Miksi niin monet 40+ haluavat näyttää arkisilta ja tylsiltä, kun pienellä tuunauksella saisi itselleen näyttävän ulkonäön?
Hiuksiin uusi malli ja kenties vähän väriä, sopivasti meikkiä (ei miehille), vähän päivitystä vaatekaappiin. Ei tarvitse olla kallista, edullisemminkin saa kivannäköisiä vaatteita. Jos ideat ovat hukassa, niin parilla googlauksella löytyy. Tarvittaessa kauppojen pukeutumispalvelujakin voi käyttää, ei maksa mitään.
Pieni tuunaus ulkonäköön auttaa myös niin, ettei tarvitse koko ajan ajatella muiden olevan paremman näköisiä (=suomalainen perisynti). Kauneutta/komeutta löytyy kaikista ihmisistä, ei sitä tarvitse kärkeä verkkareihin ja hätäponnariin.
Kommentit (337)
Kammoan huomiota. Jos ikääntymisessä on jotain hyvää niin se, että huomio vähenee.
Sinänsä tykkään kaikesta näyttävästä ja ihailen esiintyvien artistien ja tanssijoiden tyyliä. Ne kuuluvat kuitenkin estradeille. Minä jolkotan lenkkipolulla tai käyn Prismassa. Olisi aika näky, kun täydessä tällingissä menisi siellä. Kip kop kip kop. Ei ** enää tässä iässä.
Kotioloissa saataan laittaa juhlavaatteet ja meikata, vaikka katsoisin yksin telkkaria. Se on ihan fiiliksestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole enää niin ulkonäkökeskeisiä.
Jos nuorille naisille ja bimboille ulkonäkö ja itsensä jatkuva tuunaaminen on tärkeää, se ei ole sitä välttämättä enää nelikymppisenä.
Silloin ollaan myös työelämässä haastavimmissa hommissa mitä saa, ja kyllä se työ vie suurimmat voimat ja mielenkiinnot.
Eivätkä kaikki edes halua uudistua, ovat tottuneet siihen omaan turvalliseen ulkomuotoonsa ja tyyliinsä.
Jos itse on tyytyväinen itseensä, niin mitä se muille kuuluu, millainen leikkaus hiuksissa on, ja millaiset vaatteet on.
Tiedän ihmisiä joilla aivan varmasti olisi varaakin laittaa itsensä vaikka kauneuskirurgilla kuntoon, mutta heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta, se ei ole heille tärkeää.
Elämässä on muutakin tärkeää toisille kuin vain, vaatteet, muoti, hiukset, kuntosalit sun muut.
Muuten hyvä kirjoitus mutta törkeää haukkua bimboiksi niitä jotka haluaa laittautua.
Ei se ole mikään iso vaiva. Itse pidän klassisesta tyylistä ja pidän klassista, lähellä omaa väriä olevaa pidempää hiusmallia. Meikkaan kevyesti joka päivä. En koe mitenkään olevani bimbo. Minusta ne jotka haukkuu ja arvostelee muita ovat vähän... no, miettikää itse.
No kyllä tässä ap:n pyllyä kutittaa kovasti muiden meikkaamattomuus. Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä pärställeen tekee.
Niin no. Ei enää jaksa kiinnostaa puunata ulkonäköä sen kummemmin. Pitkät hiukset harjaan ja pistän aamulla ponnarille niskaan kiinni, etteivät häiritse työssäni. Välillä työnkuvaan kuuluu mm. höyryisessä suihkutilassa työskentelyä yms joten mikään hienompi kampaus ei kyllä kestä hyvänä. Nyttemmin vielä puoli naamaa peittää hengityssuojain, joten mitä sillä meikillä sen alla...
Vapaa-ajalla tykkään möyriä mökillä, eilen touhusin lapion kanssa niin, että kaikki vaatteeni olivat kurassa.
Tai sitten käyn lenkillä, tai katselen kotona Netflixiä.
Meikit, kampaajat ja uudet vaatteet myös maksavat, ja minulla on rahoilleni muuta käyttöä, johon ne mielummin pistän. Kesäkukkia saan jo kivasti kuistille mieltäni ilahduttamaan sillä summalla, mikä menisi kampaamokäyntiin, ripsareihin, huulipunaan ja meikkipohjiin. Enkä minä itse niitä edes näkisi (en juuri vietä aikaa peilin edessä), joten... mitä varten? Mielummin katselen niitä kukkia kuin omaa pärstää peilissä.
Ja ei, en kadehdi näyttäviä meikattuja naisia. Kukin tyylillään ihan rauhassa.
N39
Vierailija kirjoitti:
Antaa vaan olla. Arkisen näköinen harmaa nälkäkurki hampaatkin harittaa rakastajan vaimolla. Miehellä mennyt mielenkiinto aikoja sitten. Sepä sai katseet muualle![/
”Hampaatkin harittaa”?
Tuohon harittamiseen tuskin ikä on syynä, ne on todennäköisesti harittaneet jo nuorena, kun on vaimoksi otettu.
Onhan nuoret toki raikkaita mutta kun ne pakkelit pestään pois niin aika tavallisia tytöntylleröitä sieltä alta paljastuu.
Ikääntynyt taas ei voi vaikuttaa raikkauteen koska se katoaa ikääntymisen myötä kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorille naisille ja bimboille ulkonäkö ja itsensä jatkuva tuunaaminen on tärkeää, se ei ole sitä välttämättä enää nelikymppisenä.
Silloin ollaan myös työelämässä haastavimmissa hommissa mitä saa, ja kyllä se työ vie suurimmat voimat ja mielenkiinnot.
.
Ilmeisesti sinun ei pidä haastavissa töissäsi pukeutua edustavasti? Minun pitää, ja se nimenomaan motivoi pitämään huolta ulkonäöstä.
Joillekin meistä ulkonäön edustavuus on työn suurin haaste, eräille taas työn tulos. Minä todella toivon, että esimerkiksi minut leikkaava kirurgi tai matkustajakoneen lentäjä on nukkunut aamulla puoli tuntia pitempään sen sijaan että olisi herännyt meikkaamaan kesken unien.
Kirurgi onkin hyvä esimerkki ammatista, jossa ei tarvitse näyttää hyvältä kaapujen alla. Harmi ettet ymmärrä, että monessa työssä myös ulkoinen olemus on osa uskottavuutta työsuorituksen lisäksi.
Mainitsetko sellaisia ammatteja, joissa meikkaaminen on tärkeää työn lopputuloksen kannalta?
Moni ei varmaan edes tajua sitä, mutta esim. uutisjuontajilla on käytännössä pakko olla meikki. Telkussa näyttää ihan haamulaivasta nousseelta ilman ehostusta. Veikkaanpa, että jos joku ilta uutiset vedettäisiin luomutilassa, niin se todellakin herättäisi kielteistä huomiota katsojissa. Uutisten sisällön sijaan porukka tuijottaisi juontajien finnejä, kiiltävää otsaa ja silmäpusseja.
Minä kelpaan tällaisena kuin olen. Jos en kelpaa, niin voi, voi. Toki huolehdin itsestäni, mutta en todellakaan laittaudu sillä tavalla kuin ap asian käsittää.
Olin nuorena pinnallinen ja se teki elämästä todella kurjaa. En ole perinteisen kaunis ja koin jatkuvaa huonommuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 40v ja kuljen aina verkkareissa tai leggareissa. Ei mulla ole aikaa tai jaksamista laittautua. Asutaan pikkukylässä maalla niin ketä varten edes laittautuisin?
No itseäsi.
Tätä valettahan naiset on laulaneet koko keskinäisen kilpailun historiansa ajan.
Mutta miksi minun pitäisi itseäni varten laittautua? Ketä vastaan minä kilpailen täällä jumalan selän takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ilmeisesti sinun ei pidä haastavissa töissäsi pukeutua edustavasti? Minun pitää, ja se nimenomaan motivoi pitämään huolta ulkonäöstä.
Joillekin meistä ulkonäön edustavuus on työn suurin haaste, eräille taas työn tulos. Minä todella toivon, että esimerkiksi minut leikkaava kirurgi tai matkustajakoneen lentäjä on nukkunut aamulla puoli tuntia pitempään sen sijaan että olisi herännyt meikkaamaan kesken unien.
Kirurgi onkin hyvä esimerkki ammatista, jossa ei tarvitse näyttää hyvältä kaapujen alla. Harmi ettet ymmärrä, että monessa työssä myös ulkoinen olemus on osa uskottavuutta työsuorituksen lisäksi.
Mainitsetko sellaisia ammatteja, joissa meikkaaminen on tärkeää työn lopputuloksen kannalta?
Moni ei varmaan edes tajua sitä, mutta esim. uutisjuontajilla on käytännössä pakko olla meikki. Telkussa näyttää ihan haamulaivasta nousseelta ilman ehostusta. Veikkaanpa, että jos joku ilta uutiset vedettäisiin luomutilassa, niin se todellakin herättäisi kielteistä huomiota katsojissa. Uutisten sisällön sijaan porukka tuijottaisi juontajien finnejä, kiiltävää otsaa ja silmäpusseja.
No totta kai tajuaa. Mutta heidät meikataan studiomeikkiin ihan ammattilaisten toimesta.
Otsikosta luulin, että täällä puhuttaisiin kaikista ihmisistä, mutta jälleen kerran kyseessä naiset, huoh..
Väsymys. Työpaineet ja pikkulapsiarki. Ei ehdi nukkua riittävästi. Jos on vapaa-aikaa, nukun univelkoja tai lepään. En jaksa laittautua. Ehkä sitten kun lapset kasvaa ja ovat vähemmän riippana.
En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisen naisen mieli maisemaa.
Ulkonäöstä huolehtiminen on näköjään suuri synti Suomessa ja jos meikkaat ja pidät huolta ulkonäöstä sinut leimataan heti bimboksi.
Meikkaan töihin joka päivä, pukeudun kauniisti, käyn säännöllisesti kampaajalla ja vaikka menen koiran kanssa lenkille, en mene missään parikymmentä vuotta vanhoissa verkkareissa.
Nautin siitä että saan olla kauniimpi osapuoli ja nautin siitä että näytän hyvältä. Jos ei jaksa yhtään panostaa omaan ulkonäköön niin täytyy olla patalaiska.
Miksi ap kuvittelee, että me, jotka emme laittaudu olisimme kateellisia jonkun toisen ulkonäöstä ? Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa ventovieraiden ihmisten pukeutumiset ja meikkaamiset. Itse en myöskään välitä lisätä kehon kemikaalikuormaa värjäyksillä tai jatkuvalla meikkaamisella.
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Ei enää jaksa kiinnostaa puunata ulkonäköä sen kummemmin. Pitkät hiukset harjaan ja pistän aamulla ponnarille niskaan kiinni, etteivät häiritse työssäni. Välillä työnkuvaan kuuluu mm. höyryisessä suihkutilassa työskentelyä yms joten mikään hienompi kampaus ei kyllä kestä hyvänä. Nyttemmin vielä puoli naamaa peittää hengityssuojain, joten mitä sillä meikillä sen alla...
Vapaa-ajalla tykkään möyriä mökillä, eilen touhusin lapion kanssa niin, että kaikki vaatteeni olivat kurassa.
Tai sitten käyn lenkillä, tai katselen kotona Netflixiä.
Meikit, kampaajat ja uudet vaatteet myös maksavat, ja minulla on rahoilleni muuta käyttöä, johon ne mielummin pistän. Kesäkukkia saan jo kivasti kuistille mieltäni ilahduttamaan sillä summalla, mikä menisi kampaamokäyntiin, ripsareihin, huulipunaan ja meikkipohjiin. Enkä minä itse niitä edes näkisi (en juuri vietä aikaa peilin edessä), joten... mitä varten? Mielummin katselen niitä kukkia kuin omaa pärstää peilissä.
Ja ei, en kadehdi näyttäviä meikattuja naisia. Kukin tyylillään ihan rauhassa.
N39
Minäkin möyrin vapaa-ajalla puutarhassa kainaloita myöten. Päällä on verkkarit ja kumpparit. Kotona en meikkaa, enkä urheillessani. No salille saatan laittaa meikkivoidetta, mutta silmämeikin jätän väliin. Lähikaupassa käyn välillä kassialman näköisenä ja etätöissä haahuilen yöpaidassa.
Mutta: töihin menen aina huoliteltuna. Tilanteen mukaan tälläydyn enemmänkin. Juhlissa, viihteellä jne. näytän jopa upealta, koska on kivaa vetää homma ihan toiseen äärilaitaan arkisen verkkarirumban vastapainoksi.
Hieno pukeutuminen on kohteliaisuuskysymys. Vaatteet ovat SOSIAALISIA, ei siellä autiolla saarella yksin tarvitse pitää mitään!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisen naisen mieli maisemaa.
Ulkonäöstä huolehtiminen on näköjään suuri synti Suomessa ja jos meikkaat ja pidät huolta ulkonäöstä sinut leimataan heti bimboksi.
Meikkaan töihin joka päivä, pukeudun kauniisti, käyn säännöllisesti kampaajalla ja vaikka menen koiran kanssa lenkille, en mene missään parikymmentä vuotta vanhoissa verkkareissa.Nautin siitä että saan olla kauniimpi osapuoli ja nautin siitä että näytän hyvältä. Jos ei jaksa yhtään panostaa omaan ulkonäköön niin täytyy olla patalaiska.
Ja koska sinä nautit itsesi pakkeloimisesta, niin kaikkien muidenkin tulisi nauttia. Muuten ne muut ovat patalaiskoja.
Voi hyvää päivää taas...
Minulla on näin vanhempana jäänyt meikkaus pois, koska en enää osaa meikata vanhenevaa naamaani. Minulla on todella tummat ja ryppyiset silmänaluset, mutta paksu ja peittävä meikki ei enää sovi naamalleni. Toisaalta sellainen kevyt ja kuultava meikki ei yksinkertaisesti tee mitään. Tai tekee, se vaalentaa ja tasoittaa kyllä muuta kasvojen ihoa, mutta silmäympärykset jäävät yhtä tummiksi kuin ennenkin, ja tämä kontrasti vain korostaa silmänalusten tummuutta.
En nyt ihan ymmärrä, mitä ap tarkoittaa sanalla näyttävä? Miten vahva meikki ja kampaus pitäisi laittaa, että olisi ap:n mielestä näyttävän näköinen? Itselläni siitä tulee mieleen juhlameikki ja -kampaus, joille ei ole tarvetta normaalissa arjessa. Juhliin toki panostan itsekin enemmän.
En ole koskaan kokenut olevani ulkonäkökeskeinen, mutta olen aina pitänyt huolen siitä, että olen puhdas (myös hiukset), huoliteltu ja siisti. Nuorempana meikkasin ehkä epävarmuuksissani enemmän, onneksi silloin ei ollut vielä tätä tekoripsi ja -kynsimuotia. Arvot ovat muuttuneet iän myötä, mikä on varmasti ihan luonnollista ja suotavaakin. Nyt etätyöaikoina en meikkaa läheskään päivittäin, edes kevyesti, mutta pidän silti edelleen huolta että olen siisti ja huoltiteltu. Hiukset puhtaat ja kammatut, vaikka olisivat ponnarilla, vaatteet puhtaat ja siistit, vaikka sitten olisin trikoissa koko päivän. Myös hiusvärissä olen nyt siirtymässä luonnolliseen sävyyni, kasvatusta se toki vaatii, mutta nyt etätyöaikana se on hyvä tehdä. Normaalioloissa kuitenkin meikkaan töihin ja muutenkin päivittäin kevyesti. CC-voide tai mineraalipuuteri, poskipuna, kulmien laitto, silmiin rajaukset ja ripsari. Nyt tuo kaikki on jäänyt pois ja olen yllättynyt siitä, miten nautin tästä. Korona-aika siis vaikuttaa ainakin minuun niin, että uskon päivittäisen meikkini keventyvän, kun jossain vaiheessa palaan töihin ja päivittäiseen ehostukseen. Vaikken töihin tai muutenkaan tee "näyttävää" meikkiä ja kampausta jatkossakaan, olen silti siisti ja huoliteltu.
Jokainen tavallaan. Ap voi jatkaa näyttävänä oloa, toiset meikkaamattomuutta, minä menen siinä välimaastossa. Miksi tämä on ap:lle niin suuri ongelma?
Laittautuminen ei kiinnosta, eikä siitä ole mitään hyötyä.