Käyttämättömät, autioituvat talot ja mökit
Omistatko talon tai mökin joka on tyhjillään? Tai tunnetko jonkun joka omistaa? Kiinnostaisi kuulla syitä siihen, miksi rakennuksia jätetään hoitamatta ja hiljaa paikalleen rapistumaan. Eikä ole tarkoitus arvostella ketään. On vain sääli nähdä etenkin maaseudulla kulkiessa kerta toisensa jälkeen selkeästi hylättyjä rakennuksia. Niistäkin kai pakolliset kulut juoksee kokoajan ja arvokin tippuu mitä pidempään on hoitamatta. Pelkääkö ihmiset että joutuvat vastuuseen jos talosta löytyykin vaikka hometta? Kyllähän rakennuksia voi myös myydä pelkän tontin hinnalla / purkukuntoisena. Entä onko joku kohdannut sitä, että välittäjät eivät halua ottaa kohdetta myytäväksi? Olisi mielenkiintoista lukea keskustelua, kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. :)
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Öhman kirjoitti:
Miksi pitäisi myydä? Vasta Nordeasta soittivat, että tili on tullut täyteen ja pitäisi avata uusi sitä varten.
Sanoivat kerran meille, että teillä on liikaa rahaa tilillä. Ihan hölmistyimme, koska emme ole mitenkään edes rikkaita. Olisi kuulemma pitänyt sijoittaa.
Aivan. Ja kuinka tämä liittyy aiheeseen? Missä teillä on autioituvat mökit ja talot? Mahtaako edes olla, kunhan piti päästä pätemään, että rahaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo sen tontin hinta on yksi euro niin ei siinä ole mitään riitelemistä.
Oikeus ei edes ota käsittelyyn. Joko menee perille.
Ette halua myydä se on aiboastaan siitä kiinni.
Ja turhat lässytykset pois.
Talot tontteineen myyntiin yhdellä eurolla ja sillä sipuli.
Jos myyn sinulle talon tontteineen yhdellä eurolla, niin saat verottajalta muutaman tonnin lahjaverolapun. Verottaja katsoo alueen hintatasoa ja jo myy olennaisesti tuota halvemmalla, se katsotaan veronkierroksi. En halua olla osallisena petoksessa.
Riippuu tietysti alueen hintatasosta. En usko että verottajakaan pystyy tontin arvoa isoksi monella haja-asutusalueella laskemaan, tai että edes kiinnostuisi.
On nuita tontin myyntejä nimelliseen euron hintaan paljon tehtykin. Joskus yritystoimintaa varten, ja muutama kunta tarjoaa uusille asukkaillekin tonttia euron hintaan, kun rakennuttavan talo pitäjään.
On eri asia ostaa tontti kunnalta kuin yksityiseltä! Kyllä verottaja aika hanakasti puuttuu yleistä hintatasoa halvempiin hintoihin ja 1 e on sen verran pieni summa suhteessa esim. 13 000 euron hintaan, että kyllä sieltä lahjaverolappu tulee. Verottaja katsoo ensisijaisesti kiinteistöveron perusteena olevaa arvoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhman kirjoitti:
Miksi pitäisi myydä? Vasta Nordeasta soittivat, että tili on tullut täyteen ja pitäisi avata uusi sitä varten.
Sanoivat kerran meille, että teillä on liikaa rahaa tilillä. Ihan hölmistyimme, koska emme ole mitenkään edes rikkaita. Olisi kuulemma pitänyt sijoittaa.
Aivan. Ja kuinka tämä liittyy aiheeseen? Missä teillä on autioituvat mökit ja talot? Mahtaako edes olla, kunhan piti päästä pätemään, että rahaa löytyy.
Meillä on kaksi lähiaikoina autioitunutta maatilaa, mutta ei ole mahdollisuutta niitä remontoida tai huoltaa, koska välimatkan vuoksi ei ole aikoihin päästy edes näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhman kirjoitti:
Meillä on kaksi lähiaikoina autioitunutta maatilaa, mutta ei ole mahdollisuutta niitä remontoida tai huoltaa, koska välimatkan vuoksi ei ole aikoihin päästy edes näkemään.
Eläkepäiviä varten säästetty, joten pitäisikö ne rahat käyttää vanhojen talojen kunnostamiseen, vaikka harvoin pääsee edes näkemään? Toisaalta voisi miettiä haluaisiko eläkepäivinä jopa asua tällaisessa talossa. Sijaitsevat syrjäseuduilla missä ei ole edes kauppoja lähimaillakaan, eikä muitakaan palveluja. Näissä taloissa on asuttu ja viihdytty, toinen syntymäkoti ja toinen myös tavallaan rakas paikka, johon liittyy hyviä muistoja. Myyntihaluja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Me etsitään vanhaa rempattavaa taloa, mutta hometta yms. ei saisi olla.. Monet vanhat talot vaan on ns. pilalle remontoituja ja erittäin usein niissä on hometta, vaikka omistaja ei sitä tiedä. Eli mieluiten sellainen vanha, johon ei ole tehty saunoja yms. Kosteus- ja lahovauriot voi korjata. Hinnat vaan ovat aivan liian korkeita vanhoilla taloilla. Pyydetään yli 100 000 ja paljon enemmänkin, vaikka talo olisi ihan "ei missään". Kun taloon pitää tehdä mittava ja kallis remontti, niin eipä sillä saisi kovin paljon ostohintaa olla. Muutenhan on järkevämpää rakentaa uusi talo. Tuntuu usein, että talon omistajat kuvittelevat, että saavat talosta sellaisen hinnan, että voivat sitten ostaa sen vanhuuden osakkeen kaupungista sillä myyntirahalla.
Tämä on valitettavasti hyvin yleistä. Talon rakentaneet ja siinä vuosikymmeniä asuneet vanhukset kuvittelevat, että täysin alkuperäiskuntoisesta, jopa homeisesta mökistä saa satojatuhansia euroja, onhan se heidän rakas talonsa. Sitten he kieltävät myymästä "liian halvalla", vaikka kyseinen hinta olisi jo yläkanttiin talon sijaintiin, kuntoon ja varustukseen nähden. Näitä tapauksia on Suomi pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Jakamaton kuolinpesä eli talolla on monta omistajaa. Kuolinpesä on haluttu mahdollisesti pitkään pitää jakamattomana.
Kaikista kusisin tilanne on se, että köyhä, esim. sata vuotta työttömänä ollut perii jonkun mörskän, josta tulee pelkkiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Öhman kirjoitti:
Näinä aikoina saa pian huijaus viestin pankin nimissä, jossa puhutaan liioista säästöistä ja uusista tileistä, sijoittamista jne. Sitten kun siihen haksahtaa, niin sen jälkeen tilillä ei ole koskaan tarpeeksi rahaa.
Vanha huonossa kunnossa oleva mökki huonolla sijainnilla, jolla ei sen kummemmin myyntiarvoa, kuin käyttöarvoakaan. Purkaminen maksaisi enemmän kuin on mökin arvo, joten eipä ole motivaatiota alkaa purkamaankaan.
aika kova homma julkisilla kulkeutua jonnekin 700km päähän ja siellä sitten ilman autoa kävellä 25km lähimpään kauppaan ja jos ei sähköäkään ole, eikä siis jääkaappia niin aika hankala säilyttää ruokaa, eikä saa sitä puhelintakaan ladattua jne
Vierailija kirjoitti:
Vanha huonossa kunnossa oleva mökki huonolla sijainnilla, jolla ei sen kummemmin myyntiarvoa, kuin käyttöarvoakaan. Purkaminen maksaisi enemmän kuin on mökin arvo, joten eipä ole motivaatiota alkaa purkamaankaan.
Ei auta purkaminen jos tontin neliöt eivät oikeuta enää rakentamiseen, eli nykyään ei saa rakentaa mitään niin pienille tonteille, joissa monet näistä mummonmökeistä sijaitsee.
Ei suomalaiset ole minnekkään kuolemassa. Teollistumisen ja maatalouden tehostumisen aikaansaanut eksponentiaalinen väestönkasvu on tyssännyt. Kulttuurin muutos ei pakota ketään tekemään lapsia, jos ei itse niin halua. Luonto kiittää, kun se pääsee ottamaan omakseen tyhjenevät kylät ja autioituvat maatilat.
Maapallolla on syksyllä 2022 8 miljardia ihmistä. Tämä on suurin uhka ihmislajin selviämisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Omistan lapsuustaloni jonka rakentamisessa palaneen talomme paikalle itsekin auttelin 1958-59 vaikka olin vain 8vuotias, talo on kaukana palveluista ja ollut tyhjänä sen jälkeen kun kumpikin vanhemmistani menehtyi vuonna 2008, veli kyllä asui hetken, mutta maanpäällinen vaellus loppui alle vuoden päästä hänelläkin jonka jälkeen talo tuli mulle. Terveyteni takia en voi taloon sinne syrjään muuttaa eikä minulla olisi varaakaan tehdä siitä öljyllä lämpenevästä ja täysin alkuperäiskuntoisesta talosta nykyaikaista vastaavaa mutta en minä sitä myydäkään halua koska sen arvo on mulle moninkerroin se mitä se on rahassa.
Onko talossa takkaa t. puuhellaa? Voisiko harkita vuokraamista kohtuullisen luotettavalle henkilölle kuluja vastaan? Jos sulla ei ole lapsia tai muita läheisiä, voit harkita testamenttausta tai lahjoitusta tuolle vuokralaiselle. Samoin, jos sun läheiset eivät ole kiinnostuneita saamaan tuota "niskoilleen ".
Meillä on tuollainen, yli 400 vuotta vanhan tilan päärakennus, joka on kylläkin aivan käyttökunnossa. 10 vuotta vanha kylppäri, mutta pintaremonttia pitäisi tehdä. Emme ole myymässä ja tuleehan siitä kuluja, kun vuokratakaan ei uskalla. Eivät nykyajan ihmiset osaa asua vanhassa talossa, jäävät alapohjan tuuletukset tekemättä, saunotaan pitäen ovia auki sisätiloihin, huoltotoimenpiteitä ei tehdä (rännit ym.). Olemme edellisen asujan tekemiä vaurioita jo korjanneet, joten ei koskaan enää.
Ehkä joskus uusi sukupolvi haluaa rempata sisätilat mieleisiksiin, siihen asti olkoon tuossa peruslämmöillä ja huolloilla tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Omistan lapsuustaloni jonka rakentamisessa palaneen talomme paikalle itsekin auttelin 1958-59 vaikka olin vain 8vuotias, talo on kaukana palveluista ja ollut tyhjänä sen jälkeen kun kumpikin vanhemmistani menehtyi vuonna 2008, veli kyllä asui hetken, mutta maanpäällinen vaellus loppui alle vuoden päästä hänelläkin jonka jälkeen talo tuli mulle. Terveyteni takia en voi taloon sinne syrjään muuttaa eikä minulla olisi varaakaan tehdä siitä öljyllä lämpenevästä ja täysin alkuperäiskuntoisesta talosta nykyaikaista vastaavaa mutta en minä sitä myydäkään halua koska sen arvo on mulle moninkerroin se mitä se on rahassa.
Paras teko jonka voisit kotitalollesi tehdä olisi etsiä sille uusi kunnostamiseen kykenevä omistaja. Öljylämmitys on edelleen ihan hyvä jos on säästeliäs poltin ja monessa tuonikäisessä (emt onks sulla) on öljyn rinnalla myös pönttöuuni tai takka tai puuhella/leivinuuni
Mä oon ettiny jo pidemmän aikaa vaatimatonta rmt/sen tyyppistä taloa. Pihasauna/pesutilat ulkona iso plussa, mäntypaneelit plussaa, oma vesi ja oma jätekaivo plussaa, ei haittaa pidempikään matka edes jostain kyläkaupasta, mieluiten kokonaan koskematon kuin rempattu hienouksilla valkoiseksi, ei tarvitse olla maalämpöä tai ilppiä vai ees vilppiä, puulämmitys riittää ja jos on ollut kylmillään, niin kunhan vedet katkaistu pois pääsulkuventtiilistä ja putket tyhjätty. Ja kunhan olisi tonttia vähintään hehtaari pari.
Vaan ei löydy, koska metsät on yleensä hakattu heti kun kuolo korjannut asujan, perikunta on riitaisa tai hintapyynti mallia uusi, eikä mikään tarjous mene läpi vaikka miten perustelisi, että hinta 5ha pystyssä olevan metsän kanssa on aivan eri kuin 5ha avohakkuuta ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras teko jonka voisit kotitalollesi tehdä olisi etsiä sille uusi kunnostamiseen kykenevä omistaja. Öljylämmitys on edelleen ihan hyvä jos on säästeliäs poltin ja monessa tuonikäisessä (emt onks sulla) on öljyn rinnalla myös pönttöuuni tai takka tai puuhella/leivinuuni
Oon kuullut joo suostuttelua myydä kun lapsetkaan ei sitä halua vaikka paikasta pitävätkin, mutta se myynti ei ole niin yksinkertaista koska talo on täynnä irtaimistoa joka on tunnearvoista ja jonka varastoimisesta tulisi ongelma, toinen syy on se että maalla on niin paljon tyhjiä parempikuntoisia kiinteistöjä että he jotka sinne korpeen haluvat tuskin edes avaisi kotitaloni myynti-ilmoitusta. Ja eikös kovinta kamaa ole ne 1800luvun pohjalaistalot eikä tuollaiset pienehköt 50luvun rintamamiestalot?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kuullut joo suostuttelua myydä kun lapsetkaan ei sitä halua vaikka paikasta pitävätkin, mutta se myynti ei ole niin yksinkertaista koska talo on täynnä irtaimistoa joka on tunnearvoista ja jonka varastoimisesta tulisi ongelma, toinen syy on se että maalla on niin paljon tyhjiä parempikuntoisia kiinteistöjä että he jotka sinne korpeen haluvat tuskin edes avaisi kotitaloni myynti-ilmoitusta. Ja eikös kovinta kamaa ole ne 1800luvun pohjalaistalot eikä tuollaiset pienehköt 50luvun rintamamiestalot?
Ap
Ei siis ap en ole, tätä se nopea kirjoittaminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuollainen, yli 400 vuotta vanhan tilan päärakennus, joka on kylläkin aivan käyttökunnossa. 10 vuotta vanha kylppäri, mutta pintaremonttia pitäisi tehdä. Emme ole myymässä ja tuleehan siitä kuluja, kun vuokratakaan ei uskalla. Eivät nykyajan ihmiset osaa asua vanhassa talossa, jäävät alapohjan tuuletukset tekemättä, saunotaan pitäen ovia auki sisätiloihin, huoltotoimenpiteitä ei tehdä (rännit ym.). Olemme edellisen asujan tekemiä vaurioita jo korjanneet, joten ei koskaan enää.
Ehkä joskus uusi sukupolvi haluaa rempata sisätilat mieleisiksiin, siihen asti olkoon tuossa peruslämmöillä ja huolloilla tyhjänä.
Ihan samaa mieltä. Ihmiset hinkuvat maalle muuttoa tai kesämökin vuokrausta, muttei sitten olekaan osaamista! Meillä isovanhempien omin käsin rakentama hirsitalo tyhjillään. Me ei pystytä siellä kuin pyörähtämään kesällä. Matka kotoa älytön. Näin se on monella etelässä asuvalla, että mökillä Kainuussa tai Rovaniemellä tai sitäkin pohjoisempana vain pyörähdetään muutama päivä, ehkä viikko vuodessa.
Meillä oli vuokralaiset, noin 65-vuotias pariskunta, jotka vakuuttivat osaavansa huoltaa taloa ja pikkuviat korjata. Sitten tulvi kylpyhuone. Etelästä asti lähdettiin katsomaan, mikä remontti pitää tilata. Eläessäni en ole nähnyt niin paljon moskaa lattiakaivossa. Koirankarvoja, hiuksia, hiekkaa. Se oli niin tukossa, ettei vetänyt. Samalla reissulla nähtiin, että ovien päällä kuivattiin pyyhkeitä ja lakanoita. Kun mieheni otti niitä pois, joka oven yläosa oli kärsinyt kosteusvaurioista. Takapihan terassi oli peitetty muovipressulla, jonka päälle oli kalaverkkoja ja virveleitä. Millainen ihminen vetää muovipressun puisen terassin päälle? Eikö järki sano, että alkaa lahoamaan? Sitä paitsi se kalan löyhkä oli kauhea. En ole ennen nähnyt minkään talon etu- enkä takaterassilla säilytettävän haisevia kalatarvikkeita pressun päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitysöljyn käyttö pientalojen lämmitykseen lakkaa. Siitähän on tehty linjaus ja toimenpideohjelma.