HS:n uutinen: Osa pysyy ikänsä normaalipainoisena, kaikki voi opetella tavat
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000006523148.html
Voiko joku tunnukset omistava kertoa mitkä tuossa jutussa on ne pyhät keinot?
Terveisin Ylipainoinen terveellisesti syövä ja liikkuva
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tota mä just tarkoitin aiemmassa kommentissani. Että ne geenit määrää tosi paljon. Minä voin syödä mitä vain ja kuinka paljon vain enkä liho. Sinä et voi syödä mitään ja lihot Kumpikaan meistä ei voi sille mitään. Mulle sanotaan , että söisit joskus jotain (vaikka syön). Sulle sanotaan, että lopeta syöminen (vaikka syöt paljon vähemmän kuin minä). Meistä molemmista tuntuu ne kommentit pahoilta.
Et voi. Susta vaan tuntuu siltä, koska sun kylläisyydensäätely toimii oikein, etkä täten syö jatkuvasti vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Justhan on ollut paljon puhetta, että vatsan bakteeristo vaikuttaa painoon dramaattisesti.
Joo, vaan millä mekanismilla?
Vaikuttaako bakteeristo nälänsäätelyyn vai suoraan energiankulutukseen vai mihin?
Terveellisesti ei ole yhtä kuin tarpeeksi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota mä just tarkoitin aiemmassa kommentissani. Että ne geenit määrää tosi paljon. Minä voin syödä mitä vain ja kuinka paljon vain enkä liho. Sinä et voi syödä mitään ja lihot Kumpikaan meistä ei voi sille mitään. Mulle sanotaan , että söisit joskus jotain (vaikka syön). Sulle sanotaan, että lopeta syöminen (vaikka syöt paljon vähemmän kuin minä). Meistä molemmista tuntuu ne kommentit pahoilta.
Et voi. Susta vaan tuntuu siltä, koska sun kylläisyydensäätely toimii oikein, etkä täten syö jatkuvasti vähän liikaa.
Siihenkin vaikuttaa geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin normaalipainoinen kirjoitti:
Miksi länsimaissa ylipaino ja lihavuus lisääntyy, jos normaalipainossa pysyminen on noin helppoa? Kyllä oli taas niin turha artikkeli kuin vain olla voi.
No täyttä asiaa tuo on. Olen 45 v neljän lapsen äiti ja aina ollut hoikka. Kotoa oppinut hyvät ruokailutottumukset. Syön usein, mutta lopetan kun tulen kylläiseksi. Meillä ei ole ollut tapana syödä ns ähkyyn. Aivan käsittämätön ajatus mielestäni. Karkkia säännösteltiin kotona hampaiden vuoksi ja en ole koskaan ole oppinut oikein syömällä syömään karkkia.
Omat lapset tuntuvat olevan samanlaisia. Hampurilaisia ja pitsaa voi syödä, mutta ei kukaan meistä pysty syömään niitä monta kertaa viikossa, koska se rasvan määrä alkaa pahasti ällöttämään eikä enää maistu hyvälle.Musta tämä on painokeskustelussa ongelma. Kaikki läskit syövät normaalilla ruualla itsensä ähkyyn, vetävät karkkia ja roskaruokaa monta kertaa viikossa. Ja kunhan nämä oksettavat tavat jätettäisiin pois, ei olisi lihavuutta.
Itse en tee mitään mäistä kuvatuista ja olen silti läski. Olisin ikuisesti kiitollinen jos ylipainoni olisi kiinni kärjistä ja hamppareista, miten ihanan helppoa olisi jättää ne vaan pois.
Sama mulla. Ärsyttää kuulla niitä neuvoja, mitä syödä ja mitä välttäää, kun eivät kuvaa ollenkaan mun ruokavaliota.
Mä kun en juo alkoholia, en polta tupakkaa, olen harrastanut vuosikymmenet säännöllisesti liikuntaa, syön säännöllisesti ja terveellisesti, en syö karkkia ollenkaan, en syö pizzaa, en juo limuja tai mehuja, en käytä sokeria kotona lähes ollenkaan, en syö kakkuja, leivoksia tai croisantteja, en perunalastuja yms., en jäätelöä, en syö lihaakaan enkä kanaa, joten en ahmi hamppareita enkä nuggetteja, en mässää makkaraa enkä pekonia, yms. , en syö voita, en ranskalaisia perunoita, en burrittoja enkä tacoja, yms.
Joo tiedän, olen "ällöttävän terveellinen" kuten mun kaverit sanovat.
Älä välitä. Minullekin yksi puolituttu tuli sanomaan, että minun pitää lopettaa HETI makkaran ja pullan syöminen. Olin todella ymmälläni koska olen kyllä ollut ihan syntymästäni lähtien pyöreäkasvoinen mutta muuten jopa keskikokoinen kun käytän kokoa 40-42 olevia vaatteita. En tosin pidä ihonmyötäisistä vaatteista.
Minulla on keliakia eli en todellakaan olen ensimmäisenä hamuamassa purkkaa tai leivonnaisia. Olen niin tottunut siihen, ettei minulle ole joka tapauksessa missään mitään koska olen myös kasvissyöjä. Syön siis valmiin kaupasta ostetun gluteenittoman leivonnaisen äitienpäivänä ja syntymäpäivänä.
Meillä ei kukaan muu osaa leipoa. Minä en viitsi leipoa itselleni kokonaista suurta annosta huvin vuoksi. Perhe ei halua syödä gluteenitonta. Siispä se kaupan valmispakkaus on loppujen lopuksi helpoin ja edullisin vaihtoehto meille.
Muut eivät ole moksiskaan vaikkei meillä ole keksejä tai pullaa. Jouluna on kaupan pipareita. Kakkuja eivät nykylapset syö.
42 on kyllä jo iso vaatekoko nimensä mukaisesti (L=large), ei keskikokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan geenilotossa voittanut ikuisen hoikkuuden. Syön mitä mieli tekee ja silloin, kun on nälkä. Pääsääntöisesti tavallista kotiruokaa ja harvemmin roskaruokaa. Herkkujakin menee päivittäin, mutta ei mitenkään valtavia määriä.
Luulen, että salaisuus on siinä, että olen aika aktiivinen puuhastelija ja pidän hyötyliikunnasta. Kulutan siis kaiken mitä olen syönyt ja aineenvaihduntani toimii normaalisti. BMI 19/ Ikä 50v.
Uskon että mun painonhallinnan salaisuus on myös hyötyliikunta, kävelen lähes kaikki alle 3km matkat enkä lahoa sohvalla ennen yhdeksää. Voin syödä mitä mieli tekee koska kulutus on korkea, annokset on maltillisia mutta kermaa kuluu, kaloreita ei tarvi laskea. Raskaana lihoin 27kg ja laihduin vuodessa 25kg, tekemättä juuri mitään muutoksia ruokavalioon. Hormonit vaikuttaa painoon myös paljon.
Ihan tottahan tuo on. Meillä on ihan vääristynyt kuva normaalista annoskoosta ja miten pieni kulutus naisilla yleensä on.
Itsekin painoin yli 100 kiloa ja laihduttelin kauan, kunnes ihan normaaliruuan syöminen normaaliannoksena on pikkuhiljaa liikakilot sulattanut. Ja rutiinit ovat tärkeitä, kun saa kiinni normaalisyömistahdista, niin ei tarvitse mitään kalorinlaskuja, syö vain kohtuullisen tai ehkä mielestään pienen annoksen oikeaa ruokaa aterioilla, niin tulosta tulee.
Vuodet kuluivat hukkaan haikaillessa sitä ihmekuuria ja kuvitellessa sitä hyvin epätodennäköistä syytä, miksi minä muka en laihdu, vaikka syön niin vähän jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenkin vaikuttaa geenit.
Mutta enemmän vaikuttaa tavat ja tottumus.
Sen mitä minä olen tässä vuosikymmenien aikana ihmsiten syömistä seurannut, niin annoskoot on kyllä monilla todella suuria. Otetaan iso "metsätyömiehen" annos ja hotkitaan se vartissa tai lyhyemmässäkin ajassa. Lisäksi ruoka voi olla ravinneköyhää, esim. eineksiä, jolloin nälkä on kuitenkin taas pian, vaikka onkin syönyt ison annoksen. Monet syö myös edelleen leipää sen 6-8 palaa päivässä. Se on todella iso määrä muun ruuan lisäksi.
Kaikki lihottaa, kun syö sitä liikaa: rasva, hiilarit, proteiini. Ja ihmiset syö noita kaikkia liikaa nykyään, kun tehdään lähinnä istumatyötä. Lisäksi syödään ihan huomaamatta makeita herkkuja. Tämän panin merkille, kun olin parin ystäväni kanssa mökillä. He ihmettelivät, miten olen aina niin hoikka, vaikka en mitenkään treenaa (liikun kyllä muuten paljon). He kun mielestään söivät tosi terveellisesti ja kohtuullisia annoksia. No, totuus oli, että heidän annoksensa olivat ainakin kolmasosan isompia. Pariksi päiväksi oli varattu muutama olutpullo, isot pullot sokeritonta limpparia, pullaa meni päiväkahvilla ja lisäksi vielä iso pussi irtokarkkeja, josta nappailivat pitkin päivää namuja. Siis hirveästi täysin ylimääräistä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähintään 20 vuotta elänyt todella terveellisesti, harrastanut kahta eri rankkaa liikuntaa viikossa, syönyt ym. sääntöjen mukaan, enkä käytä edes alkoholia. En syö karkkia ollenkaan, enkä monia lihottavia ruokiakaan. Kala-kasvispitoinen ruokavalio.
Silti olen ylipainoinen.
Ihan kiva kun joku selittäisi miksi, jos kerran teen kaiken oikein.
Mahdollisia selityksiä:
- kilpirauhasongelmat
- liian vähäinen arkiliikunta - liikuntaharrastukset ovat oikein hyvä asia terveyden kannalta, mutta niiden laihduttava efekti ei ole välttämättä niin iso kuin kuvittelisi, varsinkin jos on pitkää päivää tekevä istumatyöläinen
- arkiruoassa jokin guilty pleasure, jonka liikakäyttöä ei itse välttämättä tajua, esimerkiksi juusto, kuten itselläni, tai vaikka voileipien napostelu herkullisilla leivänpäällisillä
- liian isot annokset, mm. stressi ja univelka voivat vaikuttaa ruokahalua kasvattavasti ihan hormonaalisella tasolla
No täyttä asiaa tuo on. Olen 45 v neljän lapsen äiti ja aina ollut hoikka. Kotoa oppinut hyvät ruokailutottumukset. Syön usein, mutta lopetan kun tulen kylläiseksi. Meillä ei ole ollut tapana syödä ns ähkyyn. Aivan käsittämätön ajatus mielestäni. Karkkia säännösteltiin kotona hampaiden vuoksi ja en ole koskaan ole oppinut oikein syömällä syömään karkkia.
Omat lapset tuntuvat olevan samanlaisia. Hampurilaisia ja pitsaa voi syödä, mutta ei kukaan meistä pysty syömään niitä monta kertaa viikossa, koska se rasvan määrä alkaa pahasti ällöttämään eikä enää maistu hyvälle.[/quote]
No ei kyllä ole. Minä 48v, hullun lailla urheillut koko ikäni, ei koskaan valmista ruokaa kaikki itse tehty. Jostain syystä näemmä +40v jotain aineenvaihdunnassa tapahtuu ja kiloja karttuu. Vai pitäisikö olla 24h nälässä- ei kiitos. Lapset normaali painoisia, yksi ali (kiitos nyky ihanteiden), mutta eiköhän näitäkin sama kohtalo odota +40v. Miksi elämästä ei saa nauttia vaan pitää olla laiha? Ketä varten??