Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko olosi tervetulleeksi vanhempiesi luo?

Vierailija
15.06.2020 |

Kun menet käymään vanhempiesi luona, koetko että olet odotettu ja tykätty vieras?

Olen nelikymppinen nainen. Vanhempani yli seitsemänkymppisiä.
Ainakin viimeisen 15 vuoden ajan on yhä useammin käynyt niin, että itse tulen pitkän välimatkan ja monen tunnin ajon jälkeen suurin odotuksin lasten kanssa mummolaan. Siellä tulee olo, että meitä ei mitenkään erityisesti ole odotettu. Ystävällisesti meidät aina otetaan vastaan, mutta eivät mummo ja pappa meiltä juuri kuulumisia kysele. Mummo saattaa pian todeta, että "minäpä lähden tästä käymään nyt kaupassa ja piipahdan naapurin Maijan luona", ja niin me satojen kilometrien päästä tulleet vieraat jäämme yksin tupaan istuskelemaan. Kaappiin ei ole varattu mitään vierasvaraa, eikä mitään suunnitelmia tehty siitä, mitä voisimme tehdä yhdessä tms. Kun minä ehdotan tai järjestän jotakin tekemistä, mummu ja pappa eivät ole innostuneita ollenkaan lähtemään mukaan.
Onko muilla tällaista? Onko tämä jotakin vanhuuteen liittyvää vai mistä tämä johtuu? Minua ei huvita täältä satojen kilometrien päästä juurikaan enää edes lähteä käymään, kun tuntuu ettemme ole yhtään odotettuja vieraita, joista ilahduttaisiin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa kyllä oudolta. Meillä on enää vain yksi mummola jäljellä, mutta kyllä meitä sinne odotetaan: Kaappi on ladattu herkkuja täyteen lapsille, vaari suunnittelee että milloin lämmitetään pihasauna ja mummo on usein lapsille järjestänyt jotakin pitsojen tekemistä tai kukkien istuttamista tms. Ihan koen, että olemme odotettuja ja kovin tykättyjä viikonloppuvieraita.

Vierailija
2/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri vanhuuteen liittyvää, yleistä uupumusta ja väsymystä, joita ei vanhemmat eivät sen kummemmin lapsilleen selitä.

Melko yleistä, mutta ei se vähennä ainakaan omaa iloani käydä kotona, ja kyllä vanhemmistakin on kiva nähdä lapsenlapsiaan.

Mutta eivät he enää jaksa sitä samaa intoa ja touhuamista, kuin ennen.

Päinvastoin odottavat joskus, että miniä tai tytär alkaa touhuilla, tehdä ruokaa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muukin yhteydenpito samanlaista? Vaihdatteko kuulumisia Facebookin kautta?

Vierailija
4/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tupata jos ei tykätä.

Vierailija
5/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn siivoomassa, viemässä ruokaa, kuljettamassa kauppaan, hoitamassa tietokoneongelmia. Oikein tervetullut. ns. vieraaksi en ole koskaan tuntenut eli että saisin istua kahvipöydän ääreen ja jutella lokoisia paria tuntia.

Vierailija
6/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän luo kyllä (asuu yksin), äidin luo en (asuu miehensä kanssa ja hänen miehensä ei voi sietää minua). En mielelläni äidin luona käy tai sitten käyn vain silloin kun hänen miehensä on työmatkalla.

Vierailija
7/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa ajatella, että he tuntevat eri tavalla kuin te. Erilaiset elämän rasitteet, sairaudet ikä yms.

Yleensä sellainen jolla on paljon kärsivällisyyttä, empatiakykyä, myötäelämisen taitoa. On luonnostaan lahjakas ja vieläpä omaa elämänkokemusta, ymmärtää parhaiten vanhoja ihmisiä.

Vierailija
8/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri vanhuuteen liittyvää, yleistä uupumusta ja väsymystä, joita ei vanhemmat eivät sen kummemmin lapsilleen selitä.

Melko yleistä, mutta ei se vähennä ainakaan omaa iloani käydä kotona, ja kyllä vanhemmistakin on kiva nähdä lapsenlapsiaan.

Mutta eivät he enää jaksa sitä samaa intoa ja touhuamista, kuin ennen.

Päinvastoin odottavat joskus, että miniä tai tytär alkaa touhuilla, tehdä ruokaa yms.

Entä poika tai vävy? Voihan nekin alkaa touhuilla ja tehdä ruokaa yms.

Vierailija
9/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs itse viette mukananne kun menette kylään, vai odotatteko vain että siellä on kaapit ja pöydät herkkuja täynnä?

Vierailija
10/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on sanottu, että koska vaan saa tulla.

Olen mennyt ja tullut, ottanut jääkaapista ruokaa itse, mitä olen sieltä löytänyt. Ihan kuin lapsena. Vaikka voileivän. Ei mua ole tarvinnut passata. Lapsiani ja lastenlapsiani ovat passanneet. Mun takia ei ole tarvinnut siivota, järjestää mitään, eikä käydä kaupassa. Olen helppo vieras.

Jos vanhempiani on väsyttänyt, ovat käyneet sohvalle pötkölleen seurassani.

Vierailija
11/11 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

He jotka näkevät vähiten vanhempiaan ovat yleensä pärjäävimpiä, tasapainoisimpia ja aikuistuneimpia.