Työkkäri koittaa kannustaa/yrittää pakottaa hoitoalalle, vaikka terveydentilani ei salli
En ole varmaan ensimmäinen tai viimeinen, jota yritetään kannustaa alalle. Kiinnostaisi kyllä, mutta minulla on keskivaikea ihottuma ja muita allergioita, joiden takia kärsisin varmasti pahemmin. Esim. tiettyjen pesuaineiden käyttö ja haju aiheuttanut aina oireita, samoin suojakäsineiden käyttö. Talvisin varsinkin ihon hoitaminen on yhtä helvettiä... Silti vängätään että mitä jos kokeilisin... Eikös lääkärin lausunnolla voi vakuuttaa?
Kommentit (69)
EI juma oikeesti hei, luuletko jotkut täällä että allergia johtuu haluttomuudesta? Haittaa se nyt elämää jo muutenkin yleensä. Itse olen pahasti allerginen esim. koirille ja kissoille, vaikka pidänkin molemmista, mutta niiden kanssa oleminen tietää varmaa astmaoireilua. Yksi kerta kaverini suuttui kun sanoin, etten voi ottaa koiraa hoitoon ja että hän ei voi tuoda sitä varsinkaan kotiini. Totesi, että ethän sä voi olla MUN koirille allerginen. Siis, sattui olemaan aika allergisoiva villakoira tai mikä lie, mutta siitä lähti kamalasti karvoja ja en mielelläni halunnut sitä kotiini, kun tavallinenkin pöly saa oman nokan pahasti tukkoon kun siivoaa.. Kaveri aloitti mykkäkoulun, mutta minä päätin katkaista välit... Iho-oireita minullakin on mutta tietyistä ruuista.
Jep, on tiedossa. Työkköri yrittää työntää suunnilleen kaikki opiskelemaan lähäriksi , varsinkin ne jotka ei kelpaa tai pärjää missään muualla: narkit, pummit, vermit.....Ja se on kyllä huomattu. Näitä kun ei sitten koulusta tai alalta saa mitenkään pois. Huhu
Vierailija kirjoitti:
Eipä tietenkään kestä. Ei taida kestään yhtään mitään "röitä".... Mutta vapaa-ajan aktiviteettejä ei varmaankaan estä nämä taudit?
On nyt kai töitä, mitkä sopii allergikolle mutta riippuu siitä onko niitä vapaana tai haettavana. Näin puoli vuotta työttömänä voin sanoa, että alkaa vähän ajan päästä kyrsiä, kun on liikaa vapaa-aikaa ja olen tottunut tekemään aina jotain. Ei kaikki työttömät tästä nauti. Ja kyllä ihottuma voi olla este esim. jollekin urheilulle koska hikoilu kutittaa yleensä ja uimahallin vesi tai se haju voi olla liikaa. Ja jos on ruoka-aineallergiaa tai astmaa kyllä nekin voivat häiritä, varsinkin eläinten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, on tiedossa. Työkköri yrittää työntää suunnilleen kaikki opiskelemaan lähäriksi , varsinkin ne jotka ei kelpaa tai pärjää missään muualla: narkit, pummit, vermit.....Ja se on kyllä huomattu. Näitä kun ei sitten koulusta tai alalta saa mitenkään pois. Huhu
Tuo on totta. Olen lähihoitaja ja yksi työkaveri on kyllä mielestäni ihan väärällä alalla. Koko ajan valittaa, käy röökillä aina kun vain pääsee, usein poissa töissä ja vaikuttaa laiskalta. Muutkin olleet samaa mieltä eikä kukaan tule oikein toimeen sen ihmisen kanssa. Sitten kahvipöydässä puhuu säädöistä ja kaikenlaista, ei kiinnostaisi tietää... Valittaa eniten näistä muistisairaista ja tosiaan toivon, että tietää mitä vaitiolovelvollisuus tarkoittaa..
Lähihoitajia työskentelee päiväkodissakin.
Noilla lääkärintodistuksilla tai tositteilla ei ole mitään väliä. Vaikka lähettäisit useamman lääkärinlausunnon sekä tositteen, saat silti karenssia jos kyseinen diagnoosi ei estä lopun ikääsi työskentelyä. NÄINKIN kärjistettynä: Jos esim. jalat olisivat murtuneet liikenneonnettomuudessa ja henkilö olisi saanut tapahtumasta vielä todistetusti hoitoa vaativia traumoja TULISI TÄSTÄKIN KARENSSI. Miksikö? Koska työkkärin lääkäri katsoo että kyseiset vammat ja traumat eivät ole PYSYVÄ este työskenetelylle.
Jos näitä työkkärin päätöksiä päätyy esim. lehteen, on haastateltavan henkilön vastaus aina että " Päätökset tehdään kyllä henkilökohtaisesti ja tilanteen mukaan". PASKAT TEHDÄÄN! Erittäin systemaattiselta ainakin vaikuttaa. Asiahan on myös niin että kuntien ja valtion talous säästää, kun evätään esim vähävaraisemmilta rahallinen avustus kilpirauhaslääkkeisiin, liikunnallista apua vaativilta evätään apuvälinekorvaukset koska kykenevät liikkumaan jotenkuten... Jos saat burn outin ja taustalla on esim masennus ja joudut pakosta lopettamaan tilannettasi vaikeuttavan työn- se on karenssi samantien.
Käsitttääkseni karenssia ei saisi antaa mikäli henkiö on joutunut lopettamaan työn terveydellisistä syistä tai työ huonontaa todistetusti henkilön vointia- onko kukaan nähnyt että tämä sääntö toteutuisi?
TE-toimisto kouluttaa kovalla kiireellä uutta insuliinihoitajien sukupolvea. Selkeästi halutaan tehdä kannan harvennusta yli 60-vuotiaiden keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän monta kertaa kirjoittanut: siinä lääkärinlausunnossa pitää lukea yksiselitteisesti että et voi tehdä ko työtä terveyttäsi vaarantamatta.
Työkkäriin toimitetaan lukuisia lääkärinlausuntoja, joissa joku arvauskeskuksen yleislääkäri kirjoittaa potilasta ja tautia tarkemmin tuntematta että ” saattaa aiheuttaa” ja että ”suositellaan jotain muuta”. Ja nämähän todistukset ei mitään vaikuta eikä auta!
Siinä pitää lukea suoraan että työ xx ei sovi potilaalle terveydentilan takia. Piste.Sitten on vielä näitä ennustajan taitoja omaavia työttömiä, jotka itse ennustaa työkkärille, että jos menen työhön se-ja-se, niin tulen sairastumaan niin-ja-niin. Tämmöinen lappu johtaa suoraan karenssiin.
Ilman pitävää ja sitovaa lääkärintodistusta et selviä asiasta.
Ketään ei voi pakottaa hakemaan tiettyyn vuosia kestävään koulutukseen karenssin uhalla. Voi tietenkin saada karenssia jos toistuvasti kieltäytyy sovituista toimenpiteistä, mutta jos ei lupaa hakea niin ei voi pakottaa. Lyhytkoulutuksesta kieltäytymisestä ilman pätevää syytä ehkä voi laittaa karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin v.2012 te-toimiston uhkaillessa karenssilla, hakemaan lähihoitajakouluun. Vihasin koulua ja vihaan työtä lähihoitajana. Ei mitään motivaatiota, inhoan vanhushoitoa.
Lopeta ne työt. Olis kauheaa jos omaista hoitaisi sun kaltainen henkilö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin v.2012 te-toimiston uhkaillessa karenssilla, hakemaan lähihoitajakouluun. Vihasin koulua ja vihaan työtä lähihoitajana. Ei mitään motivaatiota, inhoan vanhushoitoa.
Lopeta ne työt. Olis kauheaa jos omaista hoitaisi sun kaltainen henkilö...
Vaikeapa hänen on lopettaa jos ei ole muuta työtä tarjolla. Luuletko, että kaikki ihmiset pitävät työstään?
Minua yritettiin VÄKISIN hoitoalalle, koulutukseni olen saanut toimihenkilönä ja koulutuksen jälkeen tehnyt vain ja ainoastaan toimistopainotteisia tehtäviä, olisin varmaan ollut loistava sairaanhoitaja. Hah, säälin tulevia potilaitani ja en hakeutunut, otin karenssin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. työ päiväkodissa? Tarvitaanko siinä muovikäsineitä tai joutuuko altistukselle vahvojen pesuaineiden kanssa? Käsittääkseni päiväkodin työntekijöistä on aina pulaa ja koulutus lyhimmillään lähihoitaja.
En ole varma, mutta eikös se vaadi AMK-tason (sosionomi), että voi olla päiväkodissa? Vai onko siellä sitten eri nimike, jos käy ammattikoulun vaan?
Tottakai päiväkodissa on myös hoitajia! Itseasiassa suurin osa, koska päteviä opettajia ei saada, joten hoitajat sijaistavat myös opeina. Yhdessä ryhmässä on oltava kaksi hoitajaa ja yksi opettaja, usein on sitten kolme hoitajaa joista yksi tekee opea.
Hoitajaksi päiväkotiin voi suuntautua lähihoitajana tai lastenohjaajana (3v tutkinto, joka kohdistuu käytännössä pelkästään päiväkotityöhön, osa työllistyy myös perhetyöhön ja seurakuntaan).
Töitä riittää ihan valtavasti. Itse heittäydyin keikkalaiseksi tänä syksynä ja tänäänkin on tullut jo kahdeksan sijaiskeikkapyyntöä (ja asun pienehkössä kaupungissa).
Kumihanskoja käytetään lähinnä pyllyä pyyhkiessä ja vaipanvaihdossa, mutta käsiä täytyy kyllä pestä jatkuvasti. Ihan normi ihoisellakin kädet kuivuu helposti jopa rikki asti. Mutta töitä kyllä riittää. Palkka on sitten toinen asia. Yksityisellä palkka on bruttona 2000€ ja mitään lisiä ei tule. Taukoja ei pysty pitämään, kuulo alenee metelin vuoksi, ja pahimpina päivinä sinua purraan, syljetään päälle ja saat mustelmia. Ruuan saat syödä kylmänä ja hotkien.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto kouluttaa kovalla kiireellä uutta insuliinihoitajien sukupolvea. Selkeästi halutaan tehdä kannan harvennusta yli 60-vuotiaiden keskuudessa.
Joo, hyvin kuvattu, tai miten TE-toimiston porukka muuten kuvittelee, että leipurista, trukkikuskista, sähkömiehestä tai siistijästä tulee niks-naks sairaanhoitajia tai hoitohenkilökuntaa ylipäätään, insuruisku käteen ja menoks...
Sairaaloissa kyllä ei hajusteita käytetä ja on hajuttomia pesuaineita. Allergisille löytyy kertakäyttö käsineitä.
Minua eivät pysty pakottamaan hoitoalalle. Sen tien katsoin joskus ja tästä kirjaukset olemassa, joten voin vedota siihen ettei se ala soveltunut. kKyllä työkkäri on avuton kenenkään työlistämisessä. Suomi voisi säästää lakkauttamalla koko te-viraston. Jokainen työvoimavirkailija on verorasite suomalaisille. Menisivät oikeisiin töihin.
Työtön joka väittää ettei voi tehdä työtä allergiansa vuoksi= laiska valehtelija
Olet laiska paska
Vierailija kirjoitti:
Minua eivät pysty pakottamaan hoitoalalle. Sen tien katsoin joskus ja tästä kirjaukset olemassa, joten voin vedota siihen ettei se ala soveltunut. kKyllä työkkäri on avuton kenenkään työlistämisessä. Suomi voisi säästää lakkauttamalla koko te-viraston. Jokainen työvoimavirkailija on verorasite suomalaisille. Menisivät oikeisiin töihin.
Hallitus myönsi rahat 1000 uutta virkailijaa. Get over it.
Se ei ole ainoa ala, jonka työkkäri voi hyväksyä uudelleen kouluttautumista varten.
Mulla oli myös tuo koulutusasia työn alla työttömänä ollessa, ja ei se mikään ongelma ollut, kun sanoin, ettei hoitoalaan ole kiinnostusta. Esim. silloisessa asuinpaikassa oli paljon taidealojen ihmisiä työttömänä, joten siihen eivät kannusta kouluttautumaan, mutta varmasti joku muu kuin hoitoala menisi työkkärissä läpi.
Juuri meinasin tulla kommentoimaan, että noilla "referensseillä" sinua ei edes huolita opiskelijaksi, koska sinne on soveltuvuuskokeet ja varmaan jonkinnäköinen terveystarkastus ennen opintojen alkamista, joten ei kannata olla huolissaan.
Toinen kysymys on se, miksi annat vieraiden ihmisten painostaa sinua? Tässä on hyvä tilaisuus opetella jämäkkyyttä, kumpi elämästäsi päättää, sinä vai te - toimisto. Itse tein selväksi jo 1.haastattelussa, etten lähde minnekään, mikä ei terveyssyistä onnistuisi, edes karenssin uhalla niin eipä mitään epämieluisaa ole tarjottu.