Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!
Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.
Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.
Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette hanki lihaksia, jotta peruskulutus nousisi?
Minä en laske ikinä kaloreita ja syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen usein päivittäin tai useampana päivänä viikossa (enkä millään pikkuannoksilla, vaan kunnolla).
Liikun kävellen kaikkialle, tanssin, joogaan ja teen välillä oman kehon painolla lihaskuntoa sekä pilatesta.
Pituutta 175cm, painoa vähemmän kuin AP:lla ja absit näkyy.
Toki varmasti myös geneettistä; olen luonnostani vähän sellainen atleettinen, vartalotyypiltäni siis.
Samat vaatteet mahtuneet aina päälle, siis teini-iästä lähtien eli vartalon koko ei ole muuttunut. Reidet ja peppu vähän kasvaneet aikuistumisen myötä, ja vyötärö kaventunut.Uskon, että nämä on paljolti vartalotyypistä ja luontaisesta energiatasosta kiinni.
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.Olen samaa mieltä. Mutta et maininnut ikääsi, olet takuuvarmasti kolmekymppinen. Ikä vaikuttaa tähän asiaan todella paljon. Odotas kun olet 40 tai 50, ja aineenvaihdunta muuttuu.
Höpsistä! Täytän 45v ja käytän samaa kokoa kuin parikymppisenä. Ihsn turha vedota aina ikään, moni syö väärin ja se on totuus (aika usein liian vähän tai liikaa höttöä). Käyn salilla 4 krt viikossa, lisäksi vielä nyrkkeilen ja joogaan. Kroppa on timmi ja sopivam lihaksikas. Oon 168cm ja 60kg. En koskaan laske mitään kaloreita, syön terveellisesti ja 2 lämmintä ateriaa päivässä.
Kerro lisää sun syömisistä. Mitä syöt ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette hanki lihaksia, jotta peruskulutus nousisi?
Minä en laske ikinä kaloreita ja syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen usein päivittäin tai useampana päivänä viikossa (enkä millään pikkuannoksilla, vaan kunnolla).
Liikun kävellen kaikkialle, tanssin, joogaan ja teen välillä oman kehon painolla lihaskuntoa sekä pilatesta.
Pituutta 175cm, painoa vähemmän kuin AP:lla ja absit näkyy.
Toki varmasti myös geneettistä; olen luonnostani vähän sellainen atleettinen, vartalotyypiltäni siis.
Samat vaatteet mahtuneet aina päälle, siis teini-iästä lähtien eli vartalon koko ei ole muuttunut. Reidet ja peppu vähän kasvaneet aikuistumisen myötä, ja vyötärö kaventunut.Uskon, että nämä on paljolti vartalotyypistä ja luontaisesta energiatasosta kiinni.
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.Olen samaa mieltä. Mutta et maininnut ikääsi, olet takuuvarmasti kolmekymppinen. Ikä vaikuttaa tähän asiaan todella paljon. Odotas kun olet 40 tai 50, ja aineenvaihdunta muuttuu.
Joo, olen vielä nuori enkä tiedä mikä on tilanne sitten kun olen keski-ikäinen, mutta kyllä siihenkin vaikuttaa geenit ja elintavat mikä se tilanne sitten on.
Suvussa ei ole lihavia, äitini on viisikymppinen ja elintavat suunnilleen samat kuin minulla (hän liikkuu vähemmän kuin minä, mutta herkuttelee myös ehkä vähän vähemmän?), sama pituus ja painoa 5kg enemmän.
Äidillä myös liuta lapsia, minulla vain yksi.
Mutta onhan se fakta, että aineenvaihdunta hidastuu iän myötä. Itse olen ajatellut, että alan sitten keski-ikäisenä käymään säännöllisesti salilla jotta atleettisuuteni säilyy.
Eli suunnitelmana lisätä keski-iässä urheilun määrää, syömisistä en aio pihistellä eikä niissä oikein olekaan mitään ihmeellistä muutettavaa. No, herkkuja voin tarvittaessa vähän vähentää.
Ja se on ihan ok, että se 5kg tulee iän myötä, enkä pidä sitä minään varsinaisena lihomisena kun ei se edes muuta juurikaan ulkonäköä tai suorituskykyä.:)
Ihan luonnollista, että ihminen on 50-vuotiaana 5kg painavampi kuin 20-vuotiaana.
Ei muutamasta kilosta kannata ottaa paineita.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan merkityksestä: kyllä minulla ainakin painonnousu on Yhdistynyt elämänmuutoksiin, joissa liikunta on vähentynyt. Ostin auton. Sain vakityöpaikan. Sain työpaikan, jossa päivän aikana liikutaan vähemmän ja jossa usein tulee tehtyä pidempää päivää.
Minusta tuntuu, että nämä, jotka sanovat, ettei liikunta vaikuta, ovat niitä, jotka muutenkin kävelevät yli 10 km päivässä.
Katsoin kalorilaskurista, että tänään tekemäni 2,5 tunnin fillarilenkki kulutti pikkasen vajaat 500 kcal = yksi sokerimunkki. Kyllä syömisellä on suurempi vaikutus painoon kuin liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan merkityksestä: kyllä minulla ainakin painonnousu on Yhdistynyt elämänmuutoksiin, joissa liikunta on vähentynyt. Ostin auton. Sain vakityöpaikan. Sain työpaikan, jossa päivän aikana liikutaan vähemmän ja jossa usein tulee tehtyä pidempää päivää.
Minusta tuntuu, että nämä, jotka sanovat, ettei liikunta vaikuta, ovat niitä, jotka muutenkin kävelevät yli 10 km päivässä.
Tai niitä, jotka käyttävät sitä syynä olla liikkumatta. Itse rn uskalla ajatellakaan, mitä painaisin jos söisin normaalisti enkä liikkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kalorilaskurista, että tänään tekemäni 2,5 tunnin fillarilenkki kulutti pikkasen vajaat 500 kcal = yksi sokerimunkki. Kyllä syömisellä on suurempi vaikutus painoon kuin liikunnalla.
Syömisen sisällöllä on suurin vaikutus. Ei noi kalorilaskurit mitään tiedä. Kalorinkulutusta ei millään mittarilla pysty tietämään.
Mä olen 160 ja painan 50 ja syön mitä huvittaa enkä urheile ja istumatyö. Ikää 54v
Miksi en ole lihava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömisen sisällöllä on suurin vaikutus. Ei noi kalorilaskurit mitään tiedä. Kalorinkulutusta ei millään mittarilla pysty tietämään.
No millä sen pystyy sitten mittaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että 75% painonhallinnasta on syömisten tarkkailua, ja loput 25% voidaan hoitaa liikunnan avulla. Mikäli jollakin on aikaa ja kuntoa liikkua vuorokaudessa 2-3 tuntia tehokkaasti ja energiaa kuluttaen, niin silloin saa varmaan syödä mitä haluaa.
Moni luulee, että salilla tai lenkkeilyllä saadaan asiat ruotuun, ja saa syödä mitä haluaa. Väärin. Ensin syömiset kuntoon ja kaikesta epäterveellisestä opittava pois, totaalinen elämäntapamuutos vaaditaan monelta.
"voin syödä mitä vaan" , niin te luulette jotka niin sanotte.
Tulkaa kokeilemaan oikean ahmijan ruokavaliota niin näette mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä niin paljon!
Eron huomannut omassa kropassa konkreettisesti 20veenä tuli syötyä höttöistä ja korkeaenergispitoista ruokaa. Ei tosin suuria määriä, joten kalorit pysyi kohtuudessa. Mutta vihannekset ja juurekset loistivat poissaolollaan. Ja lopputulos oli, että olin laiha mutta löysä.
Nyt 15v jälkeen lounaassa ja päivällisessä on aina paljon vihreää. Pyrin, että vihanneksia olisi lautasmallin mukaisesti. Pyrin saamaan tarpeeksi kuituja ja proteiineja. Mutta syön myös normaalisti leipää, perunaa, pastaa jne. Käyn crossfitissa 2x viikossa ja muutoin lenkkeilen koiran kanssa. Paino on sama, kuin 20veenä mutta olen paljon tiukemmassa kondiksessa!
Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että syön vain 1-2 kertaa päivässä. Päiväkodissa töissä ollessani poltan n. 1600-2000 kaloria päivässä, kun on aktiivisesti leikkinyt lasten kanssa ym. Siihen päälle ryhmälikuntatunneilla käynti 3-5 kertaa viikossa, yks kerta 200-350 kalorii. Sitten oon voinu syödä yhen 1000 kalorin heseaterian päivässä ja pysyä silti hoikkana. Tai siis jos syön 1000 kaloria ja kulutan 2200 kaloria niin pakostakin pysyy hoikkana, oli ruoka mitä tahansa. 163cm 55kiloo nyt, tosin olin 53 ennen koronaa.
Silloin kun en tee sijaisuuksia päiväkodissa, peruskulutus joku 1200-1400, siihen päälle se 200-350 kalorii niin edelleen yksi heseateria on paljon vähemmän. Ei sillä, että söisin joka päivä hesessä, mutta se on helppo vertailukohde. Yksi kunnon ateria ja jos nälättää niin toinen pienempi ateria aamupalaksi tai iltapalaksi. Syödyt kalorit pysyy silti alempana kuin kulutetut kalorit. Silloin kun yritin syödä viisi kertaa päivässä pieniä annoksia, lihoin 57 kiloiseksi vaikka söin kaurapuuroa ja kasviksia pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tai vaihtoehtoisesti niitä jotka mättävät puoli pakettia jäätelöä jokaisen lenkin päälle. Itse huomaan välittömän vaikutuksen jos jää vaikka flunssan takia muutamalta viikolta liikunnat väliin. Minulla on astma joten joudun ottamaan jokaisen flunssan jälkeen tosi rauhallisesti ettei tule jälkitautia. Aina nousee kipeänä paino sen kilon tai kaksi vaikka ruokahalu olisi normalia huonompi.
Itse 172cm nainen ja pysyn hoikkana itsestään. Aina pysynyt, olen itse asiassa hoikempi kuin nuorempana, tuntuu että sitä vaan hoikistuu entisestään. Syön ihan normaalisti, en ole koskaan elämässäni laskenut kaloreita.
Ai liikuntako ei laihduta? Itse syön todellakin ihan mitä sattuu eikä se näy missään! Ja miksi ei näy? Koska olen aivan äärimmäisen liikunnallinen. Päivässä tulee askelia 15 000-30 000 aivan itsestään. Kävelen ja juoksen paljon vapaa-ajalla ja myös työni on erittäin liikunnallista.
Kummastuttaa nämä puheet, että niin vähän saa syödä. Olen itse 167 cm ja 53 kg nainen, en ole koskaan laskenut kaloreita, en harrasta mitään määrätietoista hikiliikuntaa mutta joogaan silloin kun kroppa alkaa jumittaa, teen pari kertaa viikossa syviä vatsa- ja selkälihaksia vahvistavia lihaskuntoliikkeitä ja tykkään pitkistä kävelylenkeistä. Esimerkiksi tänään olen syönyt aamiaisella sämpylän (päällä leikkelettä, voita, kurkkua ja paprikaa), pienen tertun viinirypäleitä ja tuoremehua, lounaaksi pienen tomaattikeiton, sitten kahvin ja muutaman palan suklaata ja iltaruoaksi lautasellisen pastaa, jauhelihakastiketta ja parmesaania. Voi olla että syön vähän jotain hedelmää ja teetä iltapalaksi.
Onko tämä teistä paljon vai vähän? Tai siis lähinnä kai kyselen, että millainen käsitys teillä on siitä, kuinka paljon "pitäisi saada" syödä? En tarkoita aukoa päätä, ihan uteliaisuudesta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta saa sun kulutuksen muutenkin kovemmaksi, ihan sen liikunnan jälkeenkin. Hohhoijaa miten yksinkertaisia ihmiset on 😂
Kyllä sitä liikuntaa vaan kannattaa harrastaa mahdollisuuksien mukaan. Liikunnallisen ihmisen kyllä tunnistaa, se oikeasti näkyy.
Aerobinen liikunta pitää kaikista parhaiten hoikassa kunnossa. Eli erittäin reipastahtista kävelyä, hölkkää tai ihan kovempaa juoksua. Oletteko koskaan nähneet lihavaa juoksijaa? En minäkään.