Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hetki milloin tajusit muutto ulkomaille oli virhe?

Vierailija
27.05.2020 |

Itselläni lapsen syntymä oli hetki, jolloin tajusin, että olin tehnyt virheen muuttaessani ulkomaille. Tukiverkon puutteellisuus aukaisi silmäni asialle. Millaisia teidän hetket olivat?

Kommentit (136)

121/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palle Rundqvist kirjoitti:

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi ehdotat jotain omasta mielestäsi hienoa ideaa englantilaiselle (vaikkapa jostain yhteisestä projektista), he voivat pintapuolisesti reagoida ehdotukseesi todella positiivisesti ("Lovely! A great idea! Absolutely, let's do it!").

Ruotsalaiset tekee samaa monesti. Ikään kuin erimielisyyttä olisi hirveä synti sanoa ääneen. "Nja, det låter bra." tarkoittaa suomeksi "Ei tule tapahtumaan tällä vuosituhannella, jos se vaan minusta on kiinni."

Suomalaisten tapa sanoa kaikki todella suoraan on outoa ja töykeää. Omakohtainen kokemukseni ruotsalaisista ja englantilaisista on toista luokkaa. Minut ainakin ottavat mukaan ja kyselevät mielipidettä, kuulumisia ja ottavat hyvällä tavalla tosissaan ja ryhdytään yhdessä toimeen. Kai se on itsestä kiinni, mutta suomalaisena epätyypilliseen tapaan en ole sanomassa kaikkea suoraan negatiiviseen säsvyyn vaan olen kohtelias ja keskustelen ihmisten kanssa.

On kiva kuulla positiivisista kokemuksistasi. Tosin selkeä kommunikointi ei mielestäni automaattisesti tarkoita epäkohteliasta, töykeää ja vastapuolen rajoja rikkovaa käytöstä. 

Oletko asunut Englannissa pidemmänkin aikaa?

Ruotsissa pari vuotta ja edelleen olen ruotsalaisten kanssa tekemisissä työn kautta. Englannissa olen asunut kohta viisi vuotta. Tuon lisäksi on ystäviä molemmissa maissa, joten ehkä sekin vaikuttaa miksi koen suomalaiset juroina ja tylyinä.

Vaikuttaisit olevan sosiaalisesti lahjakkaampi kuin minä. Joskus koen, että the English culture and I are a bad match. 

Vierailija
122/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naapurin lapsi siepattiin kotinsa edustalta, onneksi oli "vain" isänsä   ja samaan syssyyn työkaveri ryöstettiin parkkihallissa aseella uhaten :( Tuli ikävä pientä Etelä-savolaista kotikaupunkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te vastaajat ymmärrätte, että kysymys on tarkoitettu niille, jotka kokevat sen olevan /olleen virhe. IHmisiä on moneen junaan, ja kyllähän sitä elämässä virheitä tehdään, vaikkette juuri te.

Ap kaivannee vertaistukea.

Kyllä kyllä, mutta oikeasti aika harva ulkomailla asuva entinen suomalainen viettää aikaan suomalaisella Vauva Aihe vapaa-palstalla. Ainakin niillä, jotka ovat vuosikausia ulkomailla asuneet, tuskin on hinkua olla täällä palstailemassa, koska uusi elämä on siellä uudessa kotimaassa.

Täällä yksi ulkosuomalainen palstailija ilmoittautuu. Ja olen asunut ulkomailla jo reilut 30 vuotta. En tiedä miksi kuvittelet etteivät ulkosuomalaiset käy täällä koskaan.  Kyllä minua ainakin kiinnostaa Suomen asiat edelleenkin, perhettä ja ystäviä on edelleen Suomessa ja vietän aikaa Suomessa joka vuosi. Ei meillä kaikilla ulkosuomalaislla elämä ole niin superkiireistä ettemme ehtisi lueskella ja kirjoitella suomalaisilla palstoillakin välillä.

Vierailija
124/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama fiilis. Siis, ettei Englanti tunnu vieläkään kodilta vaikka olen perheeni kanssa asunut täällä kolmessa eri kaupungissa vuodesta 2006. Varmaankin on myös omasta asenteesta kiinni, kun kaikki tuppaa nykyisin ärsyttämään. Aikani (vuosia) yritin kaikin tavoin sopeutua ja olla maassa maan tavalla. Mutta sitten totesin, että vaikka päälläni seisoisin, tulen ikuisesti olemaan ulkopuolinen tässä kulttuurissa (as I wasn't born and bred British).

Ap:n kysymykseen vastatakseni: noin vuonna 2012 tajusin tehneeni virheen. Ja täällä ollaan vieläkin. Suomeen muutto on ollut harkinnassa tai vaihtoehtoisesti Skotlanti.

Kiinnostuksesta vaan kysyn, että mikä niissä "maan tavoissa" tökki eniten ja millä lailla koit itsesi erilaiseksi? Minä en tunne enkä tiedä ketään brittiä, enkä ole koskaan käynyt siellä, niin tuo on ihan vieras maailma minulle.

Haluaisin vielä hetkisen jatkaa tätä aihetta viitaten kysymykseesi erilaisuudesta. Ehkä suurin erilaisuus englantilaisissa, verrattuna esim. suomalaisiin, amerikkalaisiin ja italialaisiin, on heidän tuskallisen epäsuora tapansa kommunikoida. Monet asiat, varsinkin potentiaalisesti kielteiset, ilmaistaan kierrellen ja kaarrellen ja mahdollisimman kryptisesti kohteliaisuuden nimissä mukamas. Tämä ulottuvuus on tehnyt minut vuosien saatossa melkein hulluksi. Nykyään se saattaa jopa hieman huvittaa. Jos esimerkiksi ehdotat jotain omasta mielestäsi hienoa ideaa englantilaiselle (vaikkapa jostain yhteisestä projektista), he voivat pintapuolisesti reagoida ehdotukseesi todella positiivisesti ("Lovely! A great idea! Absolutely, let's do it!").

Sinulle jää toiveikas vaikutelma ja tunne asioiden etenemisestä. Saatat jopa ottaa asian puheeksi monet kerrat ja joka kerta reaktio on yhtä positiivisen innostunut. Mutta se projekti ei vain tule koskaan materialisoitumaan ja lopulta tajuat heidän puhuneen soopaa (ja itseasiassa heitä ei kiinnosta projektisi pätkän vertaa). Tämä asetelma on toistunut, eri muodoissaan, kerta toisensa jälkeen. Englantilaiset puolustavat tyyliään sanoen, etteivät he halua loukata toisten tunteita olemalla kohteliaan suoria itse tilanteessa. Mielestäni tällainen epäaito vedättäminen on paljon pahempaa ja todella loukkaavaa.

Joo, tämä! Ihan klassikkohan on se "let's do lunch" tai "let's get together soon" sutkaus, joka heitetään keskustelun päätteeksi erotessa. Joka tarkoittaa siis lähinnä että heippa hei. Lankesin naiivisti tuohon useamman kerran alkuvuosina Kanadassa asuessani  :-). Myöhemmin tuli käänteisiä vaikeuksia kun joku saattoikin ihan tosissaan kutsua lounaalle ja pidin sitä vitsinä.

Vierailija
125/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan jokainen "asun ulkomailla" -kommentoija on feikki. Varsinkin, kun tulevat tuota toitottamaan jokaiseen ketjuun, aiheesta riippumatta.

Nytkin pitää päästä väittämään, että mukamas ei ole katumusta, vaikka heiltä ei kysytty mitään.

No lapsiparka, voithan sinäkin muuttaa ulkomaille jos noin koville ottaa. Suomalaisia asuu ulkomailla satoja tuhansia, kyllä meitä tähänkin ketjuun mahtuu muutama.

Vierailija
126/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi ehdotat jotain omasta mielestäsi hienoa ideaa englantilaiselle (vaikkapa jostain yhteisestä projektista), he voivat pintapuolisesti reagoida ehdotukseesi todella positiivisesti ("Lovely! A great idea! Absolutely, let's do it!").

Ruotsalaiset tekee samaa monesti. Ikään kuin erimielisyyttä olisi hirveä synti sanoa ääneen. "Nja, det låter bra." tarkoittaa suomeksi "Ei tule tapahtumaan tällä vuosituhannella, jos se vaan minusta on kiinni."

Suomalaisten tapa sanoa kaikki todella suoraan on outoa ja töykeää. Omakohtainen kokemukseni ruotsalaisista ja englantilaisista on toista luokkaa. Minut ainakin ottavat mukaan ja kyselevät mielipidettä, kuulumisia ja ottavat hyvällä tavalla tosissaan ja ryhdytään yhdessä toimeen. Kai se on itsestä kiinni, mutta suomalaisena epätyypilliseen tapaan en ole sanomassa kaikkea suoraan negatiiviseen säsvyyn vaan olen kohtelias ja keskustelen ihmisten kanssa.

On kiva kuulla positiivisista kokemuksistasi. Tosin selkeä kommunikointi ei mielestäni automaattisesti tarkoita epäkohteliasta, töykeää ja vastapuolen rajoja rikkovaa käytöstä. 

Oletko asunut Englannissa pidemmänkin aikaa?

Ruotsissa pari vuotta ja edelleen olen ruotsalaisten kanssa tekemisissä työn kautta. Englannissa olen asunut kohta viisi vuotta. Tuon lisäksi on ystäviä molemmissa maissa, joten ehkä sekin vaikuttaa miksi koen suomalaiset juroina ja tylyinä.

Vaikuttaisit olevan sosiaalisesti lahjakkaampi kuin minä. Joskus koen, että the English culture and I are a bad match. 

Ole sellainen kuin olet. Huoli pois! Jos asia häiritsee sinua, suosittelen rohkeasti keskustelemaan brittien kanssa.

Vierailija
127/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai joskus kun palasin Suomen matkalta ja huomasin että mua vaan ahdisti olla takas. Kun mietin kuinka olen ollut täällä jo 8 vuotta eikä tämä tunnu yhtään enempää kodilta. Kun kuuntelen kuinka lapset puhuu suomea englannin sanoilla vaikka puhun heille vaan suomea. Kun seuraan brexit-keskusteluja ja tajuan kuinka olen täällä toisen luokan kansalainen. Viimeinen niitti oli kun koronan takia ei päästy Suomeen pääsiäislomalle, tajusin että mun pitää lähteä takas. Ajattelen kyllä silti että mun piti muuttaa tänne koska muuten olisin vaan kokenut kaukokaipuuta enkä tajunnut kuinka Suomi on mulle oikea paikka. Ehkä kadun eniten sitä etten lähtenyt aiemmin, mut nyt tai ei koskaan.

Ihan kuin mun kynästä joskus pari vuotta sitten. Nyt on vaan liian myöhäistä sinänsä että miehelle (britti) ei löytyisi Suomesta töitä ja vauvan kanssa on vaikea muuttaa... En silti olusi koskaan tajunnut kuinka ihana paikka Suomi on jos en olisi joutunut potemaan täällä koti-ikävää, eli en voi sanoa että katuisin muuttoa.

Vierailija
128/136 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä34398 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat voi sanoa suoraan myös ystävällisesti. Mun mielestä se on paljon huomioonottavaisempaa kuin valehtelu tai että antaa olettaa jotain muuta. Mun makuun suomalaisetkin harrastavat tuota liikaa. Itse tykkään hollantilaisesta kulttuurista, jossa asiat sanotaan suoraan ja rehellisesti ja kaikki tietää, ettei tarvitse loukkaantua. Siellä voi myös ilmaista mielipiteensä suoraan ja voidaan puhua asioista eikä ihmisistä. Eli vaikka on erimielisyyksiä, niin ei mennä henkilökohtaisuuksiin.

Vierailija
129/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suomen lisäksi neljässä eri maassa euroopassa ja tällähetkellä espanjassa joka on suurin virheeni. Aivan kuin afrikka, likaista, asunnot täyttä roskaa, liikaa maa han muuttajia jne. jne.

Vierailija
130/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut suomen lisäksi neljässä eri maassa euroopassa ja tällähetkellä espanjassa joka on suurin virheeni. Aivan kuin afrikka, likaista, asunnot täyttä roskaa, liikaa maa han muuttajia jne. jne.

Espanjassakin on pilvin pimein ksupunkeja ja kyliä joissa asuu vain alkuasukkaita, turisteja ei näy missään. 

Vierailija
131/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassakin on pilvin pimein ksupunkeja ja kyliä joissa asuu vain alkuasukkaita, turisteja ei näy missään. 

Varmasti juu mutta töitten takia en voi ajatella että työmatkoihin kuluu pari tuntia. Haluan asua lähellä työpaikkaa. 

Vierailija
132/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo 25 vuotta ulkomailla eikä näköpiirissä Suomeen paluuta. Jo 10 ensimmäisen vuoden jälkeen sellainen tunne, että huonot puolet ovat pitkällä aikavälillä voimakkaammat kuin lähtiessä osasin odottaa. Eli tällä kokemuksella en lähtisi ihan samalla tavalla soitellen sotaan. Mutta kun pistän puntariin kaikki hyvät ja kaikki huonot puolet, saldoksi jää selvästi, että muutto oli oikea ratkaisu. Plus että Suomi ei enää ole sama maa, josta aikanaan lähdin. Uutiset antavat nyky-Suomesta niin ahdistavan kuvan, että myös muuttoa puoltavia seikkoja olisi nyt enemmän kuin niitä oli 25 vuotta sitten.

Vierailija
133/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin takaisin Suomeen reilu vuosi sitten, mutta en koe että ulkomaille muutto olisi ollut virhe, päinvastoin. Lähdin alunperinkin sillä asenteella että ainahan pääsee takaisin, jos rupeaa vituttamaan. Viisi normaalia vuotta + pandemia-aika siihen meni. 

Vierailija
134/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli talvella ihan jäässä sisätiloissa. Australiassa, johon muutin lähinnä ilmaston perässä.

Vierailija
135/136 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti juu mutta töitten takia en voi ajatella että työmatkoihin kuluu pari tuntia. Haluan asua lähellä työpaikkaa. 

No sanotaan sitten näinpäin: 15-30 min kaupungin ulkopuolella on ensimmäiset pikkukylät joissa ei käy turisteja juuri ikinä. 

Vierailija
136/136 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te ulkomailla asujat asutte ja millä alalla olette töissä?

Olen Eu-hommissa. Kyllä tuli lottovoittajan tunne, kun pääsin virkamieskilpailusta läpi, mutta kyllä minä sitä varten opiskelin ja harjoittelin paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi