Rupesin selvittämään, miksi painoa on kertynyt, ja herranen aika mikä lannistus, miten vähän lyhyt nainen "saa" syödä!
Itselläni on käynyt se klassinen, eli yliopisto-opintojen aikana painoa alkoi pikkuhiljaa kertymään. Vielä ylioppilaskuvissani olen silminnähden hoikka, 160/47, nyt normaalipainon ylärajalla 160/63. Ja sen kyllä näkee. Kilot ovat tulleet kuin hiipien, toki osa selittyy ihan hormonitoiminnan muutoksilla ja yleisellä aikuistumisella, kun keho ei ole enää teinin, mutta missään vaiheessa en ole mielestäni syönyt mitenkään leimallisen epäterveellisesti. Mitään sellaisia perinteisiä helppoja muutoksia ei ole minulle luvassa: en käytä alkoholia kuin ehkä 1-2 annosta/kk, en juo limuja, en osta suklaapatukkaa jokaiselta kauppareissulta, en käy lounaalla pizzeriassa.
Mutta kyllähän se selitys löytyi, kun latasin kännykkään tuollaisen kalorinlaskentasovelluksen. Siis halleluja, muutama Boltsi-kaurapyörykkä ja koossa oli neljäsosa päivän kilokaloreista!!! Pieni annos tuorejuustoa leivälle, 60 kcal. Veteen tehty suolaton kaurapuuroannos, 150 kcal. Nyt kun mulla on tuolla sovelluksessa tavoitteena painonpudotus, niin katsoin, että jos syön kerran viikossa karkkipussin, niin minun on karsittava yli sata kilokaloria joka ainoalta päivältä saadakseni sen karkkipussin anteeksi. Jos terassit olisivat auki ja menisin after workeille sinne, olisi yhdessä makulonkerossa yli 300 kcal! Aivan tajutonta. 75 minuuttia reipasta lenkkeilyä, niin olen "tienannut" 100 grammaa leipäjuustoa. V*ttu jes.
Ei tällä sen kummempaa tarkoitusta ole, kunhan halusin avautua. Täytyy näköjään alkaa todelliseksi himourheilijaksi, jos haluaa jatkossakin syödä jäätelöä tai laittaa fetajuustoa salaattiin.
Kommentit (301)
Kaloreiden laskeminen on yhtä huijausta. Itse olen yli 30, syön huolettomasti, vedän herkkuja melkein joka päivä, en juuri treenaa. Paino pysynyt tasan 50 kilossa viimeiset 10 vuotta. Pituutta tasan 160 cm.
Minä olen 178cm pitkä ja paino 88 kg. Ylipainoinen siis. Mutta paino on pysynyt jo kymmenen vuotta samassa. Syön todella paljon ja herkkuja sekä makeaa, että suolaista usein. Mistä johtuu, että painoni ei nouse, vaikka syön siis jatkuvasti yli kulutuksen? Liikuntaa harrastan 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mitä en ymmärrä, on se kuinka vaikeaa joillekin on se makean himon taltuttaminen.
Itse syön päivittäin aterian jälkkäriksi pari-kolme karkkia. Se riittää himon poistoon. Eikä sitä mene edes kauaa oppia. Ylenmääräinen herkuttelu on vain opittu tapa, josta voi myös oppia pois.
Sellaisen on aina helppo sanoa, että vain opittu tapa, jolla ei kyseiseen nautintoaineeseen ole minkäänlaista himoa. Syö sinä vastakin se pari-kolme namua, mutta älä anna muiden puolesta lausuntoja siitä, mikä heillä riitä himon poistoon, koska sinulla ei siitä ole hajuakaan.
Jokainen meistä on yksilö omine haluinemme ja himoinemme. Itse en syö makeisia lainkaan, koska en tunne minkäänlaista makean himoa, mutta en minä silti määrittele muiden himoista yhtään mitään.
Mitä sanotte yhden päivän syömisistä: Rahka, maitokahvi, iso tonnikalasalaatti, jossa siemeniä ja juustoraastetta, jäälatte, rahka, banaani, suklaapatukka. Onko liian vähän, jos en kuluta paljon? Olen pienikokoinen nainen, normaalipaino, toimistotyö (ei liikuntaa).Yleensä syön enemmän. Esim puuro aamulla jne. En ole koskaan laskenut kaloreita, nyt haluan vain pudottaa muutaman kilon.
Miksette hanki lihaksia, jotta peruskulutus nousisi?
Minä en laske ikinä kaloreita ja syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen usein päivittäin tai useampana päivänä viikossa (enkä millään pikkuannoksilla, vaan kunnolla).
Liikun kävellen kaikkialle, tanssin, joogaan ja teen välillä oman kehon painolla lihaskuntoa sekä pilatesta.
Pituutta 175cm, painoa vähemmän kuin AP:lla ja absit näkyy.
Toki varmasti myös geneettistä; olen luonnostani vähän sellainen atleettinen, vartalotyypiltäni siis.
Samat vaatteet mahtuneet aina päälle, siis teini-iästä lähtien eli vartalon koko ei ole muuttunut. Reidet ja peppu vähän kasvaneet aikuistumisen myötä, ja vyötärö kaventunut.
Uskon, että nämä on paljolti vartalotyypistä ja luontaisesta energiatasosta kiinni.
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanotte yhden päivän syömisistä: Rahka, maitokahvi, iso tonnikalasalaatti, jossa siemeniä ja juustoraastetta, jäälatte, rahka, banaani, suklaapatukka. Onko liian vähän, jos en kuluta paljon? Olen pienikokoinen nainen, normaalipaino, toimistotyö (ei liikuntaa).Yleensä syön enemmän. Esim puuro aamulla jne. En ole koskaan laskenut kaloreita, nyt haluan vain pudottaa muutaman kilon.
Painon pudottaminen on yksinkertaista; jättää vaan lisätyn sokerin, teollisesti prosessoidun ruoan ja viljatuotteet hetkeksi kokonaan pois.
Ainoastaan puhdasta, tuoretta ruokaa silloin kun nälkä on ja sen verran, että nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon pudottaminen on yksinkertaista; jättää vaan lisätyn sokerin, teollisesti prosessoidun ruoan ja viljatuotteet hetkeksi kokonaan pois.
Ainoastaan puhdasta, tuoretta ruokaa silloin kun nälkä on ja sen verran, että nälkä lähtee.
Eli sokeroidut rahkat ja jugurtit kiellettyjä? Voiko olla noin yksinkertaista, ettei tarvisi laskea kaloreita yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Minä en laske ikinä kaloreita ja syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen usein päivittäin tai useampana päivänä viikossa (enkä millään pikkuannoksilla, vaan kunnolla).
Liikun kävellen kaikkialle, tanssin, joogaan ja teen välillä oman kehon painolla lihaskuntoa sekä pilatesta.
Toki varmasti myös geneettistä; olen luonnostani vähän sellainen atleettinen, vartalotyypiltäni siis.
Samat vaatteet mahtuneet aina päälle, siis teini-iästä lähtien eli vartalon koko ei ole muuttunut. Reidet ja peppu vähän kasvaneet aikuistumisen myötä, ja vyötärö kaventunut.Uskon, että nämä on paljolti vartalotyypistä ja luontaisesta energiatasosta kiinni.
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.
Olen samaa mieltä. Mutta et maininnut ikääsi, olet takuuvarmasti kolmekymppinen. Ikä vaikuttaa tähän asiaan todella paljon. Odotas kun olet 40 tai 50, ja aineenvaihdunta muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan puhdasta, tuoretta ruokaa silloin kun nälkä on ja sen verran, että nälkä lähtee.Eli sokeroidut rahkat ja jugurtit kiellettyjä? Voiko olla noin yksinkertaista, ettei tarvisi laskea kaloreita yhtään?
Ei ehkä ihan noin, urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat vaatteet mahtuneet aina päälle, siis teini-iästä lähtien eli vartalon koko ei ole muuttunut. Reidet ja peppu vähän kasvaneet aikuistumisen myötä, ja vyötärö kaventunut.Uskon, että nämä on paljolti vartalotyypistä ja luontaisesta energiatasosta kiinni.
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.Olen samaa mieltä. Mutta et maininnut ikääsi, olet takuuvarmasti kolmekymppinen. Ikä vaikuttaa tähän asiaan todella paljon. Odotas kun olet 40 tai 50, ja aineenvaihdunta muuttuu.
Kun ikää tulee, on syytä vaihtaa ruuan sisältöä eikä valittaa aineenvaihduntaa.
Liikunta auttaa painonpudotuksessa, lisäksi iltasyömisen pois jättäminen. Turha sokeri pois, kasvis- ja kuitupitoinen ruoka, vaaleat prosessoidut leivonnaiset ym. viljatuotteet pois. Kunnon aterioita. 3-4 kertaa päivässä hyvin pureskellen, lihaa kohtuudella, kanaa ja kalaa voi syödä hieman enemmän. Marjoja, vihanneksia ja lisäksi kannattaa myös seurata tarkkaan mikä sopii itsellesi parhaiten eikä esim. ”tuki” elimistöä. Koskaan ei saisi mennä alakuloisena kauppaan, koska silloin helposti tulee tehdyksi tunneostoksia kuten suklaa. Siideri, kalja, viinit ja alkoholituotteet ovat hyvin kaloripitoisia, mutta eivät sisällä lainkaan ravintoarvoa joten niiden vaikutus painon nousuun on eksponentiaalinen. Sen verran vielä liikunnan hyvästä vaikutuksesta, se nostaa mielialaa ja vähentää masennus vaiheiden tai mielialan vaihteluita. Liikunnan vaikutukset pysyvät myös suoritusten välillä, liikunta nostaa aineenvaihduntaa ja tehostaa kuona-aineiden poistumista kehosta.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nää rahkauskovaiset. Syöt todella yksipuolisesti. Ja luultavasti jäälattessa oli jotain esanssia tai sokeria/makeutusainetta, samoin suklaapatukka ei mikään pakollinen? Koita lisätä kauden kasviksia, marjoja, kuituja, hyviä rasvoja, suojaravintoaineita, kala mieluummin tuoreena kuin purkista jne. Nyt näyttää että ostat päivän kaikki ruuat sieltä täyte- ja lisäaineiden = valmisaterioiden hyllystä missä myydään kolmioleipiä ja protskurahkaa "kiireisille" välipaloiksi. Syö oikeaa ruokaa, opettele kokkaamaan ja keskity ateriaan. Älä laske kaloreita tai proteiinin saantia. Suomalaiset tankkaavat sitä ihan turhaan:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna aivan hirveältä, että pitäisi vahtia joka suupalaa. Mieluummin liikkuisin ja hankkisin niitä lihaksia, jotta saa kovemman kulutuksen.Olen samaa mieltä. Mutta et maininnut ikääsi, olet takuuvarmasti kolmekymppinen. Ikä vaikuttaa tähän asiaan todella paljon. Odotas kun olet 40 tai 50, ja aineenvaihdunta muuttuu.
Olen 57 ja aineenvaihdunta ihan sama, kuin nuorempana.
Kaikki pikadieetit ovat tuhoisaa touhua, keho alkaa panttaamaan ja kun uudelleen syömisen keho varastoi kaiken tehokkaammin. Ainoa tapa hallita painoa on pysyvät elämän muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan puhdasta, tuoretta ruokaa silloin kun nälkä on ja sen verran, että nälkä lähtee.Eli sokeroidut rahkat ja jugurtit kiellettyjä? Voiko olla noin yksinkertaista, ettei tarvisi laskea kaloreita yhtään?
Kyllä ja kyllä
Minä vähän epäilen, että naisen kuuluukin pyöristyä ja pulskistua siinä viidenkympin tienoilla, se on vaan terveellistä. Rasvakudos tuottaa estrogeenia, jota munasarjat eivät enää jaksa entiseen malliin valmistaa.
En tietenkään tarkoita mitään hillitöntä lihomista, mutta ehkä BMI on ihan fysiologinen siellä 25 kohdilla, eikä ole aihetta pyrkiä vähempään.
Itse painoin 40-vuotiaaksi aina alle 50 kg, en lihonut millään. Nyt alkaa viiskytvuotispäivä häämöttää, ja painoa onkin kohta jo 60 kg, normaalipainon puolella siis edelleen. Lihaksiakin on, hauis on komia ja ylimmät vatsapalat erottuvat, ja reisilihasten ja pohjelihasten rajat jalan sivulla. Mutta onhan tässä muutakin.
En vaan oikein osaa ruveta ”painonhallintaan”, kun painoni on aina ollut erittäin sopiva ihan itsestään. Jotenkin uskon, että kroppani tietää, mitä se tekee.
Vähän kyllä surettaa taakse jäänyt nuoruus ja keijukaismainen olemus. Mutta sitähän se vanheneminen on, sopeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen on yhtä huijausta. Itse olen yli 30, syön huolettomasti, vedän herkkuja melkein joka päivä, en juuri treenaa. Paino pysynyt tasan 50 kilossa viimeiset 10 vuotta. Pituutta tasan 160 cm.
Sä et luultavasti syö kunnon ruokaa ollenkaan. Meidänkin suvussa on yksi herkkuja vetävä likka, mutta eipä hän muuta syökään. No nyt sitten sairastaa Crohnin tautia, uskon sen karkin syönnin olevan aika iso syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytä syödä kuten ennen, mutta vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä! Täytän 45v ja käytän samaa kokoa kuin parikymppisenä. Ihsn turha vedota aina ikään, moni syö väärin ja se on totuus (aika usein liian vähän tai liikaa höttöä). Käyn salilla 4 krt viikossa, lisäksi vielä nyrkkeilen ja joogaan. Kroppa on timmi ja sopivam lihaksikas. Oon 168cm ja 60kg. En koskaan laske mitään kaloreita, syön terveellisesti ja 2 lämmintä ateriaa päivässä.
No fyysinen työ kuluttaa aika paljon energiaa ja siihen päälle vielä kävelyt ja pyöräilyt. Toimistovirassa pienen naisen kulutus on ihan realistisesti 1300kcal päivässä ilman urheilua, siihen ei hirveän montaa ateriaa mahdu.