Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri koittaa kannustaa/yrittää pakottaa hoitoalalle, vaikka terveydentilani ei salli

Vierailija
21.05.2020 |

En ole varmaan ensimmäinen tai viimeinen, jota yritetään kannustaa alalle. Kiinnostaisi kyllä, mutta minulla on keskivaikea ihottuma ja muita allergioita, joiden takia kärsisin varmasti pahemmin. Esim. tiettyjen pesuaineiden käyttö ja haju aiheuttanut aina oireita, samoin suojakäsineiden käyttö. Talvisin varsinkin ihon hoitaminen on yhtä helvettiä... Silti vängätään että mitä jos kokeilisin... Eikös lääkärin lausunnolla voi vakuuttaa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ehdottaa työllistäville aloille kouluttautumista. Jos tiedoissasi ei ole, että olet esittänyt lääkärintodistuksen keskivaikeasta ihottumasta ja allergioista, niin ei ne voi niistä tietää, toistaiseksi te-toimistosta ei pääse lukemaan tietoja, jotka ovat Oma kannassa. Jos taas olet vain kertonut oireet, mutta et toimittanut lääkärintodistusta, niin silloin voit varsin hyvin hakea hoitoalalle, koska asia ei ole aikaisemminkaan sinua vaivannut niin paljoa, että olisit saanut diagnoosin.

Työkkärissä pitäisi ottaa käyttöön Tanskan malli eli selkeä kysymys: haetko hoitoalan koulutukseen vai menetkö työkokeiluun säilyketehtaaseen. Siinä on 2 valittavaa asiaa, joista toinen on otettava, jos ei itse osaa sanoa, mikä kiinnostaa.

Minulla on diagnoosi ja ihopistokokeet tehty. Nyt vasta tuli aiheeksi että pitää todistaa asia. Laitoin lääkärilleni, jonka luona käyn vuosittain (valohoidot joka vuosi) että saisinko tarkemman lausunnon, että diagnoosini on este hoitoalan ammatin harjoittamiselle.

Vierailija
22/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin v.2012 te-toimiston uhkaillessa karenssilla, hakemaan lähihoitajakouluun. Vihasin koulua ja vihaan työtä lähihoitajana. Ei mitään motivaatiota, inhoan vanhushoitoa.

Ei sitten ole tässä 8 vuoden aikana tullut mieleen vaihtaa omatoimisesti alaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten esim. työ päiväkodissa? Tarvitaanko siinä muovikäsineitä tai joutuuko altistukselle vahvojen pesuaineiden kanssa? Käsittääkseni päiväkodin työntekijöistä on aina pulaa ja koulutus lyhimmillään lähihoitaja. 

Vierailija
24/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin nykyään: ei mitään väliä yksilön terveydestä, vaan yhteiskunta edelle vaikka yksilön terveys vaarantuisi... Kyllä nyt hoitoalalle on näitäkin ihmisiä, jotka haluaa sinne oikeasti eivätkä sairasta mitään sairautta, joka on este sinne. Ja nämä, jotka on lapsellisesti että "mee töihin", ei ole niin yksinkertaista. Ei kaikkiin töihin mennä noin vain. Työttömiä on juuri senkin vuoksi, että jotkin sairaudet estävät tai hankaloittavat työntekoa. 

Vierailija
25/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. työ päiväkodissa? Tarvitaanko siinä muovikäsineitä tai joutuuko altistukselle vahvojen pesuaineiden kanssa? Käsittääkseni päiväkodin työntekijöistä on aina pulaa ja koulutus lyhimmillään lähihoitaja. 

Ei varhaiskasvatuslaitoksiin mitään hoitajia oteta. Pitää olla yliopiston käynyt varhaiskasvattaja. Minkään muun tasoinen ei osaa antaa laadukasta varhaiskasvatusta.  

Vierailija
26/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, mutta eikös se vaadi AMK-tason (sosionomi), että voi olla päiväkodissa? Vai onko siellä sitten eri nimike, jos käy ammattikoulun vaan? 

Vierailija
27/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihottuma ei olisi helvetillistä, menisi työkkärin ehdottamaan työhön. Sen jälkeen menisin näyttämään virkailijalle käsiäni ja kysyisin, vieläkö kannattaa kokeilla hoitoalaa. 

Työkkärissä ei taida olla lääkäreitä töissä, joten mitä hyötyä tuosta on? Ei ne voi sanoa, onko ihottumaa siksi, että on lotrannut kemikaalien kanssa vai siksi, että on allerginen koivun siitepölylle.

Näkisi, mitä on ihottuma, josta olisin kertonut. Eipä se lääkärikään voi pelkän ihottuman perusteella tietää, mistä se on tullut. Asiakkaan kertomuksen perusteella hänkin diagnoosin tekee. Kun se kemikaali-ihottuma voi näyttää tasan samanlaiselta kuin vaikkapa suklaa-allergian ihottuma. 

Sillä ei olisi sinulle mitään merkitystä, vaikka työkkärissä nähtäisiin ihottumasi, jos et hanki lääkärintodistusta siitä, että hoitoalan työt ovat sinulle sopimattomia. Tai no sen verran voi olla, että saat karenssin, koska et ole lääkärintodistuksella todistanut työn sopimattomuutta.

Vierailija
28/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ehdottaa työllistäville aloille kouluttautumista. Jos tiedoissasi ei ole, että olet esittänyt lääkärintodistuksen keskivaikeasta ihottumasta ja allergioista, niin ei ne voi niistä tietää, toistaiseksi te-toimistosta ei pääse lukemaan tietoja, jotka ovat Oma kannassa. Jos taas olet vain kertonut oireet, mutta et toimittanut lääkärintodistusta, niin silloin voit varsin hyvin hakea hoitoalalle, koska asia ei ole aikaisemminkaan sinua vaivannut niin paljoa, että olisit saanut diagnoosin.

Työkkärissä pitäisi ottaa käyttöön Tanskan malli eli selkeä kysymys: haetko hoitoalan koulutukseen vai menetkö työkokeiluun säilyketehtaaseen. Siinä on 2 valittavaa asiaa, joista toinen on otettava, jos ei itse osaa sanoa, mikä kiinnostaa.

Minulla on diagnoosi ja ihopistokokeet tehty. Nyt vasta tuli aiheeksi että pitää todistaa asia. Laitoin lääkärilleni, jonka luona käyn vuosittain (valohoidot joka vuosi) että saisinko tarkemman lausunnon, että diagnoosini on este hoitoalan ammatin harjoittamiselle.

Oikeastiko ajattelit, että yhteiskunta mielellään maksaa siitä, että et halua tehdä töitä?

Vierailija
29/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihottuma ei olisi helvetillistä, menisi työkkärin ehdottamaan työhön. Sen jälkeen menisin näyttämään virkailijalle käsiäni ja kysyisin, vieläkö kannattaa kokeilla hoitoalaa. 

Työkkärissä ei taida olla lääkäreitä töissä, joten mitä hyötyä tuosta on? Ei ne voi sanoa, onko ihottumaa siksi, että on lotrannut kemikaalien kanssa vai siksi, että on allerginen koivun siitepölylle.

Näkisi, mitä on ihottuma, josta olisin kertonut. Eipä se lääkärikään voi pelkän ihottuman perusteella tietää, mistä se on tullut. Asiakkaan kertomuksen perusteella hänkin diagnoosin tekee. Kun se kemikaali-ihottuma voi näyttää tasan samanlaiselta kuin vaikkapa suklaa-allergian ihottuma. 

Sillä ei olisi sinulle mitään merkitystä, vaikka työkkärissä nähtäisiin ihottumasi, jos et hanki lääkärintodistusta siitä, että hoitoalan työt ovat sinulle sopimattomia. Tai no sen verran voi olla, että saat karenssin, koska et ole lääkärintodistuksella todistanut työn sopimattomuutta.

Kun ei ymmärrä pointtia lainkaan. On turha edes yrittää selittää. Kyllä minä tiedän, miten nuo kuviot toimivat. Se ei nyt ollut villakoiran ydin. 

Vierailija
30/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ajattelit, että yhteiskunta mielellään maksaa siitä, että et halua tehdä töitä?

Oikeastiko ajattelit, että ihottuma tulee haluttomuudesta? Kaikenlaisia pöpipäitä täällä liikkuukin. 

Vierailija
31/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin varsinkin näissä "valmennuksissa"ehdoteltu ihan ihme aloja, joihin ei siis ole edes rahallisesti mahdollisuutta opiskella, se tuki on kuitenkin max.2vuotta ja työllistäville aloille. Yksikin virkailija töksäytii mulle, että kyllä sut valtio elättää, jos ei opintotuet riitäkään koko tutkintoon(esim. jhnk minua kiinnostavaan yliopistotutkintoon). Juu, aha, eli jos anoisin ensin tukea siihen kahteen vuoteen työkkäristä/KELAsta, niin ilmeisesti tämänkin "irmelin" ohjeiden mukaan kirjooittaisin vaan siihen, että ku ntuki loppuisi kahden vuoden jälkeen, niin kyllä valtio mut sitten elättäisi(toimeentulotuella siis)...Varmaan heltiäisikin tukea sitten edes sen kahden vuoden ajaksi, ku njärkevää rahoitusta ei pitkille opinnoille löydy.

Ehodttelevat vaan typeriä sieltä päin AINA, koska muutakaan eivät keksi. Itsellänikin terveusrajoite, nii njatkuvasti piinataan siitä, aina selvitettävä oireet ja leviteltävä kaikki yksityiset terveytietonsa (itseän iainakin hadistaa tälallainen)eri virkailijoille ja selitettävä, miksei joku esim. vuorotyö käy minulle. Ja silti ei uskota/ymmärretä mitään ja epäillen ehdotellaan vaan näitä epäsopivia aloja ja töitä, huoh...Joutaisi lopettaa koko piinalaitokset puoelstani, harva niistä tuntuu mutta saavan kuin lisästressiä muutenkin raskaaseen kyykytetyn köyhän arkeensa!

Vierailija
32/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sh jäi työkyvyttömyyseläkkeelle juurikin käsiallergian vuoksi. Ei kestä jatkuvaa pesua ja desinfiointiaineita. Eikä voi tehdä töitä hanskat kädessä, kun ne hikoiluttaa ja pahentaa oireita. Käsiin ja etenkin sormenpäihin halkeilee haavoja ja ne ovat riski sekä hänelle, että asiakkaille, koska haavoihin voi iskeä sairaalabakteeri tai muu pöpö. Lisäksi haavat ovat erittäin kivuliaita ja haittaavat työntekoa.

Ennen eläkettä ehdoteltiin pitkään uudelleenkoulittautumista, mutta kun ikää oli yli 60v todettiin lopulta eläke paremmaksi vaihtoehdoksi, kun myös papereiden käsittely pahensi tilannetta ja mikään erikoislääkäreiden määräämä lääke ei auttanut. Joku autoimmuunisairaus.

Hommaa ap se lääkärintodistus. Ja huomioi riski, mikä itsellesi koituu hoitoalalla

Vierailija
33/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varhaiskasvatuslaitoksiin mitään hoitajia oteta. Pitää olla yliopiston käynyt varhaiskasvattaja. Minkään muun tasoinen ei osaa antaa laadukasta varhaiskasvatusta.  

Kyllä mun lasten päiväkodissa on myös lastenhoitoon erikoituneita lähihoitajia.

Lto:t on niitä joilla on se kanditutkinto, osa taitaa olla maistereita. Lähäri koulutus on käsittääkseni ammattikoulutasoa

Vierailija
34/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ymmärrä pointtia lainkaan. On turha edes yrittää selittää. Kyllä minä tiedän, miten nuo kuviot toimivat. Se ei nyt ollut villakoiran ydin. 

Villakoiran ydin on se, että sinä olet uniikki lumihiutale ja haluat yksilöllisen kohtelun. Ei siis patistamista mihinkään työhön, koska sinä sanot, että et voi tehdä sitä.

Vierailija
35/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ajattelit, että ihottuma tulee haluttomuudesta? Kaikenlaisia pöpipäitä täällä liikkuukin. 

Ei ihottuma tule haluttomuudesta, mutta lääkärintodistuksen hankkiminen tulee. Ap ei todennäköisesti sellaista saisi ja vetkuttelee nyt vetoamalla siihen, että kyllä hän itse tietää.

Muistan muutamankin allergikon, joka ei voinut tehdä sitä tai tätä, mutta joka ihmeparani, kun oli tiedossa pesti vaikka kivaan koirahoitolaan.

Vierailija
36/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin varsinkin näissä "valmennuksissa"ehdoteltu ihan ihme aloja, joihin ei siis ole edes rahallisesti mahdollisuutta opiskella, se tuki on kuitenkin max.2vuotta ja työllistäville aloille. Yksikin virkailija töksäytii mulle, että kyllä sut valtio elättää, jos ei opintotuet riitäkään koko tutkintoon(esim. jhnk minua kiinnostavaan yliopistotutkintoon). Juu, aha, eli jos anoisin ensin tukea siihen kahteen vuoteen työkkäristä/KELAsta, niin ilmeisesti tämänkin "irmelin" ohjeiden mukaan kirjooittaisin vaan siihen, että ku ntuki loppuisi kahden vuoden jälkeen, niin kyllä valtio mut sitten elättäisi(toimeentulotuella siis)...Varmaan heltiäisikin tukea sitten edes sen kahden vuoden ajaksi, ku njärkevää rahoitusta ei pitkille opinnoille löydy.

Ehodttelevat vaan typeriä sieltä päin AINA, koska muutakaan eivät keksi. Itsellänikin terveusrajoite, nii njatkuvasti piinataan siitä, aina selvitettävä oireet ja leviteltävä kaikki yksityiset terveytietonsa (itseän iainakin hadistaa tälallainen)eri virkailijoille ja selitettävä, miksei joku esim. vuorotyö käy minulle. Ja silti ei uskota/ymmärretä mitään ja epäillen ehdotellaan vaan näitä epäsopivia aloja ja töitä, huoh...Joutaisi lopettaa koko piinalaitokset puoelstani, harva niistä tuntuu mutta saavan kuin lisästressiä muutenkin raskaaseen kyykytetyn köyhän arkeensa!

Faktat on aina kamalaa kuultavaa! Koska niinhän se menee, että kun omaehtoisen tuet on käytetty, laina ja opintorahamahdollisuus menneet, niin valtio todella elättää loppuopintojen ajan. Miksi sitä ei olisi saanut sinulle kertoa?

Toiseksi terveysrajoite on terveysrajoite vasta sitten, kun siitä on lääkärintodistus ja nimenomaan niin, että siinä kerrotaan, mitä ei voi tehdä, miten rajoite vaikuttaa. Sama vuorotyön kanssa: jos se on alalla normaali vaihtoehto ja jos ei ole lääkärintodistusta siitä, että ei voi tehdä vuorotyötä, niin oma kokemus ei käy.

Vierailija
37/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla onnistui 2012-2016 amk-tutkinto siten että hain ensin sen 2 vuoden työttömyystuen opiskeluun ja loput toimeentulotuella (ja kesätöillä), kiitos sille työkkärin virkailijalle, joka ehdotti tuota. Se pelasti minut. Mutta en laskisi sen varaan että se onnistuu vieläkin, koska toimeentulotukea ei ole tarkoitettu tuohon.

Vierailija
38/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihottuma tule haluttomuudesta, mutta lääkärintodistuksen hankkiminen tulee. Ap ei todennäköisesti sellaista saisi ja vetkuttelee nyt vetoamalla siihen, että kyllä hän itse tietää.

Muistan muutamankin allergikon, joka ei voinut tehdä sitä tai tätä, mutta joka ihmeparani, kun oli tiedossa pesti vaikka kivaan koirahoitolaan.

Siis mitä heleä? Apin allergia tuli nyt ehkä vasta kyseeksi, jos nyt vasta hoitoalaa on ehdotettu ja itse atooppikkona tiedän, että iho-oireet voivat rauhoittua, mitä vähemmän on tekemisissä allergia aiheuttavien aineiden kanssa. Kesäisin ainakin minulla ovat oireet hieman rauhallisemmat, kunnes pitää esim. tiskata tai muuta. Pitää käyttää käsineitä aina, kunhan löytyy allergiaystävällisiä käsineitä. Ap ei kertonut esim, kuinka kauan ollut työttömänä. Ehkä vasta äskettäin jäänyt ja siksi yrittää nyt hankkia lääkärintodistusta työkkärin virkailijalle, että jää se turha hoitoalalle työntäminen vähemmälle. Allergia ja sen aiheuttama ihottuma ei ole pikku juttu. Painukaa muualle te tietämättömät ja tuskin nyt ap omaa allergiaansa on keksinyt.

Vierailija
39/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttinen, ei Te-toimistoon mitään lääkärintodistuksia tarvitse toimittaa. Ei kaikista ole/eivät halua hoitoalalle, se riittää. Ei kukaan voi pakottaa opiskelemaan alaa, joka ei sovi itselle, mitään sen kummempaa syytä ei tarvita. 

Toki, jos hoitoalan työtä velvoitetaan hakemaan niin tottakai haet, vaikka onkin jo selvää että et tule valituksi (tai et sitä voisi tehdä). Mutta tutkintoon tähtäävään koulutukseen ei kukaan voi sinua pakottaa, vaikka mitään allergioita ei olisikaan. 

Vierailija
40/69 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tietenkään kestä. Ei taida kestään yhtään mitään "röitä".... Mutta vapaa-ajan aktiviteettejä ei varmaankaan estä nämä taudit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi