Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen parisuhteessa

Vierailija
16.06.2020 |

Miten parisuhteessanne jaetaan arjen kulut? Poikaystäväni on muuttamassa luokseni vuokra-asunnostaan, mutta tuntuu ettemme pääse yhteisymmärrykseen siitä miten hoidamme talousasiat.
Poikaystäväni mielestä tasapuolinen jako olisi se, että vesi+sähkö+ruoka maksettaisi puoliksi. Minulle jäisi yksin maksettavaksi asuntolaina ja kotivakuutus (+muut mahdolliset asuntoon liittyvät kulut). Ymmärrän ettei hän halua osallistua lainan maksuun, koska ei omista asuntoa. Mutta ei kai ilmaista asumista ole olemassa? Itse ehdotin, että hän maksaisi veden+sähkön, minä lainan+vakuutuksen ja ruokakulut jaettaisi.
Palkoistamme sen verran, että minä tienaan 1600e/kk ja poikaystäväni 3300e/kk.

Kommentit (332)

Vierailija
241/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran nainen ja mies. Nainen osti 240 000€ asunnon täysin velkarahalla, ja mies muutti tyytyväisenä naisen luokse asumaan. AV:n oppien mukaan hoitovastike, vesi, vakuutus ja jopa lainan korot laitettiin puoliksi, mutta nainen hoiti lainanmaksun omista rahoistaan.

20 vuoden ajan nainen lyhensi lainaansa 1000€ kuussa. Mies puolestaan sijoitti saman 1000€ summan kuukausittain osakkeisiin. Naisen saatua juuri lainansa maksettua, koitti ero. Onneksi talon arvo oli hieman noussut ja ap sai myytyä ison talonsa 300 000€ hintaan.

Mies puolestaan oli saman ajan sijoittanut vastaavan summan osakkeisiin ja saanut tuottoa ja osinkoa pörssin keskimääräiset 7%. Arvatkaa, paljonko miehellä oli tuolloin rahaa? No, jos et jaksa laskea, niin 520 927€. Tätä kutsutaan korkoa korolle -ilmiöksi.

Kumpi mahtui hyötyä kummasta?? Ihanko oikeasti asuminen toisen omistamassa asunnossa vain kulut maksamalla on reilua?

Nainen olisi voinut sanoa parin vuoden kuluttua, että kun meillä tämä homma sujuu näin hyvin, niin ostetaan yhteinen asunto.

Vierailija
242/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on sellanen tilanne, että saa asua yhtiövastikkeen hinnalla perheemme sijoitusasunnossa, joka on asuntona ns. keskimääräistä isompi, kivempi ja sijaitsee erittäin hyvällä paikalla ison kaupungin keskustan tuntumassa.

Tyttökaverinsa kanssa tullut polemiikkia siitä, miten jakavat asumiskulut. Jostain kumman syystä tyttis haaveilee, ettei hänen tarvitsisi maksaa mitään asumisestaan. Asunnon omistajana koen, että pitäisi maksaa vuokraa samanverran minulle kuin poikani maksaa yhtiövastiketta. Summa on pienempi kuin yksiön vuokra tässä kaupungissa.

Miksi ihmeessä minun pitäisi tarjota puolituntemattomalle tytölle ilmainen asuminen? Ei minunkaan pojalle kukaan mitään ilmaisasumista järjestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerran nainen ja mies. Nainen osti 240 000€ asunnon täysin velkarahalla, ja mies muutti tyytyväisenä naisen luokse asumaan. AV:n oppien mukaan hoitovastike, vesi, vakuutus ja jopa lainan korot laitettiin puoliksi, mutta nainen hoiti lainanmaksun omista rahoistaan.

20 vuoden ajan nainen lyhensi lainaansa 1000€ kuussa. Mies puolestaan sijoitti saman 1000€ summan kuukausittain osakkeisiin. Naisen saatua juuri lainansa maksettua, koitti ero. Onneksi talon arvo oli hieman noussut ja ap sai myytyä ison talonsa 300 000€ hintaan.

Mies puolestaan oli saman ajan sijoittanut vastaavan summan osakkeisiin ja saanut tuottoa ja osinkoa pörssin keskimääräiset 7%. Arvatkaa, paljonko miehellä oli tuolloin rahaa? No, jos et jaksa laskea, niin 520 927€. Tätä kutsutaan korkoa korolle -ilmiöksi.

Kumpi mahtui hyötyä kummasta?? Ihanko oikeasti asuminen toisen omistamassa asunnossa vain kulut maksamalla on reilua?

Nainen olisi voinut sanoa parin vuoden kuluttua, että kun meillä tämä homma sujuu näin hyvin, niin ostetaan yhteinen asunto.

Ja mies voi sanoa, että "odotetaan nyt vielä, kulta, kohta rommaa ja saadaan isompi asunto halvemmalla". Samalla karvanaama nauraa partaansa ja pistää muutaman kymppitonnin lisäsijoituksiin.

Vierailija
244/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä molempien pitäisi tästä hyötyä. Nyt mies hyötyy 700 euroa kuussa, mutta paljonko ap hyötyy? 

Nainen hyötyy siitä sen verran, että saa kuitattua puolet pois asumismenoista (vastike, sähkö, vesi). Sen lisäksi nainen maksaa asuntoa koko ajan pois. Hän omistaa sen kokonaan esim. 15 vuoden päästä. Mahdollinen arvonnousu huomioiden. Jos tässä vaiheessa tulee ero, niin nainen voi myydä asunnon ja saada siitä esim. 250 000 euroa. Miehelle ei jää kuin muovipussi tavaraa. Todennäköisesti tässä yhtälössä on myös se, että mies kustantaa kaiken autoiluun liittyvän kulun, johon uppoaa n. 500 €/kk rahaa kaivoon.

Vierailija
245/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta muistuttaa minua aina siitä miten vaikeita ihmiset ovat... Oikean ihmisen ottaisin omistamaani asuntoon ilmaiseksi, väärää en mistään hinnasta.

Vierailija
246/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä molempien pitäisi tästä hyötyä. Nyt mies hyötyy 700 euroa kuussa, mutta paljonko ap hyötyy? 

Nainen hyötyy siitä sen verran, että saa kuitattua puolet pois asumismenoista (vastike, sähkö, vesi). Sen lisäksi nainen maksaa asuntoa koko ajan pois. Hän omistaa sen kokonaan esim. 15 vuoden päästä. Mahdollinen arvonnousu huomioiden. Jos tässä vaiheessa tulee ero, niin nainen voi myydä asunnon ja saada siitä esim. 250 000 euroa. Miehelle ei jää kuin muovipussi tavaraa. Todennäköisesti tässä yhtälössä on myös se, että mies kustantaa kaiken autoiluun liittyvän kulun, johon uppoaa n. 500 €/kk rahaa kaivoon.

No paljon ne kulut olikaan, josta hyötyy puolet? Asunnon arvo voi myös laskea ja lisäksi pitää tehdä remonttia. Kyllä tuollaisesta järjestelystä ei hyödy kuin se mies. 

Vierailija
247/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bingo - ja johan joku sivu takaperin mainitsin, että parin kannattaisi vaikka laskea sinkku-ajan kuukausimenot yhteen (ml. auto) ja verrata lukemaa siihen, mitä se olisi yhteen muutossa. Säästö on helppo tuosta laskea ja se säästö olisi suht helppo jakaa molemmille osapuolille.

Se on sitten eri asia, jos haluaa ruveta nillittämään joka ajetusta kilometristä ja joka lauantaimakkara-siivusta.

Vierailija
248/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lisätä vielä sen, että jos suhde on taloudellisesti epätasa-arvoinen, kuten ap:n mies yrittää saada läpi, niin se on harvoin muillakaan osa-alueilla tasa-arvoinen. Ap tulee tekemään kaikki kotityötkin elättäessään varakkaampaa miestä. Ehkä kommentti siellä täällä saa ap:n kuin varkain tuntemaan olevansa vähän lihonut ja rumakin ja tyhmä. Siihen niittinä hän katselee parisuhdettaan parin vuoden päästä ja toteaa, että on niin ruma ja tyhmä, ettei saisi miestänilman, että joutuu maksamaan siitä ja että ei voi erota, kun sitten jäisi kokonaan yksin.

Sitten ap lukee nöitä ketjuja palstalla, missä muilla on miehet, jotka maksavat itse asumisestaankin ja joillain on jopa 50/50 omistetut asunnot ja tuntee siitä huonommuutta, kun ne muut naiset ovat ansainneet sellaista ja itse on niin huono, että joutuu maksamaan saadakseen miehen.

Tämän välttääkseen ap voisi nyt heti yhteenmuuton ehtona vaatia tasapuolisuutta raha-asioissa. Ehkä jopa kieltäytyä muuttamasta yhteen sen miehen kanssa ennen kuin on päässyt selvyyteen siitä, ettei mies harrasyöta taloudellista (tai muutakaan) väkivaltaa, kuten nyt yrittää.

Vierailija
249/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mies hyötyy sen, että hänellä on käytössään maksamansa sähkön, veden ja lämmön lisäksi neliöitä ja elintilaa, josta hän ei maksa mitään vaan voi säästää normaalisti jokaiselle aikuiselle pakolliset asumiskulut kokonaan omaan taskuunsa ja tavoitella niille haluamallaan tavalla arvonnousua. 

Vierailija
250/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kumppanin asunnossa ja maksoin hieman extraa juoksevien kulujen lisäksi. Sain rahaa niin hyvin säästöön, että ostin sijoistusasunnon, jonka laitoin sitten vuokralle. 

Kyllä minä hyödyin ehdottomasti enemmän tästä tilanteesta vaikka en nyt hyötytarkoituksessa hänen luokseen muuttanut. Mutta ehdottomasti minun tilanteeni hyötymielessä oli paljon parempi eikä asunnonomistajan. Puolet asumismenoista on niin pieni summa, ettei sitä vai katsoa miksikään hyödyksi. Mutta satojen eurojen säästö kuukaudessa ettei tarvitse maksaa vuokraa, on jo ihan eri asia. 

Vierailija
251/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on yhtä vapaasti ap:n käytettävissä kuin asunto miehen eli aina kun ap sitä tarvitsee, eikä kyseessä ole mikään rämä vaan uusi hyväkuntoinen perheauto, voidaan katsoa, että korvaukset menevät aika hyvin kohdalleen. Salli mun kuitenkin epäillä, etteikö mies tarvitsisi autoa itse, joten auto ei ole ap:n käytettävissä tosta vaan. 

Vierailija
252/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta muistuttaa minua aina siitä miten vaikeita ihmiset ovat... Oikean ihmisen ottaisin omistamaani asuntoon ilmaiseksi, väärää en mistään hinnasta.

Toisaalta, oikea ihminen ei haluaisi tulla ilmaiseksi asuntoonsa (ilman pätevää syytä ja se ei ole sellainen, että oikea ihminen tienaa tuplat siitä mitä sinä ja haluaa sinun maksavan kaiken). 

Vierailija
253/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla miehillä, jotka ovat niin röyhkeitä, että elävät naisen kustannuksella, on omat hienot autot ja merkkivaatteet.

Niiden naisilla on paljon huonommat omat autot ja halvemmat vaatteet.

Pysähtykää nyt hetkeksi miettimään, että millainen miestyyppi tällaisessa höytymisessä onnistuu. Ei ihan eilisen teeren poika.

Siksi olen vähän huolissani ap:n puolesta. On hyvä, että hän kysyi palstalta neuvoa, mutta pelkään, että se mies on niin taitava manipuloimaan, että ap tulee menemään miehen tahdon mukaan.

Ap, oletko vielä täällä? Onko teillä ikäeroa? Onko teillä samanlainen kokemus ihmissuhteissa, vai onko miehellä niitä historiassaan enemmän eli oletko sinä kokemattomampi? Kuvaile suhdettanne vähän muutenkin.

Vierailija
254/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, oikea ihminen ei haluaisi tulla ilmaiseksi asuntoonsa (ilman pätevää syytä ja se ei ole sellainen, että oikea ihminen tienaa tuplat siitä mitä sinä ja haluaa sinun maksavan kaiken). 

Juuri näin. Millainen kumppani haluaa hyötyä parisuhteesta asumalla ilmaiseksi? Jos toista rakastaa, niin ei todellakaan noin tekisi vaan ehdottaisi tasapuolisempaa jakoa. 

Vierailija
255/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan masentua ja miettiä eroa aina, kun luen näitä ketjuja. Meillä on niin, että mies muutti minun asuntooni (4 h pk-seudulla eli iso investointi minulta) ja asuu puolikkaan vastikkeen hinnalla eli ilmaiseksi käytännössä. Olen ostanut myös koko irtaimiston, kaiken.

Ja olemme naimisissa. Jos minulle kävisi jotain, niin mies saisi asua tässä lopun elämäänsä, esim vielä 40 vuotta) eikä lapseni (ei miehen lapsi) saisi perintöään sitä ennen. Asunnon remontit lapsen pitäisi maksaa. Pitäisikö erota, kun vielä voi, vai mitä pitäisi tehdä? Avioehto ja testamentti on, mutta ne eivät vaikuta lesken asumisoikeuteen.

Pystyisitkö keskustelemaan miehesi kanssa asiasta? Tienaatteko saman verran? Maksaako miehesi muita yhteisiä kuluja (ruoka, matkat jne.) tai tekeekö hän paljon kotitöitä?

Vierailija
256/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen kulut vähenee 700€, ja hän laittaa ne vaikka osakkeisiin, niin ilmaisen asunnon tarjoamalla ap kartuttaa miehen omaisuutta koka kuukausi.

Kannatan tätä, että molempien tulee hyötyä alentuneista asuinkustannuksista 50/5” ja sillä ei ole väliä laittaako ne rahat tilille, lainanlyhennyksiin, osakkeisiin vai esim. kaljaan. Tilanne, joka hyödyttää vain toista on hyväksikäyttöä.

Vierailija
257/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä maksat lainan, niin pojan pitäisi maksaa ainakin puolet yhtiövastikkeista ja kotivakuutuksesta. Piste.

Vierailija
258/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan masentua ja miettiä eroa aina, kun luen näitä ketjuja. Meillä on niin, että mies muutti minun asuntooni (4 h pk-seudulla eli iso investointi minulta) ja asuu puolikkaan vastikkeen hinnalla eli ilmaiseksi käytännössä. Olen ostanut myös koko irtaimiston, kaiken.

Ja olemme naimisissa. Jos minulle kävisi jotain, niin mies saisi asua tässä lopun elämäänsä, esim vielä 40 vuotta) eikä lapseni (ei miehen lapsi) saisi perintöään sitä ennen. Asunnon remontit lapsen pitäisi maksaa. Pitäisikö erota, kun vielä voi, vai mitä pitäisi tehdä? Avioehto ja testamentti on, mutta ne eivät vaikuta lesken asumisoikeuteen.

Pystyisitkö keskustelemaan miehesi kanssa asiasta? Tienaatteko saman verran? Maksaako miehesi muita yhteisiä kuluja (ruoka, matkat jne.) tai tekeekö hän paljon kotitöitä?

Ei, kyllä minä maksan lähes kaiken ja teen lähes kaikki kotityöt. Ehkä siitä pitäisi keskustella, mutta se kuulostaa epäluottamuslauseelta.

Olen se, joka kirjoitti nuo kommentit epätasa-arvoisesta suhteesta. Toivottavasti ap ei mene rakastuneena tekemään itselleen epäedullisia sopimuksia, niitä on erittäin vaikea muuttaa jölkikäteen, jos mies sattuu olemaan manipuloiva luonteeltaan, ja näyttää vähän olevan.

Vierailija
259/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sellainen trolli

Vierailija
260/332 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta avo kirjoitti:

Reiluinta ehkä olisi, että laskette että molemmat säästää/hyötyy yhtä paljon. Jos miehen vuokra on noin 700€ ja sinun asumiskulusi kaikkineen 700€ (lainanlyhennys, vastike, ym) niin mies maksaisi sinulle 350€/kk eli molemmat voitatte saman verran ja saatte laitettua summan esim yhteiselle asuntosäästötilille, joka voisi vaikka olla ASP-tili jos olette siihen oikeutettuja.

Öö, jos yksin on ottanut asuntoon lainan, miten voisi olla enää oikeutettu aspiin?

Huomasitko sanan ”jos”? Naisella on oma, miehellä ei ilmeisesti ole, toki on joskus voinut olla. Yhteinen asuntotili kuitenkin olisi järkevää noilla säästetyillä euroilla (2 vuotta, 700/kk) on jo kiva pesämuna ihan mihin vain käytettäväksi - vaikka häihin 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä