Kertokaa outoja ratkaisuja lasten nimeämisessä!
Mitä vanhempien nimivalintoja olet ihmetellyt? En hae nyt välttämättä vain niitä erikoisia nimiä, vaan esimerkiksi nimiä, joissa outo mielleyhtymä, lapsia jotka nimetty kyseenalaisen esikuvan mukaan tai esimerkiksi sisarussarjassa nimiä, jotka ovat keskenään erityyppisiä...
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytön nimeä Kevät en kyllä tajuA.
Suvi on kuitenkin hyvin tavallinen nimi. Läntisessä murteessa ei edes aikanaan tunnettu sanaa kevät, se oli suvi. Kevät otettiin kirjakieleen Itämurteista. Samoin mm. Ilta (nimi sekin!) kun lännessä ilta oli ehtoo.
Kun annatte nimiä niin katsokaa myös ettei nimen nimikirjaimista tule mitään tyyliin:
ATK, RAY, ICA, HSL, IBM, VOK, FART
Cisu, äidin mukaan lausutaan sisu.
Noa, äidin mukaan lausutaan nooa.
Isotäti, jonka nimi oli Areliina, hautakivessä Pohjanmaalla luki Adeliina.
Vierailija kirjoitti:
Kun annatte nimiä niin katsokaa myös ettei nimen nimikirjaimista tule mitään tyyliin:
ATK, RAY, ICA, HSL, IBM, VOK, FART
Mitä ihmeen väliä on jollain nimikirjaimilla?
VARMA KOSTO. On oikea nimi mikä annettiin pojalle joka syntyi punaisten teloitusten jälkeen-isä siis kai teloitettiin silloin 100 v sitten. Tämä julkaistiin vanhassa lehdessä, minkä näin (siis sen lehtileikkeen).
Vierailija kirjoitti:
VARMA KOSTO. On oikea nimi mikä annettiin pojalle joka syntyi punaisten teloitusten jälkeen-isä siis kai teloitettiin silloin 100 v sitten. Tämä julkaistiin vanhassa lehdessä, minkä näin (siis sen lehtileikkeen).
Varma Kosto Turunen (17. maaliskuuta 1913 Pielisjärvi 16. maaliskuuta 1994 Polvijärvi) oli suomalainen poliitikko, joka toimi SDP:n kansanedustajana vuosina 19391962. Hän työskenteli myös Suomen Liiketyöntekijäin Liitossa, Yleisradiossa sekä Kulutusosuuskuntien Keskusliitossa.
Jumalan Parannus ja Varma Kosto
Pari päivää sitten sukututkijoiden ryhmässä jaettiin kuva Helsingin kastelistasta, jossa joulukuussa 1895 oli vastasyntyneen etuniminä selvällä suomella Jumalan Parannus. Keskustelussa tuotiin esiin minulle jo tuttu Muista Siveys Kyläkoski, mutta myös monia muita kuten perhe, jonka lapset olivat Elä Aina Ilona, Aina Varma Kaisa ja Jopa Artturi Tuli, pitkän elämän elänyt Aina Tuska Vaiva, Kokkolassa heinäkuussa 1898 kastettu Kaarle Toivottu Poika, vuonna 1881 syntynyt Aina Oiva Onni Sofia, karjalainen Raittiina Sievä, Vesilahdelta Aina Oiva Onni Sofia ja etunimi-sukunimi yhdistelmä Aina Altis Alapää.
Linkitettiin myös vanhaan SukuForum-keskusteluun, jossa mainittiin m.m. Turtolassa vuonna 1870 syntynyt Ole Onnellinen, räisäläisen opettajan poika Neuvo Nero Nikodemus ja tytär Nöyrä Naima Nopia, joiden sisarus taisi olla Noiva Norja Nouta, Jokioisissa 1882 syntynyt Innokas Tuomo Urho. Kari Kujansuu kontribuoi Viljakkalan kauppiaan lapsisarjan Armas Sulho, Kaunis Ilma, Jalo Uros, Raitis Veikko ja Hyvä Onni, kappalaisen lapset Terve Taimi, Mainio Alku, Pieni Eine ja Ujo Sulho, sekä nimet Siivo Neiti, Tunne Elämä, Tahto Rakas, Himo Urpu, Siro Lemmitty ja Hertta Herranlahja. (Tätä pätkää tehdessä löytyi vuonna 1921 syntynyt Kauno Armas Lemmitty ja vuonna 1938 avioliittoon kuulutettu Usko Armas Lemmitty.)
ylläpito ei salli tämän blogin linkkiä laittaa, esti
Mun mielestä Ilona -nimi liittyy aina vahvasti "maksulliseen itänaiseen", siis mielikuva on tullu jostain
Kummaksun kun kolmanneksi nimeksi laitetaan esim. Jussinpoika. Pojalle vielä ihan ok, mutta mahtaa tytärtä hävettää kun kolmas nimi Jussintytär
Vierailija kirjoitti:
Kummaksun kun kolmanneksi nimeksi laitetaan esim. Jussinpoika. Pojalle vielä ihan ok, mutta mahtaa tytärtä hävettää kun kolmas nimi Jussintytär
No se on oikeestaan patronyymi, eikä nimi. Mut voihan sen jättää pois jos haluaa. Kaikilla oli aiemmin tämä lisäyksenä.
Tutussa perheessä oli toisella lapsella täysin uniikki erikoinen yhdysnimi, en viitsi sanoa täällä, koska heitä on tosiaan Suomessa vain yksi. Toinen on Teemu.
Huvittavin nimeäminen on perheellä jossa äiti on nimeltään Anna-Maija ja tyttäret 4 kpl on nimeltään Anna, Maija, Anna-Maiju ja Maiju-Anna. Hiukka narsistisuutta havaittavissa äidillä. Voi olla et kieli solmussa tyttäriään kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma Kosto Turunen (17. maaliskuuta 1913 Pielisjärvi 16. maaliskuuta 1994 Polvijärvi) oli suomalainen poliitikko, joka toimi SDP:n kansanedustajana vuosina 19391962. Hän työskenteli myös Suomen Liiketyöntekijäin Liitossa, Yleisradiossa sekä Kulutusosuuskuntien Keskusliitossa.
Kauhea nimi!
Tuli tästä mieleen ehkä historian huonoiten vanhentunut nimi. Saksalainen siirtolaispoika sai jenkeissä nimekseen Gay Hiter, aikana jolloin gay-sana ei ihan vielä tarkoittanut homoa, eikä Aldolf ollut vielä noussut valtaan, mutta molemmat asiat kerkesivät muuttua hänen elämänsä aikana.
https://www.dannydutch.com/post/dr-gay-hitler-the-unlikely-story-of-a-d…
Yksi ketjupolttaja lähiömutsi antoi pojille nimet Mico ja Luca ja valittaa,ettei ihmiset lausu niitä oikein. Ettei "Luka" ole oikea muoto. Mikä sitten,"Lusa"?
Vastaan vähän aiheen vierestä.
Nimet muutettu:
Mun vanhemmat antoi mulle nimeksi Sanni Kristiina
0-9-vuotiaaksi mua kutsuttiin Sanniksi. En tykännyt siitä koskaan ja halusin että mua alettiin kutsua toisesta nimestä väännetyllä lempinimellä Krisse.
10-13-vuotiaana olin siis Krisse. Sitten halusin muuttaa etunimeni Anniksi 13-30-vuotiaaksi olin Anni.
Sitten sain lapsen jonka nimen hänen isänsä oli halunnut antaa lapselleen jo ennen kuin tapasi minut, ja se alkoi sattumalta samalla kirjaimella kuin minun harvinainen ja kaunis sukunimeni joka lapselle annettiin.
Lapsesta tuli siis Mikko Metsälampi.
Päätin muuttaa oman nimeni myös, joten siirsin Annin toiseksi nimekseni. Eikä siinä kaikki, muutin sitä vähän joten nyt se on Annika. Eli nyt mun nimi on Mea Annika Kristiina Metsälampi. Kutsutaan Meaksi.
Kaikki ovat tottuneet nimenmuutokseen. Jotkut kutsuvat Anniksi mutta ei se haittaa.
Mieheni nimi taas on Juho Arponen joka ei soinnu muiden kanssa lainkaan yhteen. Minun mielestäni hänen pitäisi vaihtaa se tyyliin Matias Metsälammeksi, mutta hän ei suostu.
Kertauksena: Nimet ovat muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Ilona -nimi liittyy aina vahvasti "maksulliseen itänaiseen", siis mielikuva on tullu jostain
Se on Ilolintu eikä Ilona.
Sisällissodan jälkeen oli aika yleistä nimetä lapsi Kostoksi, Taistoksi tms.
Käytti