Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?

Vierailija
09.05.2020 |

Trauma, syömishäiriö, autismi?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maku-, haju- ja tuntoaisti. Esimerkiksi sienet haisevat mielestäni todella pahalle, ja maku on paha sekä myös koostumus tuntuu inhottavalle suussa.

Jotta pystyt ymmärtämään asian, niin kuvittele, että sinä joutuisit syömään oksennusta (haisee pahalle, maistuu pahalle, eikä tunne suussakaan ole kovin miellyttävä)

Pienelle lapselle kaikki uudet maut ovat uusia ja vaativat totuttelua, mutta jopa pienet lapset oppivat syömään uusia ruoka-aineita, kun msistamiskertoja on useita. Esimerkiksi japanilaiset lapset ovat TOTTUNEET erilaisiin makuihin kuin suomalaiset lapset ja varmasti aistiyliherkkyyksiä on molemmissa kansoissa, eli kyse on tottumuksesta ja opettelusta. Miksi aikuiset ihmiset sitten pelkäävät uusia makuja/maistamista ja totuttelua, sitä en aivan käsitä. Makumaailma aukeaa huomattavasti kun sille antaa mahdollisuuden ja siitä tulee suorastaan nautinto ajan kuluessa.

Ap

Mistä sitten johtuu, että joihinkin makuihin pitää totutella enemmän kuin toisiin, jos kaikki maut olisivat täysin samanarvoisia eikä kyse olisi ihan oikeasti fysiologisesta asiasta? Harvoin lapsia tarvitsee opettaa syömään jäätelöä, vaan ensimmäisen maistamisen jälkeen haluavat lisää ihan itse. Jos ihmiselle olisi luontaista, että kaikki maut ovat täsmälleen yhtä miellyttäviä, kyllähän se lapsi ihan yhtä innolla sitten syö raakaa sipuliakin. Käy salaa hakemassa sitä kaapista ja vinkuu montako päivää on vielä sipulipäivään? 

Vierailija
42/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap muka haluaa asiallista keskustelua vaikka aloittaa jo otsikossa: "Miksi yökkäilet..."

No siihen ei kannata takertua, se ei aloituksessa ollut olennaista, vaan ajatuksen vaihdot rajoitteiden syistä. Olen pahoillani sanavalinnasta, jos se loukkasi sinua. En valitettavasti pääse muokkaamaan otsikkoa jälkikäteen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nirso sekä ruoka-aineallerginen. Minäkin teen itse ruokani, käyttäen niitä ruoka-aineita, jotka sopivat ja totta kai ruoan täytyy maistua hyvälle. Kaikesta sitä voi ongelman kehittää, kun miettii, miksi joku ei syö kaikkea. Olen myös siitepölylle allerginen, ja tähän aikaan saan olla tarkkana, ettei tule ristiallergiaa. Tietääkö esim. ap mitä tarkoitetaan ristiallergialla?

Vierailija
44/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yöki, mutta en pidä kaikesta ruuasta. Voin maistaa kaikkea pienen annoksen kohteliaisuudesta. Kaikki ruuat eivät maistu kaikkien suussa samalta, esimerkiksi korianteri maistuu joidenkin suussa saippualta geneettisistä syistä. Jos halutaan käyttää ap:n tapaan hieman värikkäämpiä sanavalintoja, osa ihmisistä ”yökkii” tietyille ruoka-aineille, koska heillä on hienostuneempi makuaisti kuin eräillä kaikkiruokaisilla jätemyllyillä, joihin uppoaa mikä vain.

Vierailija
45/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku ei miellytä, suutuntuma epämiellyttävä tä ulkonäkö puistattaa.

Vierailija
46/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla autismi, nimitelläkseen ap sen mainitsi, mutta minulla todella on as. Otsikon ruoista pidän kyllä kaikista, mutta katkarapujen suutuntuma on niin ällöttävä, että en syö vapaaehtoisesti ja kukapa aikuista enää pakottaisi.

Vierailija
47/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten arvioisit minua, syön sieniä, papuja, kylmäsavulohta, oliivia, avöcadoakin jos hyvin laitettu.

Saako jättää muut syömättä.

Vierailija
48/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ruokarajoitteisia jotenkin juntteina.

Vierailija
49/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä valtava turn-off ihmisistä jotka ovat nirsoja ruuan suhteen, päälimmäisnä näistä ehkä inho kalaa ja sieniä kohtaan, ihan niinkuin kaikki sienet ja kalat maistuisivat samalta.

Tämä. Itse en voi sietää herkkusiniä ja varsinkin ne purkkiversiot haisee aivan kamalalle.

Mutta muuten kyllä pidän sieniruoista.

Vierailija
50/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutuntuma tai maku, tai molemmat. Olen 40 vuotias ja enkä vieläkään voi sydä sieniä esim. kastikeessa alkamatta yökkiä, kun  ensimmäinen niljakas sienen pala osuu suuhun. Mieheni on loistava kokki mutta ei auta, en voi syösä sienikastiketta tai  piirakkaa.

Avokado  taas maistuu karmealta, olkootkin miten trendiruoka.

Vierailija
51/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on inhokkini. Monia syitä; tuntuu suussa pahalle, paha maku, tulee paha olo jne.

Vierailija
52/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maku-, haju- ja tuntoaisti. Esimerkiksi sienet haisevat mielestäni todella pahalle, ja maku on paha sekä myös koostumus tuntuu inhottavalle suussa.

Jotta pystyt ymmärtämään asian, niin kuvittele, että sinä joutuisit syömään oksennusta (haisee pahalle, maistuu pahalle, eikä tunne suussakaan ole kovin miellyttävä)

Pienelle lapselle kaikki uudet maut ovat uusia ja vaativat totuttelua, mutta jopa pienet lapset oppivat syömään uusia ruoka-aineita, kun msistamiskertoja on useita. Esimerkiksi japanilaiset lapset ovat TOTTUNEET erilaisiin makuihin kuin suomalaiset lapset ja varmasti aistiyliherkkyyksiä on molemmissa kansoissa, eli kyse on tottumuksesta ja opettelusta. Miksi aikuiset ihmiset sitten pelkäävät uusia makuja/maistamista ja totuttelua, sitä en aivan käsitä. Makumaailma aukeaa huomattavasti kun sille antaa mahdollisuuden ja siitä tulee suorastaan nautinto ajan kuluessa.

Ap

Mistä sitten johtuu, että joihinkin makuihin pitää totutella enemmän kuin toisiin, jos kaikki maut olisivat täysin samanarvoisia eikä kyse olisi ihan oikeasti fysiologisesta asiasta? Harvoin lapsia tarvitsee opettaa syömään jäätelöä, vaan ensimmäisen maistamisen jälkeen haluavat lisää ihan itse. Jos ihmiselle olisi luontaista, että kaikki maut ovat täsmälleen yhtä miellyttäviä, kyllähän se lapsi ihan yhtä innolla sitten syö raakaa sipuliakin. Käy salaa hakemassa sitä kaapista ja vinkuu montako päivää on vielä sipulipäivään? 

Kyllä kyllä, mutta näin aikuisena, valitsen jo mielummin sipulipäivän.

Ap

Vierailija
53/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin nirsot aikuiset ihmiset on vähän rasittavia.

Itse olen melko kaikkiruokainen, mutta ihan kaikesta en toki pidä, vaikka kohteliaisuussyistä voin syödä vähän tekemättä numeroa asiasta.

Metsäsienet ok, herkkusienistä en oikein välitä. Kuoressa olevia simpukoita olen maistanut, mutta jätän kyllä väliin jos mahdollista.

Samoin maksan haju tms tekee pahaa ja sinihomejuusto jos sitä on ruoassa paljon. Kaikki aloituksessa mainitut on ihan ok, osa herkkua.

Vierailija
54/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yökkinyt sienille ja monille kasviksille pikkulapsesta asti. Mauissa ei ole ollut mitään valitettavaa, mutta koostumus tökkää ja pahasti. Höyrytetyt kasvikset myös haisevat häijyltä. Kyllä mä voin niitä suuhuni laittaa, mutta jos ne jollain ilveellä menevät alas, niin ne tulevat myös ylös. Isä yritti opettaa pakkosyöttämällä, ei varsinaisesti tehonnut.

Syön kyllä hedelmiä, porkkanaa, marjoja jne. Nykyään teen usein kasvissosekeittoa niistä pelkäämistäni kasviksista ja se on oikeasti hyvää. Jos nyt vaikka keitossa on juureksia, niin voin syödä vähän, mutta pitää saada muussata ne ennen suuhun laittoa. Sitten ei tee tiukkaa.

Olen yllättynyt siitä, kuinka paljon aikuisen ihmisen syömistavat jaksavat kiinnostaa muita! Meinaan, moni on ihmetellyt minulle, että "miksi sä muusaat nuo kasvikset noin, söisit normaalisti." Kuuluu muille miten? Jotkut vielä katsovat asiakseen ruveta ohjeistamaan, että "laita suuhun vaan ja pureskele!" :D En kuitenkaan tee syömisestä mitään numeroa ja syön nopeasti, ruokailu ei veny takiani.

Vierailija
55/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti myös oletetaan, että kyse on ennakkoluuloista eikä varsinaisesta makukokemuksesta. Omalla kohdallani ei ainakaan pidä paikkaansa. Muistan, kun lapsena inhosin sipulia ja äiti yritti piilottaa sitä perunamuusiin. Hän aina vähätteli, että ei se maistu miltään ja et sinä edes huomaa, jos sitä hän ruokaan laittaa. Joka ikinen kerta sanoin hänelle, että maistuu sipulilta, jos hän sitä muusiin laittoi. Kyllä minä huomasin sen eron. 

Toinen mieleen jäänyt esimerkki oli se, kun olimme jossain saksalaisessa kaupungissa shoppailemassa ja kävimme sitten ostamassa voileivät välipalaksi jostain kojusta. Ostin jonkin herkullisen näköisen kinkkumunapatongin ja sitä nälkäisenä ja hyvällä halulla lähdin syömään. Ensimmäisen haukun jälkeen pettymys oli suuri, kun leipä maistui ihan mädäntyneelle. Söin sinnikkäästi lisää, ajattelin, että ehkä vain jostain tuli joku haju ja se sekoittui siihen leivän makuun. Mutta ei, leipä maistui ihan kamalalta ja oikeasti minua oksetti. No katsoin sitten tarkemmin ja siellä oli välissä oliiveja. Se taisi olla ensimmäinen kerta kun edes maistoin oliiveja, joten en tietysti tunnistanut sämpylässä sitä makua. Mädäntyneelle ja kuvottavalle se kuitenkin maistui, siihen eivät ennakkoluulot oliivien ällöttävyydestä liittyneet millään tavalla. 

Samalla Saksan matkalla muistan syöneeni todella hyviä patonkeja eräässä isäntäperheen läheisessä ravintolassa ja mietin, mitä maustetta siellä leivän välissä oli. Luin sitten siitä ruokalistasta tarkemmin ihan sanakirjan kanssa ja huomasin, että se hyvä mauste oli paahdettu sipuli. Eli tässäkin jälleen yksi todiste, että kyse ei ole ennakkoluuloista, uuteen makuun tottumattomuudesta tai että maut oikeasti olisivat ihan yhtä hyviä. Kyse on useimmiten ihan oikeasti siitä mausta. 

Vierailija
56/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan lampaan lihaa ja vuohen maito tuotteita. Meinaan oksentaa kun syön niitä ja mun maha tulee kipeäksi. Taustalla se että jouduin syömään lapsena tosi sitkeää lampaan lihaa joka pyöri mun suussa monia minuutteja. Muistan että yritin saada sen nielaistua kokonaisena mutta huh huh kun oli vaikeaa. Minua oli kielletty sylkemästä paperiin lihaa koska oltiin kylässä. Valitettavasti kyläpaikan emäntä teki tätä ruokaa säännöllisesti, ja me puolestaan käytiin siellä useamman kerran vuodessa. Jos olisin saanut sylkeä nuo sitkeät osat pois, en usko että mulla olisi samanlaista inhoa tuohon makuun.

Vierailija
57/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä kyllä, mutta näin aikuisena, valitsen jo mielummin sipulipäivän.

Ap

Aha, sitä ei kyllä kysytty. Pointti taisi mennä sinulta ohi. 

Vierailija
58/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aikuisena ei ole PAKKO tehdä mitään mitä ei halua. En siis ihmettele näitä ruokarajoitteisia. Paitsi jos on todella rajoittuneet setit, mutta silloinkin eihän se muhun vaikuta miten joku toinen elää, ei noi rajoitteiset lähipiirissä käy esim. ravintoloissa ollenkaan eikä kanssani eikä mun tarvi kokata niille. Joo on niillä mun mielestä muita mt ongelmia ja todella rajoittunut ruokavalio lisäksi, mutta siis ihan sama?

Vierailija
59/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.

Ap

Vierailija
60/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suutuntuma tai maku, tai molemmat. Olen 40 vuotias ja enkä vieläkään voi sydä sieniä esim. kastikeessa alkamatta yökkiä, kun  ensimmäinen niljakas sienen pala osuu suuhun. Mieheni on loistava kokki mutta ei auta, en voi syösä sienikastiketta tai  piirakkaa.

Avokado  taas maistuu karmealta, olkootkin miten trendiruoka.

Makuasioitahan nämä ovat, mutta ihmettelen, miten avocado niin monien mielestä maistuu kamalalta. Suutuntuma voi olla inhottava, mutta omassa suussa avocado maistuu kuin sitruunalla ja yrteillä maustetulta voilta. Oman tyttärenkin kanssa tästä joskus puhuttiin ja hänen mielestään maistuu ruoholta. :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan