Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksajanasi ihmettelen mistä sinulle maksan, jos et tiedä mitä teet työksesi.
Ilmainen vinkki, pidät vaikka tuntisi niin kuin ne on opetussuunnitelmaan merkitty.
Opetussuunnitelma ei kerro, miten oppitunnit pidetään.
Opetussuunnitelma on hyvin yleinen dokumentti, sen voi käydä lukemassa netistä. Nettikeskusteluja lukemalla saa käsityksen, että opetussuunnitelmassa ohjattaisiin hyvinkin tarkasti opetuksen sisältöjä ja jopa tapaa. Näin ei todellakaan ole. Koululle ja opettajalle jää ilmiselvästi paljon tulkintaa ja miettimistä sen suhteen, miten opetussuunnitelmaa toteuttaa.
Kun opetussuunnitelmasta puhuttiin paljon, kävin sitä lukemassa. Kannattaa!Open työssä on lähtökohtaisesti jo tosi paljon autonomiaa. Siksi ihmetyttää, miten aloittajan kaltaiset ihmiset normaalioloissa työstään suoriutuvat, kun nyt on niiiin hankalaa suunnitella sitä omaa työtä.
Varmaan siksi, kun ei ole vielä annettu raameja. Alakoulussa se ei ole niinkään ongelma, mutta yläkoulussa suunnitelmia ei voi tehdä yksin, kun palapelissä on niin monta osaa: ryhmät, oppiaineet, opettajat, aikataulut ja tilat.
Opettajat ovat aika hysteerisiä olleet mielestäni. Ainakin omat tuttavat
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole sanottu, että koulussa pitäisi kököttää luokissa. Ilmiöoppimaan keväiseen metsäluontoon! Nyt siellä tapahtuu paljon: kasveja, lintuja, ötököitä niin ilmassa kuin lätäköissäkin...
Minun eli yläkoulun äidinkielen opettajan antama ötökkäopetus olisi oppilaiden halveksumista. Ihania ideoita, mutta ei ne oikein toimi. Kyllä siitä silti jotenkin selvitään.
Mä olen ruotsin ope eli jos olen vimpat viikot vain oman luokkani kanssa, heidän edistymistään muissa aineissa ei todellakaan kontrolloi kukaan. Ehkä tekevät muidenkin aineiden tehtäviä, mutta mitän opetusta tai tukea en esim. fysiikassa tai ranskassa pysty antamaan, vaikka siinä luokassa olenkin. En myöskään pysty kontrolloimaan, mitä mahdollista ruotsin tukea muut 200 oppilastani tarvitsevat, jos en saa heitä edes tavata. Mitään ryhmätöitä, pelejä tms. ei myöskään tehdä, koska turvavälit. Silti nämä kaikki ryhmät kulkevat julkisilla turvaväleistä välittämättä. Tarvittavat lasut olen jo etäopetusaikana tehnyt. Toivottavasti sossu hoitaa työnsä. Tulee mielenkiintoiset 2 viikkoa.
Minä aion viedä oman luokkani tutustumaan kunnantaloon, sivistoimenjohtajaan ja kunnanjohtajaan. Aluehallintovirasto on myös näkemättä. Voisimme myös tehdä kesäretken opetus-ja kultturiministeriöön, eduskuntaan ja THL:ään. Ihanaa! Odotan innolla näitä retkiä. Onneksi lapset eivät tartuta tautia! Muistamme tietysti yskimishygienian, käsienpesun ja turvavälit. Tästä tulee ihanat kaksi viikkoa. Innolla odotan jo näitä retkiä!
Niitä asioita jotka on jääneet 2 kk aikana opettamatta....tollo.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ruotsin ope eli jos olen vimpat viikot vain oman luokkani kanssa, heidän edistymistään muissa aineissa ei todellakaan kontrolloi kukaan. Ehkä tekevät muidenkin aineiden tehtäviä, mutta mitän opetusta tai tukea en esim. fysiikassa tai ranskassa pysty antamaan, vaikka siinä luokassa olenkin. En myöskään pysty kontrolloimaan, mitä mahdollista ruotsin tukea muut 200 oppilastani tarvitsevat, jos en saa heitä edes tavata. Mitään ryhmätöitä, pelejä tms. ei myöskään tehdä, koska turvavälit. Silti nämä kaikki ryhmät kulkevat julkisilla turvaväleistä välittämättä. Tarvittavat lasut olen jo etäopetusaikana tehnyt. Toivottavasti sossu hoitaa työnsä. Tulee mielenkiintoiset 2 viikkoa.
Tässä hyvä esimerkki siitä ajattelutavasta, että mitään ei voi tehdä. Kuten joku totesi, opettajilla on työssään suuri autonomia, ja näinä aikoina kukaan tuskin saa syytettä virkavelvollisuuksien rikkomisesta. (Kuten ei saa muulloinkaan, vaikka menisi sieltä missä aita matalin.) Jos edes puolet tuosta eipysty-ajatteluun käytetystä energiasta käyttäisi sen pohtimiseen, mikä ja miten on mahdollista toteuttaa, voisi olla jo parin viikon toteutus suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion viedä oman luokkani tutustumaan kunnantaloon, sivistoimenjohtajaan ja kunnanjohtajaan. Aluehallintovirasto on myös näkemättä. Voisimme myös tehdä kesäretken opetus-ja kultturiministeriöön, eduskuntaan ja THL:ään. Ihanaa! Odotan innolla näitä retkiä. Onneksi lapset eivät tartuta tautia! Muistamme tietysti yskimishygienian, käsienpesun ja turvavälit. Tästä tulee ihanat kaksi viikkoa. Innolla odotan jo näitä retkiä!
Ihanaa, että kerrankin joku opettaja järjestää retkiä. Vuosiin ei ole ollut määrärahoja viedä meidän koulun lapsia Helsinkiin, mutta nyt
on kun ope maksaa koko lystin! Kiitos sinulle!
Luulenpa että OM Andersson linjaakin ensi viikolla että osa oppilaista jatkaa etäopetuksessa. En ihmettelisi yhtään! Rehtoreita on tullut jo niin paljon viestiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole sanottu, että koulussa pitäisi kököttää luokissa. Ilmiöoppimaan keväiseen metsäluontoon! Nyt siellä tapahtuu paljon: kasveja, lintuja, ötököitä niin ilmassa kuin lätäköissäkin...
Minun eli yläkoulun äidinkielen opettajan antama ötökkäopetus olisi oppilaiden halveksumista. Ihania ideoita, mutta ei ne oikein toimi. Kyllä siitä silti jotenkin selvitään.
Juuri äikkäänhän voi integroida mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä JOS et ole kahta viikkoa saman ryhmän kanssa vaan esim aina päivä yhden ryhmän kanssa?
Just kun etäopetus alkoi rullailla kivasti, pitää pistää etähommat pois ja alkaa höpistä 11:n päivän ajan lähiopetuksesta.
Etä olisi varmasti jatkunut hyvin loppuun saakka.
En ole opettaja, vaan paljon paremmin etäkoulssa pärjänneen lapsen äiti.
Sai/saa tehdä asiat omaan tahtiin HYVIN ilman sitä sa-atan-nmoista häirintää ja hulabaloota luokassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki siitä ajattelutavasta, että mitään ei voi tehdä. Kuten joku totesi, opettajilla on työssään suuri autonomia, ja näinä aikoina kukaan tuskin saa syytettä virkavelvollisuuksien rikkomisesta. (Kuten ei saa muulloinkaan, vaikka menisi sieltä missä aita matalin.) Jos edes puolet tuosta eipysty-ajatteluun käytetystä energiasta käyttäisi sen pohtimiseen, mikä ja miten on mahdollista toteuttaa, voisi olla jo parin viikon toteutus suunniteltu.
Tämä. Lisäksi ihmetyttää tämä huuto, että oppilaiden edistymistä ei nyt kukaan seuraa. Ennen hallituksen ilmoitusta huudettiin päät punaisina, että ei kouluja auki kun ei siellä edes tehdä mitään kahden viimeisen viikon aikana. Siis miten se nyt meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että kerrankin joku opettaja järjestää retkiä. Vuosiin ei ole ollut määrärahoja viedä meidän koulun lapsia Helsinkiin, mutta nyt
on kun ope maksaa koko lystin! Kiitos sinulle!
Kyllä meiltä määrärahoja löytyy. Kaikki ammattikouluihin tutustumiset on jäänyt välistä. Ihanaa, että lapset pääsevät retkelle ja pääsemme palaamaan normaaliin koulutyöhön, johon kuuluvat jokakeväiset retket.
Jos joudun olemaan valvontaluokkani kanssa luokassa 2,5 viikkoa näytän uusintana hallituksen koronatiedotustilaisuudet. Ajankohtaista kiinnostavaa
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkani on tiiviissä lähiössä. Metsiä ei ole mailla halmeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ala jo organisoida. Sinulle tulee paljon aikataulujen ym sopimista. Kulkemiset ja ruuat pitää myös miettiä.
Ai juu. Halusitkin vain olla nokkela.
Minäkin menisin työssäni moneen paikkaan, muttei tällä hetkellä moniin paikkoihin oteta ketään vieraita. Mutta tilanne toki muuttuu, kun linjataan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on kun ope maksaa koko lystin! Kiitos sinulle!Kyllä meiltä määrärahoja löytyy. Kaikki ammattikouluihin tutustumiset on jäänyt välistä. Ihanaa, että lapset pääsevät retkelle ja pääsemme palaamaan normaaliin koulutyöhön, johon kuuluvat jokakeväiset retket.
No sitten ei muuta kuin retkelle vaan! Muistakaa että turvavälit pitää olla matkustaessakin. Kivaa matkaa - tai siis matkoja, koska voit ottaa mukaan yhdeksän oppilasta kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelin 9v mitä siellä peruskoulussa tehtiin toukokuun 2 vikaa viikkoa. Ei mitään jos saa sanoa ja samaa voin sanoa ammattikoulusta, näin vanhempana. Chillaillaan ja palkka juoksee.
Mutta opettajat ovat kuitenkin olleet työpaikalla ne kaksi viikkoa, eikö niin? Tekemässä töitä. Eikö sinun mielestäsi palkan pitäisi silloin juosta?