Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!
Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.
Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.
Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samantyylinen tilanne. Parikymppisenä painoa oli 42kg ja pituus 158cm. Toki lihasmassaa on nykyään lähemmäs nelikymppisenä enemmän kuin parikymppisenä, mutta rasvaa myös vähän liikaa. Paino oli noussut 56 kiloon, kun havahduin, että aika pullealta näyttää. Lopetin hampurilaisten, nugettien ja pitsojen syönnin melkein kokonaan, kun aiemmin niitä meni noin 5 kertaa viikossa hyvinkin. Paino tippui ruokavaliomuutoksella ja kävelyllä 54 kiloon ja siihen jäi. Olen nyt lisännyt kävelyn määrää ja aloittanut myös pyöräilyn, mutta paino ei tipu mihinkään vaikka kävelisin reippaasti 40km viikossa. Kai se on vaan hyväksyttävä, että ne päivät on ohi, kun sai syödä mitä vaan ja niin paljon kuin haluaa. 😔
Toi 42 kg on jo alipainon puolella (tiiän koska oon samanpitunen ja teininä painanu ton verran kun kärsin syömishäiriöstä). Ja tohon pituuteen nähden 54kg on ihan ok, normaalipaino varsinkin aikuiselle ihmiselle.
JätkäLahest kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievästi ohi aiheen, mutta voin kertoa että asumismuoto vaikuttaa aika paljon. Maaseudulla/omakotitalossa asujalla on mahdollisuus puuhastella sitä tai tätä päivän mittaan verrattuna kerrostalokaksiossa kököttävällä kaupunkilaisella. Itse voin helposti mättää suuhun mitä huvittaa koska puuhastelu.
Muuten hyvin mutta maaseudulla asuu lihavampaa kansaa kuin kaupungeissa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syy-lihavuusepidemiaan-loytyykin-ma…
Maalaiset luulevat, että kaupungissa eletään samalla tavalla kuin heillä, miinus pihatyöt. Oikeasti kaupungissa saa ihan hirveän paljon enemmän hyötyliikuntaa kuin maalla, jossa omasta pihasta poistutaan lähinnä moottoriajoneuvolla. Kaupunkilaiselle on luontevaa piipahtaa kaupassa kävellen, ja jos juusto unohtui, kävellään uudelleen. Askelia kertyy matkoista bussipysäkille tai metrolle, ja ihan vaan kävelyllä käymisestä. Kaupungissa voi käydä joka päivä iltakävelyllä, eikä tarvita otsalamppua. Normaaliin aikaan moni käy kodin lähistöllä jumpassa tai salilla, harvemmin autolla sielläkään. Ja vaikka harrastus olisi itsessään ihan muuta kuin liikuntaa, matkat voivat silti vastata kunnon lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikunta laihduttaa. Minäkin laihdun aina talvisin, kun pystyn hiihtämään. Valitettavasti en ole keksinyt yhtä hyvää lajia muuhun aikaan, joten kesää kohti kilot palaavat.
Riittävä määrä oikeanlaista liikuntaa muuttaa ainakin minulla kehon ”metabolista tilaa”, tarkoitan tämän ihan vapaamuotoisesti enkä tieteellisenä terminä. Jostain syystä kroppa hakeutuu hoikempaan muotoon itsestään.
Kun vaan löytyisi sopiva ympärivuotinen laji! Juoksu ei sovi, uinnista en tykkää, pyöräilyä ei polvet kestä. Sauvakävely ei ole tarpeeksi tehokasta.
Mites olis skike?
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000506886.htmlOlen enemmän pertsanaisia :) Mutta kiinnostava ajatus!
Kyllä osalla noista pystyy pertsaakin.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin viime vuonna 45-vuotiaana n. 110 kilosta 80 kiloon. Olen 163cm pitkä. Tykkään ruuasta ja haluan syödä herkkuja silloin tällöin, joten en edes pyri normaalipainoon. Tavoitteeni on pudottaa 75kg kieppeille, mutta myös tämä 79-81kg kelpaa hyvin. En stressaa. Onnekseni minulla on hyvä aineenvaihdunta vielä näin keski-ikäisenäkin ja vaikka minusta näkee, että olen ylipainoinen, olen myös voimakas. Nukun hyvin, jaksan hyvin ja olen energinen, joten en keksi yhtään syytä miksi väkisin kiduttaisin itseäni ja pyrkisin edes normaalipainon ylärajaan n. 65 kiloon.
Tämä kuvaa ajatusmaailmaani aika hyvin. Olen n. 160cm/72kg ja olen tyytyväinen. Kehtaan mennä bikineissä yleiselle rannalle, vaikka on löysää, läskiä ja selluliittiä. Vuosia stressasin painonpudotuksesta ja aina välillä sain painon 60-65kg kieppeille. Ajattelin koko ajan syömistä. Kun täytin 40, aloin käsittää, ettei siinä ollut mitään järkeä. Nyt pidän painon 70-75 kilossa. Olen hyväntuulinen, ei ole ylimääräistä stressiä ja nautin hyvästä ruoasta ja herkuista. Jaksan liikkua ja nostaa rautaa nyt 44-vuotiaana enemmän kuin koskaan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin väliä käytätkö suolaa vai et, luuletko oikeasti että suola lihottaa??? Voin kertoa, että suolassa on kilokaloreita nolla 😑
No itse asiassa ruokasuolassa on 3 kcal sadassa grammassa :D (Mä lasken kaiken)
Mutta suola sitoo nestettä ja kyllä sen huomaa, paitsi turvotuksena, myös kiloissa. Läskiähän se ei ole, mutta ei se nyt kiva ole olla turvoksissakaan. (ohis, eri)
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse olen dieetannut puoli vuotta ja kyllä oli järkytys alussa tajuta miten vähän saan oikeastaan syödä, vaikka olen suurin piirtein keskipituinen nainen. Jos tahtoo edes kohtuullisen mutta terveellisen painonpudotuksen, saa liikunnan määrästä riippuen syödä vain 1100-1300 kilokaloria päivässä ellei tahdo (lue: ehdi) viettää tuntitolkulla aikaa salilla ja hölkällä päivittäin. Kyllähän tuo loppujen lopuksi onnistuu, mutta ei siinä kyllä yhtään ylimääräistä saa pistää suuhunsa ja ravinto koostuu lähinnä salaatista ja puurosta. Ja tavallinen +/-0-tilanne ilman jatkuvaa jumpassaravaamista sallii korkeintaan vain 1500 kcal jos sitäkään! En tajua mistä se 2000kcal päiväsuositus on oikein syntynyt johon kaikki lasketaan, tuossa saa joko vetää kahden tunnin juoksulenkin joka päivä (ihan kuin olisi aikaa) tai kasvaa noin 180-senttiseksi. Ruokaa rakastavana katsonkin kateellisena niitä onnellisia jotka saavat mättää sapuskaa mielin määrin. :(
Elimistö vähentää kulutusta, jos syö tosi vähän. Tämä on fakta, joka on jo sataan kertaan tutkittu. KENENKÄÄN ei pitäisi syödä alle 1500 kcal päivässä, ellei ole joku aivan poikkeustilanne.
Tällaiset neuvot on vaan ihan järkyttävän huonoja, ja aiheuttaa ihmisille pitkällä tähtäimellä tosi pahoja ongelmia.
ihan hirveän moni on päässyt painonpudotuksessa eteenpäin, kun on lopettanut älyttömän kituuttamisen, ja siirtynyt syömään niin, ettei koko ajan ole nälässä.
Ei mitään tarvi karsia, kunhan liikkuu riittävästi. Minä herkuttelen lähes päivittäin ja syön muutenkin mitä lystään, mutta minä myös kulutan ja paino pysynyt aina normaalin rajoissa. Eikä se liikkumiseni mitään himourheilua tarkoita. Aktiivista liikkumista kylläkin. Sehän se nykysohvaperunoiden ongelma on kun ei enää liikuta. Nyhjötetään koneen ääressä ja kun tarvii jonnekin mennä, niin aina autolla. Pelkällä hyötyliikunnalla saa syödä jo paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tehokas liikuntaa polttaa kaloreita vielä monta tuntia liikuntasuorituksen jälkeenkin. Lihas polttaa kaloreita levossakin. Mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän kuluttaa tekemättä mitään. Se on sitä parasta kaloreiden kulutusta se. Pitää vain tunnistaa lihaksen ja rasvan ero omassa kropassa, eikä luulla pyöreän takamuksensa olevan välttämättä pelkkää lihasta jonka turvin voi syödä ylimääräisen sipsipussin...
Jos taas keskittyy pelkkään ruokavalioon ilman liikuntaa, kuluttaa vähemmän kaloreita niin levossa kuin liikkuessa. Paitsi ettei edes liiku, niin jäljelle jää vain lepokulutus.
Ja pahimmillaan näillä alle 1500 kcal kitukuureilla näivettää kehosta ne viimeisetkin lihakset, ja entistä enemmän ihmettelee miksei mitään kuluta tai millään laihdu.
Itse olen 172/64. En siis mikään hoikka, mutta normaalipainoinen. Näin 35-vuotiaanakin syön joka päivä suklaata ja viikonloppuisin ison kupin jäätelöä iltaisin. Ilman näitä herkkuja painaisin 60-62 kg, olen kokeillut. Miksi siis en liho tämän enempää? Liikuntaa harrastan lähinnä työpaikalle kävelyn muodossa ( 5 km päivässä). Miksi siis jotkut lihovat niin paljon helpommin?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 172/64. En siis mikään hoikka, mutta normaalipainoinen. Näin 35-vuotiaanakin syön joka päivä suklaata ja viikonloppuisin ison kupin jäätelöä iltaisin. Ilman näitä herkkuja painaisin 60-62 kg, olen kokeillut. Miksi siis en liho tämän enempää? Liikuntaa harrastan lähinnä työpaikalle kävelyn muodossa ( 5 km päivässä). Miksi siis jotkut lihovat niin paljon helpommin?
Voi olla, että 40 ikävuoden jälkeen alat lihoa helpommin. Niin kävi minullekin. Varsinkin rasva alkoi kertyä vatsaan.
Nainen 168/70 kuluttaa noin 1500-1600cal jos päivän aikana ei ole lainkaan aktiivinen. Näin olet selvittänyt ja tuo on todella vähän. Yksi pitsa on jo 1200cal tai jopa vähän enemmän, jos siinä on paljon juustoa tai oikein rasvaisia täytteitä, kuten salamia.
Laskin tässä myös yhtenä lähiviikonloppuna, että runsas aamiainen, senkaltainen jota hotellissa tulee syötyä, sisältää helposti 1300cal tai ylikin. Tuossa on vähän pekonia, paistettu kananmuna, kaksi paahtoleipää, lasillinen appelsiinimehua, pieni annos puuroa marjasopan kanssa, pieni annos muroja ja pieni annos mysliä, sekä leivänpäällisinä juustoa, kinkkua, kurkkua ja tomaattia, mukillinen teetä. Ja kuinka moni juokaan useamman lasillisen tuoremehua, joka on melkoinen kaloripommi.
Nyt kun olen itse joutunut karsimaan rajulla kädellä syömisiäni, sitä huomaa taas kuinka riisi, pasta, peruna ja leivät ovat sellaista turhaa täytettä. Hirveästi kaloreita ja vievät lautasella tilaa! Ja kaikki vehnäjauhoon tehty on aivan kiellettyä. Yksi maitoon tehty suurikokoinen lettu jonka päällä on ruokalusikallinen hilloa on muuten 200cal. Yksi ainoa lettu.
Mulla suunnilleen samat mitat kuin ap:lla, pari senttiä vähemmän ja paino heittelee 62 ja 65 kilon välillä. Oikeastaan ongelmat alkoivat vasta 47-vuotiaana. Minä olen niitä ihmisiä, joilla liikunnan määrä näkyy painossa heti. Aloitin tuossa vaiheessa työn, joka on lähes pelkkää istumatyötä ja työmatkakin on aika lyhyt. Heti kun liikun vähän enemmän, paino pysyy kurissa ja lähtee nousuun. Mutta jos punnitsen päivittäin, niin eipä tartte kuin yksi pizza syödä ja muuten tosi kevyesti, heti on puoli kiloa lisää edelliseen aamuun verrattuna aamupaino.
Laskin itsekin kalorilaskurilla ja jos syö leipää ja liha, tosin vähän saa mun määrällä syödä, vaikka iltaisin liikun sen tunnin pari + lyhyt työmatka kävellen. Koetankin syödä aika lailla kasvispitoisesti ja paino nyt pysyy edes tässä. Mutta jotta laihtuisin, pitäisi jättää herkut pois täydellisesti puoleksi vuodeksi - vähintään ja senkin jälkeen suunnilleen vain pieni jäätelöannos joskus ja pizzat sun muut kokonaan pois. Olen tullut siihen tulokseen, että olkoot lievä ylipaino, liikun paljon ja syön terveellisesti joskus ja koetan olla tästä enää lihottamatta. Sitten kun tästä vielä laihtuu, se kulutus, minkä tarvitsee pysyäkseen tietyssä painossa, vain vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla suunnilleen samat mitat kuin ap:lla, pari senttiä vähemmän ja paino heittelee 62 ja 65 kilon välillä. Oikeastaan ongelmat alkoivat vasta 47-vuotiaana. Minä olen niitä ihmisiä, joilla liikunnan määrä näkyy painossa heti. Aloitin tuossa vaiheessa työn, joka on lähes pelkkää istumatyötä ja työmatkakin on aika lyhyt. Heti kun liikun vähän enemmän, paino pysyy kurissa ja lähtee nousuun. Mutta jos punnitsen päivittäin, niin eipä tartte kuin yksi pizza syödä ja muuten tosi kevyesti, heti on puoli kiloa lisää edelliseen aamuun verrattuna aamupaino.
Laskin itsekin kalorilaskurilla ja jos syö leipää ja liha, tosin vähän saa mun määrällä syödä, vaikka iltaisin liikun sen tunnin pari + lyhyt työmatka kävellen. Koetankin syödä aika lailla kasvispitoisesti ja paino nyt pysyy edes tässä. Mutta jotta laihtuisin, pitäisi jättää herkut pois täydellisesti puoleksi vuodeksi - vähintään ja senkin jälkeen suunnilleen vain pieni jäätelöannos joskus ja pizzat sun muut kokonaan pois. Olen tullut siihen tulokseen, että olkoot lievä ylipaino, liikun paljon ja syön terveellisesti joskus ja koetan olla tästä enää lihottamatta. Sitten kun tästä vielä laihtuu, se kulutus, minkä tarvitsee pysyäkseen tietyssä painossa, vain vähenee.
Mitä höpöjä mä just kirjoitin, siis tarkoiti: kun liikun, nykyinen paino pysyy kurissa, jos en tee mitään, paino lähtee nousuun.
Kyllä ihminen kuluttaa sen parituhatta kaloria jos ei ihan vain löhöile. Ja jos löhöilee niin ei kai ole nälkäkään?
Itse 161cm 53kg, syön 1800-2600 kaloria päivittäin nälän mukaan. Toki fyysinen työ, mutta en urheile muuten kuin kävelemällä tai pyöräilemällä.
Yksi asia mitä en ymmärrä, on se kuinka vaikeaa joillekin on se makean himon taltuttaminen.
Itse syön päivittäin aterian jälkkäriksi pari-kolme karkkia. Se riittää himon poistoon. Eikä sitä mene edes kauaa oppia. Ylenmääräinen herkuttelu on vain opittu tapa, josta voi myös oppia pois.
Paljonkohan minun karsittava kalorimäärissäni kun olen ap:ta lyhyempi
Terv. 157cm
Mä en jaksa välittää enää painostani, 10 vuotta "tappelin" että pysyin hoikkana siinä 16-26 vuotiaana. Nyt oon ollut 18 vuotta lievästi ylipainoinen ja silti onnellinen enkä enää yhtään nälkäinen, syön edelleen samaa terveellistä ruokaa mutta niin että olen kylläinen. BMI 26,5 eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut terveysongelmia, toisaalta en mistään "herkuista" ole koskaan välittänyt. Meidän suvussa on paljon ylipainoisia, ehkä geenit vetää kanssa tähän suuntaan painoa? Tietysti laihduttaminen ei tehnyt varmaankaan keholle hyvää myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavammaksi asian tekee se, että ne "sairaat" ihmiset joilla ruoka ei syystä tai toisesta imeydy niin hyvin tulevat naureskelemaan ja pätemään kuinka todellisuudessa saa syödä vaikka ja mitä. Juu no kaikki ei saa... Itse olen entinen sm-tason urheilija ja sillon kun tosissaan treenattiin niin vatsapalat jopa vähän näkyi. Nyt kun olen enää vain aktiivikuntoilija, niin en nyt näytä plösöltä mutta ei minusta mitään bikinikuvia kyllä instaan kannata ottaa. Mutta niin valintojen maailma... itse olen mieluummin tämän ~5kg ylipainoinen, en siis oikeasti ole ylipainoinen taulukoiden mukaan mutta ylimääräistä rasvaa on, jos fittinä pysymisen hinta on loppuelämän kalorien kyttääminen, työpaikalla aina kahvipullasta kieltäytyminen jne niin valinta on aika helppo.
Samaa mieltä. Kesäksi voi höylätä kuntoon sen vähän timmimmän rantakropan mutta muuten olen ihan tyytyväinen pienellä plösöydellä joka ei vaatteiden alta juurikaan näy, mikäli se tarkoittaa sitä että saan elää ilman helvetillistä kalorikyttäämistä ja napata kahvihuoneesta viinerin silloin tällöin. Liikunta on mukavaa, mutta neuroottinen dieettaus ja ruokavalion kyttäys on itselleni painajaismaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti liikunta ei kyllä auta painonpudotuksessa. Jos et nyt ammattiurheilijaksi siis ole ryhtymässä. Ainoastaan se, mitä suuhusi mätät vaikuttaa.
Miten selitätte sen, että pystyn syömään joka päivä suklaalevyn tai keksipaketin ja pellillisen korvapuusteja normaaliruuan päälle lihomatta? Mitat 170cm ja 55kg. Lenkkeilen ja treenaan salilla. Kun jouduin vuodeksi jättämään liikunnan pois ja siistin ruokavaliota, lihoin silti reilusti.
Itse nimenomaan koen, että liikunnan myötä pystyy syömään niin paljon enemmän. Kaloreita kuluttaa, joten niitä voi syödä. Oli ne kalorit sitten vaikka pelkkää suklaata.
Tuo on lähes 2000kcal täysin tyhjää energiaa täynnä rasvaa ja sokeria. Et varmana tuollaisella ruokavaliolla voi treenata niin paljon että saisit ne kulutettua ellet ole urheilutaustainen ja iältäsi nuori. Hyhhyh.
Muuten hyvin mutta maaseudulla asuu lihavampaa kansaa kuin kaupungeissa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syy-lihavuusepidemiaan-loytyykin-ma…