Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?

Vierailija
09.05.2020 |

Trauma, syömishäiriö, autismi?

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu se on kun jotkut eivät kestä että eri ruoka-aineet koskettavat toisiaan lautasella. Esim peruna ja salaatti/kastike. Salaatissakin täytyy kaikki olla erikseen, etteivät kosketa toisiaan. Vai onko vaan pikkulasten juttu?

Vierailija
162/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.

Eihän kurkku voi haista millekään, ellei se ole mädäntynyt? Kurkku ei edes maistu millekään, se on 97% vettä!

Tuorekurkut eivät maistu oikein miltään, mutta purkitetuissa suolakurkuissa on sentään makua aivan kuten purkitetuissa punajuurissakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana on AVOKADO.

Vierailija
164/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Revisiitä kirjoitti:

Oliiveja on todella monenmakuisia ja värisiä. Miten voi olla mielipide, ettei tykkää mistään niistä?

Itse pidän vähiten mustista, halvoista oliivirenkaista, mutta ruskeat kalamata oliivit on ihania!

Ne mustat, halvat oliivit on värjätty mustiksi rautaglukonaatilla (E579). Kalamata-oliivit taas ovat ihan oikeaa tavaraa ja erinomaisia.

Nyt mua alkoi kiinnostamaan nuo kalamata-oliivit. Taidan ostaa seuraavalla kauppareissulla. Muuten en ole koskaan tykännyt oliiveista, mutta en yökkäile julkisesti, enkä nouki pois ruoasta jos olen kyläpaikassa tai ravintolassa. No ravintolassa saatan kyllä jättää kokonaiset lautasen reunalle. 

Toinen mitä en pysty syömään, on maksa. Haluaisin kyllä, mutta en pysty puremaan ja nielemään. Maku ja suutuntuma on niin iljettävä ja myös pelkkä haju. Tämä kyllä harmittaa mua, koska usein maksaruoat näyttää tosi herkulliselta, esim. voissa paistettua maksaa ja sipulia ja perunamuusia ja kermakastiketta. Tätä on silloin tällöin työpaikan ravintolassa ja yritin pari kertaa syödä kun näytti niin hyvälle, mutta en kertakaikkiaan pystynyt. En tiedä mistä tämä johtuu. Ei ollut lapsuudessa mitään ruokatraumoja, mutta ei meillä kyllä maksaa ollut muistaakseni koskaan tarjolla. Maksaruoat tuli sitten koulussa eteen. Jauhemaksapihvejä olen syönyt, mutta laitan hirveän määrän puolukkahilloa jotta saan sen menemään alas.  Ja edelleenkään en yökkäile mitään ruokia koskaan missään. Sellainen on huonoa ja junttia käytöstä. 

Vierailija
165/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yöki, mutta syön vain vähän tai jätän syömättä. Avokadosta tulevat vatsakivut ovat sen verran ikäviä, etten ehdoin tahdoin niitä usein halua. Tykkään kyllä, siksi sorrun välillä.

Syön aika kivasti sieniä ja sisäelimiä ja muuta limaista. Joskus vaan on hetkiä, etten seurassa niitä halua.

Vierailija
166/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeitto on trauma lapsuudesta, hajukin saa kakomaan. Muuten syön pinaattia piiraissa ja sellaisenaan kypsytettynä

Sushi. Kala on kuvottavaa ilman suolaa enkä pidä soijakastikkeen mausta. Maistuu ihan Blutkräutersaftille mun suussa.

Jotkin äyriäiset. Luultavasti ne ei van sovi mulle, tulen kipeäksi vaikkei ne ole pilaantuneita. Osterit ja kotimaiset ravut käy pieninä määrinä.

Kaikkea muuta syön kohteliaisuudesta jos tarjotaan mutta en pinaattikeittoa.

Vierailija
167/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaattikeitto on trauma lapsuudesta, hajukin saa kakomaan. Muuten syön pinaattia piiraissa ja sellaisenaan kypsytettynä

Sushi. Kala on kuvottavaa ilman suolaa enkä pidä soijakastikkeen mausta. Maistuu ihan Blutkräutersaftille mun suussa.

Jotkin äyriäiset. Luultavasti ne ei van sovi mulle, tulen kipeäksi vaikkei ne ole pilaantuneita. Osterit ja kotimaiset ravut käy pieninä määrinä.

Kaikkea muuta syön kohteliaisuudesta jos tarjotaan mutta en pinaattikeittoa.

Minä pidän pinaattikeitosta ja pinaattiohukaisista, mutta raakaan kalaan en koske edes pitkällä tikulla. Kalaruuaista lohikukko ja tonnikalapizza ovat hyviä, mutta pienet ruotoiset kalat eivät innosta. Tonnikala sopii myös riisivermisellin ja herne-maissi-paprika-sekoituksen kera.

https://www.nuudelit.fi/nuudelit/riisivermiselli/

Vierailija
168/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vaan pysty juomaan maitoa. Jo lapsena maistui jotenkin tunkkaiselle ja tuntuu oudolta suussa.

Asiaa ei helpottanut, kun koulussa yritettiin pakottaa juomaan maitoa. Vettä sai vain jos toimitti lääkärintodistuksen allergiasta. Olin sitten joko juomatta, tai kauheassa janossa join pari kulausta yökkäystä pidätellen.

Vierailija
169/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelussa on moni sanonut että eihän kaikesta voi eikä tarvitse tykätä.. ei tarvitsekaan eikä se ole ketjun pointtikaan. Keskustelu koskee nyt semmoisia järkyttävän nirsoja aikuisia ihmisiä ja sitä, miksi joku aikuinen on sellainen. Kiinnostaa kyllä itseänikin, pohdiskelin joitakin mahdollisia syitä ...

Lapsena on syöty aina samoja tuttuja ruokia. Kotona ei olla syystä tai toisesta opeteltu syömään erilaisia ruoka-aineita, makuja, mausteita jne. Aikuisenakaan ei osaa ajatella tämän oman kapean käsityksensä ulkopuolelle, syödään aina samaa turvallista ruokaa ja ravintolassa tilataan aina mahdollisimman sama tuttu ruoka. Uutta ei kokeilla kun ei "tykätä" vaikka ei koskaan ole edes maistettu.

Joitain ruokia kohtaan nirsoilla on myös pelkoja ja ennakkoluuloja, tyyliin "raa'asta kalasta voi saada ruokamyrkytyksen" "kaali voi pierettää" "simpukoissa voi olla hiekkaa" . Kaikkea uutta ja tuntematonta kartetaan kauhuissaan. Näille jotka varovat ja pelkäävät vieraita ruokia ja ruokamyrkytystä kaikesta mahdollisesta käyvät mielellään mäkkärissä, syövät valmisruokia, pizzaa jne.. näissä sitten ei ilmeisesti tätä "vaaraa" ole..

Jotkut ovat myös olevinaan tärkeitä ja hakevat huomiota typerien omien rajoitustensa kanssa, esimerkiksi "juon vain Valion maitoa", vaikka jos lasissa olisikin Ingmania niin todellakaan sitä ei huomattaisi.

Eräs tuttavaperheemme on nirsoilijaporukkaa. Tulivat kyläilemään niin tilasivat jo ennakkoon meiltä jauhelihakastikkeen ja pastan, koska muuta heillä ei syö lapset eikä aikuiset. Perheen äiti kyllä tarjoutui itse tekemään ruokansa meillä kylässä, mutta jotenkin todella käsittämätöntä..

Vierailija
170/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehelle on joskus nuorena syötetty väkisin graavia kalaa jossain kyläpaikassa. Hän inhosi jo ajatusta, että se kala on "raaka". Oli sitten itkenyt ja oksennellut ja joku ukki oli vieressä saarnannut, että "kyllä pittää ruokaa syyä mitä kylässä tarjotaan". 

Mies on nyt 47v ja ongelmia teettää se, että hän ei syö mitään "raakaa". Kaikki lihat paistetaan ylikypsäksi, joulukinkuista lähtien. Tämä aiheuttaa usein eripuraa, koska mä en haluaisi syödä kuivaa ja ylikypsää lihaa. Usein me tehdäänkin omat ruoat, mies paistelee omat lihansa. Kalaa ei suostu syömään missään muodossa. Oli kuitenkin ollut jossain työpaikan tilaisuudessa, jossa oli ollut lohikeittoa, eikä kehdannut siellä "kiukutella" ruoasta ja oli syönyt sitä. Oli kuulemma tajuttoman hyvää. Tästä innostuneena ehdotin, että tehdään kotonakin kalakeittoa. Ei onnistu, koska kuulemma yritän huijata häntä siinä jättämällä kalan raa-aksi. Herran jestas, ihan kuin 4-vuotiaan kanssa taistelisi! En mä nyt itsekään halua syödä raakaa kalaa. Graavia kalaa kyllä rakastan. 

Lihan haluaisin jättää mediumiksi paitsi possun kyllä paistan kypsäksi, mutta ei ylikypsäksi vaan jätetään meheväksi. Kyllä mä odotan kun heinäkuussa pääsen mökille systerin kanssa ja syödään graavia kalaa ja grillataan naudanlihaa mediumiksi tai jopa medium miinus! Ei tarvi katsella kun joku pyörii vainoharhaisena ympärillä, että "eihän vaan jää raa`aksi".

Kiitos kun sain avautua. Vanhemmat voisi ottaa iisisti ruoan kanssa siten, että väkisin ei syötetä mitään. Mutta tuskin tuollaista pakkosyöttöä enää harrastetaan? Toivon ainakin niin. 

Itsellä meni pitkän aikaa oksennettuani grillimakkaraa, ennen kuin pystyin syömään uudelleen. Mutta kokeilemalla tietysti oppii tietämään. Oikeisiin inhokkeihin ei löydy taustalta mitään traumaa ja ne maistuvat yhtä järkyttäviltä viisikymppisenäkin. Enää en vaivaudu "kokeilemaan" kohteliaisuudesta.

Vierailija
171/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap ymmärrä, että makuasioista ei kannata kiistellä, ei päästä yksimielisyyteen.

En ole ap mutta makuasioista nimenomaan voi ja kannattaa kiistellä, vai faktoistako ajattelit että olisi hedelmällistä esittää mielipiteitä?

Vierailija
172/173 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on kaikki mun lemppareita, mutta en tykkää kurkusta. Se haisee pahalle. Mutta en toki yöki sille vaan syön jos en voi välttää, esim salaatissa. Itse en osta kurkkua oikeastaan koskaan.

Luulen että kyse on jostain tiedostamattomasta assosiaatosta.

Eihän kurkku voi haista millekään, ellei se ole mädäntynyt? Kurkku ei edes maistu millekään, se on 97% vettä!

Niksi kurkun kanssa on se, että otat siitä ulkoreunasta lähtien siivuja vaikka juustohöylällä kunnes pääset siihen vetiseen ytimeen asti. Se ydin ei maistu juuri miltään ja suurin osa vedestä on siinä. Loppu on ihan hyvää, jos siis satuu kurkusta pitämään. 

Vierailija
173/173 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä artikkeli, tosin siinä ei todettu tuota väittämääsi asiaa ollenkaan! Että sellainen tiede ihminen. No persukortin käytöstäkin voi paljon päätellä.

Ei ollut tarkoituskaan. Se on perehdytysartikkrli aiheeseen niiltä tiimoilta, ettei kyseessä ole jumaluskon kaltainen harha vaan konkretiaa. Valitettavasti meillä ole instrumentteja mittaamaan yksilöiden makuaistia.

Hyvä että myönnät puhuneesi paskaa! Ei ole mitään tiedeyhteisön konsensusta makureseptoreiden määrästä nirsoilla. Mutta ainahan sitä voi yrittää väittää vedoten johonkin tutkimukseen, niitä kyllä riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän