Kulujen jakaminen parisuhteessa
Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.
Kommentit (332)
Oma asunto on tuottamaton sijoitus. Jos ap laittaisi oman asuntonsa vuokralle, paljonko hän nettoaisi vuodessa (verojen ja kulujen jälkeen)? Tuosta summasta puolet ja lisäksi toki juoksevista kuluista puolet. Silloin kukaan ei hyödy toisensa kustannuksella.
Minä kyllä mielelläni maksaisin vaikka 300 euroa extraa ja puolet juoksevista kuluista. En kyllä ostaisi puolia asunnosta, jos noin halvalla saisin asua eikä tarvitse ottaa mitään riskejä. Kasvattaisin vain sijoitustiliäni.
En ymmärrä miten tätä ei nähdä mahdollisuutena vaan ajatellaan vaan toisen osapuolen hyötyvän ja halutaan maksaa vain puolet kuluista.
Alan masentua ja miettiä eroa aina, kun luen näitä ketjuja. Meillä on niin, että mies muutti minun asuntooni (4 h pk-seudulla eli iso investointi minulta) ja asuu puolikkaan vastikkeen hinnalla eli ilmaiseksi käytännössä. Olen ostanut myös koko irtaimiston, kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Alan masentua ja miettiä eroa aina, kun luen näitä ketjuja. Meillä on niin, että mies muutti minun asuntooni (4 h pk-seudulla eli iso investointi minulta) ja asuu puolikkaan vastikkeen hinnalla eli ilmaiseksi käytännössä. Olen ostanut myös koko irtaimiston, kaiken.
Ja olemme naimisissa. Jos minulle kävisi jotain, niin mies saisi asua tässä lopun elämäänsä, esim vielä 40 vuotta) eikä lapseni (ei miehen lapsi) saisi perintöään sitä ennen. Asunnon remontit lapsen pitäisi maksaa. Pitäisikö erota, kun vielä voi, vai mitä pitäisi tehdä? Avioehto ja testamentti on, mutta ne eivät vaikuta lesken asumisoikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä juristia?
Jos on naimisissa ja puolisot asuvat toisen kokonaan omistamassa asunnossa, niin saako se asunnon omistaja lahjoittaa asunnosta esim 1% ulkopuoliselle henkilölle ilman, että siihen tarvitaan puolison allekirjoitus? Sen asunnon myymiseen ilmeisesti tarvittaisiin puolison allekirjoitus, mutta rntä tällaiseen pieneen lahjoitukseen?
Häh? Ei tarvitse mitään puolison allekirjoituksia oman omaisuutensa myyntiin tai lahjoittamiseen.
Puolison saaminen ulos sieltä asunnosta esim. myynnin jälkeen voi kestää aikansa, jos hän heittäytyy oikein hankalaksi (ääritapauksessa pitää hakea häätö), mutta silloin varmasti avioliittokin on jo ohi.
Olipa kerran nainen ja mies. Nainen osti 240 000€ asunnon täysin velkarahalla, ja mies muutti tyytyväisenä naisen luokse asumaan. AV:n oppien mukaan hoitovastike, vesi, vakuutus ja jopa lainan korot laitettiin puoliksi, mutta nainen hoiti lainanmaksun omista rahoistaan.
20 vuoden ajan nainen lyhensi lainaansa 1000€ kuussa. Mies puolestaan sijoitti saman 1000€ summan kuukausittain osakkeisiin. Naisen saatua juuri lainansa maksettua, koitti ero. Onneksi talon arvo oli hieman noussut ja ap sai myytyä ison talonsa 300 000€ hintaan.
Mies puolestaan oli saman ajan sijoittanut vastaavan summan osakkeisiin ja saanut tuottoa ja osinkoa pörssin keskimääräiset 7%. Arvatkaa, paljonko miehellä oli tuolloin rahaa? No, jos et jaksa laskea, niin 520 927€. Tätä kutsutaan korkoa korolle -ilmiöksi.
Kumpi mahtui hyötyä kummasta?? Ihanko oikeasti asuminen toisen omistamassa asunnossa vain kulut maksamalla on reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä juristia?
Jos on naimisissa ja puolisot asuvat toisen kokonaan omistamassa asunnossa, niin saako se asunnon omistaja lahjoittaa asunnosta esim 1% ulkopuoliselle henkilölle ilman, että siihen tarvitaan puolison allekirjoitus? Sen asunnon myymiseen ilmeisesti tarvittaisiin puolison allekirjoitus, mutta rntä tällaiseen pieneen lahjoitukseen?
Häh? Ei tarvitse mitään puolison allekirjoituksia oman omaisuutensa myyntiin tai lahjoittamiseen.
Puolison saaminen ulos sieltä asunnosta esim. myynnin jälkeen voi kestää aikansa, jos hän heittäytyy oikein hankalaksi (ääritapauksessa pitää hakea häätö), mutta silloin varmasti avioliittokin on jo ohi.
Olet väärässä. Tarvitaan suostumus sen yhteisen asunnon myyntiin, jossa puoliso asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olemme naimisissa. Jos minulle kävisi jotain, niin mies saisi asua tässä lopun elämäänsä, esim vielä 40 vuotta) eikä lapseni (ei miehen lapsi) saisi perintöään sitä ennen. Asunnon remontit lapsen pitäisi maksaa. Pitäisikö erota, kun vielä voi, vai mitä pitäisi tehdä? Avioehto ja testamentti on, mutta ne eivät vaikuta lesken asumisoikeuteen.
No myy se kämppä ja osta puolison kanssa yhteinen tai asukaa vuokralla.
Tosin taitaa sinulla muitakin syitä erolle olla, kun tuollaisia mietit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä juristia?
Olet väärässä. Tarvitaan suostumus sen yhteisen asunnon myyntiin, jossa puoliso asuu.
Eihän mistään yhteisestä asunnosta ollut kyse, vaan toisen kokonaan omistamasta asunnosta, jossa molemmat asuvat.
Palstalla on joku, joka ei tiedä, ettei omaakaan asuntoa voi myydä ilman puolison suostumusta.
"Yhteisen asunnon ja asuntoirtaimiston suoja
Avioliittolaissa on pyritty turvaamaan se, että perheen asunto ja siihen kuuluva irtaimisto säilyvät perheen käytössä myös silloin, kun tämä omaisuus kuuluu yksin toiselle puolisolle. Tämän vuoksi asunnon tai asuntoirtaimiston omistava puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta myydä tai muutoin luovuttaa omaisuutta, joka yksinomaan tai pääasiallisesti on tarkoitettu käytettäväksi perheen asuntona eikä myöskään tällaiseen asuntoon kuuluvaa irtaimistoa. Nämä asunnon myyntiä tai muuta luovuttamista koskevat rajoitukset koskevat sekä asuntona käytettyä kiinteistöä että asunto-osakkeita. Suostumus on tarpeen myös silloin, kun esimerkiksi asunto-osake kuuluu puolisoille yhteisesti yhtä suurin osuuksin ja toinen puolisoista aikoo myydä omistamansa osuuden jollekin ulkopuoliselle."
Vierailija kirjoitti:
MIKSI? Ymmärtäisin, jos esimerkiksi maksaisi koko vastikkeen tai kaikki ruoat.
Ap:n sijasta jatkaisin asumista omissa asunnoissa ja seurustelua. Oma kantapääkokemukseni oli se, että en tehnyt sitä miehen "painostuksesta" ja ostimme yhteisen asunnon, joka sitten oli välttämätöntä laittaa myyntiin alle vuosi sen ostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä juristia?
Eihän mistään yhteisestä asunnosta ollut kyse, vaan toisen kokonaan omistamasta asunnosta, jossa molemmat asuvat.
Vaikka minä omistan 100% omasta asunnostani, mutta aviopuolisoni asuu siinä, niin lain mukaan en tosiaankaan saa myydä sitä ilman aviopuolisoni suostumusta.
Kiva että joku oppii uuta av:lla, kuten tuo alapeukuttaja. Ehkä tämä myös kannustaa jotakuta olemaan mieluummin avo- kuin avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on joku, joka ei tiedä, ettei omaakaan asuntoa voi myydä ilman puolison suostumusta.
Avioliittolaissa on pyritty turvaamaan se, että perheen asunto ja siihen kuuluva irtaimisto säilyvät perheen käytössä myös silloin, kun tämä omaisuus kuuluu yksin toiselle puolisolle. Tämän vuoksi asunnon tai asuntoirtaimiston omistava puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta myydä tai muutoin luovuttaa omaisuutta, joka yksinomaan tai pääasiallisesti on tarkoitettu käytettäväksi perheen asuntona eikä myöskään tällaiseen asuntoon kuuluvaa irtaimistoa. Nämä asunnon myyntiä tai muuta luovuttamista koskevat rajoitukset koskevat sekä asuntona käytettyä kiinteistöä että asunto-osakkeita. Suostumus on tarpeen myös silloin, kun esimerkiksi asunto-osake kuuluu puolisoille yhteisesti yhtä suurin osuuksin ja toinen puolisoista aikoo myydä omistamansa osuuden jollekin ulkopuoliselle."
Häh? Jos aikoo myydä asuntonsa, niin varmaankin muuttaa itse muualle. Ei se myytävä asunto silloin ole enää perheen asunto.
Oman omaisuutensa voi aina myydä tai lahjoittaa. Sitä se omistaminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliittolaissa on pyritty turvaamaan se, että perheen asunto ja siihen kuuluva irtaimisto säilyvät perheen käytössä myös silloin, kun tämä omaisuus kuuluu yksin toiselle puolisolle. Tämän vuoksi asunnon tai asuntoirtaimiston omistava puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta myydä tai muutoin luovuttaa omaisuutta, joka yksinomaan tai pääasiallisesti on tarkoitettu käytettäväksi perheen asuntona eikä myöskään tällaiseen asuntoon kuuluvaa irtaimistoa. Nämä asunnon myyntiä tai muuta luovuttamista koskevat rajoitukset koskevat sekä asuntona käytettyä kiinteistöä että asunto-osakkeita. Suostumus on tarpeen myös silloin, kun esimerkiksi asunto-osake kuuluu puolisoille yhteisesti yhtä suurin osuuksin ja toinen puolisoista aikoo myydä omistamansa osuuden jollekin ulkopuoliselle."Häh? Jos aikoo myydä asuntonsa, niin varmaankin muuttaa itse muualle. Ei se myytävä asunto silloin ole enää perheen asunto.
Oman omaisuutensa voi aina myydä tai lahjoittaa. Sitä se omistaminen tarkoittaa.
Niin se on totta. Ensin pitää vain ottaa ero, tai vähintään asumisero. Riittääköhän se, vai tulkitaanko kikkailuksi?
Poju maksaa puolet käyvästä vuokrasta ja puolet asumisen kuluista. Se on sinänsä sama, omistatko sinä sen asunnon vai joku tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliittolaissa on pyritty turvaamaan se, että perheen asunto ja siihen kuuluva irtaimisto säilyvät perheen käytössä myös silloin, kun tämä omaisuus kuuluu yksin toiselle puolisolle. Tämän vuoksi asunnon tai asuntoirtaimiston omistava puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta myydä tai muutoin luovuttaa omaisuutta, joka yksinomaan tai pääasiallisesti on tarkoitettu käytettäväksi perheen asuntona eikä myöskään tällaiseen asuntoon kuuluvaa irtaimistoa. Nämä asunnon myyntiä tai muuta luovuttamista koskevat rajoitukset koskevat sekä asuntona käytettyä kiinteistöä että asunto-osakkeita. Suostumus on tarpeen myös silloin, kun esimerkiksi asunto-osake kuuluu puolisoille yhteisesti yhtä suurin osuuksin ja toinen puolisoista aikoo myydä omistamansa osuuden jollekin ulkopuoliselle."Häh? Jos aikoo myydä asuntonsa, niin varmaankin muuttaa itse muualle. Ei se myytävä asunto silloin ole enää perheen asunto.
Juu, ei se enää sitten ole perheen asunto, kun perheen molemmat osapuolet ovat muuttaneet siitä pois. Niin kauan kuin toinen siinä asuu, se on.
Vierailija kirjoitti:
No mikäs se sitten on? Kun ilmeisesti se toinenkin tässä yhtälössä hyötyy ja säästää? Miksi muuttaa yhteen, kun pitää toista vain haittana, asunnon kuluttaja, tilanviejänä yms. Ihan sairaalloinen asetelma jo ajatusmaailma jo lähtökohtaisesti. Eihän parisuhde ja yhdessä asuminen siis tuota mitään iloa ilmeisesti.
Ketjun aihe oli "kulujen jakaminen parisuhteessa", ei "maksanko enemmän/vähemmän, koska olen niin lääpälläni johonkin toljakkeeseen". Joten lienee luonnollista, että tässä katsotaan ja keskustellaan kustannuksista ja niiden jaosta. Tosin tämän ketjun myötä havahduin täysin syistä, miksi jengi tappelee rahasta...ei siksi, ettei sitä olisi, vaan sitä ettei ihmiset näe kokonaiskuvaa. Fokus kiinnittyy johonkin yksittäiseen, loppujen lopuksi kokonaiskuvan kannalta irrelevanttiin detaljiin.
Ehdottomasti ap ei yhteenmuuttoa! Pistä asuntosi vuokralle ja otatte yhdessä vuokrakämpän. Sitten myöhemmin ostatte yhdessä uuden asunnon
Tästä olen samaa mieltä, jos ei pariskunta osaa laittaa hynttyitä yhteen ilman, että toinen kokee tulevansa taloudellisesti hyväksikäytetyksi, niin ei se siitä tulevaisuudessakaan parane. Ja jos ei toinen osapuolista osaa matematiikkaakaan, niin ei se sitä tule enää oppimaan myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen samaa mieltä, jos ei pariskunta osaa laittaa hynttyitä yhteen ilman, että toinen kokee tulevansa taloudellisesti hyväksikäytetyksi, niin ei se siitä tulevaisuudessakaan parane. Ja jos ei toinen osapuolista osaa matematiikkaakaan, niin ei se sitä tule enää oppimaan myöhemminkään.
Tähän jatkan vielä, että sorry vain, mutta minun nokkaani tämä haisee juuri siltä, että mies haluaa oikeasti säästää tuon noin 700e/kk vuokrasta ja roposilla "ostaa" itselleen kortteerin AP:n vierestä. Jos AP ei osaa laskea, niin tämä on miehelle hyvä diili elellä edullisesti ja nettona pistää 5-600e/kk sijoituksiin - siinä on 10 vuoden scopella aika kiva potti kasassa.
Niin sinä säästät nyt satoja euroja kuussa vuokranmaksun sijaan, mutta paljon ap säästää? Taitaa tulla vain lisäkuluja, kun nyt kaksi henkilöä kuluttaa asuntoa.