Sinä aikuinen ihminen, joka yökit tavallisille ruoka-aineille, kuten oliivit, avokaado, katkaravut, sienet, pavut, kylmäsavulohi jne, mikä on rajotteiden taustalla?
Kommentit (173)
Koska olen aikuinen ja saan päättää mitä syön. En yököttele, mutta jätän syömättä sellaiset ruuat mistä en pidä.
Kyseessä taitaa olla lapsena kotoa opittu tapa. On saanut lapsena syödä vaan sitä, mitä "pystyy" ja on suostunut syömään.
Tämmöiset ihmiset eivät ole edes välttämättä maistaneet vaikka sieniä tai juustoa, mutta ovat päättäneet etteivät tykkää, koska se näyttää "oudolta."
Lapsellista. Nämä nirsoilijat yököttelijät ovat usein kovia einesten ja roskaruuan perään, tietäisivätpä mitä kaikkea "outoa" niihin on työnnetty...
Muutenkin tuntuu tietämys ravitsemuksesta olevan täysi nolla, kunhan nyt on helpointa nakerrella sitä saarioisen tuttua ja turvallista einespizzaa..
Lähes jokaisella on jokin ruoka-aine, joka ei kuulu lemppareihin ja se on ihan ymmärrettävää ja tavallista. Joku ei pidä kukkakaalista, toinen inhoaa esim pinaattikeittoa jne, ei siinä mitään. Mutta ihmiset, joilla rajoituksia on useita ja makumaailma suppea, ovat selkeästi vähemmistö ja taustalta löytyy kyllä selittäviä tekijöitä. Näistä erilaisista syistä, miksi pelkää tiettyjä ruokia, halusin keskustella ihan asiallisesti. Mutta ymmärrän toki että kaikki eivät pysty tarkastelemaan toimintaansa objektiivisesti, vaan ottavat aloituksen tietysti henkilökohtaisena loukkauksena. Kertonee sekin tietysti jotain ihmisestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä valtava turn-off ihmisistä jotka ovat nirsoja ruuan suhteen, päälimmäisnä näistä ehkä inho kalaa ja sieniä kohtaan, ihan niinkuin kaikki sienet ja kalat maistuisivat samalta.
"Nirsoilun" syynä ei läheskään aina ole se maku, vaan se koostumus ja miltä se tuntuu suussa. Joillakin ihmisillä on herkemmät aistit ja tämä vaikuttaa moneen asiaan. Minä en ala kohteliaisuudesta syömään sellaista ruoka-ainesta jonka tiedän aiheuttavan yökkäysrefleksin. Olisikohan sinusta miellyttävää ruokailla sellaisen ihmisen kanssa joka yökkäilee, mutta silti vaan yrittää syödä sitä yökkäyttävää ruokaa.
Ap, halusit kylvää riitaa palstalle, ei auta saivartelut. Itse syön sitä mikä maistuu hyvälle.
Umpityperää tulla väittämään, että jokainen pitää samoista asioista. Ihmisten makuaistit ovat erilaisia, vaikka kuinka maistaisi usein. Myöskään aloittajan mainitsemat ruoka-aineet eivät kyllä ole sieltä tavallisimmasta päästä ollenkaan.
Miksi minä aikuisena laittaisin ruokaani esimerkiksi oliiveja, kun en niiden mausta pidä ? Osaan myös kyllä ihan ravintolassa tilata annoksen, joka vastaa minun makumieltymyksiäni. Minulla ei montaa ruoka-ainetta ole, josta en pidä, mutta kykenen elämään elämäni vallan mainiosti ilman niitä.
Mikä aloittajan mielestä on se syy, että jokaisen aikuisen pitäisi pitää jokaisesta ruoka-aineesta?
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisella on jokin ruoka-aine, joka ei kuulu lemppareihin ja se on ihan ymmärrettävää ja tavallista. Joku ei pidä kukkakaalista, toinen inhoaa esim pinaattikeittoa jne, ei siinä mitään. Mutta ihmiset, joilla rajoituksia on useita ja makumaailma suppea, ovat selkeästi vähemmistö ja taustalta löytyy kyllä selittäviä tekijöitä. Näistä erilaisista syistä, miksi pelkää tiettyjä ruokia, halusin keskustella ihan asiallisesti. Mutta ymmärrän toki että kaikki eivät pysty tarkastelemaan toimintaansa objektiivisesti, vaan ottavat aloituksen tietysti henkilökohtaisena loukkauksena. Kertonee sekin tietysti jotain ihmisestä.
Ap
Kyllä ne nirsoimmat syöjät ja yleisesti kapeakatseisimmat ihmiset tuntuu löytyvän sieltä vähiten koulutetusta porukasta, siis useimmiten.
Kai se on joku kotoa opittu tapa.
Mieheni päälle 40 v. luetteli pitkän listan ruokia mitä ei syö suhteen alkuvaiheessa. Alkuun ei niitä syönytkään. Kerran kännissä maisteli salaa tekemääni kantarellikastiketta. Siitä lähti kokeilut. Nyt vuosia myöhemmin on kaikkiruokainen ja jopa kerää omat sienet. Hänen kohdallaan kyse oli ennen kaikkea asenteesta ja tietämättömyydestä. Esim. Onko kaikki sieniruuat "limaisia"? Kuten mustatorvisienikeitto, tattirisotto. Ei sitä kukaan söisi, jos olisi.
Rakastan kaikkia otsikossa mainittuja raaka-aineita papuja lukuunottamatta (pitkät, vihreät pavut on kyllä ok).
Yleensäkin mitä eksoottisempi ruoka tai raaka-aine, sitä enemmän tykkään. 🙂
Itse en voi sietää perussuomalaisia ruokia eli mämmiä, kalakukkoa tai muikkuja missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Umpityperää tulla väittämään, että jokainen pitää samoista asioista. Ihmisten makuaistit ovat erilaisia, vaikka kuinka maistaisi usein. Myöskään aloittajan mainitsemat ruoka-aineet eivät kyllä ole sieltä tavallisimmasta päästä ollenkaan.
Miksi minä aikuisena laittaisin ruokaani esimerkiksi oliiveja, kun en niiden mausta pidä ? Osaan myös kyllä ihan ravintolassa tilata annoksen, joka vastaa minun makumieltymyksiäni. Minulla ei montaa ruoka-ainetta ole, josta en pidä, mutta kykenen elämään elämäni vallan mainiosti ilman niitä.
Mikä aloittajan mielestä on se syy, että jokaisen aikuisen pitäisi pitää jokaisesta ruoka-aineesta?
Mistä olet saanut päähäsi että mielestäni kaikkien pitäisi pitää samoista ruoista? Aloitus ei koskenut edes sinua, vaan heitä joilla rajoituksia on paljon. Viritin keskustelua rajoitteiden syistä, jätä vastaamatta ellet pysty olemaan uhriutumatta tai provosoitumatta. Rajoitusten taustalla voi olla monenlaisia asioita, näistä olisin kiinnostunut kuulemasn. Esimerkiksi veljeni on autistinen, hänellä on erittäin rajoittunut makumaailma. Autisti ei ole haukkumasana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä valtava turn-off ihmisistä jotka ovat nirsoja ruuan suhteen, päälimmäisnä näistä ehkä inho kalaa ja sieniä kohtaan, ihan niinkuin kaikki sienet ja kalat maistuisivat samalta.
"Nirsoilun" syynä ei läheskään aina ole se maku, vaan se koostumus ja miltä se tuntuu suussa. Joillakin ihmisillä on herkemmät aistit ja tämä vaikuttaa moneen asiaan. Minä en ala kohteliaisuudesta syömään sellaista ruoka-ainesta jonka tiedän aiheuttavan yökkäysrefleksin. Olisikohan sinusta miellyttävää ruokailla sellaisen ihmisen kanssa joka yökkäilee, mutta silti vaan yrittää syödä sitä yökkäyttävää ruokaa.
Tämä just! Mä en pysty syömään esim mansikkajugurttia niiden löllöjen mansikoiden takia, jugurtin pitää olla sileää. Ei olis kohteliasta yökkiä pöydässä!
Myös katkarapuja en pysty suuhuni laittamaan koska ne jo haiseekin pilantuneelle, en ymmärrä miksi laittaisin suuhuni jotain joka jo hajullaan kertoo ettei kannata syödä..
Oksennusrefleksi ei ole nätti näky julkisella paikalla. Ei ole traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Punajuurikeittoa en kykene syömään vieläkään. Kokeilin 18 vuotiaana kehoa voimaannuttavaa raakaa punajuurimehua. Ja join sitä kerralla puoli litraa.
Se maistui itse asiassa ihan hyvältä. Mutta 10 minuutin kuluttua olin vessassa kyykyssä ja valkoisille kaakeleille roiskui kirkasta punajuuren väristä nestettä.
Luin jälkeenpäin jostain, että punajuuri suurempina annoksina aiheuttaa osalle ihmisiä myrkytyksenkaltaisia oireita.
Kiinteässä muodossa menee kyllä yhä, mutta keittoa ei valitettavasti enää koskaan, oksennusreflekseksi virittyy heti.
Mä ostin Vogelin paastopaketin ja sama juttu punajuurimehun kanssa 🤮
Ap muka haluaa asiallista keskustelua vaikka aloittaa jo otsikossa: "Miksi yökkäilet..."
Minä en koskaan yökkäile ruoille, en yökkäillyt lapsenakaan.
Joku ihmetteli, ihmisiä jota eivät syö sieniä, ikään kuin kaikki sienet maistuisivat samalta. No eivät maistu samalta, ei. Mutta kaikki sienet sisältävät sienisokeria. En pysty syömään mitään sieniä, mausta se ei ole kiinni. Tulen yksinkertaisesti niin kipeäksi sienistä, että en niitä voi syödä.
Puolet noista on herkkua, puolet jää syömättä. Olen maistanut aikuisenakin useamman kerran. tuo kylmäsavukala on jotain jota en pysty nielemään, kai se koostumus ja suutuntuma. Oliiveissa ja avokadossa maku on jotain järkyttävää. Ylikypsä katkarapu on myös kamalaa...mies paistaa ne munakkaassa kuiviksi ja sitkeiksi -> koko ruoka pilalla. Olen ratkaissut ongelman sillä että pakasteen sijaan ostan ravut liemessä ja mun ravut tarjoillaan erikseen, ei pannulta.
Vieraisilla tms en vaadi erikoispalvelua, jätän syömättä. Jos ei voi jättää tarjoiluastiaan niin jää lautaselle ja emäntä toivottavasti tajuaa olla huomauttelemetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä taitaa olla lapsena kotoa opittu tapa. On saanut lapsena syödä vaan sitä, mitä "pystyy" ja on suostunut syömään.
Tämmöiset ihmiset eivät ole edes välttämättä maistaneet vaikka sieniä tai juustoa, mutta ovat päättäneet etteivät tykkää, koska se näyttää "oudolta."Lapsellista. Nämä nirsoilijat yököttelijät ovat usein kovia einesten ja roskaruuan perään, tietäisivätpä mitä kaikkea "outoa" niihin on työnnetty...
Muutenkin tuntuu tietämys ravitsemuksesta olevan täysi nolla, kunhan nyt on helpointa nakerrella sitä saarioisen tuttua ja turvallista einespizzaa..
Olen nirso ja juuri siksi teen omat ruokani. Einekset maistuvat melkein poikkeuksetta pahalle.
Mä syön käytännössä ihan kaikkea mutta oliivit on sellaiset joita en vaan pysty syömään. Se maku on mun mielestä kammottava. Ihan kaikki muu menee! Suurta herkkuani on sienet, kalat, sipulit, kaikki kasvikset ym.
Tarkka makuaisti pelastaa monilta sairauksilta. Kuka aikuinen syö oliiveja, sieniä, ym muuta skeidaa.
Mikset ap kysynyt, syötkö tavallista kotiruokaa, kuten uunilohta, makaronilaatikkoa ym.