Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?

Vierailija
09.05.2020 |

Trauma, syömishäiriö, autismi?

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sappipotilas ja ap on pas k a n tärkeä nipottaja. 

Vierailija
82/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kyllä noita muita mutta sienet ei sovi mulle. Tietyt sienet laittaa oksentamaan, maha kramppaa ja nousee lämpöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla itse joku autisti.

En pidä oliiveista koska ne maistuu karsealle mutten myöskään yökkäile niille. Avokadoakaan en oikein ymmärrä kun senkään maku ei ole häävi. Katkaravut taas on välttelyn kohteena lähinnä silloin kun niitä tarjotaan jossain kesäjuhlissa salaatissa joka on seissyt siinä auringossa pöydällä ties kuinka pitkään. Eikä nekään mielestäni erityisemmälle maistu muttei pahallekaan. 

Vierailija
84/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja autismia esiintyy suvuttain. Ettei sinullakin olisi eräänlaisia autismikirjon piirteitä. Nuo mielipiteet olet kopioinut muualta, eivät ole omiasi. 

Vierailija
85/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla itse joku autisti.

Sinä taidat olla itse ruskeasilmäinen.

Vierailija
86/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaas autismista ja asbergerista,sopivat aloittajaan. Tietynlainen, rajoittunut, kapea-alainen näkemys.

Vierailija
87/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja autismia esiintyy suvuttain. Ettei sinullakin olisi eräänlaisia autismikirjon piirteitä. Nuo mielipiteet olet kopioinut muualta, eivät ole omiasi. 

Mitkä mielipiteet? Mitkä eivät ole omiani? Nyt on kyllä argumentaation taso alhainen, huokaus.

Autismi ei edelleenkään ole haukkumasana, miten vaikea asia on mieltää?

Vierailija
88/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiveja on todella monenmakuisia ja värisiä. Miten voi olla mielipide, ettei tykkää mistään niistä?

Itse pidän vähiten mustista, halvoista oliivirenkaista, mutta ruskeat kalamata oliivit on ihania!

Vierailija
89/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yöki ruoalle ja saan kyllä tarjotun ruoan yleensä alas, mutta jos on itsestäni kiinni niin lautaselleni ei päädy oliiveja tai veriruokia maun takia, eikä sieniä tai raakaa kalaa koostumuksen vuoksi. Näistä ainoastaan veriruokia olen joutunut peruskouluaikoinani pakolla syömään, mutta muita en. Mitään traumoja ei siis ole, nämä eivät vain miellytä.

Vierailija
90/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaas autismista ja asbergerista,sopivat aloittajaan. Tietynlainen, rajoittunut, kapea-alainen näkemys.

👆🏻Ä0

Vierailija
91/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se, että lapsena on pakotettu syömään.

Nykyään en syö, mutta en todellakaan koskaan tee siitä numeroa, ellei minua aleta taas pakottaa syömään. "Maista nyt, tää on tosi hyvää, ei tää ruoka-aine x maistu tässä ollenkaan!" Niin varmaan.

Mä olen kyllä kaikkiruokainen, mutta tota en tosiaankaan tajua, että "tää ei maistu yhtään". "Panin sipulia perunamuusiin, mut ei se sieltä maistu" Eh-heh-heh! Miksi niitä muka ruokaan laitetaan jos ne ei kerran maistu yhtään?

Vierailija
92/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revisiitä kirjoitti:

Oliiveja on todella monenmakuisia ja värisiä. Miten voi olla mielipide, ettei tykkää mistään niistä?

Itse pidän vähiten mustista, halvoista oliivirenkaista, mutta ruskeat kalamata oliivit on ihania!

Aika harva kärsii mustavalkoisuudesta. Itse en merenelävien mausta pidä, mutta pystyn kyllä kypsennettyä kalaa syömään. Yökkäysrefleksi aktivoituu vasta kun epämieluisa maku sellaiseen tekstuuriin mistä en myöskään pidä. Ja käyn ravintoloissa aivan normaalisti, mutta meri- ja riistasafkan passaan.

Vierailija
93/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se, että lapsena on pakotettu syömään.

Nykyään en syö, mutta en todellakaan koskaan tee siitä numeroa, ellei minua aleta taas pakottaa syömään. "Maista nyt, tää on tosi hyvää, ei tää ruoka-aine x maistu tässä ollenkaan!" Niin varmaan.

Mä olen kyllä kaikkiruokainen, mutta tota en tosiaankaan tajua, että "tää ei maistu yhtään". "Panin sipulia perunamuusiin, mut ei se sieltä maistu" Eh-heh-heh! Miksi niitä muka ruokaan laitetaan jos ne ei kerran maistu yhtään?

Kypsä kuullotettu sipuli on aika makea ja mieto kunhan sen malttaa kypsentää ja ei varsinkaan käristä pohjaan. En tiedä miksei kukaan tuosta pitäisi. Raaka sipuli ei sitten taas ole hirveän hyvää mutta voiko sitä syödä tai ei niin testatkaa itse.

Lapsilla on herkempi makuaisti ja muutenkin ennakkoluuloja kaikenlaista uutta kohtaan. Eli kuten aihisen ohjelmissa nähdään, lapset pitäisi totuttaa uusiin makuihin. "Ei maistu yhtään" ei ole välttämättä paras tapa vaan pitäisi kertoa miten maku muuttuu kypsennettäessä ja ehkä lapsi uteliaana haluaa itse kokeilla. 

Vierailija
94/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietysti sellaisia makuja, jotka eivät yksinkertaisesti miellytä toisia ihmisiä, ja he kokevat ne epämiellyttävänä.

Yleisempää taitaa kuitenkin olla, että ruokavalio on yksipuolinen, ja ihminen on jämähtänyt johonkin lapsuuden kehitysvaiheeseen syömistottumustensa kanssa. Yleensähän nämä ihmiset eivät pidä esimerkiksi juuri sienistä, graavilohesta, oliiveista jne. Noukkivat ruoan seasta pois tietyt aineet ihan kuin pienet lapset, jotka nyrpistelevät nenäänsä keitetylle porkkanalle.

Jostain syystä tällainen infantiili syömiskäyttäytyminen on yleisempää alemmissa sosiaaliluokissa. Todennäköisesti siksi, että lapsuuden syömistottumukset ja ruokavalio ovat olleet yksipuoliset. Ei ole opittu nauttimaan erilaisia makuja ja mausteita, vaan tietynlainen rasvan ja hiilareiden yhdistelmä on suunnilleen ainoa, joka kelpaa.

Yleensä koulutetut ihmiset joutuvat myös työnsä puolesta olemaan eri tilaisuuksissa, missä ei oikein voi alkaa yökkäilemään. Kyllä tuo nirsous vahvasti liittyy juuri tuohon alempaan sosiaaliluokkaan, kun ei muutenkaan ole kiinnostusta ympäröivään yhteiskuntaan.

Vierailija
95/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen ruoka-aineet ovat hyvin tavallisia, työpaikkaruokalan linjastosta joka päivä löytyviä juttuja.

Jokaisella on varmaan normaalisti joitain juttuja, joita välttelee, tavallisesti kuitenkin melko harvoja. Itse syön melkein kaikkea, ainoastaan sisäelinruuat ja hyvin rasvainen liha eivät maistu, en ole oikein tottunut niihin. Ostereita olen kyllä maistanut, maku oli jotenkin mitäänsanomaton joten niiden gastronomia menee minun kohdallani hukkaan.

Olen ollut useaan kertaan Kiinassa, siellä hienoissakin ravintoloissa saamani ruoka on ollut vastenmielistä, maut ja koostumukset erikoisia ja raaka-aineet tunnistamattomia. Ihan kaikki ilmeisesti hyödynnetään. Kiinan ulkopuolella kiinalaisissa ravintoloissa tarjottava ruoka on aivan erilaista, ei niissä esim lihaa tarjota nivelineen kaluttavaksi. Tämän kokemuksen perusteella voin ehkä hieman ymmärtää ruokarajoitteisia.

Vierailija
96/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten nuorten miesten ehdoton ei salaateille joka voi herättää kiusallista huomiota juhlissa ja työelämässä?

Vierailija
97/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä taitaa olla lapsena kotoa opittu tapa. On saanut lapsena syödä vaan sitä, mitä "pystyy" ja on suostunut syömään.

Tämmöiset ihmiset eivät ole edes välttämättä maistaneet vaikka sieniä tai juustoa, mutta ovat päättäneet etteivät tykkää, koska se näyttää "oudolta."

Lapsellista. Nämä nirsoilijat yököttelijät ovat usein kovia einesten ja roskaruuan perään, tietäisivätpä mitä kaikkea "outoa" niihin on työnnetty...

Muutenkin tuntuu tietämys ravitsemuksesta olevan täysi nolla, kunhan nyt on helpointa nakerrella sitä saarioisen tuttua ja turvallista einespizzaa..

Minäkin tunnen tällaisen ihmisen. Varsinainen siiviläkurkku, mitä tulee kasviksiin ja muihin muille ihmisille ihan normaaleihin ruokiin. Mutta aina maistuu pizza (rajoitetuin täyttein), karkit, sipsit, lightmehut ja -limut, jätskit, vanukkaat yms, mitkä ovat täynnä lisäaineita, makeutusaineita jne. Ja sitten ihmettelee, miksei laihdu.

Vierailija
98/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikista otsikoissa olevista tykkään!

Mutta purkkitonnikala haisee kissan ruualle, hyyyyi. Purkitettua ja muussattua mömmökalaa?! Yök. Tämä inho opittu äidiltä lapsena. Tuore on aika jees, kerran pari syönyt.

Huonolaatuiset lihajalosteet, kuten HK lihapullat, haisee pierulta. Halvat uuniin laitettavat kanan koivet ja siivet haisevat kamalalta. En syö. Harvoin kana kyllä muutenkaan on hyvää, varsinkin kuiva einessalaateissa ja leivissä oleva.

Jauheliha, erityisesti ruuan seassa oleva sika-nauta, taas haisee koiran ruualta. Esim. massaruokaloiden makaroonilaatikko hyh..

Eli hajuun liittyu vahvasti? 🤔

Vierailija
99/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan yöki, vaan jätän syömättä tekemättä asiasta numeroa.

Ei vaan mene alas ruoat, jotka tuntuu suussa limaisilta, kuten monet merenelävät ja sienet.

Tämä. Ihan hyvin voi jättää syömättä jotain syystä mistä tahansa, mutta on kammottavaa, miten lapsienkin annetaan ruokapöydässä yökötellä jollekin tarjottavalle.

Pitää oppia käyttäytymään ihmisiksi ja olla viemättä toistenkin ruokahalua inhorealistilla selityksillään miksi ei syö jotain. Jotkyt oikein kehuskelevat omilla tai lastensa syömisrajoituksilla, niinkuin ne olisivat jotenkin hienoa.

Samaten tietysti ei pidä tyrkyttääkään toiselle ruokaa, jota hän ei halua syödä.

Vierailija
100/173 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten nuorten miesten ehdoton ei salaateille joka voi herättää kiusallista huomiota juhlissa ja työelämässä?

Tuskin.

Veljeni on kaupan alalla ja eipä ketään kiinnosta mitä syö. Ei käy missään hienoissa juhlissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän