kaataa mehulasin tms. ja minä "joudun" sen pyyhkimään. Vahinkoja sattuu niin lapsille kuin aikuisillekin ja se on ihan ymmärrettävää. 

Toimit ja ajattelet samoin kuin minä. Mä nyt vaan peräänkuulutin tietynlaista velvollisuudentunnetta, vastakohtana tälle yleiselle välinpitämättömyydelle.

Vierailija
27/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välinpitämättömyys ja itsekkyys ovat joillekin niin luontaista ja täydellinen empatiakyvyttömyys. Jätetään toisten siivottaviksi omat sotkut.

No en mä kyllä oleta, että jotkut kahvilla käyvät vieraat alkavat meillä siivota. 

Vierailija
28/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsiperheet vierailevat vain keittiössä. Osaan sanoa niin lapsille kuin aikuisille, että muihin huoneisiin ei mennä ja jos joku kuitenkin haluaa päästää kielloistani huolimatta lapsensa muualle, tyhjennän kahvipöydän ja kiitän käynnistä.

Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.

Saako teillä käydä vessassa, vai miten toimitaan, jos pitää pestä kädet tai hätä yllättää?

Meillä harvemmin lapsiperhe vierailee vessassa, mutta toki sinnekin voin kattaa, jos perhe niin haluaa. Eteinen ja vessa ovat toki muita huoneita, mutta armollisesti annan tulla keittiöön eteisen läpi ja käydä vessassa. Mutta eteisestä ei astuta askeltakaan olohuoneen puolelle tai vieailu päättyy.

Teillä kyläily kuulostaa tosi mukavalta ja rennolta!

Se on mukavaa ja rentoa, koska minun ei tarvitse koko ajan olla juoksemassa vieraiden lasten perässä vanhempien kahvitellessa kaikessa rauhassa. Kun lapsi ei saa poistua keittiöstä, hän ei joudu houkutukseen ryhtyä tutkimaan kaappeja tai keksi kiivetä kirjahyllylle.

Rento vierailu on ihmeen monelle lapsiperheelle sitä, että ipana päästetään yksinään tutkimaan asuntoa ja sanotaan kutsujalle, että "kyllä se sitten huutaa, jos tulee hätä".

Vierailija
29/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa vielä. Elän uusperheessä. Mieheni lapset ovat näitä ubersotkijoita, jotka ovat saaneet varmaan käyttäytyä aikoinaan miten halusivat. Pyrin välttämään puuttumista heidän asioihinsa ja kasvatukseen muuten mutta jos ollaan yhdessä jossain vieraisilla, patistan miestäni hoitamaan siivouksen. Isällekin vastuuta jälkikasvustaan, mitä ei aiemmin juuri ole ottanut.

Ts. hän joko koordinoi lapsensa siivoamaan tai sitten siivoaa itse. Voi vaikuttaa naurettavalta isäntäperheestä mutta minulla ei ole aikomusta opettaa omaa lastani samanlaiseksi enkä aio olla iskän ”kodinhoitaja”, joka hoitaa nämäkin tilanteet.

Yhteinen lapsemme on 2v. ja aina siivotaan yhdessä leikkien lopuksi. Kotona ja vieraisilla. Useasti vien itse mukanani joitain leluja lapselle, niin ei tule riskiä että isäntäperheen tavarat rikkoutuvat tai ettei heillä vaikka olekaan lapsille mitään. Loppusiivouskin tulee näin luonnollisesti ;)

Vierailija
30/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mä kyllä oleta, että jotkut kahvilla käyvät vieraat alkavat meillä siivota. 

Niin, ehkä tässä ei nyt ollut mattojen tamppauksesta, imuroinneista, tiskeistä tai yleensäkään kenenkään kodin siivoamisesta kyse, vaan OMIEN jälkien ja vahinkojen korjaamisesta ja putsaamisesta?

Jos mun kotona joku lennättää maidot ja kakut lattioille, odotan että lasten isä tai äiti korjaa ne jäljet, ja tietysti autan tarvittaessa niin, että yhdessä korjataan. En siis pyytäisi imuroimaan tai moppaamaan. ohis

Vierailija
31/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä yleensä tarjoudun siivoamaan esim. läikkyneen maidon, mutta koska tuttavillani on käytöstavat, niin usein emäntä käskee istumaan takaisin alas ja siivoaa itse. Ja näin minäkin teen jos meillä on vieraita. Ilman muuta siivoaisin itse ellei emäntä estelisi, mutta käytännössä näin käy vain aniharvoin. Väärässä paikassa olevia tavaroita en kyllä ajattele että kukaan vieras alkaisi laitella paikoilleen, mistä ihmeestä se vieras edes tietäisi mihin ne kuuluu.

Ehkä ap:n ei vaan kannattaisi kutsua lapsiperheitä kylään. Ei mekään mennä juuri koskaan lapsettomiin koteihin vierailemaan, liikaa vahtimista kun mihinkään ei saa koskea ja mitään ei saa tehdä.

Vierailija
32/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä tässä ei nyt ollut mattojen tamppauksesta, imuroinneista, tiskeistä tai yleensäkään kenenkään kodin siivoamisesta kyse, vaan OMIEN jälkien ja vahinkojen korjaamisesta ja putsaamisesta?

Jos mun kotona joku lennättää maidot ja kakut lattioille, odotan että lasten isä tai äiti korjaa ne jäljet, ja tietysti autan tarvittaessa niin, että yhdessä korjataan. En siis pyytäisi imuroimaan tai moppaamaan. ohis

Mä en odota, kotiväki tietää, missä rätit ja muut ovat, niin helpoinhan meidän on niitä putsata. En mä jaksa tuollaisista asioista mitään stressiä ottaa. Se nyt on ihan luonnollista, että jos on pieniä lapsia paikalla, niin voi tulla vahinkojakin.

Vierailija
33/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tuossakin tapauksessa siivoan ihan itse ne jäljet. Tuntuisi todella oudolta laittaa vieraat luuttuamaan lattiaa, vaikka olisikin heidän lapsensa lasi, mikä kaatui. Mutta jokainen toki toimii omassa kodissaan niin kuin parhaaksi katsoo. t.eri

Vierailija
34/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki heidän kuuluisi edes tarjoutua siivoamaan, mutta eivät ehkä edes tajua, että se mikä heille on normaalia, ei sinulle lapsettomana ole. Veikkaan että osasivat arvata, että muutakin sotkua tulee ja siksi sanoivat, että siivotaan ruokailun jälkeen.

Jos sinulla käy aikuisia kylässä ja joku läikyttää kahvia pöytäliinalle, laitatko siivoamaan? Vieraita ne lapsetkin ovat.

Jos kutsut pikkulapsiperheen kylään, saat varautua epäjärjestykseen. Vinkkinä ensi kerraksi. Pyydä ottamaan omat lelut mukaan.

T. äiti, jonka omat lapset ovat jo aikuisia

Vierailija
35/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo sama, ihme porukkaa täällä.

Vierailija
36/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä yleensä tarjoudun siivoamaan esim. läikkyneen maidon, mutta koska tuttavillani on käytöstavat, niin usein emäntä käskee istumaan takaisin alas ja siivoaa itse. Ja näin minäkin teen jos meillä on vieraita. Ilman muuta siivoaisin itse ellei emäntä estelisi, mutta käytännössä näin käy vain aniharvoin. Väärässä paikassa olevia tavaroita en kyllä ajattele että kukaan vieras alkaisi laitella paikoilleen, mistä ihmeestä se vieras edes tietäisi mihin ne kuuluu.

Ehkä ap:n ei vaan kannattaisi kutsua lapsiperheitä kylään. Ei mekään mennä juuri koskaan lapsettomiin koteihin vierailemaan, liikaa vahtimista kun mihinkään ei saa koskea ja mitään ei saa tehdä.

Kyllä minä oletan, että lapsen vanhempi tietää, mistä se väärään paikkaan tuotu tavara on otettu. Ei kai kukaan anna lapsensa kuljeskella itsekseen ympäriinsä?

Vierailija
37/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut samaa omissa kavereissa. Vaippaa vaihdetaan ihan juuri siinä kangassohvalla tai olohuoneen matolla ilman alustaa, jos et puutu ja sano että tuon pyyhkeen. Vaippa jää olohuoneen lattialle.

Vierailija
38/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä oletan, että lapsen vanhempi tietää, mistä se väärään paikkaan tuotu tavara on otettu. Ei kai kukaan anna lapsensa kuljeskella itsekseen ympäriinsä?

Mä pitäisin kyllä outona sitä, jos meille tulisi joku perhe kylään, ja vanhemmat viettäisivät koko ajan istuen tuijottamassa lastensa leikkejä sisällä tai ulkona. Siinäpä olisi mukava vierailu!

Vierailija
39/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsiperheet vierailevat vain keittiössä. Osaan sanoa niin lapsille kuin aikuisille, että muihin huoneisiin ei mennä ja jos joku kuitenkin haluaa päästää kielloistani huolimatta lapsensa muualle, tyhjennän kahvipöydän ja kiitän käynnistä.

Osaan myös olla istumatta muiden seuraksi kahvipöytään, kun se eka maitolasi on kaadettu. Sen jälkeen seison moppi kädessä valmiina siivoamaan ja totean vieraille, että ei hätää, minä olen valmiina.

No on jämäkkää taas.  Mutta samalla tökeroä. Parempi olisi pitää mölyt mahassa ja  olla kutsumatta toista kertaa tätä porukkaa. 

Vierailija
40/101 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut samaa omissa kavereissa. Vaippaa vaihdetaan ihan juuri siinä kangassohvalla tai olohuoneen matolla ilman alustaa, jos et puutu ja sano että tuon pyyhkeen. Vaippa jää olohuoneen lattialle.

No toi kertoo aika paljon sun kaveripiirin tasosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi