Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Ekasta tärppäsi. En oo koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Luulen että moni sotkee sillä systeeminsä. Joskus myös geenit keskenään huonosti yhteensopivia eikä raskaus ala vaikka toisen kumppanin kanssa heti alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ekasta tärppäsi. En oo koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Luulen että moni sotkee sillä systeeminsä. Joskus myös geenit keskenään huonosti yhteensopivia eikä raskaus ala vaikka toisen kumppanin kanssa heti alkaisi.
Tiesitkö, että yksi keino hedelmällisyysongelmissa on se, että nainen käyttää parin kierron ajan hormonaalista ehkäisyä? Mä en ennen kuin yhdelle tutulle suositeltiin tätä. Ja hän tulikin sitten raskaaksi heti seuraavasta kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen, mikä on kuulemma tavallista.
Ensimmäinen raskaus alkoi toisella yrittämällä kun olin 25v (kaikki meni hyvin ja saimme lapsen), toinen raskaus alkoi heti ensimmäisellä yrittämällä (olin 28v) mutta meni valitettavasti kesken ensimmäisen kolmanneksen lopussa..
Täytyy muistaa, että nopea raskautuminen ei tietenkään ole mikään "paremmuuden" mitta tässä asiassa.
Vaikka itsekin olen tullut 2x nopeasti raskaaksi, minua ärsyttää ne kehuskelijat jotka mainostavat tulevansa helposti raskaaksi (tyyliin "pelkkä miehen katse riittää niin olen paksuna"). Omassa lähipiirissäni on myös yksi tällainen (jo vanhempi) nainen ja muutenkin monilla on sellainen asenne että lastensaanti on itsestäänselvyys ja lapsia nyt vain saadaan juuri silloin kun sitä on itse suunniteltu. No eipä saada. Joidenkin matka vanhemmuuteen on valitettavasti vähän kivisempi ja mutkaisempi kuin toisten. :/
Kaikesta huolimatta tsemppiä yritykseen ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tulee raskaaksi yhdestä suojaamattomasta yhdynnästä.
Tää on muuten oikeasti aika huvittavaa, että terveystiedontunneilla ihan rautalangasta väännettiin, että aina voi tulla raskaaksi, jos ei ole käyttänyt ehkäisyä. Nyt sitten, kun oikeasti haluaa lapsen, niin on selvinnyt, kuinka vaikeaa se raskaaksi tuleminen onkaan. Vaikka osuisikin ovulaatioon, niin silti on vain 25 %:n mahdollisuus, että hedelmöitys onnistuu.
Ja vaikka hedelmöittyminen onnistuisikin, niin suurin osa menee kesken ensimmäisinä viikkoina.
Puolisen vuotta. Tai no ensimmäisestä kierrosta tärppäsi heti, mutta se meni kesken melko nopeasti. Sen jälkeen meni joku 4-5 kiertoa ennen uutta plussaa. Olihan ne piinaavia kuukausia kun se tahto oli niin kova.
Nyt meillä on piakkoin edessä taas uusi yritys. Ensin pitää vaan pudottaa ylimääräinen paino pois.
Vain muutama kuukausi. Sama juttu toisen kohdalla.
Harmitti siskon puolesta kun heillä meni useampi vuosi :( onneksi heilläkin sitten loppujen lopuksi onnistui ja hän on nykyään myös kahden lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että yksi keino hedelmällisyysongelmissa on se, että nainen käyttää parin kierron ajan hormonaalista ehkäisyä? Mä en ennen kuin yhdelle tutulle suositeltiin tätä. Ja hän tulikin sitten raskaaksi heti seuraavasta kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen, mikä on kuulemma tavallista.
En epäile tuota ollenkaan, mutta onhan se eri asia käyttää hormonaalista ehkäisyä 2 kuukautta kuin 2 vuotta, saati pidempään.
- eri
1,5 vuotta kesti tulla raskaaksi ekalla kerralla. Toisen kanssa meni 2kk.
36v/41v oltiin ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile tuota ollenkaan, mutta onhan se eri asia käyttää hormonaalista ehkäisyä 2 kuukautta kuin 2 vuotta, saati pidempään.
- eri
No esim. tuon tuttavani tapauksessa hän oli kyllä käyttänyt aikaisemmin hormonaalista ehkäisyä vuosia, tarkkaan en tietenkään tiedä, miten kauan. Mitä nyt olen lukenut asiantuntijoiden lausuntoja tuosta hormonaalisen ehkäisyn käyttämisestä, niin ei sen pitäisi vaikuttaa sillä tavalla, että se sekoittaisi hormonitoimintaa jotenkin pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eriNo esim. tuon tuttavani tapauksessa hän oli kyllä käyttänyt aikaisemmin hormonaalista ehkäisyä vuosia, tarkkaan en tietenkään tiedä, miten kauan. Mitä nyt olen lukenut asiantuntijoiden lausuntoja tuosta hormonaalisen ehkäisyn käyttämisestä, niin ei sen pitäisi vaikuttaa sillä tavalla, että se sekoittaisi hormonitoimintaa jotenkin pysyvästi.
Enkä minäkään sanonut, että sotkee pysyvästi, mutta voi sotkea hyväksi toviksi kuitenkin. Itselleni näin kävi.
Ensimmäinen oli ns. tuulimuna. Kannattaa varautua sellaisiinkin. Aika moni raskaus myös menee kesken alkuvaiheessa, kun alkio ei ole elinkelpoinen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivät seuraavat raskaudet voisi onnistua. Ensimmäiset voivat olla ns. harjoittelukappaleita.
Vähän alle kaksi vuotta yritystä kului ennen kuin alkoi raskaus, jonka tuloksena syntyi lapsi. Oltiin noin 35-vuotiaita.
ekaa yritettiin 1v olin 22v. toka tärppäs ekasta kierrosta olin 25v. kolmatta yritettiin 6kk olen nyt puolivälissä raskautta ikää 32v. ikänä en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. parilla tutulla kuullut myös vuosien hormooniehkäisyn sotkevan oman hormooni tuotannon. toinen tarvitsi lopulta hedelmöityshoitoja.
Ekalla 2 viikkoa, toisella 7 kk, imetin silloin vielä ekaa. Ikää minulla ekan aikaan 35 v ja ylipainoakin. Olin varautunut paljon pidempään yrittämiseen, mutta meillä meni näin.
Meillä onnistui raskautuminen heti ensimmäisestä kerrasta, kun jätimme ehkäisyn pois. Valitettavasti raskaus kuitenkin päätyi kesken :( Aloitimme yrittämään uudestaan ja jälleen raskauduin heti. Raskaus päätyi onnellisesti ja nyt lapsi on jo 6 vuotias. Keskenmenon pelko jäi, enkä halua kokea sitä enää koskaan uudelleen. Lapsilukumme jää tähän yhteen <3 Tsemppiä ap yrittämiseen! Useimmille menee ymmärtääkseni noin vuoden verran eli on aivan normaalia, ettei raskaus ala samantien. Toki uskon, että on kuluttavaa.
Yksi tuttavani sai lapsen 20 vuoden jälkeen. He menivät naimisiin parikymppisinä ja päättivät, että lapsi saa tulla vaikka heti. Hoitoihin he eivät hakeutuneet ja yllätys oli melkoinen, kun nainen tuli nelikymppisenä raskaaksi.
Kolme lasta, kahdet "pettymysmenkat" yhteensä. Eli raskaaksi 1.kierrosta ja 2x 2.kierrosta. Syytön minä siihen olen, että homma on käynyt helposti.
Oltiin ilman ehkäisyä 9 kk. Yhteensä tuona aikana meillä taisi olla seksiä 7krt eikä tosiaan tuijotettu kalenteria. Välillä tuntui etten raskaudu ikinä mutta samalla tiedostin että asiassa voisi olla "hieman" aktiisempikin. Meissä on kummassakin vähän aseksuaalin vikaa. Kaiken kaikkiaan raskauduin kai melko helposti todennäköisyyteen nähden.
Meillä meni melkein viisi raskasta vuotta, ennenkuin tärppäsi. Välissä oli useita keskenmenoja. Periksi ei annettu ja nyt on eletty jo kohta kuusivuotta lapsiperhearkea. Välillä laskeskelen kaiholla minkä ikäinen ensimmäinen alulle laitettu olisi nyt, jos raskaus olisi jatkunut normaalisti.
Tää on muuten oikeasti aika huvittavaa, että terveystiedontunneilla ihan rautalangasta väännettiin, että aina voi tulla raskaaksi, jos ei ole käyttänyt ehkäisyä. Nyt sitten, kun oikeasti haluaa lapsen, niin on selvinnyt, kuinka vaikeaa se raskaaksi tuleminen onkaan. Vaikka osuisikin ovulaatioon, niin silti on vain 25 %:n mahdollisuus, että hedelmöitys onnistuu.