Apua! Mies antoi 1v vauvalle hunajaa!!
Mies meni antamaan juuri 1v täyttäneelle hunajaa, kun ei muka tiennyt että se on vauvoille myrkyllistä! Vielä ei ole oireita tullut tunnin sisällä hunajan otosta (söi sitä pienen lusikan kärjen verran), mutta kuinka pian oireet botulismimyrkytyksessä alkavat näkyä? Tai voiko bakteeriviljelyn tehdä koska aikaisintaan??
Kommentit (93)
Mikä tämä hunajakielto oikein on? Ei sellaisesta minulle neuvolassa mitään sanottu.
Onko tämä kompa? :D Hän on 1-vuotias, ei enää alle 1, joihin rajoitus pätee.
En olisi huolissani noin pienestä määrästä. Itse tarjosin aikoinaan pitkän ajan kuluessa useita kertoja yksivuotiaalle kanelilla maustettuja välipalamuffineja, koska en yksinkertaisesti muistanut, että kaneli oli kiellettyjen elintarvikkeiden listalla. Soitin paniikissa neuvolaan, totesivat että ei oo hätää mutta kannattaa nyt tästä eteenpäin jättää se kaneli pois. Ei tommoset peruselintarvikkeet ole samalla tavalla akuutisti myrkyllisiä kuin joku syanidi, että yhdestä pienestä annoksesta saman tien lähtisi henki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä hunajakielto oikein on? Ei sellaisesta minulle neuvolassa mitään sanottu.
Pitäisikö sun vaikka perehtyä vauvan hoitoon, ennen kuin sellaisen hankit? Ei kaikkea valmiiksi neuvolassa purra ja tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kompa? :D Hän on 1-vuotias, ei enää alle 1, joihin rajoitus pätee.
Jenkeissä raja menee niin, että 1v asti ei saa antaa ja 2v asti ei suositella. Vuosi sitten oli uutisissa, että 15 kk vanha lapsi kuoli pieneen määrään hunajaa.
Menee kyllä mies vaihtoon, jos jotain sattuu. Hitto että ärsyttää ja huolettaa.
AP
Voiko imettävä äiti syödä hunajaa?
Vierailija kirjoitti:
En olisi huolissani noin pienestä määrästä. Itse tarjosin aikoinaan pitkän ajan kuluessa useita kertoja yksivuotiaalle kanelilla maustettuja välipalamuffineja, koska en yksinkertaisesti muistanut, että kaneli oli kiellettyjen elintarvikkeiden listalla. Soitin paniikissa neuvolaan, totesivat että ei oo hätää mutta kannattaa nyt tästä eteenpäin jättää se kaneli pois. Ei tommoset peruselintarvikkeet ole samalla tavalla akuutisti myrkyllisiä kuin joku syanidi, että yhdestä pienestä annoksesta saman tien lähtisi henki.
Kiitos vertaistuesta, lohduttavaa kuulla että kaikki kävi kuitenkin hyvin :) Minua erityisesti huolettaa tuo botulismimyrkytyksen vaara, sillä bakteeria ei tarvitse kuin muutaman (jos sitäkään) kunnes se alkaa levitä kehossa, ja siihen sitten menehdytään. Nimim. Olen itse meinannut kuolla kehon omaan normibakteeriin, kun se lisääntyi veressä hallitsemattomasti.
AP
Hunaja voi sisältää Clostridium botulinum -bakteerin itiöitä. Vauvan vatsahapot eivät välttämättä ole tarpeeksi vahvoja tuhoamaan niitä ja ne voivat herätä eloon ja tuottaa botuliini -myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Botulismimyrkytys ei koske äitiä, eikä sillä ole mitään mahdollisuuksia mennä sikiöön. Täysin turvallista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Botulismimyrkytys ei koske äitiä, eikä sillä ole mitään mahdollisuuksia mennä sikiöön. Täysin turvallista.
AP
Sori, luin hätäisesti. Ei pitäisi olla vaaraa tässäkään.
AP
No hei, vielä muutama vuosikymmen sitten vauvoille juotettiin hunajavettä tuttipullosta.
Elossa olen, ei allergioita eikä muitakaan sairauksia ole.
Olen saanut 2vkon ikäisestä saakka appelsiinimehua, 2kk:n ikäisestä saakka porkkanaa ja kiinteitä.
Taisi neuvolakortissa olla maininta raakaraasteistakin muutaman kuukauden ikäisenä.
Onneksi ei antanut crackkia tai heroiinia!
Vierailija kirjoitti:
Hunaja voi sisältää Clostridium botulinum -bakteerin itiöitä. Vauvan vatsahapot eivät välttämättä ole tarpeeksi vahvoja tuhoamaan niitä ja ne voivat herätä eloon ja tuottaa botuliini -myrkkyä.
Juuri näin, ja on turhaa väittää että 1v ja vauvalla olisi hirveän iso ero elintoiminnoissa. Ihan yhtä vauva se on vielä pitkään, ja hunajaa ei saa missään nimessä antaa. AP
Ootteko ihan terveitä? Ennenvanhaan kastettiin vauvojen tutit hunajaan eikä ne siihen kuollu. Ihme hysteerikoita nykyäidit.
Vierailija kirjoitti:
No hei, vielä muutama vuosikymmen sitten vauvoille juotettiin hunajavettä tuttipullosta.
Elossa olen, ei allergioita eikä muitakaan sairauksia ole.Olen saanut 2vkon ikäisestä saakka appelsiinimehua, 2kk:n ikäisestä saakka porkkanaa ja kiinteitä.
Taisi neuvolakortissa olla maininta raakaraasteistakin muutaman kuukauden ikäisenä.
Ongelma on siinä, kun ei voi tietää missä hunajassa sitä myrkkyä on. Raakaraasteissa ei ole mitään niin vaarallista, mitä hunajassa voi olla. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, ja on turhaa väittää että 1v ja vauvalla olisi hirveän iso ero elintoiminnoissa. Ihan yhtä vauva se on vielä pitkään, ja hunajaa ei saa missään nimessä antaa. AP
Moni kolmikymppinenki ihan vauva viel, ihan samat elimet ja ruumiin toiminnot.
Voi luoja miten paskoja baitteja tänne nykyisin kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko ihan terveitä? Ennenvanhaan kastettiin vauvojen tutit hunajaan eikä ne siihen kuollu. Ihme hysteerikoita nykyäidit.
Ja ennen vanhaan lapsikuolleisuus oli huomattavasti suurempaa. I only Wonder why...
Se ikäraja on 1v joten ei hätää. Ja ei todellakaan jokainen vauva kuole joka maistaa hunajaa.