Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n uutinen: Osa pysyy ikänsä normaalipainoisena, kaikki voi opetella tavat

Vierailija
01.06.2020 |

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000006523148.html

Voiko joku tunnukset omistava kertoa mitkä tuossa jutussa on ne pyhät keinot?

Terveisin Ylipainoinen terveellisesti syövä ja liikkuva

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä pysyy hoikkana on saa ne oikeat geenit että voi syödä kuin hevonen eikä liho.

Meillä muilla se elämä on sitten pikkusen vaikeampaa.

Vierailija
2/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluan tietää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOEN tutkimus vahvistaa, että säännöllinen syöminen on yksi onnistuneen painonhallinnan kulmakivistä. Onnistunut painonhallitsija syö silloin kun on nälkä, mutta osaa lopettaa ruokailun sopivaan kylläisyyden tunteeseen. Hän ei napostele jatkuvasti, muttei myöskään ahdistu satunnaisesta herkuttelusta.

Liikunnallinen elämäntapa tukee painonhallintaa. Painonhallinnassaan onnistuneelle liikunta on luonteva osa arkea ja se antaa nautintoa. Se ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa treenaamista ja lenkkipolulla ravaamista, vaan itselle mieluisinta tapaa liikkua.

”Se voi olla myös työmatkan kulkemista pyöräillen tai puutarhan haravointia.”

Perusta rakentuu lapsuudessa

Joen mukaan perusta aikuisiän painonhallinnalle rakennetaan parhaimmillaan lapsuudessa. Painonhallinta on aikuisiällä helpompaa, jos jo lapsuudessa omaksuu terveelliset ruokatottumukset, säännöllisen syömisen rytmin ja liikunnallisen elämäntavan.

.....

Yleensä painonhallinnassaan onnistuneet ovat kuitenkin tietoisia syömis- ja liikuntatottumuksistaan.

”Päivittäisiin valintoihin on ainakin aluksi kiinnitettävä huomiota, mutta mitä pitempään niitä jatkaa, sitä vahvemmin niistä tulee rutiineja. Ihannetilanteessa ihmisen ei tarvitse erikseen miettiä olevansa painonhallitsija, vaan painonhallintaa tukevat tottumukset ovat tapa elää.”

Miten painonhallintaa tukevia rutiineja voi rakentaa, jos niitä ei omassa arjessa vielä ole?

”Yksi kerrallaan toteutetuilla pienillä muutoksilla pääsee alkuun, kaikkea ei kannata laittaa heti uusiksi. Jos yrittää kerralla liikaa, voi käydä helpommin niin, että haluaa luovuttaa”, Joki sanoo.

Pieni muutos tarkoittaa käytännössä vaikkapa tätä: jos ei ole aikaisemmin syönyt juurikaan kasviksia, muutama kasvis tai hedelmä kannattaa ottaa päivittäiseen ruokavalioon. Jos ei lainkaan tottunut liikkumaan, päivittäinen kävelylenkki on hyvä ensirutiini raskaan juoksutreenin sijaan.

”Sopivat muutokset ovat sellaisia, että niitä pystyy koko loppuelämän noudattamaan.

Oikeastaan Anu Joki haluaisi luopua kokonaan termistä painonhallinta.

”Paljon mieluummin puhuisin vain terveellisistä elämäntavoista. Se vähentäisi vääristynyttä suhtautumista syömiseen ja painoon. On paljon ihmisiä, joilla ei ole painon kanssa mitään ongelmia. Koska painonhallinnasta puhutaan niin paljon, näillekin ihmiselle tulee tunne, että painoa ja syömistä on pakko vahtia.”

Joen mukaan painohallinnassa onnistuminen ei edellytä painon jatkuvaa ja tarkkaa vahtimista. Hänen haastattelemansa onnistujatkaan eivät käy jatkuvasti vaa’alla, vaan reagoivat muutoksiin kehossa ja vaatteiden istuvuudessa.

”Yhä edelleen painonhallinnassa törmää tiukkaan kontrolliin. Pidän erittäin tärkeänä, että painonhallinnassa muistetaan sallivuus ja joustavuus, eikä sitä nähdä vain tiukkojen sääntöjen ja kieltojen kautta.”

Vierailija
4/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa oli siis avainkohta. Ei mitään mullistavaa salaisuutta siis.

3

Vierailija
5/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö silloin kuin mieli tekee ja sitä mitä mieli tekee. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
6/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi länsimaissa ylipaino ja lihavuus lisääntyy, jos normaalipainossa pysyminen on noin helppoa? Kyllä oli taas niin turha artikkeli kuin vain olla voi.

Vierailija
7/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinta on helppoa.

Ei tarvitse muuta kuin kuluttaa sen verran kuin syö.

Jos ei saa olluksi syömättä, pitää keksiä muuta tekemistä kuin kotona (tai kaupungilla) oleilu ja napostelu.

Vierailija
8/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin normaalipainoinen kirjoitti:

Miksi länsimaissa ylipaino ja lihavuus lisääntyy, jos normaalipainossa pysyminen on noin helppoa? Kyllä oli taas niin turha artikkeli kuin vain olla voi.

Osa ihmisistä passivoituu kotiin ja ruudun tms. ääreen napostelemaan, tai vaihtoehtoisesti on koko ajan jossakin, ei syö ruoka-aikoina kunnolla, ja korvaa väliin jääneet ateriat joillakin epäterveellisillä herkuilla.

Vierailija
9/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täyttä asiaa tuo on. Olen 45 v neljän lapsen äiti ja aina ollut hoikka. Kotoa oppinut hyvät ruokailutottumukset. Syön usein, mutta lopetan kun tulen kylläiseksi. Meillä ei ole ollut tapana syödä ns ähkyyn. Aivan käsittämätön ajatus mielestäni. Karkkia säännösteltiin kotona hampaiden vuoksi ja en ole koskaan ole oppinut oikein syömällä syömään karkkia.

Omat lapset tuntuvat olevan samanlaisia. Hampurilaisia ja pitsaa voi syödä, mutta ei kukaan meistä pysty syömään niitä monta kertaa viikossa, koska se rasvan määrä alkaa pahasti ällöttämään eikä enää maistu hyvälle.

Vierailija
10/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähintään 20 vuotta elänyt todella terveellisesti, harrastanut kahta eri rankkaa liikuntaa viikossa, syönyt ym. sääntöjen mukaan, enkä käytä edes alkoholia. En syö karkkia ollenkaan, enkä monia lihottavia ruokiakaan. Kala-kasvispitoinen ruokavalio.

Silti olen ylipainoinen.

Ihan kiva kun joku selittäisi miksi, jos kerran teen kaiken oikein.

Vierailija
11/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähintään 20 vuotta elänyt todella terveellisesti, harrastanut kahta eri rankkaa liikuntaa viikossa, syönyt ym. sääntöjen mukaan, enkä käytä edes alkoholia. En syö karkkia ollenkaan, enkä monia lihottavia ruokiakaan. Kala-kasvispitoinen ruokavalio.

Silti olen ylipainoinen.

Annoskoko?

Yksi hyvä tapa on pitää ruokapäiväkirjaa. Moni ei tajua mitä kaikkea päivän tai viikon aikana suuhunsa lappaa. Kirjoita joka suupala ylös. ”Hei, mut sehän on vaan yksi suklaapatukka” syöjiä kyllä riittää.

Vierailija
12/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti olen ylipainoinen.

Syöt enemmän kuin kulutat.

Vierailija
13/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti olen ylipainoinen.

Annoskoko?

Yksi hyvä tapa on pitää ruokapäiväkirjaa. Moni ei tajua mitä kaikkea päivän tai viikon aikana suuhunsa lappaa. Kirjoita joka suupala ylös. ”Hei, mut sehän on vaan yksi suklaapatukka” syöjiä kyllä riittää.

Voi kuule, päiväkirjoja on tehty monta kertaa eikä lääkäriteikä ravitsemusterapeutit näe mitään ongelmaa. Suklaapatukoita en edes syö, kuten kirjoitin.

Vierailija
14/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti olen ylipainoinen.

Syöt enemmän kuin kulutat.

En syö vaan itse asiassa vähemmän kuin pitäisi. Tämäkin on tarkistettu useamman kerran.

Vierailija
15/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni artikkelin jälkeen on kommenteissa yksi mielenkiintoinen pointti: paino pysyy helpompi hallinnassa niillä, jotka ovat rutiini-ihmisiä. Itse olen vähän impulsiivisuuteen taipuvainen, mikä selittää pienen jojoilun.

Vierailija
16/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti olen ylipainoinen.

Annoskoko?

Voi kuule, päiväkirjoja on tehty monta kertaa eikä lääkäriteikä ravitsemusterapeutit näe mitään ongelmaa. Suklaapatukoita en edes syö, kuten kirjoitin.

Eli syöt vähemmän kuin kulutat ja lihot silti? Sinut pitäisi kyllä sitten ihan lääketieteen nimissä tutkia oikein kunnolla, koska olet aikamoinen ihme. Jos siis kilpirauhanen ym häiriöt on poissuljettu.

Vierailija
17/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täyttä asiaa tuo on. Olen 45 v neljän lapsen äiti ja aina ollut hoikka. Kotoa oppinut hyvät ruokailutottumukset. Syön usein, mutta lopetan kun tulen kylläiseksi. Meillä ei ole ollut tapana syödä ns ähkyyn. Aivan käsittämätön ajatus mielestäni. Karkkia säännösteltiin kotona hampaiden vuoksi ja en ole koskaan ole oppinut oikein syömällä syömään karkkia.

Omat lapset tuntuvat olevan samanlaisia. Hampurilaisia ja pitsaa voi syödä, mutta ei kukaan meistä pysty syömään niitä monta kertaa viikossa, koska se rasvan määrä alkaa pahasti ällöttämään eikä enää maistu hyvälle.

Käytännössä en koskaan syö itseäni kylläiseksi, vaan sen varatun annoksen. Täysi olo on vastenmielinen, ehkä jouluna ja juhannuksena voi mässäillä mahan täyteen. Silti ylipainoa 25 kiloa.

Vierailija
18/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joutuu syömään lääkkeitä joilla painoon huono vaikutus. Olin hoikka aikuisuuteen eli 30v asti ja sitten sairastuin masennukseen ja olen lihonut ihan hirveästi lääkkeiden takia. Olen yrittänyt laihduttaa mutta vaikeaa.

Vierailija
19/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti olen ylipainoinen.

Annoskoko?

Eli syöt vähemmän kuin kulutat ja lihot silti? Sinut pitäisi kyllä sitten ihan lääketieteen nimissä tutkia oikein kunnolla, koska olet aikamoinen ihme. Jos siis kilpirauhanen ym häiriöt on poissuljettu.

Tuo on lähinnä urbaani legenda että "kun syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut". Ihminen ei ole kone, vaan monimutkaisempi olento.

Olen itse ollut sairaalassa viikon lähes syömättä vakvan sairauden takia, vain tiputuksessa. En laihtunut grammaakaan.

Mutta kyllä, taustalla on luultavasti useampi sairaus, mutta yksi on Suomessa vähän tunnettu, eikä alan erikoislääkäriä ole, joten vaikea sanoa mikä sen osuus on. Kukaan lääkärikään ei osaa sanoa mitään.

Joten en varmasti ole ainoa, jolle ei "hyvät neuvot" auta yhtään mitään.

Vierailija
20/72 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan mitä tutkijaa sanoo.

Kotona meillä oli aina karkkipäivä. Kylässä tai juhlissa sai poiketa tavasta. Olin jo suht vanha kun ymmärsin ettei kaikilla näin ole ja osa vetää herkkuja joka päivä. Nyt aikuisenakin koitan pitää karkkipäivästä kiinni.

Kotona oli aina normaalia kotiruokaa ja salaattia/vihanneksia/kasviksia päivällisen ja lounaan kanssa. Tämäkin tapa jäänyt pysyäkseen ja itse toimin samalla tavalla.

Äidillä ei ollut ajokorttia joten jos hänen kanssaan lähdimme kylille niin joko pyöräillen tai kävellen 3km suuntaansa. Nykyään kävelen todella paljon ihan huvikseni muun liikunnan lisäksi enkä autolla hurauta alle kilometriä ellei ole ihan pakko.

Minusta tuli liikuntaa ja terveellistä ruokaa rakastava aikuinen. Bmi ja rasvaprosentti on molemmat 19 eikä minusta tunnu että raadan hyvinvointini eteen ollenkaan, päinvastoin. Uskon että ilman lapsuudenkodista saatuja tapoja saattaisin helposti tehdä huonompia valintoja terveyteni kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi