IKÄKRIISI, kertokaa parhaimmat kauneusvinkkinne!
Täytin juuri 30, ja minulle iski valtava ikäkriisi. Tuntuu kuin samalla olisin jotenkin rupsahtanut ja jäänyt muodissakin jonnekkin kasariin. En ole ikinä oikein osannut huolehtia kauneudestani, mutta nyt tahtoisin piristää olemustani, joten toivoisin todella vinkkejä!
Liikuntaa olen yrittänyt lisätä, ja ruokavaliota perata paremmaksi sekä muistaa juoda vettä tarpeeksi (nämä on varmaan ne vakkarit että kauneus lähtee sisältä päin). Olen huomannut, että kun laitan luonnolliset tekoripset näytän hieman freessimmältä, kun omia ripsiä ei juuri ole. Ihoakaan en juuri osaa hoitaa, mutta pesen sen aamun illoin ja suolakiven olen huomannut auttavan epäpuhtauksiin kun säännöllisesti käyttään. Haaveilen radiofrekvenssihoidosta, joka ilmeisesti heleyttäisi ihoa ja juonteita.
Kommentit (120)
Juo vettä vähintään 2 litraa päivässä!!!
Oikeesti tosi moni luulee juovansa tarpeeksi, muttei sitä todellakaan tee... Ja nimenomaan vettä, ihan hanavettä, ei mitään mehuja, maitoa tai maustettuja kivennäisvesiä!
Kannattaa pitää aina mukana 0,5 litran vesipulloa. Helppo täyttää missä tahabsa, mistä vain löytyy vesihana. Vähintään neljä kertaa sen siemailet tyhjäksi päivässä, ihosi kiittää!!!
Vältä sokeria, alkoholia ja prosessoituja ruokia.
Syö paljon kasviksia, hyviä rasvoja (pähkinät, avokado, oliiviöljy, kala) ja juo paljon puhdasta vettä!
Hikiliikuntaa tulisi harrastaa säännöllisesti, sillä se uudistaa soluja = nuorentaa. Suosittelen monipuolisesti vaikka juoksua, joogaa ja kuntosaliharjoittelua. Eli aerobista, voimatreeniä ja notkeutta.
Rasvaprosentti ei saisi olla liian alhainen, naisella se vanhentaa ja aiheuttaa hormonitoimintaan häiriöitä. Tämä on niin yksilökohtaista mikä on liian alhainen, mutta sanoisin että 15% on vielä ok, harva sen alle menevä näyttää enää freesiltä. Ylipaino on myös pahasta, vanhentaa ja on epäterveellistä.
Kookosöljy EI tuki huokosia eikä aiheuta finnejä. Päinvastoin se vähentää niitä. Itse en enää mitään muuta käytä. Sitä voit käyttää myös aurinkorasvana, jos et pala herkästi. Se on paljon turvallisempi ja terveellisempi kuin nuo synteettiset mömmöt. Myös ympäristölle.
Aurinkoa ei kannata pelätä. Ei se niin paljon vanhenna. Tupakka ja sokeri vanhentavat ja yksittäinen eniten vaikuttava asia on luopua niistä. Tai vähentää ainakin. Kokeile jättää sokeri 2 viikoksi kokonaan pois tai vähennä pienin askelin, kumpi tapa sopii sinulle. Vettä ja hyvää ravintoa (salaatit ja kasvikset, yrtit). Riittävästi proteiinia ja rasvoiksi oliiviöljyä, kalaa ja voita.
Liikuntaa!
Tyyliasiat myös vaikuttavat. En osaa niissä kovin neuvoa.
Elämänasenne.
Vierailija kirjoitti:
N33 kirjoitti:
Omat suositukseni:
- Vältä aurinkoa. Aina. SPF mieluiten 50. Itse käytän suojan sisältävää, sävytettyä BB-voidetta, joka ei kiillä yhtä paljon kuin normi aurinkorasva.
- Retinol. Suosittelen lämpimästi The Ordniaryn retinol/retinoid-tuotteita, sillä ovat aika edullisia ja aiakin itselle ovat toimineet. Muiden merkkien reinol-tuotteet ovat yleensä aika kalliita mutta jos ei ole rahasta kiini, niin mikäs jottei.
- Hanki oikeanlainen putsari. Itse pesen meikit pois öljyputsarilla, sillä se on iholle hellävaraisempi ja sillä lähtee myös vedenkestävät tuotteet. Käytin ennen öljyn jälkeen ja aamuisin sellaista vaahtoavaa putsaria (pidin ihoani rasvaisena ja epäpuhtauksia sisältävänä), mutta sittemmin siirryin sellaiseen rasvamaiseen CeraVe Hydrating Clenseriin, ja se on ollut ihan mahtava. Ei siis kuivata yhtään kun on kuin kasvorasvalla putsaisi ja epäpuhtauksiakin on vähemmän ( ja kuiva iho rypistyy helpommin).
- Muista kosteutus! Kasvorasva itsessään ei kunnolla kosteuta, vaan lukitsee kosteuden ihoon. Eli ennen kasvorasvaa joku kosteuttava seerumi, jossa mielelellään hyaluronihappoa.
- Kollageeni sisäisesti. Kasvorasvssa kollageeni ei tee mitään, sillä molekyyit ovat liian isoja läpäisemään ihoa. Itse syön kollageenikapseleita joissa myös biotiinia. (olen huomannut, että nykyisin kulmakarvani kasvavat paremmin, oletan sen johtuvan biotiinista)
- Less is more mitä tulee meikkiin. Iän karttuessa pakkelikerroksen pitäisi ohentua, sillä paksu meikki yleensä vanhentaa. YouTubessa on myös varttuneempia kosmetiikkatubettajia, joiden videoista saa välillä ihan hyviä vinkkejä, miten vanhempia kasvoja kannattaa ehostaa (esim. miten meikata silmänalusiho niin, etteivät rypyt korostu).
Nämä on hyviä ohjeita! Lisäisin vielä rakeettoman kuorinnan (entsyymi tai aha-happo), ruokasoodalla ja terävillä sokerikiteillä teet ihoon mikrohaavoja. Ruokatarvikkeet on tarkoitettu syötäväksi, kosmetiikka iholle.
Mä olen itse tykännyt todella paljon siitä The Ordinaryn (joo, kuulostan varmaan markkinoijalta, mutta kun ovat halpoja ja monet tuotteet oikein toimivia, niin niitä tulee kokeiltua) verenpunaisesta AHA+BHA kuorinta-aineesta. On kyllä aika stydiä tavaraa, eli jos on kovin herkkä iho, niin ehkä joku hellävaraisempi toimii paremmin.
Ota yhteys lähimpään Mary Kay ihonhoitokonsulttiin paikkakunnalla ja hänen avullaan löydät hyvät tuotteet juuri sinun ihollesi. Tuotteissa on tyytyväisyystakuu😊
- Suojautuminen auringolta joka ikinen päivä. Joko suojakertoimellinen päivävoide tai sitten kasvoille tarkoitettu aurinkosuoja (monilla korealaisilla merkeillä on hyviä, jotka antavat hyvän pohjan merkille eivätkä jätä ihoa öljyiseksi).
- Silmänympärysvoiteen käyttö aamuin illoin.
- Retinoli. Tämä on ainoa tehoaine joka on oikeasti todettu tehokkaaksi jo olemassa oleviin juonteisiin. Esim. The Ordinaryn seerumit ovat hyviä ja edullisia.
- Nikotiiniamidi, etenkin jos on taipumusta suuriin ihohuokosiin ja sameuteen. Toimii myös tummiin silmänalusiin. Niin ikään The Ordinaryllä on hyvä tätä sisältävä seerumi.
- Peptidejä sisältävät seerumit. Niitä tutkitaan nyt kovasti.
- Ihon kemiallinen kuorinta (BHA/AHA) kerran viikossa.
- Vartalon kuivaharjaus ennen suihkua.
Jos iho kaipaa välillä kuorintaa, sen voi tehdä hienolla merisuolalla. Otat pienen määrän suolaa, kostutat sitä hieman vedellä ja hierot naamaan. Sitten huuhtelet pois.
Joskus ihonhoidossa vähemmän on enemmän. Meidät on aivopesty kuluttamaan järjetön määrä täysin tarpeetonta ja jopa haitallista kosmetiikkaa. Suurin osa siitä on turhaa. Iho ei kaipaa mitään säännöllistä naamiota, kuorintaa, jynssäämistä jne. Kuori silloin, jos huomaat, että se on tarpeen. Ei varmuuden vuoksi. Naamiot on terveelle iholle aivan tarpeettomia. Erilaisia voiteita niitä vasta lutrataankin. Suurimmasta osasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kyseenalaista ja minimoi. Säästyy aikaa, rahaa, hermoja ja ihokin vieläpä kiittää!
Aamulla et raotakkaan verhoja ennen kuin olet kylpenyt aurinkovoiteessa spf 50. Nukut vähintään 8h yössä, ei tupakkaa, alkoholia tai sokeria. Kampaajalle hiusten leikkaukseen kerran kuukaudessa. Retinolivoide vaikuttaa ainakin omaan ihon kuntoon.
Nämä jokainen voi tehdä. Itse aion mennä veitsen alle sitten kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Kookosöljy EI tuki huokosia eikä aiheuta finnejä. Päinvastoin se vähentää niitä. Itse en enää mitään muuta käytä. Sitä voit käyttää myös aurinkorasvana, jos et pala herkästi. Se on paljon turvallisempi ja terveellisempi kuin nuo synteettiset mömmöt. Myös ympäristölle.
Aurinkoa ei kannata pelätä. Ei se niin paljon vanhenna. Tupakka ja sokeri vanhentavat ja yksittäinen eniten vaikuttava asia on luopua niistä. Tai vähentää ainakin. Kokeile jättää sokeri 2 viikoksi kokonaan pois tai vähennä pienin askelin, kumpi tapa sopii sinulle. Vettä ja hyvää ravintoa (salaatit ja kasvikset, yrtit). Riittävästi proteiinia ja rasvoiksi oliiviöljyä, kalaa ja voita.
Liikuntaa!
Elämänasenne.
Kookosöljyä EI VOI KÄYTTÄÄ AURINKORASVANA. Älä levittele tuollasita sontaa faktana. Öljy voi aiheuttaa jopa palovammoja iholle, jos menee heti sen laittamisen jälkeen suoraan aurinkoon.
”Aurinkoa ei kannata pelätä, ei se niin paljoa vanhenna.”
Googlaapa Ruotsin prinsessa Birgitta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa!
Elämänasenne.
Kookosöljyä EI VOI KÄYTTÄÄ AURINKORASVANA. Älä levittele tuollasita sontaa faktana. Öljy voi aiheuttaa jopa palovammoja iholle, jos menee heti sen laittamisen jälkeen suoraan aurinkoon.
Juuri näin! Kookosöljy ei missään tapauksessa korvaa aurinkorasvaa.
Kookosöljyssä on sekin, että jos on yhtään taipumusta akneen, se ei välttämättä toimi. Minulla se kasvoilla käytettynä tukki ihohuokoset ja aiheutti näppyjä. Se ei myöskään imeytynyt yhtään, vaan jäi ikäänkuin kellumaan ihon pinnalle. Myöhemmin luin, että kookosöljy on voimakkaasti komedogeninen.
Ohut rajaus silmäripsien tyveen saa ripset näyttämään tuuheammilta. Itse suosin ruskeata nestemäistä rajausväriä ja ripsaria arkimeikkiin, koska musta saa vaalean suomalaisen näyttämään ylimeikatulta. Tuubiripsivärit eli 38 asteen vedellä lähtevät ovat helpompia poistaa ja eivät vaadi erillistä poistoainetta. Lisäksi tuohon hyvä BB-voide ja joku värillinen huulirasva ja nopea arkimeikki on valmis. Kosteuttava hyvä yövoide tietenkin yöksi. Jättäisin kuorinnat vähäksi aikaa kokonaan pois ja kuullostelisin ihon kuntoa ilman ylimääräistä jynssäystä.
Ap mainitsi silmäpussit, jotka todellakin vanhentaa ja on vaikea meikata piiloon. Itselläni ei ole, mutta jos olisi, kävisin varmaan plastiikkakirurgilla konsultaatiossa.
Pukeutumisvinkkejä ei ole, koska tuo "80-luvulle jämähtänyt tyyli" ei oikein valaise asiaa. 
Kaksoispuhdistus mullisti minun kuivan ikääntyvän ihoni. Suosin korealaista monivaiheista ihonhoitoa. Siitä ei tarvitse tehdä vaikeaa, muutama hyvä tuote riittää. Mm. täällä on hyvät ohjeet: https://www.virvefredman.com/ostolakossa/korealainen-10-vaiheinen-ihonh…
Tätä blogia kannattaa muutenkin lukea, sieltä saa paljon hyviä ohjeita.
Tärkeimmät asiat ovat puhdistus ja kosteutus. Tehokkaimmat aktiiviaineet ovat c-vitamiini (kirkastaa, antioksidantteja), retinoli (yöllä käytettävä) ja peptidit. Aurinkosuoja on ehdoton, SPF 50. The Ordinarylla on tosiaan hyviä tuotteita ja suomalaisissakin nettikaupoissa on korealaisia tuotteita, joiden hinta-laatusuhde on erinomainen. Kun alat käyttää aamulla c-vitamiiniseerumia ja illalla vuorotellen retinolia ja peptidejä, ihosi saa aivan uutta hehkua. Kosteutus on myös tärkeä muistaa, sekä vesi- että öljypohjainen. Kosteusköyhä iho kaipaa vettä (myös rasvainen iho voi olla tällainen) ja kuiva iho öljyä. Iho voi myös olla sekä että. Hyvään rutiiniin riittää öljy- ja vesipohjainen puhdistusaine, kosteuttava kasvovesi, seerumi/retinoli, silmänympärysvoide tai -seerumi, kosteusvoide ja aurinkovoide. Muita osasia, kuten naamioita, voi lisäillä pikkuhiljaa, jos huvittaa. Kemiallinen kuorinta on tosiaan parempi kuin fysikaalinen. Minulle ihonhoidosta on tullut kiva harrastus, jonka tulokset todella näkyvät! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Juo vettä vähintään 2 litraa päivässä!!!
Oikeesti tosi moni luulee juovansa tarpeeksi, muttei sitä todellakaan tee... Ja nimenomaan vettä, ihan hanavettä, ei mitään mehuja, maitoa tai maustettuja kivennäisvesiä!
Kannattaa pitää aina mukana 0,5 litran vesipulloa. Helppo täyttää missä tahabsa, mistä vain löytyy vesihana. Vähintään neljä kertaa sen siemailet tyhjäksi päivässä, ihosi kiittää!!!
En ole koskaan ymmärtänyt tätä ohjetta. Yritin joskus juoda 0.5 l pullon 4-5 krt päivässä tyhjäksi, mutta tästä seurasi vain se, että jouduin ravaamaan pissalla koko ajan aina raivostuttavuuteen asti.
Kysyin joskus lääkärillä käydessäni asiasta ohimennen, ja hän sanoi, että vettä ei tarvitse normiolosuhteissa juoda 1-1.5 litraa enempää päivässä. 2 litraa on jo paljon. Nestettä kun tulee myös ruoasta, kuten hedelmistä.
Lääkäri sanoi, että riittää kun juo silloin kun janottaa. Terveen ihmisen keho kyllä ilmoittaa milloin tarvitsee nestettä. Kaikki varmuuden vuoksi juominen on turhaa. Pahimmassa tapauksessa saa vain suolatasapainon sekaisin.
Älä missään nimessä vaurioita ihoasi hieromalla siihen suolaa tai sokeria! Yllä onkin jo paljon hyviä vinkkejä ihonhoitoon. Kevyt meikkivoide on mainio ostos, esimerkiksi Baremineralsin Complexion Rescue on aivan ihana näin kesällä. Silmien turvotukseen auttaa mm. The Ordinaryn kofeiinisilmänympärysseerumi, mutta se vaatii päälle kosteuttavan silmänympärysvoiteen. Ripsiväri ja kevyt kuultopuna tai huulikiilto riittää meikiksi, kun iho on kunnossa. Hohtotipoistakin saa kivaa hehkua, Lumenellakin on hyviä. Ja aurinkovoide on todella tärkeä. Kasvovoiteen kerroin ei riitä, koska aurinkovoidetta pitää laittaa reilu määrä, jotta se toimii, eikä kasvovoidetta laiteta niin paljon. Ripsiin ja kulmiin auttaa todella hyvin Revitalash-seerumi. Se on kallista mutta äärettömän riittoisaa ja on kokeilemistani ainoa, joka todella toimii.
Kolmekymppisen ja sitä vanhemman ei koskaan pitäisi unohtaa päivämeikistä poskipunaa! Sillä saa kasvot paljon freesimmän näköiseksi. Suurimmalle osalle vaaleaihoisista sopii parhaiten vaalea roosa tai hieman pinkkiin taittava persikka. Esim. Benefitin Dandelion on erinomainen.
Täällä onkin jo tullut hyviä vinkkejä, mutta muistathan myös nautiskella elämästä. Me kaikki vanhetaan ja mummoudutaan lopulta, mutta myöhemmin harmittaa eniten, jos sen elämänsä on käyttänyt murehtimiseen.
N33 kirjoitti:
Omat suositukseni:
- Vältä aurinkoa. Aina. SPF mieluiten 50. Itse käytän suojan sisältävää, sävytettyä BB-voidetta, joka ei kiillä yhtä paljon kuin normi aurinkorasva.
- Retinol. Suosittelen lämpimästi The Ordniaryn retinol/retinoid-tuotteita, sillä ovat aika edullisia ja aiakin itselle ovat toimineet. Muiden merkkien reinol-tuotteet ovat yleensä aika kalliita mutta jos ei ole rahasta kiini, niin mikäs jottei.
- Hanki oikeanlainen putsari. Itse pesen meikit pois öljyputsarilla, sillä se on iholle hellävaraisempi ja sillä lähtee myös vedenkestävät tuotteet. Käytin ennen öljyn jälkeen ja aamuisin sellaista vaahtoavaa putsaria (pidin ihoani rasvaisena ja epäpuhtauksia sisältävänä), mutta sittemmin siirryin sellaiseen rasvamaiseen CeraVe Hydrating Clenseriin, ja se on ollut ihan mahtava. Ei siis kuivata yhtään kun on kuin kasvorasvalla putsaisi ja epäpuhtauksiakin on vähemmän ( ja kuiva iho rypistyy helpommin).
- Muista kosteutus! Kasvorasva itsessään ei kunnolla kosteuta, vaan lukitsee kosteuden ihoon. Eli ennen kasvorasvaa joku kosteuttava seerumi, jossa mielelellään hyaluronihappoa.
- Kollageeni sisäisesti. Kasvorasvssa kollageeni ei tee mitään, sillä molekyyit ovat liian isoja läpäisemään ihoa. Itse syön kollageenikapseleita joissa myös biotiinia. (olen huomannut, että nykyisin kulmakarvani kasvavat paremmin, oletan sen johtuvan biotiinista)
- Less is more mitä tulee meikkiin. Iän karttuessa pakkelikerroksen pitäisi ohentua, sillä paksu meikki yleensä vanhentaa. YouTubessa on myös varttuneempia kosmetiikkatubettajia, joiden videoista saa välillä ihan hyviä vinkkejä, miten vanhempia kasvoja kannattaa ehostaa (esim. miten meikata silmänalusiho niin, etteivät rypyt korostu).
Lähes sama lista täällä. Lisäksi säännöllistä riittävän reipasta liikuntaa ja unta, ja muutenkin perusterveet elintavat. Itse kyllä tykkään myös juhlia harvakseltaan.
Hiukset on tosi tärkeät myös. Hoida hyvin ja leikkauta ihmeessä se kunnon malli niihin! Vähemmän lakkaa ja överiväriä, enemmän luonnollista kiiltoa.
Toi mainittu ordinaryn seerumi on loistava eikä maksa paljon silti. Säännöllinen kuorinta tekee hyvää myös.
Viimeksi kaverin uusi tyttökaveri luuli kymmenen vuotta nuoremmaksi (oon 35). Juonteita on on toki jo, mut ei ne kokonaisuuteen vaikuta kellään. Ja ilmeilen paljon minäkin, sama tuleeko siitä ryppyä tai ei, eloton mieli vanhentaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuotteita kannattaa käydä kyselemässä vaikka Sokokselta. Itse menin sinne ja sanoin suoraan, että tarvin seerumin ja hyvän kasvovoiteen suojakertoimella. Myyjä kyseli jotain ja suositteli sitten Lumenen voidetta ja seerumia ja niistä olen tykännyt! Heille voi kertoa myös siitä, että haluat luonnollisia tuotteita.
Hyvä idea! Hieman kyllä häpeilen mennä Sokokselle, kun tuntuu että muut on niin hehkeitä ja nuorekkaita. Vaan niin kai sitä itsekin sitten pystyisi toisten neuvoilla. Varsinkin kun olen niin pihalla kaikista nuista kauneustuotteista. Tykkäisin kyllä itse ensin tutustua tuotteeseen ennen ostoa jostain netistä, vaan kun liikkeestä nuin ostaa niin luulisi että myyjät on ammattitaitoisia eikä suosittele vaan jotain tietyn firman tuotetta josta saisi provikkaa tms.
Ap
Tuotteita kannattaa käydä kyselemässä vaikka Sokokselta. Itse menin sinne ja sanoin suoraan, että tarvin seerumin ja hyvän kasvovoiteen suojakertoimella. Myyjä kyseli jotain ja suositteli sitten Lumenen voidetta ja seerumia ja niistä olen tykännyt! Heille voi kertoa myös siitä, että haluat luonnollisia tuotteita.