Työkkäri koittaa kannustaa/yrittää pakottaa hoitoalalle, vaikka terveydentilani ei salli
En ole varmaan ensimmäinen tai viimeinen, jota yritetään kannustaa alalle. Kiinnostaisi kyllä, mutta minulla on keskivaikea ihottuma ja muita allergioita, joiden takia kärsisin varmasti pahemmin. Esim. tiettyjen pesuaineiden käyttö ja haju aiheuttanut aina oireita, samoin suojakäsineiden käyttö. Talvisin varsinkin ihon hoitaminen on yhtä helvettiä... Silti vängätään että mitä jos kokeilisin... Eikös lääkärin lausunnolla voi vakuuttaa?
Kommentit (69)
Olisit sairaslomalla hetkessä, jos menisit. Onhan töitä joo, mutta jos sinulla on vakava allergia niin ei kannata mennä omaa terveyttään pilaamaan enempää vain siksi, että saataisin työllisyystilastot paremmaksi... Älä toimi vain siksi että joku toinen käskee. Sanoi joku vaikka mitä, kyllä yksilön terveys on tärkeää ja kyllä tuolle alalle löytyy ihmisiä. Iho-oireilu ei ole pikku juttu, se voi olla helvettiä. Ne iho-oireet joillakin on hyvin kamalan näkösiä ja joskus hoito vaatii enemmän. Jos ihonhoito on sinulla jo noin vaativaa, sinulle voi kehittyä pahempi ihotauti, mistä onkin hankalampi toipua. Ystäväni työskentelee ihotautisairaiden kanssa ja on kertonut, kuinka ikävän näköistä joillakin se ihottuma on...
Ei muuta kuin lääkärin lausunto ja pamauta paperi virkailijalle, jos ei usko. Ja vaikka lääkäri messiin kertomaan, että miksi tätä potilasta ei saa pakottaa. Lääkäri tietää tässä asiassa paremmin toisin kuin työkkärin "asiantuntija."
Lääkärinlausunto, johon muotoiltu, että et ihottuman takia voi käyttää suojakäsineitä tai käsitellä voimakkaita pesuaineita. Ongelma on ratkaistu. Nimimerkillä kokemusta löytyy.
Eihän ne ota edes kouluun sisälle tuossa tapauksessa.
Jos ihottuma ei olisi helvetillistä, menisi työkkärin ehdottamaan työhön. Sen jälkeen menisin näyttämään virkailijalle käsiäni ja kysyisin, vieläkö kannattaa kokeilla hoitoalaa.
Jos uuden ammatin hankkiminen on ajankohtaista, niin olisiko sulla itsellä mielessä mitään kiinnostavaa ja realistista alaa tuon hoitoalan sijaan? Ennen kuin sain osa-aikatyöni, palloteltiin työkkärissä uudelleen kouluttautumisen ideaa ja ne koulutusajatukset kyllä lähtivät siitä, että mikä itseäni kiinnosti + mitä aloja työkkäri piti realistisina. Mitään graafisen suunnittelijan koulutusta ne eivät olisi tukeneet, kun sen alan ihmisiä on täällä työttömänä pilvin pimein, mutta hoitoalaakaan ei väkisin tyrkytetty, kun sanoin, että siihen ei ole mitään kiinnostusta.
Työttömänä kokee itsensä herkästi hyödyttömäksi, kokemusta on mutta silti ei saisi uhrata omaa terveyttään kokonaan muiden takia. Hoitoalalla olisit suureksi hyödyksi, mutta millä hinnalla? Haluatko uhrata itsesi pelkästään muiden takia? Allergian kanssa tuskin pystyisit tekemään tarpeeksi hyvää työtä, koska iho-oireilu voi haitata liikaa, vaikka ilman allergiaa ties vaikka olisit tosi hyvä. Allergian syntymiselle ei mahda mitään, se ei ole sinun vikasi, jos jotkut ääliöt niin luulevat. Joillakin vain on rajoituksia, joiden syntymiselle ei ole mahtanut mitään. Minäkin haluaisin työskennellä eläinten kanssa, mutta olen allerginen eläimille... Sinä tiedät jo alasi näköjään ja olet siellä parhaiten hyödyksi sitten, vaikket nyt olekaan töissä. Nykyään se on tämmöistä, mutta se ei johdu sinusta. Kuuntele itseäsi ja kyllä sinä löydät vielä paikkasi :) Kyllä on mielestäni oikeutettua että löytäisi töitä, mistä nauttisi myös.
Yrittävät tietysti sitä, koska taitaa olla ainoa ala, jossa takuuvarmasti on töitä. Jos motivaatiota alalle ei ole, ei kannata. Itse pyrin kouluun aikuisopiskelijana ihan oma-aloitteisesti, pääsin ja kävin vuoden todetakseni harjotteluissa, että ei ole minun alani, koska kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihottuma ei olisi helvetillistä, menisi työkkärin ehdottamaan työhön. Sen jälkeen menisin näyttämään virkailijalle käsiäni ja kysyisin, vieläkö kannattaa kokeilla hoitoalaa.
Virkailijoille ei pääse nykyään näyttämään yhtään mitään ilman ajanvarausta jota et yleensä saa, muuta kuin kipakan puhleinsoiton missä sinua ei yleensä kuunnella jos sattuu kohdalle puupää virkailija. Ja karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Jos uuden ammatin hankkiminen on ajankohtaista, niin olisiko sulla itsellä mielessä mitään kiinnostavaa ja realistista alaa tuon hoitoalan sijaan? Ennen kuin sain osa-aikatyöni, palloteltiin työkkärissä uudelleen kouluttautumisen ideaa ja ne koulutusajatukset kyllä lähtivät siitä, että mikä itseäni kiinnosti + mitä aloja työkkäri piti realistisina. Mitään graafisen suunnittelijan koulutusta ne eivät olisi tukeneet, kun sen alan ihmisiä on täällä työttömänä pilvin pimein, mutta hoitoalaakaan ei väkisin tyrkytetty, kun sanoin, että siihen ei ole mitään kiinnostusta.
Olen miettinyt ammattiosaamisen kehittämistä, nyt onkin yhteen työvoimakoulutukseen hakemus laitettu, josta voisi olla hyötyä alallani. Nyt koronan takia paikkoja vähän haussa, koska alallani on moni lomautettu eli nyt koronakin vaikuttaa. Minulla oli tiedossa puolen vuoden pesti oman alan hommissa, mutta koronan takia se jouduttiin perumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailijoille ei pääse nykyään näyttämään yhtään mitään ilman ajanvarausta jota et yleensä saa, muuta kuin kipakan puhleinsoiton missä sinua ei yleensä kuunnella jos sattuu kohdalle puupää virkailija. Ja karenssin.
Kyllä löytyy keinot päästä, jos tosissaan tarvetta on. Onneksi ei ole.
Työkkäri ehdottaa työllistäville aloille kouluttautumista. Jos tiedoissasi ei ole, että olet esittänyt lääkärintodistuksen keskivaikeasta ihottumasta ja allergioista, niin ei ne voi niistä tietää, toistaiseksi te-toimistosta ei pääse lukemaan tietoja, jotka ovat Oma kannassa. Jos taas olet vain kertonut oireet, mutta et toimittanut lääkärintodistusta, niin silloin voit varsin hyvin hakea hoitoalalle, koska asia ei ole aikaisemminkaan sinua vaivannut niin paljoa, että olisit saanut diagnoosin.
Työkkärissä pitäisi ottaa käyttöön Tanskan malli eli selkeä kysymys: haetko hoitoalan koulutukseen vai menetkö työkokeiluun säilyketehtaaseen. Siinä on 2 valittavaa asiaa, joista toinen on otettava, jos ei itse osaa sanoa, mikä kiinnostaa.
Minä jouduin v.2012 te-toimiston uhkaillessa karenssilla, hakemaan lähihoitajakouluun. Vihasin koulua ja vihaan työtä lähihoitajana. Ei mitään motivaatiota, inhoan vanhushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä ei taida olla lääkäreitä töissä, joten mitä hyötyä tuosta on? Ei ne voi sanoa, onko ihottumaa siksi, että on lotrannut kemikaalien kanssa vai siksi, että on allerginen koivun siitepölylle.
Älä mene väkisin, luulen että lääkärin todistus tulisi jossain vaiheessa kysyttyä joka tapauksessa. Hukkaisit vain aikaasi, varsinkin jos tiedät että ihosi takia työskentely olisi hankalaa. Kyllä sinä töitä vielä löydät ja kuten sanoit, korona voi nyt aiheuttaa väliaikaisen paussin. Se on tullut muillakin aloilla. Jos yhtään piristää, onneksi nyt on kesä eikä mikään ankea talvi :) Työttömänä kai mukavampi olla nyt kun ulkoilla, jos pidät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät tietysti sitä, koska taitaa olla ainoa ala, jossa takuuvarmasti on töitä. Jos motivaatiota alalle ei ole, ei kannata. Itse pyrin kouluun aikuisopiskelijana ihan oma-aloitteisesti, pääsin ja kävin vuoden todetakseni harjotteluissa, että ei ole minun alani, koska kolmivuorotyötä.
On hoitoalalla paljonkin töitä, joita ei tehdä kolmivuorotyönä, sairaaloissakin. Et kai sen vuoksi jättänyt opintoja kesken? Lähihoitajakoulutus vai joku muu?
Olen tämän monta kertaa kirjoittanut: siinä lääkärinlausunnossa pitää lukea yksiselitteisesti että et voi tehdä ko työtä terveyttäsi vaarantamatta.
Työkkäriin toimitetaan lukuisia lääkärinlausuntoja, joissa joku arvauskeskuksen yleislääkäri kirjoittaa potilasta ja tautia tarkemmin tuntematta että ” saattaa aiheuttaa” ja että ”suositellaan jotain muuta”. Ja nämähän todistukset ei mitään vaikuta eikä auta!
Siinä pitää lukea suoraan että työ xx ei sovi potilaalle terveydentilan takia. Piste.
Sitten on vielä näitä ennustajan taitoja omaavia työttömiä, jotka itse ennustaa työkkärille, että jos menen työhön se-ja-se, niin tulen sairastumaan niin-ja-niin. Tämmöinen lappu johtaa suoraan karenssiin.
Ilman pitävää ja sitovaa lääkärintodistusta et selviä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä ei taida olla lääkäreitä töissä, joten mitä hyötyä tuosta on? Ei ne voi sanoa, onko ihottumaa siksi, että on lotrannut kemikaalien kanssa vai siksi, että on allerginen koivun siitepölylle.
Näkisi, mitä on ihottuma, josta olisin kertonut. Eipä se lääkärikään voi pelkän ihottuman perusteella tietää, mistä se on tullut. Asiakkaan kertomuksen perusteella hänkin diagnoosin tekee. Kun se kemikaali-ihottuma voi näyttää tasan samanlaiselta kuin vaikkapa suklaa-allergian ihottuma.
Kyllä pitäisi lääkärin lausunto nyt riittää. Mitä järkeä mennä sellaiseen työhön, joka voisi pilata elämäsi vielä pahemmin. Sairaanhoitajana tulee käytettyä käsineitä ynnä muita ja vaikka en ole allerginen, silti välillä kutittaa. Osaan vain kuvitella, miltä se sinusta tuntuisi... Kyllä sinä oman alan töitä vielä löydät, älä huoli :) Ja hoitoalalle ei kannata väkisin mennä jos tietää ettei se sovi. Säästyy paikat ainakin niille, jotka oikeasti ovat motivoituneita sinne.