Kulujen jakaminen parisuhteessa
Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.
Kommentit (332)
Laittakaa kaikki kulut puoliksi ml lainan korot. Lisäksi laskekaa asunnosta koituvat peruskorjauskulut seuraavalta 50-vuodelta ja jakakaa tämä kuukaudelle. Mies maksaa suorista kuluista puolet ja tulevista remonteista kuukaudelle arvioiduista summasta puolet. Reilu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kerran nainen ja mies. Nainen osti 240 000€ asunnon täysin velkarahalla, ja mies muutti tyytyväisenä naisen luokse asumaan. AV:n oppien mukaan hoitovastike, vesi, vakuutus ja jopa lainan korot laitettiin puoliksi, mutta nainen hoiti lainanmaksun omista rahoistaan.
20 vuoden ajan nainen lyhensi lainaansa 1000€ kuussa. Mies puolestaan sijoitti saman 1000€ summan kuukausittain osakkeisiin. Naisen saatua juuri lainansa maksettua, koitti ero. Onneksi talon arvo oli hieman noussut ja ap sai myytyä ison talonsa 300 000€ hintaan.
Mies puolestaan oli saman ajan sijoittanut vastaavan summan osakkeisiin ja saanut tuottoa ja osinkoa pörssin keskimääräiset 7%. Arvatkaa, paljonko miehellä oli tuolloin rahaa? No, jos et jaksa laskea, niin 520 927€. Tätä kutsutaan korkoa korolle -ilmiöksi.
Kumpi mahtui hyötyä kummasta?? Ihanko oikeasti asuminen toisen omistamassa asunnossa vain kulut maksamalla on reilua?
Nainen olisi voinut sanoa parin vuoden kuluttua, että kun meillä tämä homma sujuu näin hyvin, niin ostetaan yhteinen asunto.
Ja mies voi sanoa, että "odotetaan nyt vielä, kulta, kohta rommaa ja saadaan isompi asunto halvemmalla". Samalla karvanaama nauraa partaansa ja pistää muutaman kymppitonnin lisäsijoituksiin.
Sanasta "rommaa" nainen tajuaa, että mies on loinen ja pistää miehen pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molempien pitäisi tästä hyötyä. Nyt mies hyötyy 700 euroa kuussa, mutta paljonko ap hyötyy?
Nainen hyötyy siitä sen verran, että saa kuitattua puolet pois asumismenoista (vastike, sähkö, vesi). Sen lisäksi nainen maksaa asuntoa koko ajan pois. Hän omistaa sen kokonaan esim. 15 vuoden päästä. Mahdollinen arvonnousu huomioiden. Jos tässä vaiheessa tulee ero, niin nainen voi myydä asunnon ja saada siitä esim. 250 000 euroa. Miehelle ei jää kuin muovipussi tavaraa. Todennäköisesti tässä yhtälössä on myös se, että mies kustantaa kaiken autoiluun liittyvän kulun, johon uppoaa n. 500 €/kk rahaa kaivoon.
Miten niin? Kuluthan tuplaantuvat (esimerkiksi vesi) kun mies muuttaa taloon. Nainen maksaa sen mitä tavallisestikin.
Kulut puoliksi ja mies maksaa vuokraa asumisesta ja asunnon omistaja lainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molempien pitäisi tästä hyötyä. Nyt mies hyötyy 700 euroa kuussa, mutta paljonko ap hyötyy?
Nainen hyötyy siitä sen verran, että saa kuitattua puolet pois asumismenoista (vastike, sähkö, vesi). Sen lisäksi nainen maksaa asuntoa koko ajan pois. Hän omistaa sen kokonaan esim. 15 vuoden päästä. Mahdollinen arvonnousu huomioiden. Jos tässä vaiheessa tulee ero, niin nainen voi myydä asunnon ja saada siitä esim. 250 000 euroa. Miehelle ei jää kuin muovipussi tavaraa. Todennäköisesti tässä yhtälössä on myös se, että mies kustantaa kaiken autoiluun liittyvän kulun, johon uppoaa n. 500 €/kk rahaa kaivoon.
Miten niin? Kuluthan tuplaantuvat (esimerkiksi vesi) kun mies muuttaa taloon. Nainen maksaa sen mitä tavallisestikin.
Ja sähkölaskukin kasvaa ja lämmityskulutkin voi kasvaa. Yksin ollessa tykkään olla aika viileässä, mutta jos tulee vieraita nostan heti huonelämpötilaa.
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta myy puolet kämpästä miehellesi tai muuttakaa kokonaan uuteen yhteiseen.
Jos mies muuttaa sinun omistamaan asuntoon, hän maksaa siitä sinulle vuokraa. Jos ei suostu, ehdota että asutte edelleen erillään tai hankitte yhteisen omistusasunnon. Teette vuokrasopimuksen ja sinä maksat siitä luonnollisesti veroa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta myy puolet kämpästä miehellesi tai muuttakaa kokonaan uuteen yhteiseen.
Itse ehkä myisi asuntoa miehelle jos hän ei suostu maksamaan vuokraa tai vuokra on liian korkea ei kannata muuttaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastike tuplaannu. Monasti vesilaskukin voi sisältyä vastikkeen hintaan. Selvää säästöä tulee asunnon käyttökuluissa, kun ne jaetaan kahtia.
Tätä ketjua kun lukee, niin eipä tosiaan huvitakaan antaa tyttöystävää tulla ilmaiseksi asumaan minun omakotitaloon. En ajatellut alunperin pyytää mitään, koska eivähän kulutkaat muuton myötä juuri kasva kuin aivan ministi ja minulla on yli tuplatulot. Tyttöystävä asuu kalliisti vuokralla, joten järkevää hänen olisi muuttaa minun luokse asumaan, kun muutenkin vietämme niin paljon aikaa yhdessä.
Pitääkin ottaa taskulaskin käteen. Täältä oppii kyllä aika paljon naisen sielunmaailmasta. Kiitos siitä.
Itse en muuttaisi yhteen, jos rahasta tulee ongelmia. Yhdessä asuminen tarkoittaa jaettua elämää. Jos raha menee toisen ihmisen edelle, on asiat heikolla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin eipä tosiaan huvitakaan antaa tyttöystävää tulla ilmaiseksi asumaan minun omakotitaloon. En ajatellut alunperin pyytää mitään, koska eivähän kulutkaat muuton myötä juuri kasva kuin aivan ministi ja minulla on yli tuplatulot. Tyttöystävä asuu kalliisti vuokralla, joten järkevää hänen olisi muuttaa minun luokse asumaan, kun muutenkin vietämme niin paljon aikaa yhdessä.
Pitääkin ottaa taskulaskin käteen. Täältä oppii kyllä aika paljon naisen sielunmaailmasta. Kiitos siitä.
Ihan ok pyytää puolet siitä vuokrasta, jota tyttöystävä nyt maksaa. Samaa mallia ehdotettu täällä tällekin parille. Toki voit halutessasi olla avokätisempi, mutta olisitko siinäkin tapauksessa, että tyttöystävä tienaisi tuplat sinun tuloistasi?
Vierailija kirjoitti:
Itse en muuttaisi yhteen, jos rahasta tulee ongelmia. Yhdessä asuminen tarkoittaa jaettua elämää. Jos raha menee toisen ihmisen edelle, on asiat heikolla pohjalla.
Niin. Ikävää, että mies sössi asiansa noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok pyytää puolet siitä vuokrasta, jota tyttöystävä nyt maksaa. Samaa mallia ehdotettu täällä tällekin parille. Toki voit halutessasi olla avokätisempi, mutta olisitko siinäkin tapauksessa, että tyttöystävä tienaisi tuplat sinun tuloistasi?
Siis mitä väliä sillä olisi jos tyttöystävä tienaa puolet enemmän? Ne ovat hänen tulonsa ja rahansa, eikä se minulle kuulu. Itse valitsen tulotasoni. Jos haluan tuplata tuloni, niin tuplaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei kannata muuttaa yhteen jos se tuntuu epäreilulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastike tuplaannu. Monasti vesilaskukin voi sisältyä vastikkeen hintaan. Selvää säästöä tulee asunnon käyttökuluissa, kun ne jaetaan kahtia.
Meillä vesi laskutetaan kulutuksen mukaan eli kyllä kulut nousisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väliä sillä olisi jos tyttöystävä tienaa puolet enemmän? Ne ovat hänen tulonsa ja rahansa, eikä se minulle kuulu. Itse valitsen tulotasoni. Jos haluan tuplata tuloni, niin tuplaan ne.
Ihan sama, jos sinusta tuntuu tuolta. Kaikilla kuitenkaan ei ole samaa mahdollisuutta ja toisaalta ajattelevat asiaa kokonaisuuksina. Tuntuu hullulta, että heikommilla oleva tukee vahempaa eikä toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Jos poikaystäväsi haluaa, että laina muutetaan myös puoliksi hänen nimiinsä niin sitten voisi hyvin maksaa asuntolainaa. Muuten se kämppä tai talo on sinun ja sinä maksat asuntosi pankille takaisin. Miten sinä sen teet ei kuulu poikaystävällesi yhtään. Vai maksatko sinä myös hänen autolainansa puoliksi, jos sellaista olisi?
Meinaat, että se poikaystävä ei kuluta sitä asuntoa yhtään?
Vähintään olisi kohtuullista, että maksaisi puolet vastikkeesta ja vakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, omat tuloni ovat 6-7000 e/kk ja niiden tuplaaminen tuntuu aika utopistiselta hankkeelta. Ja lisäksi omaan sen verran ymmärrystä, että monelle olisi vaikeaa tuplata omat suomalaisen keskitulonsa omalle tulotasolleni.
Tulojen pienentäminen on huomattavasti yksinkertaisemmin tehty XD
Ethän sinäkään asu ilmaiseksi, vaikka omistusasunto. As Oy yhtiövastike ja vakuutukset.
Okt:ssa lämmitys, jätehuolto, k.vero, vakuutukset, vesi, pihan hoito ja auraus, tienh.maksut jne.