Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Luokanvalvoja ei voi sekä huolehtia omasta luokastaan että samalla muista sadoista oppilaistaan, joten ne muut oppilaat ovat käytännössä heitteillä kyseisen open aineessa. Tuplatyötä ei kukaan työ ja siksi etäopetus loppuu.
Retket ja vierailut kuuluvat työn kuvaani. Lapset eivät tartuta ja olemme palanneet normaaliin koulutyöhön. Ajattelitko itse vain vetää lonkkaa koululla? Kuule, vierailut ovat olennainen osa opon työtä ja niitä aion myös järjestää.[/quote]
Jos olet oikeasti opo, niin ihmettelen! Kai nyt tajuat, ettei retkiä voi tehdä nyt mihinkään instansseihin? Jos mun lapsella olis tuollainen keskustelupalstoilla kiukutteleva opo, niin olisin vähän huolissani.
[qu1ote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Voinhan minä ruotsin opena ideoida mitä tahansa, mutta ei se ole sitä opetusta ja tukea mitä nyt on peräänkuulutettu. Oppilaat tulevat olemaan monissa aineissa yläkoulussa ihan heitteillä oppimisen suhteen, jos ovat vain luokanvalvojansa kanssa. Se on päivähoitoa, ei opetusta.
Eriloinen ajatus, että lapset ovat olleet kodeissaan ihan ok, mutta luokanvalvojan kanssa aivan heitteillä.
Mutta voiko koko luokka olla yhtä aikaa samassa tilassa oman luokanvalvojan kanssa? Jos etäisyyttä oppilaiden välillä pitää olla metri. Moni suomalainen luokkahuone on niin pieni, että ryhmä pitää puolittaa. Kenen kanssa se toinen puoli luokasta on? Vai onko se heitteillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aion viedä oman luokkani tutustumaan kunnantaloon, sivistoimenjohtajaan ja kunnanjohtajaan. Aluehallintovirasto on myös näkemättä. Voisimme myös tehdä kesäretken opetus-ja kultturiministeriöön, eduskuntaan ja THL:ään. Ihanaa! Odotan innolla näitä retkiä. Onneksi lapset eivät tartuta tautia! Muistamme tietysti yskimishygienian, käsienpesun ja turvavälit. Tästä tulee ihanat kaksi viikkoa. Innolla odotan jo näitä retkiä!
Ala jo organisoida. Sinulle tulee paljon aikataulujen ym sopimista. Kulkemiset ja ruuat pitää myös miettiä.
Ai juu. Halusitkin vain olla nokkela.Minäkin menisin työssäni moneen paikkaan, muttei tällä hetkellä moniin paikkoihin oteta ketään vieraita. Mutta tilanne toki muuttuu, kun linjataan niin.
Järjestän opona retkiä joka kevät. Tuttua kauraa. Maanantaina soitan sivistystoimenjohtajalle. Hän saa tulla kertomaan nuorille omasta työstään. Onneksi koululta on kävelymatka kunnantalolle. Avin johtaja on naapurini. Eiköhän sinnekin joku retki saada järjestymään.
Koita nyt jo rauhouttua hassu.
Että opo ja näin pihalla.
Olen itsekin opo ja häpeän sinua.
Retket ja vierailut kuuluvat työn kuvaani. Lapset eivät tartuta ja olemme palanneet normaaliin koulutyöhön. Ajattelitko itse vain vetää lonkkaa koululla? Kuule, vierailut ovat olennainen osa opon työtä ja niitä aion myös järjestää.
Siitä vaan. Oppilaille jää ikuinen yhteinen kokemus, kun käytte yhdessä koputtelemassa pimeän avin ikkunoita. Sinusta tulee legenda ikäluokan keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keskustelijoista ei tajua ollenkaan, mistä on kyse. Sairaanhoitaja ihmettelee, mikä tässänyt on opettajilla ongelma. Sairaanhoitajan työ pn hyvin erilaista, hänelläon koulutus nimenomaan sairauden hoitoon liittyen. Hän tuskin joutuu yhtäkkiä valvomaan vellovaa ihmismassaa yksin.
Kaikilla yläkoulun opettajilla ei ole omaa valvontaluokkaa. Kouluissa työskentelee myös sivutoimisia tuntiopettajia, joilla voi olla tunteja useammassa koulussa. Heidät on palkattu opettamaan omaa ainettaan lukujärjestyksen mukaiset tunnit.
Kaoottista tulee olemaan. Sääliksi käy rehtoreita! Tosi rankat viikot jo valmiiksi takana.
Ei kai tässä keskustelussa puhuta vellovan ihmismassan ohjaamisesta?
Täss on kuse siitä, että spekuloidaan jo ennalta vaikeuksia vaikkei kukaan vielä tiedä miten tullaan toimimaan. Kaikki ratkaisut on huonoja ja valitusta riittää hyvin eoäammatillisedti.
Sitten kyllä muutamia fiksuja opettajoa tpteaa, et odotetaan ohjeet ja ratkaistaan ongelmat. Heille kiitos tästä. Uskon, että.pääosa opettajista toimii näun todellisuudessakin.
Hyvä opettaja, ota yhteyttä esimieheesi, jos et tiedä mitä työnkuvaasi kuuluu. Älä kysy sitä täältä, se antaa hieman typerän itsestäsi. Kyseenalaistat oman ammattitaitosi.
Vierailija kirjoitti:
[qu1ote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Voinhan minä ruotsin opena ideoida mitä tahansa, mutta ei se ole sitä opetusta ja tukea mitä nyt on peräänkuulutettu. Oppilaat tulevat olemaan monissa aineissa yläkoulussa ihan heitteillä oppimisen suhteen, jos ovat vain luokanvalvojansa kanssa. Se on päivähoitoa, ei opetusta.
Eriloinen ajatus, että lapset ovat olleet kodeissaan ihan ok, mutta luokanvalvojan kanssa aivan heitteillä.
Mutta voiko koko luokka olla yhtä aikaa samassa tilassa oman luokanvalvojan kanssa? Jos etäisyyttä oppilaiden välillä pitää olla metri. Moni suomalainen luokkahuone on niin pieni, että ryhmä pitää puolittaa. Kenen kanssa se toinen puoli luokasta on? Vai onko se heitteillä?
Tietenkin vpi olla. Ja voi ollla välitunnilla ihan normaalisti oman luokan kesken. Ei kouluihin mitään metrin välimatjoja luoda.
Eikä tule olemaan vain yksi opettaja per ryhmä kahta viikkoa. Todennäköisesti ei kuitenkaan montaa kertaa päivässä ope vaihdu.
Hiukan nyt malttia näihin uskomuksiin perustuviin spekulaatioihin!
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilette, pidätte hauskaa. Lapsilla on ollut raskas etäkoulu. Pidä tunteja ulkona, jos säät sallii. Retkiä, pyöräilyä.
Jep nyt on hyvä ulkoilla ,itse teininä muistan että oltiin ulkona enemmän juuri nämä viimeiset viikot koulussa, Mun eräs äiti opetti lastaan etäkoulun aikana juuri luonnon avulla,biologiaa,historiaa , uskontoa, äidinkieltä jne.. ja pohtivat esim matikkapähkinöitä kun kävelivät luonnossa,tämä äiti on todella luova ja aikaansaava ihminen noin muutenkin että en yllättynyt että hän keksi vaikka mitä opetusta ulkoilujen aikana :D ja esim köksästä kävisi tikkupullan paistaminen luonnossa, meillä tehtiin joskus syksyisin sitä koulussa. jos säät ei salli niin voisiko esim kunta tai kaupunki tulla vastaan että voisi tuoda lapsia nuorisotaloihin ? Varmasti on haaste opettajille ja vaatii yhteistyötä monen tahon kanssa ,mutta kyllä meidän viisaat opettajat selviävät tästä :)
Luulen sinulta opettajana löytyvän ammattitaitoa ja osaamista ratkaista asia, sillä tuskin saat siihen vastausta täältä. Jos toisin, sinun ammattitaidossa ei ole silloin kehumista.
Ongelmaa en edes pidä kummoisena, sillä jokainen meistä työssä joutuu muuttamaan suunnitelmia.
Ajattelepa, mitä terv.hoidossa jouduttiin tekemään parissa viikossa, kun huomattiin koronaepidemia olevan myös Suomessa tosiasia tai kaupanala, poliisi jne.
Meidänkin terv.keskus ja vuodeosasto ajettiin alas muutamassa päivässä koronapotilaita varten, kaikki ajat peruttiin, sairaudet laitettiin kiireellisyys järjestykseen, ruumiskontteja tuotiin takapihalle ja nyt niitä rakennetaan uudestaan norm.terv.hoitoa varten.
Osallistutte Pelasta pörriäinen kampanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opettaja, ota yhteyttä esimieheesi, jos et tiedä mitä työnkuvaasi kuuluu. Älä kysy sitä täältä, se antaa hieman typerän itsestäsi. Kyseenalaistat oman ammattitaitosi.
Taitaa ap-opettaja olla kotoisin Porvoosta. Opetussuunnitelmassa ja oppikirjoissa riittää opetettavaa maailman tappiin saakka, joten aika käsittämätön kysymys.
Miten opettajat jaksavat valittaa päivästä päivään, viikosta viikkoon, kuukaudesta toiseen.
Ihan kuin he olisivat ainut ammattiryhmä joka joutuu olemaan töissä tässä tilanteessa.
Ja ihan sama, mihin aikaa vilkaisee palstaa, kun 90% aloituksista koskee opettajien vaikerointia, valitusta ja huolia.
Ja tämän palstan ovat pilanneet opettajat, eipä kiinnosta edes käydä täällä.
Eilen avasin palstan, silloin vaikeroitiin koulujen avaamisesta ja tänään taas jostakin opettajan suunnitelmista. Huhhuheijaa...
Miten jaksatte?
Vierailija kirjoitti:
Luulen sinulta opettajana löytyvän ammattitaitoa ja osaamista ratkaista asia, sillä tuskin saat siihen vastausta täältä. Jos toisin, sinun ammattitaidossa ei ole silloin kehumista.
Ongelmaa en edes pidä kummoisena, sillä jokainen meistä työssä joutuu muuttamaan suunnitelmia.
Ajattelepa, mitä terv.hoidossa jouduttiin tekemään parissa viikossa, kun huomattiin koronaepidemia olevan myös Suomessa tosiasia tai kaupanala, poliisi jne.
Meidänkin terv.keskus ja vuodeosasto ajettiin alas muutamassa päivässä koronapotilaita varten, kaikki ajat peruttiin, sairaudet laitettiin kiireellisyys järjestykseen, ruumiskontteja tuotiin takapihalle ja nyt niitä rakennetaan uudestaan norm.terv.hoitoa varten.
Mietipä mitä me opet jo ollaan tehty: muutettu lähiopetus etäopetukseksi, opeteltu lyhyessä ajassa videoneuvottelusovellukset, muokattu tai tehty alusta alkaen oppimateriaali etäopetuskäyttöön. Varmasti näin on tehnyt myös ap.
Nyt me teemme taas kaiken muokkautumisen uudestaan. Tottakai, sehän on selvä. Mitään muuta ominaisuutta opetustyössä ylipäätään ei tarvita niin paljon, kun muokkautumiskykyä. Jossain ylempänä päätetään jotain ja mehän muokkaudumme, sopeudumme ja hoidamme hommat. Tätä meille ei kyllä opinnoissamme opeteta. Meille opetetaan vain oman oppiaineemme sisältöä ja ainedidaktiikkaa. Kaikki muu opitaan työtä tehdessä. Mutta kaipa tuo muokkautumiskyky on sitten osa ammattitaitoa... Aineenopettajaan kyllä luotetaan tosi paljon. Meidän työtämme ei pahemmin kytätä. Ja samaan aikaan meillä on kamalasti vastuuta ja nyt luulen, että moni meistä pelkää, että me joudumme ottamaan yhä enemmän sellaista vastuuta, johon meillä ei ole osaamista: tartuntataudin leviämisen ehkäisy oppitunneillamme. Itseäni ainakin se stressaa eniten. Pärjään kyllä ryhmän kuin ryhmän kanssa normaalioloissa, muttamiten välttää lähikontaktit, samojen välineiden käyttö...miten työpäivä sujuu, jos ei voi käydä opettajainhuoneessa henkilökunnan ainoassa vessassa...jääkaapilla ja mikrolla evästämässä...
Jos opettaja ei tiedä, mitä lapsille pitää opettaa viimeisten lukuvuoden viikkojen aikana, niin onko hän pätevä opettaja lainkaan. Kuinka se opetus on luonnistunut kesälomien jälkeen?
Opettajat näyttävät olevan erittäin muutosvastaisia ja vanhoihin kaavoihin kangistuneita! Kääritään hihat ja hommiin, ei sen vaikeampaa ole kunhan lopettaa turhan valittamisen. Muissa ammateissa työ on nykyään jatkuvaa muutosta ja soveltamista.
Älä ihmettele, vaan laita pää pensaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran tuntiuu, että opettajat elävät jossain omassa todellisuudessaan... Oikeasti, epävarmuus on nyt osa meidän useimpien elämää. Minä en tiedä onko työpaikkani viikon päästä auki. Jos on, niin miten. Onko kaikki toiminnot auki. Jos ollaan auki niin miten toimitaan asiakkaiden kanssa, miten ylläpidetään hygieniaa. Mitään ohjeita ei ole, ei tietoa lainsäädännön tilasta ja tulkinnasta. Mikään ei ole varmaa, ei edes se, onko koko työpaikkaa syksyllä tätä menoa.
Kun minä olin ala-asteella, meillä jotkut oppilaat söivät luokissa, kun ruokalaan ei mahtunut. Ei siinä ollut mitään ongelmaa. Jos koulussa on 5 kerrosta, varmaankin ne ylimmän kerroksen oppilaat voivat syödä porrastetusti ruokalassa ja muut sitten hakevat ruoat luokkiin. Onko oikeasti paljonkin peruskouluja, joissa luokkia on oikeasti 5 kerroksessa eikä hissejä ole lainkaan?
Ja minä ymmärsin, että otetaan mahdollisuuksien mukaan käyttöön myös muita tiloja. Ei niiden tarvitse olla mikään lähimetsä. Eikös esim kirjastotkin ole nyt joka paikassa kiinni, yliopistokaupungeissa on korkeakoulujen luentosaleja vapaana jne. Ja ajallinen porrastaminen on myös vaihtoehto, eli puolet päivästä ollaan koulurakennuksessa ja toinen puoli ollaan vaikka puistossa.
Paljon työtä ja järjestelyjä nämä vaativat, mutta kyllä ratkaisuja on, jos ihmiset vain ovat halukkaita ne toteuttamaan.
Taas alkaa tyypillinen ”silloin kun minä olin nuori ja kävin koulua” -jorina. Kummallista, miten kaikki luulevat olevansa kouluelämän asiantuntijoita sen perusteella, että ovat käyneet itse koulua lapsina. Silloin kun sinä olit nuori, ei ollut koronapandemiaa. Ruokien kuljettaminen ruokalasta luokkiin ei ole hygieenistä. Ja kyllä, Suomessa on paljon monikerroksisia koulurakennuksia. Oppilaat eivät saa käyttää hissiä, ellei ole esim. jalka kipsissä tai muuta terveydellistä syytä. Korkeakoulut eivät ota luentosaleihinsa peruskoululaisia pyörimään. Ei isojen kaupunkien muihin tiloihin noin vain mennä. Niiden käytöstä on tarkat sopimukset ja suunnitelmat, ja niistä maksetaan myös vuokraa. Sopimuksia ei yhtäkkiä kahdeksi viikoksi tehdä. Jos kirjastot ovat kiinni, ei niihin tietenkään päästetä koululuokkia mellastamaan ja sotkemaan paikkoja. Ainut keino toteuttaa tätä järjetöntä päätöstä jotenkin riskittömästi, on pitää koulua vain pari oppituntia päivässä, oppilaat tiukasti yhden opettajan valvonnassa koko ajan samassa tilassa. Ruoaksi jaetaan banaaneja, välipalakeksejä ja pillimehua.
Vierailija kirjoitti:
[qu1ote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
S
Oppilaiden välille ei tule turvaväliä
Vierailija kirjoitti:
Miten opettajat jaksavat valittaa päivästä päivään, viikosta viikkoon, kuukaudesta toiseen.
Ihan kuin he olisivat ainut ammattiryhmä joka joutuu olemaan töissä tässä tilanteessa.
Ja ihan sama, mihin aikaa vilkaisee palstaa, kun 90% aloituksista koskee opettajien vaikerointia, valitusta ja huolia.
Ja tämän palstan ovat pilanneet opettajat, eipä kiinnosta edes käydä täällä.
Eilen avasin palstan, silloin vaikeroitiin koulujen avaamisesta ja tänään taas jostakin opettajan suunnitelmista. Huhhuheijaa...
Miten jaksatte?
Luuletko, että opettajat täällä kirjoittelee? Kaikilla meillä on koulusta ja opettajista mielipiteitä vaikka muille jakaa. Trollit täällä laulaa.
Helppoa. Yhtiksessä katsotaan koronauutisia. Biologiassa ja kuviksessa piirretään koronia. Musassa sanoitetaan koronabiisejä. Vieraissa kielissä käännetään uutisten koronavirkkeitä. Kemiassa avataan koronaa kemiallisiin osiin. Matikassa lasketaan millä todennäköisyydellä oppilas saa koronan ja tartuttaa vanhempansa. Mantsassa piirretään karttaan koronalukuja eri maakunnissa. Liikunnassa juostaan luokassa koronakuvion mukaisesti. Käsitöissä virkataan pieniä koronakoristeita kesäksi vanhemmille. Äikässä kirjoitetaan etäopintojen aiheuttamista psyykevaurioista. Ne lähetetään kesälukemiseksi koulupsykologille.
Lopuksi toivotetaan oppilaille koronarikasta kesää ja muistetaan mainita, että sama on edessä elokuussa. Helppoa kun sen osaa.
T. Ope
Katso uudestaan mitä se sairaanhoitaja ihmetteli.