Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei mun rahat riitä, mihin menee liikaa, analysoikaa?

Vierailija
04.06.2020 |

Meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä perheessä.

Ruoka kotona noin: 600 e / kk
Ruoka ulkona noin 50 e / kk (kerran kuussa käydään syömässä)
Asuminen: Noin 700 (sisältää lainanlyhennystä, sähkölaskua, vakuutuksia, loka-autoa, roka-autoa jne).
Vaatteet: Noin 70 e / kk koko perheelle
Hygienia ja terveys: Noin 200 e / kk (kalliita lääkkeitä ja lääkärin määräämiä hoitoja)
Liikenne: Noin 300 e / kk (bensoja, muita auton kuluja)
Lasten koulu, viikkorahat ja harrastukset: Noin 100 e / kk

Palkkaa tulee tililleni noin 1700 e / kk ja todella tiukkaa on, että saan rahat riittämään.
Tuossa siis minun osuus menoista, mieheni ei kerro palkkaansa ja hän maksaa myös osaltaan elämistämme, tosin se on hieman epämääräistä koska ei kerro summia, kuitenkin lyhentää asuntolainaa mua enemmän ja käy välillä ruokakaupassa (pienemmin kuin minä).

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helkkarinmoinen kulutus teillä. Meillä on taloudessa minä ja kolme lasta (2 teiniä ja 6v.) nettopalkkani on n. 1300e. Joka kuukausi siitä jää myös säästöön 100-200e. Vuokra rivarikolmiossa sähköineen ja vesineen 340e/kk, ei autoa ja muina kuluina vain puhelinlaskut ja netflixin kuukausimaksu. Ei syödä eineksiä vaan teen kaikki ruuat itse, ruokalasku 300-400e/kk. Ap:lle vinkkinä että tsekkaa ainakin teidän ruokalasku uudelleen.

Jees, nyt tässä mietinkin jos lähtisi katsomaan loman kunniaksi kaupan ruokatarjouksia nyt illalla. Liikaa on herkkuja ja eineksiä mennyt, tosin välillä olen ryhdistäytynyt ja kokannut alusta asti edullisista aineksistakin. 

ap 

Vierailija
82/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää puhua miehellesi tilanteesta. Mihin lapsilisät menevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se mies osallistuu, jos ei osallistu kustannuksiin eikä ruuanlaittoon ja oletettavasti ei myöskään kotitöihin? 

Seksiin? Vai joutuuko ap hoitamaan senkin omin avuin?

Kusipäinen mies, ei voi muuta sanoa, tuollainen joka pihistää rahaa omilta lapsiltaan! Sen nyt vielä voin ymmärtää että jos ura on lähtenyt nousuun, ettei anna kaikkia rahoja vaimon tuhlattavaksi. Mutta häpeä leijuu tuollaisen miehen yllä joka ei pidä edes jälkikasvustaan huolta!

Vierailija
84/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistää niin vihaseks jo koko keskustelu. Miksi olet tuollainen tossu?

Mies pitää sinua pilkkanaan, ei selvästi arvosta sinua ja yhteisiä lapsianne.

Niin, alan itsekin miettiä, että asiat on ehkä noin. Tätä hämmentää se, että oikeassa elämässä kun juttelen näistä ystävilleni, niin kaikki on sitä mieltä että mieheni on hyvä tyyppi ja näinhän se on että teinien kanssa vaan on kallista ja eihän ne miehet vaan oo naisia eikä osallistu samalla tavalla, niin se vaan menee. Jne. Ja että on hieno kun mieheni kehittää itseään. Osa jossain vaiheessa sanoi olisiko kohtuullista mieheni olla enempi kotona, mutta koska hän on mikä on niin ei toisaalta voi vaatia. Onneksi sinä (= minä) viihdyt kotona jne. ja olet vaatimaton etkä tarvitse paljoa itsellesi. 

ap 

Kerrotko heille että mies ei maksa ollenkaan esim lasten kuluja eikä edes omia vaatteitaan, ja että sun pitää yksin vastata lähes kaikesta? En usko, tai sit sun kaveritkin on jotain lahkolaisia.

En voi kertoa noin, koska kaikki on niin epämääräistä. Mies maksaa asuntolainaa pois enempi kuin minä. Osallistuu myös joihinkin muihin kuluihin. Hän ei kerro tulojaan eikä pidä kirjaa menoistaan. Hän vakuuttelee että hänelläkin on tiukkaa raha-asioiden kanssa. 

ap 

Vierailija
85/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkänlaisia ystäviä sinulla oikeen on? Jos edes he eivät puolusta sinua? Emme toki täällä tiedä koko kuviota mutta kyllä raha ja kotityöasianne ovat nyt todella epäreilulla tolalla. Sinun täytyy nyt hommata ulkopuolista apua tuohon tilanteeseen jos et yksin pysty itseäsi puolustamaan eikä ystävistäkään näytä apua olevan, päin vastoin tuntuvat olevan miehesi puolella mikä pahentaa tilannettasi.

Vierailija
86/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Perhe, jossa puolisot eivät tiedä toistensa tuloja?

Vastauksena kysymykseesi: sinulla on liian pienet tulot.

Vierailija
87/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko yksin miehen ja lastenkin ruuat, kun menee 600? Meillä kumpikin laittaa ruokaostoksiin 350 e, eli yhteensä 700,ja sillä syö koko perhe erinomaista ruokaa.

Kerro, mitä se mies kustantaa itse menoistanne?

Vierailija
88/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, alan itsekin miettiä, että asiat on ehkä noin. Tätä hämmentää se, että oikeassa elämässä kun juttelen näistä ystävilleni, niin kaikki on sitä mieltä että mieheni on hyvä tyyppi ja näinhän se on että teinien kanssa vaan on kallista ja eihän ne miehet vaan oo naisia eikä osallistu samalla tavalla, niin se vaan menee. Jne. Ja että on hieno kun mieheni kehittää itseään. Osa jossain vaiheessa sanoi olisiko kohtuullista mieheni olla enempi kotona, mutta koska hän on mikä on niin ei toisaalta voi vaatia. Onneksi sinä (= minä) viihdyt kotona jne. ja olet vaatimaton etkä tarvitse paljoa itsellesi. 

ap 

Kerrotko heille että mies ei maksa ollenkaan esim lasten kuluja eikä edes omia vaatteitaan, ja että sun pitää yksin vastata lähes kaikesta? En usko, tai sit sun kaveritkin on jotain lahkolaisia.

En voi kertoa noin, koska kaikki on niin epämääräistä. Mies maksaa asuntolainaa pois enempi kuin minä. Osallistuu myös joihinkin muihin kuluihin. Hän ei kerro tulojaan eikä pidä kirjaa menoistaan. Hän vakuuttelee että hänelläkin on tiukkaa raha-asioiden kanssa. 

ap 

Jos teillä on yhteinen asuntolaina, niin kyllähän sä tiedät paljonko siihen menee kuussa. Samoin varmasti osaat aikuisena, myös itse laskuja maksavana ihmisenä arvioida paljonko hänellä menee muihin yhteisiin lukuihin. Kyllä sun pitäisi osata laskea tarvittavalla tarkkuudella itsekin paljonko mieheltä menee perheen YHTEISIIN kuluihin rahaa.

Ps. Eli niinpä, sun kaverit ei tiedä koko totuutta, joten ei heidän kommenttinsa ole valideja.

Vierailija
89/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkänlaisia ystäviä sinulla oikeen on? Jos edes he eivät puolusta sinua? Emme toki täällä tiedä koko kuviota mutta kyllä raha ja kotityöasianne ovat nyt todella epäreilulla tolalla. Sinun täytyy nyt hommata ulkopuolista apua tuohon tilanteeseen jos et yksin pysty itseäsi puolustamaan eikä ystävistäkään näytä apua olevan, päin vastoin tuntuvat olevan miehesi puolella mikä pahentaa tilannettasi.

Valitettavasti mulla on paljon ystäviä, joilla on niin paljon omia ongelmia, että kanssakäyminen menee heidän asioidensa ympärillä. Kuuntelen ja tuen, olen valitettavasti joutunut lainaamaan rahaakin kun monella vielä huonompi rahatilanne kuin mulla. Osa on usein pahantuulisia ja ilkeitäkin mulle, oman pahan olonsa takia. Sitten on pari ns. hyvää tyyppiä mutta jotenkin mietin etten ansaitse heitä, en jaksa olla niin iloinen kuin he enkä koe oloani yhtä fiksuksi vaan tyhmäksi luuseriksi, tuntuu että olen samalla tasolla niiden kavereiden kanssa jotka kyykyttää mua ja samalla syytän itseäni siitä että annan tehdä niin. 

Tilanne vaikuttaa nyt kirjoitettuna kierolta kuin korkkiruuvi omastakin mielestäni. Olen aina ollut kiltti mutta jossain vaiheessa elämää löytyi joku selkäranka kuitenkin. Nyt en jotenkin ole jaksanut ja olen ollut huonoimmillani eli ylikiltti. Töissä kun vielä hoitoalalla olen joutunut muiden simputtamaksi niin viimeisetkin voimat puolistaa itseäni on jotenkin kadonneet. Kun tuntui siltä että helpommalla pääsee kun nöyrtyy eikä pistä vastaan. Hakattiin monin verroin enempi maan rakoon jossain vaiheessa kun yritin puolustautua. Tuntui että selviydyn jotenkin jos vaan joustan ja olen ystävällinen kaikille. Ja sitten toisaalta välillä mietin että elämänihän on ihan hyvää, rankkaa on kaikilla ja että turha takertua pikkuongelmiin parisuhteessa tai ystäväsuhteissa. 

ap 

Vierailija
90/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helkkarinmoinen kulutus teillä. Meillä on taloudessa minä ja kolme lasta (2 teiniä ja 6v.) nettopalkkani on n. 1300e. Joka kuukausi siitä jää myös säästöön 100-200e. Vuokra rivarikolmiossa sähköineen ja vesineen 340e/kk, ei autoa ja muina kuluina vain puhelinlaskut ja netflixin kuukausimaksu. Ei syödä eineksiä vaan teen kaikki ruuat itse, ruokalasku 300-400e/kk. Ap:lle vinkkinä että tsekkaa ainakin teidän ruokalasku uudelleen.

Jees, nyt tässä mietinkin jos lähtisi katsomaan loman kunniaksi kaupan ruokatarjouksia nyt illalla. Liikaa on herkkuja ja eineksiä mennyt, tosin välillä olen ryhdistäytynyt ja kokannut alusta asti edullisista aineksistakin. 

ap 

Suosittelen hyödyntämään etenkin S-ryhmän ilta-alen, meillä ei tosin muita kauppoja kylällä olekaan. Sieltä löytää lihaa/ kalaa/kanaa, leipää sekä juustoja todella edullisesti.

T. Se jota lainasit

Vierailija
91/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti on huijausta..

Vierailija
92/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on johtavassa asemassa, tulojen on oltava 5000-10000e kuussa. Tässä muutama skenaario:

A) miehesi on vain sairaalloisen pihi, ja säästää jatkuvasti rahaa tililleen. Lusmuilee ihan kaikista menoeristä mistä vain mahdollista.

B) miehesi maksaa jostain toisestakin kämpästä asuntolainaa

C) miehelläsi on toinen nainen tai jopa perhe

Vierailija
93/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heiii, ei kyllä todellakaan alun perin ollut tarkoitus edes kirjoitella parisuhteestani, kunhan vastailin kun alettiin kysellä. Noita kulujani vaan mietin ja tuskailin ja aloin analysoida. En sitä itse oikeastaan olisi osannut sanoa onko ruokaan menevä summa suuri vai ei, mutta nyt kun täällä ollaan sitä mieltä, niin alan kiinnittää siihen enempi huomiota. Eli apuakin tästä on ollut. 

ap 

Minäpä vastaan sinulle ap toisena pienituloisena. Tienaan vähän enemmän, vaihtelevasti 1800-2200€ nettona. Asuntolainaan menee 1070€, yhtiövastike 560€, vakuutukset 175€, puhelin 30€ ja sähkö 70€. Luottokorttilaskut on luokkaa 3000€ ja lisäksi laitan sijoituksiin 900€/kk. No kuinka tämä on mahdollista? Minullakin on mies jolla on hyvä palkka, ja se palkka käytetään perheen hyväksi. Hän säästää palkastaan 1000€/kk ja myös bonukset hän laittaa omiin sijoituksiinsa. Joskus jos on enempi menoja eikä tilille tulevat palkat riitä, niin sitten otetaan miehen säästöistä. 

Lapsi meillä on jo maailmalla, mutta ikinä ei mies valittanut että lapseen menee liikaa rahaa. Sehän on vain hienoa että pystyy tarjoamaan omalle jälkikasvulleen jotain sellaista, mitä ei itse lapsena/nuorena saanut!

Vierailija
94/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

ap 

Jos teillä on yhteinen asuntolaina, niin kyllähän sä tiedät paljonko siihen menee kuussa. Samoin varmasti osaat aikuisena, myös itse laskuja maksavana ihmisenä arvioida paljonko hänellä menee muihin yhteisiin lukuihin. Kyllä sun pitäisi osata laskea tarvittavalla tarkkuudella itsekin paljonko mieheltä menee perheen YHTEISIIN kuluihin rahaa.

Ps. Eli niinpä, sun kaverit ei tiedä koko totuutta, joten ei heidän kommenttinsa ole valideja.

Asuntolainasta tiedän, että mies maksaa sitä enempi kuin minä. Hänellä on myös ihan oma autonsa, jossa isompi kulutus kuin mulla. Olen harkinnut mun auton myymistä, mutta koska mies ei juuri käy ruokakaupassa ja asia on mun kontolla niin lukuisien kilometrien matka raskaita ostoskasseja kantaen säällä kuin säällä vuoden ympäri on tuntunut niin raskaalta ajatukselta että olen miettinyt mieluummin sitten sinnitteleväni rahallisesti kuin ryhtyväni autottomaksi täällä korvessa. 

Mies maksaa isomman osuuden asuntolainasta ja välillä esim. puhelinlaskun koko perheeltä. Välillä maksaa esim. lokakaivon tyhjennyksen, välillä se jää mun maksettavaksi. Sähköt yms minä maksan aina. Miehellä on kalliita harrastuksia joihin menee paljon rahaa. Ja en tosiaan tiedä palkkaansa. Sen kuitenkin tiedän että mies käy esim. työpäivien aikana ulkona syömässä mitä itselläni ei ole varaa tehdä vaan otan aina eväät. 

Siinä jotain, kaikkea en tosiaan tiedä. 

ap 

Vierailija
95/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on johtavassa asemassa ja nauraa minun palkkani pienuutta. Silti menot menee näin mun osalta. Mies ei kerro menojaankaan. 

Ehkä pitäisi pienentää asuntolainan kuukausittaista erää (nyt se on 1100 e josta mies maksaa suuremman osan). 

Tuon talouden epämääräisyyden lisäksi, mies on nykyään melkein aina poissa kotoa. Tosin hänellä on hyviä syitä, harrastuksia ja lisäkoulutusta jne. Emme oikein voi koskaan jutella mistään, silloin harvoin kun mies on kotona, tiuskii ja äksyilee ja mustavalkoisesti tokaisee "no poltetaan tää ja muutetaan vuokralle", "pistetään lapset kadulle" jne. 

ap 

Jos tää ei oo provo niin sun miehes melko varmasti pettää sua. Salailu, paljon poissa kotoa, ei kerro mihin käyttää rahansa, ei välitä sun hyvinvoinnista tai välitä siitä kuinka paljon teet lastenne ja perheen eteen pienellä palkallasi... jos ei oo toinen nainen niin vähintään mies on itsekäs pska. Ja itse vielä olet alusta lähtien suostunut tuohon sillä perusteella että saat lapsilisät. Otan osaa.

Vierailija
96/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotiedot on Suomessa julkisia. Eli saat miehen tulotiedot verotoimistosta , soita sinne ja kysy. Sen jälkeen istutte alas ja keskustelette.

Jos mies on johtavassa asemassa yksityisellä niin bruttopalkka on vähintään 6000 euroa kuukaudessa.

Mun mies on johtavassa asemassa, palkka 8500 euroa/kk. Mun palkka 3800. Miehen mielestä kulut pitäisi perheessä maksaa puoliksi koska hän maksaa enemmän veroa, justiinsa. Eipä se hänen veronsa perheen tilillä näy.

En todellakaan suostu muuhun kuin siihen että perheen menot maksetaan NETTOtulojen suhteessa. Avioeroon mies ei suostu koska omaisuus pitäisi jakaa 50/50.

Vierailija
97/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tri phil kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on yhteinen talous ja yhteiset lapset, eikä mies kerro sinulle palkkaansa? Miten se voi olla mahdollista? Googlaapa taloudellinen väkivalta ja mieti sitten tilannetta uudestaan. Voisin lyödä vetoa, että teillä on parisuhde muutenkin hyvin oudolla tolalla, vaikka et sitä ilmeisesti itse ihan ymmärrä. Tai sitten tämä on provo. Jos ei ole, niin nyt on korkea aika puuttua tilanteeseen.

No vähän outoa ehkä, mutta jos mies vaikka yrittäjä niin palkka voi vaihdella paljonkin eikä välttämättä joka kuukausi tule oikein mitään. Taloudellisen väkivallan merkkejä tuo ei kuitenkaan täytä.

Kuluthan ovat periaatteessa kohtuullisia, mutta liian suuret tuloihin nähden, mutta onhan se miehen talous tässä melkoinen kysymysmerkki.

Totta kai nuo kulut ovat liian suuret tuloihin nähden, koska tuossa on vain ap:n tulot, mutta osa kuluista on kuitenkin myös miehen kuluja, koska ap. mainitsee kulujen kohdalla koko perheen. Ap:n mies on p*pää koska ei kerro tulojaan tai edes ota osaa noista kuluista itselleen. Ei lapsilisä kata noita lasten kuluja vaikka ap:n mies niin väittää. On se lapsilisätön lapsi myös sen ap:n miehen lapsi, eikä pelkästään ap:n ja yhteiskunnan.

Onko siis tosiaan niin, ettei ap:n mies osallistu lasten kuluihin muuten kuin käymällä joskus kaupassa? Ja sen lainan hoidossa?

Tuossa ei kaikki ole kohdallaan.

Vierailija
98/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekana mieleen, että miehellä on velkoja, joista et tiedä. Ei kerro tulojaan, koska häpeää velkojaan ja jos tietäisit tulot, laskisit helposti 1+1.

Vierailija
99/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti mulla on paljon ystäviä, joilla on niin paljon omia ongelmia, että kanssakäyminen menee heidän asioidensa ympärillä. Kuuntelen ja tuen, olen valitettavasti joutunut lainaamaan rahaakin kun monella vielä huonompi rahatilanne kuin mulla. Osa on usein pahantuulisia ja ilkeitäkin mulle, oman pahan olonsa takia. Sitten on pari ns. hyvää tyyppiä mutta jotenkin mietin etten ansaitse heitä, en jaksa olla niin iloinen kuin he enkä koe oloani yhtä fiksuksi vaan tyhmäksi luuseriksi, tuntuu että olen samalla tasolla niiden kavereiden kanssa jotka kyykyttää mua ja samalla syytän itseäni siitä että annan tehdä niin. 

Tilanne vaikuttaa nyt kirjoitettuna kierolta kuin korkkiruuvi omastakin mielestäni. Olen aina ollut kiltti mutta jossain vaiheessa elämää löytyi joku selkäranka kuitenkin. Nyt en jotenkin ole jaksanut ja olen ollut huonoimmillani eli ylikiltti. Töissä kun vielä hoitoalalla olen joutunut muiden simputtamaksi niin viimeisetkin voimat puolistaa itseäni on jotenkin kadonneet. Kun tuntui siltä että helpommalla pääsee kun nöyrtyy eikä pistä vastaan. Hakattiin monin verroin enempi maan rakoon jossain vaiheessa kun yritin puolustautua. Tuntui että selviydyn jotenkin jos vaan joustan ja olen ystävällinen kaikille. Ja sitten toisaalta välillä mietin että elämänihän on ihan hyvää, rankkaa on kaikilla ja että turha takertua pikkuongelmiin parisuhteessa tai ystäväsuhteissa. 

ap 

Kun nuo ei ole mitään pikku ongelmia, vaan vaikuttaa stressaavasti omaan elämääsi. Jätä nuo huonot ystävät pois elämästäsi, et kaipaa tuollaista. Mitkä asiat voimaannuttaisivat sinua? Tee niitä enemmän, ala miettiä mitä oikeasti haluat elämältäsi. Kirjoita päiväkirjaan mitä haluat suhteiltasi, tee unelmakartta vaikka myös. Ala uskoa parempaan. Uskon että kun siellä suossa on, on vaikea uskoa parempaan. Sen takia on aika pikkuhiljaa alkaa tekemään niitä muutoksia itsessäsi ja sitä myöten koko elämässäsi. Ja kun alat uskoa itseesi osaat puolustaa oikeuksiasi. Et ole tyhmä etkä nössö. Ellet sellaista itsestäsi tee. Nyt on aika nousta sieltä suosta. Olet ennenkin osannut puolustaa itseäsi, tee se uudestaan mutta voimakkaammin. Äläkä luovuta!

Vierailija
100/129 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

ap 

Tekee johtajatason hommia ja silti tiukkaa raha-asioiden kanssa? En tätä kyllä ihan pureksimatta niele. Onhan hänen kaiken järjen mukaan tienattava huomattavasti enemmän kuin sinun, joka kituuttaa matalapalkka-alan tuloilla. Menot voi ollakin suuremmat, sitä en kiistä, mutta kyllä tuolla tasolla palkat ovat jo äärettömän hyviä.