Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?
Kommentit (173)
Jos joku maistuu pahalle, miksi sitä pitäisi syödä siksi että joku palstamamma pitää sitä coolina ruokana? Miksei me kaikki syödä vain tofua, pelasteta maapalloa, ruokahan on meille polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.
Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.
Hassua, mulla ihan sama juttu! Kaikki muut ruoka-aineet menee ihan hyvin mutta se kurkku! Ja kyllä tiedostan ja muutkin siitä ovat sanoneet, että kurkku on melkein kokonaan vettä, eikä maku ole ollenkaan voimakas. Kuitenkin jostain kumman syystä kurkku saa aikaan lähes oksennusreaktion. Olisiko sitten lapsena käynyt jotain mitä en muista, esim vatsatauti kurkun syömisen jälkeen tms, koska sama reaktio ollut niin kauan kuin muistan.
Tosi monessa ravintolaruoassa on nykyään vuohenjuustoa tai kyläpaikassa kahvipöydässä ainoana suolaisena joku vuohenjuustopiirakka. Itse en pysty edes kohteliasuudesta tätä syömään, olen kyllä yrittänyt. Haju ja maku on jotain sanoinkuvaamattoman kuvottavaa. Onko vuohenjuusto näitä "tavallisia" ruoka-aineita ap:n mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maku-, haju- ja tuntoaisti. Esimerkiksi sienet haisevat mielestäni todella pahalle, ja maku on paha sekä myös koostumus tuntuu inhottavalle suussa.
Jotta pystyt ymmärtämään asian, niin kuvittele, että sinä joutuisit syömään oksennusta (haisee pahalle, maistuu pahalle, eikä tunne suussakaan ole kovin miellyttävä)Pienelle lapselle kaikki uudet maut ovat uusia ja vaativat totuttelua, mutta jopa pienet lapset oppivat syömään uusia ruoka-aineita, kun msistamiskertoja on useita. Esimerkiksi japanilaiset lapset ovat TOTTUNEET erilaisiin makuihin kuin suomalaiset lapset ja varmasti aistiyliherkkyyksiä on molemmissa kansoissa, eli kyse on tottumuksesta ja opettelusta. Miksi aikuiset ihmiset sitten pelkäävät uusia makuja/maistamista ja totuttelua, sitä en aivan käsitä. Makumaailma aukeaa huomattavasti kun sille antaa mahdollisuuden ja siitä tulee suorastaan nautinto ajan kuluessa.
ApMistä sitten johtuu, että joihinkin makuihin pitää totutella enemmän kuin toisiin, jos kaikki maut olisivat täysin samanarvoisia eikä kyse olisi ihan oikeasti fysiologisesta asiasta? Harvoin lapsia tarvitsee opettaa syömään jäätelöä, vaan ensimmäisen maistamisen jälkeen haluavat lisää ihan itse. Jos ihmiselle olisi luontaista, että kaikki maut ovat täsmälleen yhtä miellyttäviä, kyllähän se lapsi ihan yhtä innolla sitten syö raakaa sipuliakin. Käy salaa hakemassa sitä kaapista ja vinkuu montako päivää on vielä sipulipäivään?
Kyllä kyllä, mutta näin aikuisena, valitsen jo mielummin sipulipäivän.
ApAha, sitä ei kyllä kysytty. Pointti taisi mennä sinulta ohi.
No sitä en ole kiistänyt missään vaiheessa, että esimerkiksi sokeri ei toimisi huumeen tavalla jo lapsen ollessa kyseessä, mutta se ei nyt varsinaisesti ollut pointtina, vaan se että lapset tottuvat syömään kulttuurinsa mukaista ruokaa ja suosimaan sitä.
Ap
Kaikki aloituksessa mainitut ovat herkkuani. Mutta minulla on muutama ruoka joita en vain voi syödä. Ne ovat hernekeitto, lipeäkala ja hillosipuli sekä elävä ruoka (esim toukat)
Hernekeitto - Sain joskus mahataudin syötyäni hernekeittoa ja sen jälkeen en ole voinut sietää sen hajua tai makua.
Elävä ruoka - Tautiriski, eikä varsinaisesti herätä ruokahalua että lautasella mönkii toukkia.
Lipeäkala - Sekä koostumus, haju että maku ällöttää.
Hillosipuli - Maussa ei sinällään mitään vikaa, mutta hyi olkoon sitä koostumusta kun se nitkahtaa ja lirtsahtaa suussa.
En toki yöki, vaan jätän syömättä.
Suotakoon se minulle.
Jännä ajatusmaailma että pitäisi tykätä ihan kaikesta ruoasta tai on nirso.
Jokaisella on oikeus valita syömisensä. Jos pysyy hengissä ja terveenä vain muutamalla ruoka-aineella, se riittää. Ei kenelläkään ole velvollisuutta laajentaa makumaailmaansa, eikä saada ruuasta sen kummempia nautintoja jos ei itse halua.
Mielenosoituksellinen yökkiminen toisten syömisille on toki eri asia. Mutta se ei liity ruokavalioon, se on vain huonoa käytöstä, mikä varmasti ilmenee muutenkin kuin syömisen yhteydessä.
On tietysti sellaisia makuja, jotka eivät yksinkertaisesti miellytä toisia ihmisiä, ja he kokevat ne epämiellyttävänä.
Yleisempää taitaa kuitenkin olla, että ruokavalio on yksipuolinen, ja ihminen on jämähtänyt johonkin lapsuuden kehitysvaiheeseen syömistottumustensa kanssa. Yleensähän nämä ihmiset eivät pidä esimerkiksi juuri sienistä, graavilohesta, oliiveista jne. Noukkivat ruoan seasta pois tietyt aineet ihan kuin pienet lapset, jotka nyrpistelevät nenäänsä keitetylle porkkanalle.
Jostain syystä tällainen infantiili syömiskäyttäytyminen on yleisempää alemmissa sosiaaliluokissa. Todennäköisesti siksi, että lapsuuden syömistottumukset ja ruokavalio ovat olleet yksipuoliset. Ei ole opittu nauttimaan erilaisia makuja ja mausteita, vaan tietynlainen rasvan ja hiilareiden yhdistelmä on suunnilleen ainoa, joka kelpaa.
Minä olen edelleen nirso täti, ikää kohta 60-vuotta. Isäni puolelta kuulun aatelissukuun ja vaikka olenkin yläluokkaa en alempaa sosiaaliluokkaa,nirsoilen estotta iästäni huolimatta. Ei tuohon vaikuta sosiaalinen asema. Vaikuttaa siltä, että ap kopioi näitä omia kirjoituksiaan jostain oppikirjasta. Ei tee vaikutusta.Pätemisen tarve korostuu, ap.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen edelleen nirso täti, ikää kohta 60-vuotta. Isäni puolelta kuulun aatelissukuun ja vaikka olenkin yläluokkaa en alempaa sosiaaliluokkaa,nirsoilen estotta iästäni huolimatta. Ei tuohon vaikuta sosiaalinen asema. Vaikuttaa siltä, että ap kopioi näitä omia kirjoituksiaan jostain oppikirjasta. Ei tee vaikutusta.Pätemisen tarve korostuu, ap.
Aatelissuku ei varsinaisesti olekaan takuu mistään sivistyksestä, hyvä rouva 60+, pätemisen tarve korostuu.
Ohis
Nää yökkääjät on yleensä hemmoteltuja aikuisia kakaroita, tai sitten perintötraumatisoituneita. Joillakin on syömishäiriö tai joku muu psyykesairaus.
Aatelinen ei ole ap:n väheksymää alempaa sosiaaliluokkaa Ap, olet outo.
Yökkääjällä ei ole tarvetta miellyttää muita. On kehittynyt makuaisti, ei ole jätemylly,lainaan tätä osuvaa sanontaa. Aloittaja itse vaikuttaa kunnon jätemyllyltä tai Moolokin kidalta.
Olen kuullut useammastakin henkilöstä joille kurkku ei sovi. Se on kuulemma kurkun kuori joka vaivoja aiheuttaa. Tietenkään missään ravintolassa tai kylässä ollessa ei voi salaatista ryhtyä kurkkua kuorimaan, mutta kotioloissa - jos on halua edes - kokeilla kuorittua kurkkua. Jääkö siihen sitten enää juurikaan makua onkin sitten asia erikseen :D
Minulla oli pitkään tällainen, herkuteltuani ensin kyseisellä ruoka-aineella oikein urakalla iskikin raju oksennustauti, ja koko yön sitten maistelin kyseistä makua matkalla toiseen suuntaan. Pitkään pelkkä ajatus aiheutti yökkäyksen, mutta vuosien mittaan olen siitäkin päässyt eroon ja nyt 15 vuotta myöhemmin maistuu jälleen.
Ymmärrän siis, että näitäkin on, mutta nirsoilusta en pidä kun joka toinen asia on "hyi yäk en tykkää". Kotonaan toki voi nirsoilla vapaasti mutta ravintolassa ja erityisesti kylässä se on vain huonoa käytöstä, joskus pitää syödä sellaistakin, mistä ei erityisemmin pidä.
Vierailija kirjoitti:
Yökkääjällä ei ole tarvetta miellyttää muita. On kehittynyt makuaisti, ei ole jätemylly,lainaan tätä osuvaa sanontaa. Aloittaja itse vaikuttaa kunnon jätemyllyltä tai Moolokin kidalta.
Juu se, ettei kykene gastronomisiin nautintoihin, kun yököttää, edustaa kehittynyttä makuaistia, aika rajua päättelyä.
Sanoisin että näiden yökkijöiden makuaisti on häiriintynyt.
Ap, fiksu ihminen ei kirjoita kuten sinä,noin ylimielisesti.
Jos jo omat vanhemmat ovat olleet avuttomia tai osattomia, kykenemättömiä syömään kuin makaronilaatikkoa tai perunamuussia ja uunimakkaraa, mitä voi odottaa että he totuttavat lapsensa syömään? Selleriä ja tankoparsaa? Ehei.
Vierailija kirjoitti:
Ap, fiksu ihminen ei kirjoita kuten sinä,noin ylimielisesti.
Osui ja upposi?
Eri
Itselleni aiheuttaa tuore kurkku sappikohtauksen, ja moni muu ruoka-aine. Sappipotilas ei syö herneitä, papuja, kaalta. Mikä perhanan passiivintärkeä aloittaja. Saat sapen kiehumaan, oksu tulee.
Ainakin se, että lapsena on pakotettu syömään.
Nykyään en syö, mutta en todellakaan koskaan tee siitä numeroa, ellei minua aleta taas pakottaa syömään. "Maista nyt, tää on tosi hyvää, ei tää ruoka-aine x maistu tässä ollenkaan!" Niin varmaan.