Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei mun rahat riitä, mihin menee liikaa, analysoikaa?

Vierailija
04.06.2020 |

Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä perheessä.

Ruoka kotona noin: 600 e / kk
Ruoka ulkona noin 50 e / kk (kerran kuussa käydään syömässä)
Asuminen: Noin 700 (sisältää lainanlyhennystä, sähkölaskua, vakuutuksia, loka-autoa, roka-autoa jne).
Vaatteet: Noin 70 e / kk koko perheelle
Hygienia ja terveys: Noin 200 e / kk (kalliita lääkkeitä ja lääkärin määräämiä hoitoja)
Liikenne: Noin 300 e / kk (bensoja, muita auton kuluja)
Lasten koulu, viikkorahat ja harrastukset: Noin 100 e / kk

Palkkaa tulee tililleni noin 1700 e / kk ja todella tiukkaa on, että saan rahat riittämään.
Tuossa siis minun osuus menoista, mieheni ei kerro palkkaansa ja hän maksaa myös osaltaan elämistämme, tosin se on hieman epämääräistä koska ei kerro summia, kuitenkin lyhentää asuntolainaa mua enemmän ja käy välillä ruokakaupassa (pienemmin kuin minä).

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että sinun ei tarvitse tietää puolisosi tuloja. Riittää, että tiedät hänellä olevan tuloja. Laskut ja ruokamenot puoliksi. Se miten hoidatte sen köytännössä on teidän asia. Meillä menee yhteiselle laskutilille joka kuukausi tietty määrä rahaa ja sieltä maksamme laskut. Suosittelen.

Jos mies ei käy kaupassa usein hän voisi laittaa laskujenmaksutililille enemmän rahaa kuin sinä.

Tuo on ihan naurettavaa taloudenpitoa nyt teillä.

Vierailija
102/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on johtavassa asemassa, tulojen on oltava 5000-10000e kuussa. Tässä muutama skenaario:

A) miehesi on vain sairaalloisen pihi, ja säästää jatkuvasti rahaa tililleen. Lusmuilee ihan kaikista menoeristä mistä vain mahdollista.

B) miehesi maksaa jostain toisestakin kämpästä asuntolainaa

C) miehelläsi on toinen nainen tai jopa perhe

En usko että palkka olisi noin suuri, yritys on pienehkö ja mies on keskijohdossa, ei mikää pääjehu kuitenkaan. Itse veikkaan jotain 3000 e palkkaa. Epäilen itse, että hän on taannoisina yrittäjävuosinaan saattanut ottaa lainaa josta en tiedä ja maksaa sitä nyt pois. Tämä vain yksi vaihtoehto. 

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntolainasta tiedän, että mies maksaa sitä enempi kuin minä. Hänellä on myös ihan oma autonsa, jossa isompi kulutus kuin mulla.

Mies maksaa isomman osuuden asuntolainasta ja välillä esim. puhelinlaskun koko perheeltä. Välillä maksaa esim. lokakaivon tyhjennyksen, välillä se jää mun maksettavaksi."

Paljonko enemmän hän maksaa lainaa? Kerro nyt ihan summa.

Autoa ei lasketa yhteiseksi kuluksi koska molemmat vastaatte omistanne.

Lokakaivoa ja puhelinlaskua ei lasketa, koska sinä maksat niitä myös.

Miehen yksityisiä kuluja ei huomioida koska ne eivät ole perheen hyväksi

Eli ainoa mitä mies maksaa enemmän on laina. Jos kerrot summan, voimme arvioida kuinka reilua tuo jako on.

Vierailija
104/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä, ei tuo edes loukkaa että sanotte tämän olevan naurettava tilanne. Jotenkin itsekin sumustani herään huomaamaan sen. En ole jaksannut kohdata tätä(kään) asiaa, mutta tilanne vain pahenee kun sen lakaisee maton alle. Eli pakko ryhdistäytyä. 

ap 

Vierailija
105/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, tuo on taloudellista väkivaltaa tuo elämäntilanteesi. Nyt loppuu ainakin _kaikkien_ miehen menojen maksaminen. Yhtä ainutta deodoranttia, sukkapakettia, t-paitaa tai kaljatölkkiä et enää sille osta. Naurettavaa mieheltä olettaa, että lapsilisä kattaa lasten menot. Ei kyllä millään kata, toimeentulotuessakin lapsen perusosa on paljon isompi kuin lapsilisä, ja se nyt on ihan minimiminimiminimi. 

Ap:n mies näköjään on sitä mieltä että yhteiskunnan pitää maksaa lasten menot, siis lapsilisän muodossa, eikä hänen tarvitse omiin lapsiinsa ”tuhlata yhtään omaa rahaansa”, eli hänen ei tarvitse huolehtia omien lastensa tarpeista, mutta ap:n silti täytyy.

Todella tympeä mies, anteeksi ap.

Vierailija
106/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asuntolainasta tiedän, että mies maksaa sitä enempi kuin minä. Hänellä on myös ihan oma autonsa, jossa isompi kulutus kuin mulla.

Mies maksaa isomman osuuden asuntolainasta ja välillä esim. puhelinlaskun koko perheeltä. Välillä maksaa esim. lokakaivon tyhjennyksen, välillä se jää mun maksettavaksi."

Eli ainoa mitä mies maksaa enemmän on laina. Jos kerrot summan, voimme arvioida kuinka reilua tuo jako on.

Jep. Mies maksaa asuntolainaa noin 800 e / kk. Sen näen itse selvästi asuntolainatililtämme. 

ap 

Vierailija
107/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti laskien ap sulta menee yhteisiin perheen kuluihin noin 1500e kuussa. Jos mies ei maksa ainakin lähelle näin paljoa asuntolainaa, ei hän millään maksa puolia kuluistanne.

Vierailija
108/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot 2020/kk ja nettotulot 1700/kk. Ei ihme, että tekee tiukkaa.

Itse lähtisin purkamaan asiaa äärimmäisen tarkalla kirjanpidolla. Jokainen 50 sentin ostoskin muistiin ja kuitti talteen. Seuraa rahanmenoasi 2-3 kk, niin alkaa hahmottumaan, mihin se raha menee. Miten on tupakan ja alkoholin laita? Onko heräteostoksia? Miksi miehesi ei kerro tulojaan?

Vierailija
109/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miten tuli paha mieli Ap:n puolesta. Hyvä, että jäsennät ajatuksiasi kirjoittamalla tänne. Tuossa yllä jo todettiin, että jako on kaikin puolin epäreilu. Törkeää puhetta mieheltäsi, hän pelottelee sinua ettei tarvitsisi ikävistä asioista puhua. Ja että joudut lirkuttelemaan, jotta hän imuroisi kerran kahdessa viikossa. Kaikkea sitä kuulee! Normaalisti neuvoisin, että jämäkästi otat asiat puheeksi ja esität vaatimuksia, mutta en usko että olet oikein siinä pisteessä, että onnistuu. Miten olisi puhelu johonkin auttavaan puhelimeen? Keskustelu seurakunnan diakonin kanssa? Aika terveyskeskukseen ja mieltä painavat huolet käsittelyyn? Vaikutat masentuneelta - ei sillä että ihmettelisin. Nyt aloit keriä ongelmia auki jostain suunnasta. Jatka samaan malliin. Mutta eihän toi ruokaostoksissa säästäminen ole ratkaisu siihen varsinaiseen ongelmaan, joka on se, että miehesi ei osalllistu perheen elättämiseen riittävästi.

Vierailija
110/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mies maksaa asuntolainaa noin 800 e / kk. Sen näen itse selvästi asuntolainatililtämme. 

ap 

Kerkesitkin vastata juuri. Eli sulla menee 1500e, miehellä max noin 1000e vaikka hänellä on todennäköisesti ainakin tuplatulot sinuun verrattuna. Todellakin... Naurettavaa.

Vierailija
111/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotiedot on Suomessa julkisia. Eli saat miehen tulotiedot verotoimistosta , soita sinne ja kysy. Sen jälkeen istutte alas ja keskustelette.

Jos mies on johtavassa asemassa yksityisellä niin bruttopalkka on vähintään 6000 euroa kuukaudessa.

Mun mies on johtavassa asemassa, palkka 8500 euroa/kk. Mun palkka 3800. Miehen mielestä kulut pitäisi perheessä maksaa puoliksi koska hän maksaa enemmän veroa, justiinsa. Eipä se hänen veronsa perheen tilillä näy.

En todellakaan suostu muuhun kuin siihen että perheen menot maksetaan NETTOtulojen suhteessa. Avioeroon mies ei suostu koska omaisuus pitäisi jakaa 50/50.

Kyllä verotuksessa on oikeasti iso ero ja se näkyy siinä, paljonko palkkaa tulee tilille. Itse kun tienaan bruttona noin 2500€/kk niin tilille tulee 2040€. Mies kun tienaa 10060€/kk niin tilille tulee vain 5040€. Jos mies maksaisi yhtä vähän veroja kuin minä, hän saisi nettona 8200€. 

Yleensä on kuitenkin niin, että jos mies tienaa hyvin, niin hän ei halua elää sellaista elintasoa mikä olisi mahdollista vaimon palkalla. Ja kun miehelle ei halpa asunto ja halpa ruoka kelpaa (ja ymmärrän tämän hyvin, kun kerran tienaa niin pitäähän sillä saada vähän mukavampi elämä) niin sitten mies tietenkin maksaa enemmän.

Tuo nettotulojen suhteessa maksaminen on ihan ok ja sehän toteutuu myös silloin, kun molempien palkat tulee yhteiselle tilille, josta kaikki laskut maksetaan.

Vierailija
112/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, tuo on taloudellista väkivaltaa tuo elämäntilanteesi. Nyt loppuu ainakin _kaikkien_ miehen menojen maksaminen. Yhtä ainutta deodoranttia, sukkapakettia, t-paitaa tai kaljatölkkiä et enää sille osta. Naurettavaa mieheltä olettaa, että lapsilisä kattaa lasten menot. Ei kyllä millään kata, toimeentulotuessakin lapsen perusosa on paljon isompi kuin lapsilisä, ja se nyt on ihan minimiminimiminimi. 

Ap:n mies näköjään on sitä mieltä että yhteiskunnan pitää maksaa lasten menot, siis lapsilisän muodossa, eikä hänen tarvitse omiin lapsiinsa ”tuhlata yhtään omaa rahaansa”, eli hänen ei tarvitse huolehtia omien lastensa tarpeista, mutta ap:n silti täytyy.

Siinä on ehkä sellainen ajatus taustalla, että hän kuitenkin maksaa muuta yhteistä elämistämme mielestään tuntuvalla summalla. En ole enää varma onko hän tosissaan sitä mieltä (tähän olen luottanut) vai oikeastiko vedättää ja käyttää hyväkseen ihan tarkoituksella. Jotenkin vaan uskon ettei halua nähdä tilannetta ja mielestään hoitaa velvollisuutensa. Ja ehkä tosiaan että hänellä on jotain epämääräisiä menoja joista en tiedä, veikkaan jotain lainaa jonka on ehkä ottanut tiukkana aikana. Ja toisaalta kun itse olen yrittänyt käydä tätä asiaa läpi se on mahdotonta, kun mies vetää maton alta kieltäytymällä kertomasta tulojaan ja menojaan ja inttämällä että tiukkaa on hänellä ja sitten tulee niitä "no muutetaan yksiöön ja poltetaan tämä kämppä" -ehdotuksia. 

Mutta ajattelen, että hän tuumii osallistuvansa lastensa elatukseen maksamalla asuntolainaa yms. 

ap 

Vierailija
113/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä, ei tuo edes loukkaa että sanotte tämän olevan naurettava tilanne. Jotenkin itsekin sumustani herään huomaamaan sen. En ole jaksannut kohdata tätä(kään) asiaa, mutta tilanne vain pahenee kun sen lakaisee maton alle. Eli pakko ryhdistäytyä. 

ap 

Ajattele niin, että nyt rupesit tätä asiaa miettimään, siitä on lyhyt matka siihen että teet asioille jotain. Ei me loukataksemme sanota, että naurettavaa, vaan siksi että melkoisen yksimielisesti ihan oikeasti ollaan sitä mieltä.

Vierailija
114/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan tarjouksesta WC-paperin, että yhden rullan hinnaksi tulee jotain 20c. Paketissa on 60rullaa.

Myös pyykinpesuaineen ostan isossa pönikässä, litrahinta pienempi.

Suoratoistopalvelun laitoin katkolle.

En omista telkkaria ja kun mainoksiakaan ei tule, niin ei tule ostofiilistä.

Sokerista kannattaa luopua myös.

Takapihalla kasvatan vihanneksia, perunoita voi kasvattaa ämpärissäkin. Tällöin ei tarvitse ajaa autolla kauppaan, kun tarvitsee esim salaattitarpeita.

Autoa mulla ei ole joka tapauksessa.

Kahvin ja maidon juomisesta voi luopua. Vesi maistuu paljon paremmalta, kun makuaisti tottuu.

Kaikki ylimääräinen myyntiin.

Ostaa kloridia ja laimentaa sitä aina suihkepulloon.

Tekee mahdollisimman paljon itse, esim leipää voi tehdä valmiiksi pakkaseen.

Teinit voi myös itse ansaita taskurahoja, joilla maksavat vaatteitaan. Let’s face it, samanikäiset on tehneet ne heidän vaatteensa.

Auto töihin, alkaa ajaa pari kertaa viikossa uberia.

Kiitos, kiva lukea säästövinkkejä. Osa on käytössä ja luen esim. Marttojen sivuja. 

Totta, että ruoassa pitäisi säästää lisää. Herkkuihin menee rahaa. Pitäisi sipsien ja keksien sijaan tehdä itse popkorneja ja herkutella vain harvoin. Tulee myös ostettua välillä einestä, kun en jaksaisi aina kokata (mies ei osallistu ruoanlaittoon yllätys-yllätys), välillä jaksan paremmin tsempata ja tehdä kaiken itse edullisista ruoka-aineista, välillä lipsuu. 

ap 

Mitä miehesi mahtaisi sanoa jos herkkuja ei olisi? Arvaan: närkästyisi suuresti.

Vierailija
115/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, miten tuli paha mieli Ap:n puolesta. Hyvä, että jäsennät ajatuksiasi kirjoittamalla tänne. Tuossa yllä jo todettiin, että jako on kaikin puolin epäreilu. Törkeää puhetta mieheltäsi, hän pelottelee sinua ettei tarvitsisi ikävistä asioista puhua. Ja että joudut lirkuttelemaan, jotta hän imuroisi kerran kahdessa viikossa. Kaikkea sitä kuulee! Normaalisti neuvoisin, että jämäkästi otat asiat puheeksi ja esität vaatimuksia, mutta en usko että olet oikein siinä pisteessä, että onnistuu. Miten olisi puhelu johonkin auttavaan puhelimeen? Keskustelu seurakunnan diakonin kanssa? Aika terveyskeskukseen ja mieltä painavat huolet käsittelyyn? Vaikutat masentuneelta - ei sillä että ihmettelisin. Nyt aloit keriä ongelmia auki jostain suunnasta. Jatka samaan malliin. Mutta eihän toi ruokaostoksissa säästäminen ole ratkaisu siihen varsinaiseen ongelmaan, joka on se, että miehesi ei osalllistu perheen elättämiseen riittävästi.

Kiitos paljon sinulle ja muillekin. Olen miettinyt samaa, että mun täytyisi saada keskusteluapua ja olenkin pari kertaa keskustellut seurakunnassa ja kerran Tukinetin henkilön kanssa. Mutta ajatukseni ovat osin niin epäselviä ja sumuisia että on vaikea saada ongelmista kiinni tarkasti. On niin monenlaista taustalla. Ja kun alan kertoa asioista, alan puolustella miestäni ja kavereitani ja työyhteisöäkin ja ajatella että mielellänihän minä joustan rakkaitteni tähden yms. Ja että noi nyt vaan on pikkujuttuja, mulla on ihanat lapset ja on töitä ja voin käydä luonnossa lenkillä (sen kalliimpaa harrastusta en itselleni voi hankkia) yms. Ja että muutaman vuoden päästä helpottaa. 

Kiitos noista muistakin vastauksista. 

Ja kohta olen menossa ruokakauppaan edullisia tuotteita ostamaan. 

ap

Vierailija
116/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistää niin vihaseks jo koko keskustelu. Miksi olet tuollainen tossu?

Mies pitää sinua pilkkanaan, ei selvästi arvosta sinua ja yhteisiä lapsianne.

Niin, alan itsekin miettiä, että asiat on ehkä noin. Tätä hämmentää se, että oikeassa elämässä kun juttelen näistä ystävilleni, niin kaikki on sitä mieltä että mieheni on hyvä tyyppi ja näinhän se on että teinien kanssa vaan on kallista ja eihän ne miehet vaan oo naisia eikä osallistu samalla tavalla, niin se vaan menee. Jne. Ja että on hieno kun mieheni kehittää itseään. Osa jossain vaiheessa sanoi olisiko kohtuullista mieheni olla enempi kotona, mutta koska hän on mikä on niin ei toisaalta voi vaatia. Onneksi sinä (= minä) viihdyt kotona jne. ja olet vaatimaton etkä tarvitse paljoa itsellesi. 

ap 

Miten tuo miehesi itsensä kehittäminen näkyy teillä kotona? Mitä te perheenä, kaikki te muut siitä saatte?

Vierailija
117/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan tarjouksesta WC-paperin, että yhden rullan hinnaksi tulee jotain 20c. Paketissa on 60rullaa.

Myös pyykinpesuaineen ostan isossa pönikässä, litrahinta pienempi.

Suoratoistopalvelun laitoin katkolle.

En omista telkkaria ja kun mainoksiakaan ei tule, niin ei tule ostofiilistä.

Sokerista kannattaa luopua myös.

Takapihalla kasvatan vihanneksia, perunoita voi kasvattaa ämpärissäkin. Tällöin ei tarvitse ajaa autolla kauppaan, kun tarvitsee esim salaattitarpeita.

Autoa mulla ei ole joka tapauksessa.

Kahvin ja maidon juomisesta voi luopua. Vesi maistuu paljon paremmalta, kun makuaisti tottuu.

Kaikki ylimääräinen myyntiin.

Ostaa kloridia ja laimentaa sitä aina suihkepulloon.

Tekee mahdollisimman paljon itse, esim leipää voi tehdä valmiiksi pakkaseen.

Teinit voi myös itse ansaita taskurahoja, joilla maksavat vaatteitaan. Let’s face it, samanikäiset on tehneet ne heidän vaatteensa.

Auto töihin, alkaa ajaa pari kertaa viikossa uberia.

Kiitos, kiva lukea säästövinkkejä. Osa on käytössä ja luen esim. Marttojen sivuja. 

Totta, että ruoassa pitäisi säästää lisää. Herkkuihin menee rahaa. Pitäisi sipsien ja keksien sijaan tehdä itse popkorneja ja herkutella vain harvoin. Tulee myös ostettua välillä einestä, kun en jaksaisi aina kokata (mies ei osallistu ruoanlaittoon yllätys-yllätys), välillä jaksan paremmin tsempata ja tehdä kaiken itse edullisista ruoka-aineista, välillä lipsuu. 

ap 

Mitä miehesi mahtaisi sanoa jos herkkuja ei olisi? Arvaan: närkästyisi suuresti.

Ostaa niitä silloin itse itselleen. Lapsille ei vaan heidän pitää ostaa omansa mun antamista viikkorahoista. 

ap 

Vierailija
118/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistää niin vihaseks jo koko keskustelu. Miksi olet tuollainen tossu?

Mies pitää sinua pilkkanaan, ei selvästi arvosta sinua ja yhteisiä lapsianne.

Niin, alan itsekin miettiä, että asiat on ehkä noin. Tätä hämmentää se, että oikeassa elämässä kun juttelen näistä ystävilleni, niin kaikki on sitä mieltä että mieheni on hyvä tyyppi ja näinhän se on että teinien kanssa vaan on kallista ja eihän ne miehet vaan oo naisia eikä osallistu samalla tavalla, niin se vaan menee. Jne. Ja että on hieno kun mieheni kehittää itseään. Osa jossain vaiheessa sanoi olisiko kohtuullista mieheni olla enempi kotona, mutta koska hän on mikä on niin ei toisaalta voi vaatia. Onneksi sinä (= minä) viihdyt kotona jne. ja olet vaatimaton etkä tarvitse paljoa itsellesi. 

ap 

Miten tuo miehesi itsensä kehittäminen näkyy teillä kotona? Mitä te perheenä, kaikki te muut siitä saatte?

Hyvä kysymys... Olen ajatellut että paremmin voivan miehen/isän ja enemmän tuloja perheeseen mutta ihan totta että ei oikein siltä vaikuta.. 

ap 

Vierailija
119/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ehkä sellainen ajatus taustalla, että hän kuitenkin maksaa muuta yhteistä elämistämme mielestään tuntuvalla summalla. En ole enää varma onko hän tosissaan sitä mieltä (tähän olen luottanut) vai oikeastiko vedättää ja käyttää hyväkseen ihan tarkoituksella. Jotenkin vaan uskon ettei halua nähdä tilannetta ja mielestään hoitaa velvollisuutensa. Ja ehkä tosiaan että hänellä on jotain epämääräisiä menoja joista en tiedä, veikkaan jotain lainaa jonka on ehkä ottanut tiukkana aikana. Ja toisaalta kun itse olen yrittänyt käydä tätä asiaa läpi se on mahdotonta, kun mies vetää maton alta kieltäytymällä kertomasta tulojaan ja menojaan ja inttämällä että tiukkaa on hänellä ja sitten tulee niitä "no muutetaan yksiöön ja poltetaan tämä kämppä" -ehdotuksia. 

Mutta ajattelen, että hän tuumii osallistuvansa lastensa elatukseen maksamalla asuntolainaa yms. 

ap 

Vedättää. Menot paperille ja vaadit miestä maksamaan vähintään puolet. Asuntolainasta saa edelleen maksaa enemmän koska isompi palkka. Etkä osta sille miehelle kaljoja ja vaatteita tms.

Vierailija
120/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset alkavat lähestyä aikuisuutta, niin pianhan teillä on edessä että voitte muuttaa pienempään asuntoon. Ei ehkä ole tarpeen maksaa sitä asuntolainaa tässä tilanteessa 1100€/kk, jos muutaman vuoden päästä teillä on mahdollisuus vaihtaa pienempään.

Meillä on asuntolainaa vielä 167000€ ja lapsi on muuttanut jo pois. Voitaisiin periaatteessa vaihtaa pienempään, mutta toistaiseksi ei ole tarvetta. Mutta tuo lainakin mietityttää, ollaan jo viisikymppisiä ja lyhennetään tällä hetkellä 1000€/kk (+ korot alle 70€). Tällä tahdilla tuo lyhentäminen kestää ikuisuuden, toisaalta jos vaihdettaisiin vaikka 100000€ halvempaan niin sillä saisi kuitattua kahdeksan vuoden lyhennykset eikä tarvitsisi enää eläkeläisenä maksella lainaa. Pienemmässä asunnossa olisi vähän pienemmät asumiskulutkin. 

Teilläkin voi ap olla muita vaihtoehtoja kuin muuttaa yksiöön. Lainaohjelmaa voi säätää ja miettiä siltä pohjalta, tarvitsetteko nykyistä taloa enää kun olette kaksistaan, vai vaihtaisitteko edullisempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi