Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei mun rahat riitä, mihin menee liikaa, analysoikaa?

Vierailija
04.06.2020 |

Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä perheessä.

Ruoka kotona noin: 600 e / kk
Ruoka ulkona noin 50 e / kk (kerran kuussa käydään syömässä)
Asuminen: Noin 700 (sisältää lainanlyhennystä, sähkölaskua, vakuutuksia, loka-autoa, roka-autoa jne).
Vaatteet: Noin 70 e / kk koko perheelle
Hygienia ja terveys: Noin 200 e / kk (kalliita lääkkeitä ja lääkärin määräämiä hoitoja)
Liikenne: Noin 300 e / kk (bensoja, muita auton kuluja)
Lasten koulu, viikkorahat ja harrastukset: Noin 100 e / kk

Palkkaa tulee tililleni noin 1700 e / kk ja todella tiukkaa on, että saan rahat riittämään.
Tuossa siis minun osuus menoista, mieheni ei kerro palkkaansa ja hän maksaa myös osaltaan elämistämme, tosin se on hieman epämääräistä koska ei kerro summia, kuitenkin lyhentää asuntolainaa mua enemmän ja käy välillä ruokakaupassa (pienemmin kuin minä).

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tässä on taustalla sitäkin ettei me oikeasti olla jaksettu ja osattu pysähtyä tän asian äärelle. Itse olen siis perusluonteeltani aina ollut ylikiltti, mieheni taas jyräävä kovis. Ja kun molemmat on menneet eteenpäin ruuhkavuosissa sen enempää näitä käsittelemättä, niin nyt ollaan tässä. 

Nuorena tuo tuli vastaan myös, mutta silloin mulla oli jämäkkyyttä ja miehellä joustoa niin että asiat saatiin toimimaan luonne-eroistamme huolimatta. Nyt olen menettänyt loogisuuteni, selkärankani johonkin selviytymisen sumuun. Mutta kyllä se tästä ehkä. En ole tosin varma saanko miestäni enää pysähtymään ja katsomaan asioita muuten kuin itsekkäästä näkökulmastaan. Tai edes näkemään omaa itsekkyyttään, hän ei myönnä eikä halua kohdata sitä. Mutta nyt ollaan jo aika kaukana alkuperäisestä aiheesta... ja ruokakauppa kutsuu tätä mammaa. 

Illan jatkot kaikille ja kiitos vielä tästä keskustelusta! 

ap 

Vierailija
122/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 100% varma että miehesi salaa sinulta jotain isoa. Se ettei ole enää avoin raha-asioista vaikka aina on ollut, vaikka olette naimisissa ja teillä on yhteiset lapset on yksi punainen lippu, se että on kotona vain vähän ja ärtyy nykyään helposti  eikä hänen kanssaan voi keskustella, on toinen.

Yhdessä nämä tarkoittavat, että miehesi salaa jotain sentyyppistä mikä saa täyspäisen naisen tilaamaan eropaperit ja nopeasti. Suoraan sanoen, epäilen että tilanne on sellainen missä ei ole mitään mahdollisuuksia sopia tai sovitella ilman juristin apua. Toivon että olen väärässä, mutta sanotaan sillä lailla että se olisi ensimmäinen kerta.

Vaihtoehdot: -velkoja jotka on salannut sinulta, voi myös olla peliriippuvuus 

-toinen nainen/naisia, jonka kanssa ehkä jopa lapsia joiden kuluja makselee

-sekaantunut johonkin rikolliseen mikä täytyy salata sinulta

Kaikkia näitä olen nähnyt tuttava- ja asiakaspiirissä, kaikissa samat merkit. Sen sijaan en ole vielä nähnyt miestä joka käyttäytyisi tuolla tavalla ihan muuten vaan tai koska parisuhteessa eletää ruuhkavuosia.                        

Ainiin, ja yksityisellä keskijohdossa työskentelevä ei tasan saa vain 3000€ bruttona. Kyllä keskijohtokin tienaa tuommoisesta 4000 eurosta ylöspäin. Sen jo toivottavasti olet älynnytkin, että ei ole alkuunkaan normaalia että eletään yhteistä elämää jossa kulut ja kotityöt on viimeksi jaettu 15 vuotta sitten eikä toinen suostu puhumaan rahasta ja kotitöistä. Oletko miettinyt, millaisen mallin naiseudesta ja perhe-elämästä annat lapsillesi? Haluatko että poikasi oppii kohtelemaan naista kuten sinua kohdellaan? Haluatko että tyttäresi oppii nielemään parisuhteessa kaiken ja mitä tahansa?

Muista, että jos lähdet, pystyt sopeuttamaan elämäsi paremmin tuloja vastaavaksi ja miehen on pakko maksaa tukea lasten elatukseen, myös opintoihin heidän täytettyä 18v. Yhteiskunta auttaa muutenkin asioiden järjestämisessä, asunnon löytämisessä jne. jos tarve on. Ota yhteys paikkakuntasi sosiaalityöhön ja kerro tilanne. Sinun on pakollista tulla tolkkuihisi ja toimia sen mukaan, mutta yksin ei tarvitse selviytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on johtavassa asemassa, tulojen on oltava 5000-10000e kuussa. Tässä muutama skenaario:

A) miehesi on vain sairaalloisen pihi, ja säästää jatkuvasti rahaa tililleen. Lusmuilee ihan kaikista menoeristä mistä vain mahdollista.

B) miehesi maksaa jostain toisestakin kämpästä asuntolainaa

C) miehelläsi on toinen nainen tai jopa perhe

Lisään tähän vaihtoehdon

D) miehellä ei ole harmainta hajua siitä, mitä maksavat lasten vaatteet ja muut tarvikkeet, lääkkeet, ruoka ym.

Oma enoni oli juuri tuollainen, mahdottoman mukava mies ja halusi kaikille vain hyvää, ei mikään kieroilija, mutta täysin epärealistinen käsitys hintatasosta. Ison maatilan poikana ei ollut tarvetta edes tietää, sillä aina saattoi myydä metsää, jos piti hankkia jotain "pientä", kuten uusi auto.

Vierailija
124/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teilläpäin kulje busseja vai miksi keskustasta kaukana asumiseen vaaditaan auto? Asun itse 15km päässä tämän kaupungin keskustasta enkä tarvitse autoa.[/quote]

Asun yliipistokaupungissa, 14 km päässä keskustasta eikä meille/meiltä kulje julkista liikennettä. Kulki aikanaan, mutta ei enää vaikka rakentaminen alueelle on lisääntynyt.

Vierailija
125/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menot 2020/kk ja nettotulot 1700/kk. Ei ihme, että tekee tiukkaa.

Itse lähtisin purkamaan asiaa äärimmäisen tarkalla kirjanpidolla. Jokainen 50 sentin ostoskin muistiin ja kuitti talteen. Seuraa rahanmenoasi 2-3 kk, niin alkaa hahmottumaan, mihin se raha menee. Miten on tupakan ja alkoholin laita? Onko heräteostoksia? Miksi miehesi ei kerro tulojaan?

Miksi ap:n täytyisi pitää äärimmäisen tarkkaa kirjanpitoa menoista, vaikka hänen menonsa ovat pääasiassa koko perheen menoja, ja hänen miehensä käyttää ”omia” rahojaan kalliisiin harrastuksiinsa ym. omiin menoihinsa? Ei mikään ap:n menoista pihistäminen muuta mitään, koska mies ei välitä muusta kuin itsestään ja omista rahoistaan.

Vierailija
126/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on johtavassa asemassa, tulojen on oltava 5000-10000e kuussa. Tässä muutama skenaario:

A) miehesi on vain sairaalloisen pihi, ja säästää jatkuvasti rahaa tililleen. Lusmuilee ihan kaikista menoeristä mistä vain mahdollista.

B) miehesi maksaa jostain toisestakin kämpästä asuntolainaa

C) miehelläsi on toinen nainen tai jopa perhe

Lisään tähän vaihtoehdon

D) miehellä ei ole harmainta hajua siitä, mitä maksavat lasten vaatteet ja muut tarvikkeet, lääkkeet, ruoka ym.

Oma enoni oli juuri tuollainen, mahdottoman mukava mies ja halusi kaikille vain hyvää, ei mikään kieroilija, mutta täysin epärealistinen käsitys hintatasosta. Ison maatilan poikana ei ollut tarvetta edes tietää, sillä aina saattoi myydä metsää, jos piti hankkia jotain "pientä", kuten uusi auto.

Niin, paitsi että ap:n mieshän EI ole mukava, ei millään tasolla. Kaikkea saa aina haluta mutta teot ratkaisevat: yrittääkö mies vilpittömästi kohdella perhettään hyvin vaiko ei. Ap:n mies ei yritä. Jos kyse olisi vain hölmöydestä, hän ei varoisi asioista keskustelua kuin ruttoa eikä kimpaantuisi siitä että ap yrittää keskustella.

Vierailija
127/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano heipat miehelle niin kaikki muukin elämä selkenee kuluineen. Voit yllättyä miten rahat yhtäkkiä riittävätkin kaikkeen. 

Vierailija
128/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotiedot on julkisia, tarkista sieltä mitä miehesi tienaa jos ei itse kerro

Vierailija
129/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ap ole viime vuosina nähnyt miehensä saamaa palkkalaskelmaa (on mahdollista jos se tulee vain sähköisesti) tai edes veropapereita? Ainakin julkisista verotiedoista selviää vuositiedot, jos tulot eivät aivan vähäiset ole.

Täysi-ikäisellä, joka opiskelee, on oikeus saada elatusta vanhemmiltaan, painoja sitä miehellesi, eikä nuoremmankaan lapsen elatukseksi riitä pelkkä lapsilisä. Jo asutte oikein kaukana kaikesta, nuoren omat työmahdollisuudetkin lienevät heikkoja.

Miehen pitäisi maksaa yhteisiä lainoja/velkoja todella monta sataa euroa kuussa enemmän kuin Ap sanalla kun omistus pysyy entisellään, jotta se kattaisi hänen osansa perheensä elatuksesta.

Älä tyydy siihen, että mies alkaa heti riidellä raha-asioista, se vain kertoo huonosta omastunnosta, vaan vaadi tiukasti, että katsotte yhdessä menot ja tulot ja laskette kummallekin kohtuullisen jaon.