Naapuri valittaa tupakoinnista
Alkaa mennä hermot mun naapuriin joka valittaa vuokranantajaa myöten tupakoinnista. Ymmärrän kyllä hyvin, että haju voi häiritä kun ei itse polta mutta miksi sitten asuu talossa jossa se on täysin sallittua?? Miksei voi muuttaa taloon jossa tupakointi on kielletty, niitä taloja alkaa jo suurin osa olla jo kuitenkin.....
Haluaisiko joku näin toimiva kertoa, että miksi valittaa kun itse kuitenkin valinnut missä asuu?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2020 tupakoitsijat ovat pääsääntöisesti alkoholisteja, narkomaaneja, white trash-sakkia. Niin se vain on. Vain runsaat 10 prosenttia suomalaisista polttaa enää päivittäin.
Tuo on sinun mielikuvasi, joka ei vastaa lainkaan todellisuutta viimeistä lausetta lukuunottamatta.
Tupakanvastaiset ovat mielisairaita, se nyt on huomattu. Muka haju ei lähde millään ikinä pois, jos pikkuisen jostain sitä haistaa. Samaa sarjaa sähköyliherkkyyksien ja sisäilmaongelmikkojen kanssa.
Kun vielä poltin, poltin autossani silloin kun ajelmi yksin. Eräs kaverini joka tätä ei tiennyt, paasasi autossani miten kyllä haistaa heti jos autossa on kerrnakin joku polttanut. Sanoin että onneksi minun autossani ei ole kukaan koskaan polttanut, ja hän sanoi ettei olekaan, koska kyllä HÄN sen haistaisi :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt vaan tämän hetken "juttu" että tupakointi on se suurin ja pahin synti. Tämä kun saadaan kiellettyä tilalle tulee joku muu ehkä lemmikit. Jotkut vaan haluavat valittaa aina jostain ja tuntea voittavansa kun saavat päsmäröityä tahtonsa väkisin läpi oli aihe sitten mikä tahansa.
Päsmäröidä tahtonsa läpi, niinku esimerkiksi tupakoitsijat, joilla on mielestään oikeus polttaa muista välittämättä? Savusta ja hajusta valittaja muuttakoon muualle!
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnista on tehty hirveä synti, mutta alkoholin aiheuttamista ongelmista ei.
Jos nyt hiukan vertaillaan näitä kahta asiaa niin kuinka moni on esim. tupakkipäissään ajanut autolla jonkun kuoliaaksi, montako perhettä on hajonnut tupakan takia, paljonko väkivaltaa tupakka on aiheuttanut ym. vrt. alkoholiin.
Tässä maassa vaan on alkoholinkäyttöä hyssyttelevä kulttuuri.
Jos joku haluaa pösssytellä keuhkonsa pilalle olkoon se hänen asiansa, kunhan ei aiheuta haittaa muille.
Ja kumpiko on loppupelissään parempi vaihtoehto :
- tupakoida ja kuolla hiukan aiemmin täysissä järjissään vai
- elää pitkään, viimeiset 15 vuotta muistisairaana
Jos pelkää vanhenemista, niin miksi tappaa itsensä hitaasti tupakalla?
Vierailija kirjoitti:
Taloissa säännöt on samat kaikille ja mikä ei ole kielletty on sallittu joten antaa palaa vaan! Se ketä häiritsee muiden sääntöjen mukainen elo muuttaa pois.
Eli jos järjestyssäännöissä ei erikseen kielletä kusemasta naapurin postiluukusta sisään, se siis on sallittua, joten antaa palaa vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi pitäisi sallia vain niin, että savua saa hengittää vain sisään päin.
Jos ideasi ovat tuota tasoa, niin ehkä viisaampaa pitää ne vaan omana tietonaan. Et antaisi itsestäsi kovin älykästä etkä suvaitsevaista kuvaa muille ihmisille, jos julkisesti menisit tuollaista ehdottamaan. Onneksi noin matalalla älykkyydellä varustetut ihmiset eivät juuri koskaan (ainakaan Suomessa) pääse sellaiseen asemaan, jossa saisivat päättää muita ihmisiä koskevista asioista.
Menipä sinulla ihon alle oikein huolella. Nolo olet, mutta niinhän tupakan orjat aina ovat.
No ei kyllä edes mennyt ihon alle, ihan lievästi vain ärsytti niin kuin idioottimaiset kommentit yleensäkin. Tuo sinun vastauksesi mukaan lukien. Olen kyllä monella tavalla nolo, mutta olisin sitä tupakoimattakin.
Miksi tupakoijalla on lupa levittää karsinogeenejä ympäristöönsä? Sama se, jos itse saat keuhkosyövän, mutta muiden ei sitä tarvitse saada sinun tupakoimisesi takia.
Itsemääräämisoikeus. Minä tupakoin ja sillä tavalla aiheutan haittaa ympäristölle, sinulla puolestaan on varmasti jokin toinen sellainen tapa, josta koituu jonkinlaista haittaa ympäristölle. Niin pitkään kun pysytään laillisuuden puitteissa, meillä on kummallakin oikeus omaan valintaamme. Ja tupakoin kyllä ainoastaan sellaisissa paikoissa, ettei tupakointini aiheuta sairastumisen vaaraa muille ihmisille.
Tyypillinen tupakoitsija. Eihän tästä voi olla muille mitään haittaa, että omia keuhkojanihan minä tässä vain tervaan. Mutta kuitenkin se joku, jota minä ehkä teen, mutta jota et osaa yksilöidä, on kuitenkin mielestäsi varmasti sellaista, ettei mielestäsi ole mitenkään mahdollista, että harrastaisin tätä mielikuvituksesi maalailemaa aktiviteettiä niin, ettei siitä koidu muille haittaa?
Tyypillinen tupakointihysteerikko. Mitenpä minä osaisin yksilöidä sen sinun haitallisen tekosi, kun en tiedä sinusta muuta kuin sen että et tupakoi. Kenties käytät minua enemmän sellaisia tuotteita, joiden valmistus tuhoaa luonnonvaroja tai mahdollisesti tuhoat ympäristöä suosimalla lentoliikennettä. En voi tietää, nämä ovat vain arvauksia. Varmaa on vain se, ettei jokainen sinun tekosikaan ole ympäristön tai muiden ihmisten kannalta täysin haitaton. Jokaisella meistä kuitenkin on joitain sellaisia tapoja, joista koituu jotakin haittaa ympäristölle, ellei sitten asu jossain metsässä ja syö pelkkiä metsän antimia.
Ymmärrän, että et pidä tupakoinnista, mutta se ei silti tee tupakoinnista ainoaa sellaista asiaa, jolla ihmiset ympäristöään ja maapalloa tuhoavat. Myönnän kyllä tupakointini vaikutukset ympäristöön, mutta toisaalta sitten vältän joitain muita sellaisia asioita, jotka ympäristöä tuhoavat. kokonaisuutena en siis välttämättä ole tupakoinnistani huolimatta maapallolle sen haitallisempi yksilö kuin sinäkään.
Eli summa summarum sun ajatuksesi on, että mitään haitallista ei voida kieltää, koska joku muu haitallinen on sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sinä jotka et muka häiritse ketään tupakoinnillasi saat keuhkoahtaumataudin, keuhkosyövän tai aivoverenkiertohäiriön, muistathan sairastaa kotona tai hakeutua yksityisesti tutkimuksiin ja hoitoihin. Vai meinaatko lisätä meidän kaikkien verokuormaa kuormittamalla terveydenhuoltoa nautinnostasi johtuvien sairauksien hoitoon?
(Ja kyllä sama pätee alkoholisteihin ja huonon ruokavalion ja vähän liikunnan takia ylipainoisiin)
Keuhkoahtaumatauti varmaankin aiheuttaa ikäviä meluhaittoja vuorokauden ympäri. Mutta tokihan naapureiden pitää sekin sietää.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin ihmeellistä kun tupakasta on tehty syyllinen lähes kaikkeen. Mua suututtaa se kun on pieni joukko jotka välitä muista ja terrorisoi niin sitten kaikki yleistetään. Kannattais kuitenkin muistaa että meitä on paljon sellaisia tupakoitsijoita jotka ottaa muut huomioon ja on huomaavaisia . Joillekin jo riittää kun näkee jonkun tupakoivat jossain niin saa heti karvat pystyyn. Vähän pitäis osata ajatella asioista laajemmin .
Ilmeisesti tupakka on sinulle kaikki kaikessa? Mikään muu ei selitä tuota absurdia väitettä, että tupakasta on tehty syy lähes kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sinä jotka et muka häiritse ketään tupakoinnillasi saat keuhkoahtaumataudin, keuhkosyövän tai aivoverenkiertohäiriön, muistathan sairastaa kotona tai hakeutua yksityisesti tutkimuksiin ja hoitoihin. Vai meinaatko lisätä meidän kaikkien verokuormaa kuormittamalla terveydenhuoltoa nautinnostasi johtuvien sairauksien hoitoon?
(Ja kyllä sama pätee alkoholisteihin ja huonon ruokavalion ja vähän liikunnan takia ylipainoisiin)
Ok, otetaanpa eräänlainen skenaario. Oletetaan, että minä tupakoitsijana saan keuhkosyövän ja kuolen 70-vuotiaana, kun sinä puolestasi tupakoimattomana elät pitempään ja kuolet 85-vuotiaana johonkin muuhun sairauteen. Kummankin kohdalla sairauden hoito ennen kuolemaa tulee maksamaan valtiolle, joten sen suhteen ollaan tasoissa. Sinä kuitenkin nostat eläkettä ja käytät sosiaali- ja terveyspalveluita 15 vuotta kauemmin kuin minä, joten tulet valtiolle mahdollisesti jopa satojatuhansia euroja kalliimmaksi kuin minä. Minä luovun tupakoimalla keskimäärin 10-20:stä sellaisesta elinvuodesta, joina olisin valtiolle rahallisesti katsottuna pelkkä tuottamaton menoerä. Lisäksi maksan koko elämäni ajan tupakkaveron muodossa valtiolle päivittäin muutaman euron, jota sinä et tee. En kiistä tupakan haittavaikutuksia terveydelle tai ympäristölle, mutta ylläolevaan vedoten kansantalouden kannalta nuorena kuoleva tupakoitsija tulee valtiolle huomattavasti halvemmaksi kuin vanhaksi elävä tupakoimaton.
Että voi olla tupakka jollekin niin tärkeä, että nyt jo syyllistetään tupakoimattomia, kun elävät pitempään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuvaisen tunnistaa siitä, että defenssit poksuu:
"Poltan kiusallani"(pers.häiriö)
"Liikenne on haitallisempaa"(Liikenne on myös välttämätöntä ja tarpeen, tupakointi ei)
"Minulla on oikeus" (Mutta muilla ei)En tiedä mitä defenssit poksuu meinaa,
Poltan koska haluan
Liikenne ei ole välttämätöntä, ei kenenkään ole pakko päästä esim. lentäen lontooseen tai thaikkulaan. Ei kenenkään ole myöskään pakko ajaa autoa.
Niin se siellä laissa on, on muillakin oikeus polttaa jos haluavat :D
Jos liikenne ei ole välttämätöntä, niin voisitko selittää, miten saisit itsellesi sitä rakasta tupakkaasi, kun sitä ei voitaisi tuoda maahan, etkä toisaalta voisi matkustaa ulkomaille sitä hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi pitäisi sallia vain niin, että savua saa hengittää vain sisään päin.
Jos ideasi ovat tuota tasoa, niin ehkä viisaampaa pitää ne vaan omana tietonaan. Et antaisi itsestäsi kovin älykästä etkä suvaitsevaista kuvaa muille ihmisille, jos julkisesti menisit tuollaista ehdottamaan. Onneksi noin matalalla älykkyydellä varustetut ihmiset eivät juuri koskaan (ainakaan Suomessa) pääse sellaiseen asemaan, jossa saisivat päättää muita ihmisiä koskevista asioista.
Menipä sinulla ihon alle oikein huolella. Nolo olet, mutta niinhän tupakan orjat aina ovat.
No ei kyllä edes mennyt ihon alle, ihan lievästi vain ärsytti niin kuin idioottimaiset kommentit yleensäkin. Tuo sinun vastauksesi mukaan lukien. Olen kyllä monella tavalla nolo, mutta olisin sitä tupakoimattakin.
Miksi tupakoijalla on lupa levittää karsinogeenejä ympäristöönsä? Sama se, jos itse saat keuhkosyövän, mutta muiden ei sitä tarvitse saada sinun tupakoimisesi takia.
Itsemääräämisoikeus. Minä tupakoin ja sillä tavalla aiheutan haittaa ympäristölle, sinulla puolestaan on varmasti jokin toinen sellainen tapa, josta koituu jonkinlaista haittaa ympäristölle. Niin pitkään kun pysytään laillisuuden puitteissa, meillä on kummallakin oikeus omaan valintaamme. Ja tupakoin kyllä ainoastaan sellaisissa paikoissa, ettei tupakointini aiheuta sairastumisen vaaraa muille ihmisille.
Tyypillinen tupakoitsija. Eihän tästä voi olla muille mitään haittaa, että omia keuhkojanihan minä tässä vain tervaan. Mutta kuitenkin se joku, jota minä ehkä teen, mutta jota et osaa yksilöidä, on kuitenkin mielestäsi varmasti sellaista, ettei mielestäsi ole mitenkään mahdollista, että harrastaisin tätä mielikuvituksesi maalailemaa aktiviteettiä niin, ettei siitä koidu muille haittaa?
Tyypillinen tupakointihysteerikko. Mitenpä minä osaisin yksilöidä sen sinun haitallisen tekosi, kun en tiedä sinusta muuta kuin sen että et tupakoi. Kenties käytät minua enemmän sellaisia tuotteita, joiden valmistus tuhoaa luonnonvaroja tai mahdollisesti tuhoat ympäristöä suosimalla lentoliikennettä. En voi tietää, nämä ovat vain arvauksia. Varmaa on vain se, ettei jokainen sinun tekosikaan ole ympäristön tai muiden ihmisten kannalta täysin haitaton. Jokaisella meistä kuitenkin on joitain sellaisia tapoja, joista koituu jotakin haittaa ympäristölle, ellei sitten asu jossain metsässä ja syö pelkkiä metsän antimia.
Ymmärrän, että et pidä tupakoinnista, mutta se ei silti tee tupakoinnista ainoaa sellaista asiaa, jolla ihmiset ympäristöään ja maapalloa tuhoavat. Myönnän kyllä tupakointini vaikutukset ympäristöön, mutta toisaalta sitten vältän joitain muita sellaisia asioita, jotka ympäristöä tuhoavat. kokonaisuutena en siis välttämättä ole tupakoinnistani huolimatta maapallolle sen haitallisempi yksilö kuin sinäkään.
Eli summa summarum sun ajatuksesi on, että mitään haitallista ei voida kieltää, koska joku muu haitallinen on sallittua?
Käsitit väärin. Pointtini oli se, että on hölmöä keskittyä syyllistämään ja haukkumaan ainoastaan yhdellä tietyllä tavalla (tupakointi) ympäristöään tuhoavia ihmisiä sillä välin kun muut ihmiset tuhoavat sitä toisilla, yleisesti hyväksytymmillä tavoilla saamatta osakseen vastaavaa syyllistämistä. Toisin sanoen on tekopyhää haukkua tupakoitsijoita, jos itse aiheuttaa muilla keinoilla ihan yhtä paljon tuhoa ympäristölleen. Ymmärtäisin tämän syyllistämisen, jos tupakointi olisi ainoa sellainen asia, jolla ihminen voi aiheuttaa tuhoa ympäristölleen, mutta kun se vaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄN SAVUONGELMAN RATKAISEMISEEN TARVITAAN LAKIMUUTOS.
KYLLÄ ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDET ON P**SEESTÄ, POISTETAAN KAIKKI
Toisten myrkyttäminen ei ole itsemääräämisoikeus.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kyylä! Syötä sille p*ersereirä naapurille tuhkakippo!
Kuten näemme, nämä tupakoijat eivät älyllään loista.
MOTEtsit sitten kaikista tupakkamyönteisistä argumenteista sen typerimmän ja sen perusteella leimaat muutkin tupakoitsijat, hyvin tehty! Mikset valinnut esimerkiksesi jotain perusteltua ja asiallista tupakkamyönteistä argumenttia ja leimannut kaikkia tupakoitsijoita sen perusteella?
Varmaan siksi, että ei ole olemassa mitään perusteltua ja asiallista tupakkamyönteistä argumenttia?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, otetaanpa eräänlainen skenaario. Oletetaan, että minä tupakoitsijana saan keuhkosyövän ja kuolen 70-vuotiaana, kun sinä puolestasi tupakoimattomana elät pitempään ja kuolet 85-vuotiaana johonkin muuhun sairauteen. Kummankin kohdalla sairauden hoito ennen kuolemaa tulee maksamaan valtiolle, joten sen suhteen ollaan tasoissa. Sinä kuitenkin nostat eläkettä ja käytät sosiaali- ja terveyspalveluita 15 vuotta kauemmin kuin minä, joten tulet valtiolle mahdollisesti jopa satojatuhansia euroja kalliimmaksi kuin minä. Minä luovun tupakoimalla keskimäärin 10-20:stä sellaisesta elinvuodesta, joina olisin valtiolle rahallisesti katsottuna pelkkä tuottamaton menoerä. Lisäksi maksan koko elämäni ajan tupakkaveron muodossa valtiolle päivittäin muutaman euron, jota sinä et tee. En kiistä tupakan haittavaikutuksia terveydelle tai ympäristölle, mutta ylläolevaan vedoten kansantalouden kannalta nuorena kuoleva tupakoitsija tulee valtiolle huomattavasti halvemmaksi kuin vanhaksi elävä tupakoimaton.
Että voi olla tupakka jollekin niin tärkeä, että nyt jo syyllistetään tupakoimattomia, kun elävät pitempään!
Ei ollut tarkoitus syyllistää. Toin vain esille faktoja kumotakseni täysin virheellisen käsityksen siitä, että tupakoitsijat tulisivat valtiolle kalliimmaksi kuin tupakoimattomat. Ja kyllä, tupakka on minulle tärkeä asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MOTEtsit sitten kaikista tupakkamyönteisistä argumenteista sen typerimmän ja sen perusteella leimaat muutkin tupakoitsijat, hyvin tehty! Mikset valinnut esimerkiksesi jotain perusteltua ja asiallista tupakkamyönteistä argumenttia ja leimannut kaikkia tupakoitsijoita sen perusteella?
Varmaan siksi, että ei ole olemassa mitään perusteltua ja asiallista tupakkamyönteistä argumenttia?
-eri
No ainakin asiallisempia ja perustellumpia kuin tuo esimerkiin otettu typeryys, joka oli idioottimaisin tupakkamyönteinen kommentti koko ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄN SAVUONGELMAN RATKAISEMISEEN TARVITAAN LAKIMUUTOS.
KYLLÄ ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDET ON P**SEESTÄ, POISTETAAN KAIKKI
Toisten myrkyttäminen ei ole itsemääräämisoikeus.
-eri
Niin pitkään kuin laki sallii tupakoinnin, se kuuluu itsemääräämisoikeuden piiriin jokaisella 18 vuotta täyttäneellä suomalaisella. Sitä faktaa ei sinun mielipiteesi tai näkemyksesi muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloissa säännöt on samat kaikille ja mikä ei ole kielletty on sallittu joten antaa palaa vaan! Se ketä häiritsee muiden sääntöjen mukainen elo muuttaa pois.
Eli jos järjestyssäännöissä ei erikseen kielletä kusemasta naapurin postiluukusta sisään, se siis on sallittua, joten antaa palaa vaan?
Rikoslaki kieltää sen, joten se ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sellaista ei ole....? Validi perustelu ei ole ”mutku mä haluun.” Ja sitähän nämä on täynnä.. mikään ei oikeuta myrkyttämään muita ja pilaamaan ympäristöä.
Olipa noista muista tupakkamyönteisistä kommenteista mitä tahansa mieltä, niin kyllähän ne ainakin tuota sinun valitsemaasi esimerkkiä fiksumpia ja asiallisempia ovat. Jos et löydä muita valideita perusteluja niin kannattaa lukea uudestaan, tällä kertaa ihan ajatuksen kanssa.
Samaa itselleen selittelyä ne on kaikki ”et säkään oo täydellinen / mä maksan tuplasti veroja / poltan vain yksin metsässä..” ei ole hyvää syytä tupakoida, niin se nyt vaan on.
Ei ole ehkä yleispätevää hyvää syytä tupakointiin enkä itsekään suosittele sitä muille. Yksilötasolla kuitenkin pieni osa ihmisistä saattaa kokea tupakoinnin mukavampana kuin tupakoimattomuuden. Suurimmalle osalle syy tupakointiin on riippuvuus, mutta se ei silti estä kokemasta tupakointia nautinnollisena. Ympäröivälle maailmalle tai muille ihmisille yksilön tupakoinnista ei ole hyötyä, mutta ei ole monesta muustakaan sellaisesta asiasta, joita ihmiset tekevät saadakseen itselleen nautintoa.
Se ei edelleenkään ole mitään nautintoa vaan elimistö stressaantuu siitä tupakoinnista.
Vaikka elimistöni stressaantuukin, niin koen silti tupakoinnista nautinnon tunnetta. Olenko viallinen, puuttuuko minulta joku kromosomi tai jotain kun saan päivittäin nautinnon tunteita asiasta, josta niitä ei sinun mukaan pitäisi saada?
Tiesitkös, että kun ihminen oksentaa, niin elimistö erittää endorfiineja, että tulisi parempi olo. Suosittelisitko silti kerään oksentelemaan turhaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sellaista ei ole....? Validi perustelu ei ole ”mutku mä haluun.” Ja sitähän nämä on täynnä.. mikään ei oikeuta myrkyttämään muita ja pilaamaan ympäristöä.
Mutta kieltämisen perusteluksi riittä "mutku mä haluun", jösses. Toisella on sentään laki takana ja toisella ei.
Niin aivan. Tottakai saat polttaa. Ihan sama, vaikka haluaisin hengittää raikasta ilmaa ja välttää keuhkosyövän, jos se kerran on vain sitä ”mutku mä haluun”-jankkaamista.
-eri
Vähemmistön kiusaamista :(
Mites korvaavien nikottiinivalmisteiden käyttäjät, joiden osuus on noussut selvästi. Ovatko he parempaa väkeä ? Jos siirtyy niihin niin hyväksytäänkö minut piireihin ?
T:Ahdistunut, nyt ei ikinä tiedä milloin nurkan takaa tulee antinikoonit päälle