kun 19v pelkää mennä armeijaan, miten autan
mun 19v poikane meni kutsuntoihin muiden mukana ja ilmoittautui. On nyt kerran jo hakenut lykkäystä lukion takia. Mtta: eilen itki ääneen tuskaansa, kun heinäkuussä pitäisi lähteä inttiin ja ei kuulemma kesta sitä: vieraita ihmisiä, mitä ne musta ajattelee, mitä jos mun pää ei kestä sitä, pitkiä aikoja siellä kun ei pääse lomille jne. Poka oli iahn rikki. Hänellä muitakin vastoinkäymisiä nyt, reputti ylioppilaskirjoituksissa ja opiskelupaikkakin taitaa mennä ohi ammatillisessa oppilaitoksessa.
Kokeneemmat äidit, miten mä autan tätä poikaa
Kommentit (113)
Onko Suomessa nykyisin armeija? Silloin kun itse suoritin asepalvelusta 90-luvulla, oli se vielä puolustusvoimat. Silloin meille teroitettiin tätä, että Suomessa ei ole armeijaa, on puolustusvoimat.
Jos poikaa pelottaa ja ahdistaa liikaa, niin sitten vaan sivariin.
Miten tällaiset ap:n lapset ovat uskaltaneet mennä päiväkotiin, peruskouluun, lukioon, kahvilaan, suojatien yli?
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa nykyisin armeija? Silloin kun itse suoritin asepalvelusta 90-luvulla, oli se vielä puolustusvoimat. Silloin meille teroitettiin tätä, että Suomessa ei ole armeijaa, on puolustusvoimat.
Näsäviisas. Kerroppas nyt kaikille sitten näiden ero meille tyhmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta myös siitä, kun armeija ei sovi ja tekee pojasta vaan aivan karsean tyypiin - tai nostaa pintaa piilossa olevia asioita persoonasta.
Olin 23v ja seurustelin 20v. nuoren miehen kanssa, joka lähti armeijaan 9kk ajaksi. Mies oli tosi kiva, hauska, humoristinen. Teki itse musiikkia, rakasti hyviä viskejä, piti huolta omasta tyylistään ja oli kaiken kaikkiaan todella ihanaa seuraa.
9kk ajan siellä toisten miesten seurassa 24/7 ja ylennyksen kanssa armeijassa miehestä kuoriutui ihan toisenlainen tyyppi. Luokseni palasi kiukkuinen, pällepääsmäröivä tyyppi, joka haastoi riitaa, oli itsekäs ja pomotti kaikkia ympärillään. Oli ryhtynyt tupakoimaan säännöllisesti armeijassa ja ne hauskat, fiksut jutut olivat muuttuneet 14-vuotiaiden öhöhö-p'llujutuiksi.
Erosimme melko pian tämän jälkeen miehen löydettyä itselleen samanlaista öhöhö-seuraa toisesta naisesta.
Unohdin; ei siis tupakoinut aiemmin. Samoin lomat muuttuivat siinä viskin nautiskelusta kaljan kittaamiseksi.
En ymmärrä mikä ihmeen älykkyysosamäärän tipahdus tapahtui. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja seura tekee kaltaisekseen pitivät paikkaansa hänen kohdallaan.
Jep samanlaista huomasin omassa kaveripiirissä. Aloitekyvyn katoamista, alkoholiongelmaa, yleistä taantumista ja nuuskan käytön aloitusta. Suurin osa onneksi palautui lähtötasolle muutaman vuoden jälkeen.
Myös minun poikaystävälle, siinä tilanteessa tosin jo ex, kävi samoin eli taantui ja sitten palautui takaisin normaalille tasolle muutaman vuoden jälkeen.
Ei ole erityisen hyvät kokemukset armeijasta itsellä sivustaseuraajana.
Jos asenne on toi, niin ei kannata mennä ollenkaan. Ei sinne mamman tissipojat kuulu miesten keskelle kastelemaan sänkyä öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijalla on mandaatti hyökätä. Puolustusvoimat ei aloita sotia, vaan nimensä mukaisesti puolustaa omia maarajojaan maalla, merellä ja ilmassa. Suomi on valinnut linjansa, eli Suomi ei aio olla hyökkääjä, vaan puolustaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pelättävää, päinvaston. Intti on viimeinen paikka miehen elämässä jolloin hänen terveydestään ja hyvinvoinnistaan pidetään kunnolla huolta, sen jälkeen on omillaan.
Ei siellä pidetä kenenkään terveydestä eikä hyvinvoinnista huolta vaan rikotaan fyysisesti ja psyykkisesti.
Meillä Pohjanmaalla tuollaisen paskahousut joutaisivat saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijalla on mandaatti hyökätä. Puolustusvoimat ei aloita sotia, vaan nimensä mukaisesti puolustaa omia maarajojaan maalla, merellä ja ilmassa. Suomi on valinnut linjansa, eli Suomi ei aio olla hyökkääjä, vaan puolustaja.
Tuo on ihan paskapuhetta. Ensinnäkään tuollaisia määritelmiä ei ole missään muualla kuin huru-ukkojen päässä. Toiseksi jatkosota oli hyökkäyssota, jonka Suomi aloitti.
Aika paha tilanne teillä. On väärin, että edelleen vain toinen sukupuoli pakotetaan suorittamaan joko varusmies- tai siviilipalvelus. Kyllä tuollaisesta ikivanhasta instituutiosta täytyisi luopua.
Turvataan vaikka palkkasotilailla Suomen maanpuolustus.
Nykyajan miehen aluille 👍 Miehekkyys on yliarvostettua.
Aika helppoa on tämän päivän intti, joten turhaan poikasi sitä pelkää. Silloin kun itse siellä olin, piti aamulla valikoida käykö kusella vai peseekö hampaat. Molempiin ei ollut aikaa. Paskallakin (sitten kun se oli mahdollista) piti käydä niin, että rivissä oli pönttöjä vieri vieressä, mutta ei väliseiniä eikä ovia. Ja simputtaminen oli vielä voimissaan.
Intin yksi tarkoitus on myös karaista ja kasvattaa luonnetta. Ei siellä ole tarkoituskaan olla kivaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa muut oppia ap:n ongelmasta ja kasvattakaa lapsianne, ettei käy näin.
Mikähän tämän kommentoijan kasvatuksessa ja kehityksessä on mennyt pieleen? Selvästi jokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan paskapuhetta. Ensinnäkään tuollaisia määritelmiä ei ole missään muualla kuin huru-ukkojen päässä. Toiseksi jatkosota oli hyökkäyssota, jonka Suomi aloitti.
Kun maailma paloi 40-luvulla, oli tilanne eri. Silloin Suomella oli armeija. Vuodesta 1974 asti nimenä on ollut puolustusvoimat, jonka tärkeimpänä tehtävänä on ihan virallisesti Suomen sotilaallinen puolustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Intin yksi tarkoitus on myös karaista ja kasvattaa luonnetta. Ei siellä ole tarkoituskaan olla kivaa koko ajan.
Tuo ei ole mikään peruste riistää ihmisten vapautta. Karaiskoon itseään ne, jotka tahtovat.
Sano pojalle, että turha on murehtia sellaista asiaa, johon hän ei voi itse vaikuttaa kuin kahdella tavalla. Joko menee inttiin, tai sitten sivariin. Sukupuoli määrittää tämän asian Suomen lain mukaan, ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Duunien myötä olen ollut ~15 vuotta säännöllisesti tekemisissä useampaa keskieurooppalaista kansaa edustavien henkilöiden kanssa, asentajasta (tekniikan) tohtoriin. Ja kummasti ihmetyttää se, että ovat hyvinkin särmiä ja aikaansaavia tapauksia ilman mitään militäärikokemusta. Ilmeisesti suomalaiset miehet ovat sellaisia luusereita ettei meistä tule vastaavia jos ei ole yhteisöllistävää kokemusta tarjoavaa valtiollista instanssia huolehtimassa "miehistymisestä"?
Unohdetaan nyt geopoliittinen asemamme keskittyen tuohon luonteen kasvattamiseen tai isoksi kasvamiseen.
Lähden muutaman viikon kuluttua 7-10 päivän tunturivaellukselle 14v juniorini kanssa, 15-20km päivä. Ihan ohimennen kysyen, kuinka moni keskimääräinen varusmies pääsee vastaavaan "karaisukeikalle" - jääpi aika lailla vähemmistöön...
Ap:lle. Voisiko poikasi puhua asiasta jollekin sukulaiselle tai hyvälle perhetutulle, joka on suorittanut varusmiespalveluksen? Siltä suunnalta tulisi varmasti parasta vertaistukea, ja totuuden mukainen kuva siitä, mikä edessä odottaa.
On ihan luonnollista, että intiin meno pelottaa ja ennen kaikkea jännittää. Mutta kyllä siitä selviää.
Tässä on oltu jo reilut 10 vuotta ns yhteiskunnallinen nettomaksaja veroprossan heiluesssa 35-47 välillä, joten eiköhän ole ihan tarpeeksi ole tehty omaa osuuttaan. Sen sijaan kukaan ei korvaa täysin hyödytöntä 11kk keikkaa jonka katson maksaneen minulle 50 000 euroa.
Toivottavasti oma juniorini jättää touhun väliin, omalla päätöksellään.