Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?

Vierailija
09.05.2020 |

Trauma, syömishäiriö, autismi?

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaisti.

Vierailija
2/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.

Onko sut pakotettu syömään joskus kurkkua, esim kipeenä?

Vierailija
4/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä iljettävän tuntuisia ruokia. Näitä ovat mm. suolakala, sienet, läskilölleröt, myöskin punaiseksi jätetty liha on ei ei. Kala ei saa olla märkää lötköä, vaan valmistan sen kuivemmaksi. Jos ruoka tuntuu iljettävältä suussani, se aiheuttaa yökkäysrefleksin. En voi tuolle mitään, näin on ollut aina. Jotkin ruuat myös haisevat kauhealle, esimerkiksi maidon haju inhottaa ja sen juomisen lopetin lapsena noin 30 vuotta sitten. Keitetyt kananmunat haisevat kammottavalle ja sen lisäksi tuntuvat hirveälle suussani. Monia muitakin ei-allergisia ruokarajoituksia minulla on, mutta en kaikkea jaksa listata.

Vierailija
5/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitut ruuat haisee esinahalle, römpsälle, rasvalle, sulaa huonosti mahassa, niistä saa jonkun aivoloisen, listerian jne.

Vierailija
6/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys mulla taustalla. Haju ja koostumus joskus tökkii pahasti. Ja olen 40+ enkä opi enää uusia temppuja.

Vierailija
7/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku-, haju- ja tuntoaisti. Esimerkiksi sienet haisevat mielestäni todella pahalle, ja maku on paha sekä myös koostumus tuntuu inhottavalle suussa.

Jotta pystyt ymmärtämään asian, niin kuvittele, että sinä joutuisit syömään oksennusta (haisee pahalle, maistuu pahalle, eikä tunne suussakaan ole kovin miellyttävä)

Vierailija
8/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nuo mitään ns. tavallisia ruoka-aineita ole. Paitsi ehkä savukala jota syön, muita en. Kun en vaan yksinkertaisesti tykkää. Miks mun pitäisi makumieltymyksiäni jollekulle perustella.

Vierailija
9/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punajuurikeittoa en kykene syömään vieläkään. Kokeilin 18 vuotiaana kehoa voimaannuttavaa raakaa punajuurimehua. Ja join sitä kerralla puoli litraa.

Se maistui itse asiassa ihan hyvältä. Mutta 10 minuutin kuluttua olin vessassa kyykyssä ja valkoisille kaakeleille roiskui kirkasta punajuuren väristä nestettä.

Luin jälkeenpäin jostain, että punajuuri suurempina annoksina aiheuttaa osalle ihmisiä myrkytyksenkaltaisia oireita.

Kiinteässä muodossa menee kyllä yhä, mutta keittoa ei valitettavasti enää koskaan, oksennusreflekseksi virittyy heti.

Vierailija
10/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä valtava turn-off ihmisistä jotka ovat nirsoja ruuan suhteen, päälimmäisnä näistä ehkä inho kalaa ja sieniä kohtaan, ihan niinkuin kaikki sienet ja kalat maistuisivat samalta.

Vierailija
11/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maku-, haju- ja tuntoaisti. Esimerkiksi sienet haisevat mielestäni todella pahalle, ja maku on paha sekä myös koostumus tuntuu inhottavalle suussa.

Jotta pystyt ymmärtämään asian, niin kuvittele, että sinä joutuisit syömään oksennusta (haisee pahalle, maistuu pahalle, eikä tunne suussakaan ole kovin miellyttävä)

Pienelle lapselle kaikki uudet maut ovat uusia ja vaativat totuttelua, mutta jopa pienet lapset oppivat syömään uusia ruoka-aineita, kun msistamiskertoja on useita. Esimerkiksi japanilaiset lapset ovat TOTTUNEET erilaisiin makuihin kuin suomalaiset lapset ja varmasti aistiyliherkkyyksiä on molemmissa kansoissa, eli kyse on tottumuksesta ja opettelusta. Miksi aikuiset ihmiset sitten pelkäävät uusia makuja/maistamista ja totuttelua, sitä en aivan käsitä. Makumaailma aukeaa huomattavasti kun sille antaa mahdollisuuden ja siitä tulee suorastaan nautinto ajan kuluessa.

Ap

Vierailija
12/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan jalkahien hajua. Homejuustot haisee pistävälle, vanhojen ukkojen, jalkahielle. En voi sitä suuhuni laittaa.

Vierailija
13/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nuo mitään ns. tavallisia ruoka-aineita ole. Paitsi ehkä savukala jota syön, muita en. Kun en vaan yksinkertaisesti tykkää. Miks mun pitäisi makumieltymyksiäni jollekulle perustella.

Ei sinun tarvitsekaan! Senkun ohitat vaan. Mutta jos kykenet osallistumaan keskusteluun ja objektiivisesti tarkastelemaan käyttäytymistäsi, tervetuloa keskustelemaan!

Ap

Vierailija
14/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan yöki, vaan jätän syömättä tekemättä asiasta numeroa.

Ei vaan mene alas ruoat, jotka tuntuu suussa limaisilta, kuten monet merenelävät ja sienet.

Vierailija
15/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tavallisia ruoka-aineita, nuo ap:n luettelemat tuotteet jakavat jyrkästi mielipiteitä. Tavallisia ruoka-aineita ovat kurkku, tomaatti,porkkana, peruna, juusto, leipä, makaroni, riisi.

Sienet, katkaravut, oliivit yäk.

Vierailija
16/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ollessa pieni tiesi erityisope kertoa että ruoka lautasella voi lapsesta näyttää pelottavalta.

En ollut tullut koskaan tuota ajatelleeksi.

Varmasti osa traumoista kotoisin painostuksesta.

Vierailija
17/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapsuudesta asti riesana ollut yökötysruoka paljastui aikuisena allergiaksi. Oireet pahenivat lopulta niin pahaksi, että kannan epipeniä varuiksi mukana.

Vierailija
18/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yök, yök, yök, yök

Vierailija
19/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen, ettei tykkää jostain, mutta yököttely ja kauhean numeron tekeminen asiasta on lapsellista.

Vierailija
20/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aistiyliherkkyys mulla taustalla. Haju ja koostumus joskus tökkii pahasti. Ja olen 40+ enkä opi enää uusia temppuja.

Vai että aistiyliherkkyys. Kuulostaa vähän samalta kuin monet jotka pistävät liiallisen ryyppäämisen ja oikuttelevan luonteen herkkyyden ja lahjakkuuden piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän