Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveelliset, helpot ruoka-aineet syömisongelmaiselle

Vierailija
30.12.2022 |

Jos syö vain muutamaa ruoka-ainetta eikä jaksa laittaa ruokaa, niin mitä näiden ruoka-aineiden kannattaisi olla? Terveellisiä, joista tulisi mahdollisimman monipuolisesti ravintoaineita. Pohjana siis ajatus, että henkilö ei syö mitään muuta.

Olen aina ollut hoikka, mutta nyt alkanut aktiivisen työn myötä laihtua. Kaikenlaisille lisäaineille herkistymisen myötä en myöskään uskalla enää syödä eineksiä, makkaroita tai vastaavaa, ja ruokavalio on karsiutunut entisestään. Ruoanlaitto ei jaksa innostaa ja masennustaustaa on, eli ruoan pitäisi olla yksinkertaista ja nopeaa. Suoraan sellaisenaan syötävät tai mikrotettavat ruoka-aineet tulevat todennäköisimmin syödyiksi eivätkä päädy roskiin.

Myös yksinkertaisia reseptejä saa jakaa. Makaronilaatikkoa olen ajatellut tehdä, mutta pitäisi saada aikaiseksi. Viimeksi olen tehnyt sitä koulussa kotitaloustunnilla. Tänään otan projektiksi yrittää ostaa tarvikkeet.

Jos joku jaksaa auttaa, kiitos kovasti.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vara aika terveyskeskus ravinto nevojalle: Olit lihava tai laiha saat sieltä apua ja tukea.

Vierailija
2/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen, jos ruokavalio on kovin hankalaa järjestää.

Mulla on itselläni ibs, vilja-allergia mukaanluettuna riisi ja maissi, pähkinäallergia mukaanluettuna manteli, lisäksi olen allerginen monille palkokasveille, perunalle ja sitrushedelmille. Ravitsemusterapeutti osasi kasata liudan reseptejä välipalavaihtoehtoineen, niin etten laihdu liikaa.

Olen nyt 172/55. Pahimmillaan paino kävi 45 kun en uskaltanut syödä kun kaikki teki niin helvetin kipeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen, jos ruokavalio on kovin hankalaa järjestää.

Mulla on itselläni ibs, vilja-allergia mukaanluettuna riisi ja maissi, pähkinäallergia mukaanluettuna manteli, lisäksi olen allerginen monille palkokasveille, perunalle ja sitrushedelmille. Ravitsemusterapeutti osasi kasata liudan reseptejä välipalavaihtoehtoineen, niin etten laihdu liikaa.

Olen nyt 172/55. Pahimmillaan paino kävi 45 kun en uskaltanut syödä kun kaikki teki niin helvetin kipeää.

Kiitos vastauksestasi. Minulla alkaa paino olla menossa pian samoissa lukemissa. Joskus minulle tarjottiin käyntiä ravitsemusterapeutilla (olen myös suolistosairas), mutta asiasta ei ole kuulunut kolmeen vuoteen mitään, joten epäilen, että olen kadonnut jonosta. Ilmeisesti koit saamistasi ohjeista olleen apua?

Vierailija
4/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna kana kala. Ei ole vaikeita. Lisukkeet sitten mitä haluat. Voi ja oliiviöly rasvoiksi.

Vierailija
5/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muna kana kala. Ei ole vaikeita. Lisukkeet sitten mitä haluat. Voi ja oliiviöly rasvoiksi.

Kiitos, munaostoksille siis. En pitkään aikaan ole käyttänyt levitettä leivän päällä eli rasvan saanti on todella vähäistä. Ehkä siinä on myös syy painon laskuun, aiemmin käytin margariinia. Pitää kokeilla oliiviöljyä.

Vierailija
6/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunasta on helppo laittaa ihan mitä vaan, ja sen voi myös raakana blendata esim. smoothien joukkoon ilman että maistuu läpi. Kananmuna sisältää lähes kaikkia vitamiineja ym. mitä ihminen tarvitsee, eli niitä kannattaa syödä 1-2 päivittäin jos haluaa optimoida ruokavaliotaan. 

Liha, kana ja kala ovat tärkeitä myös, pienikin määrä riittää. Osta esim. palvelutiskiltä kypsennettyä kalaa jossain muodossa yksi annos (noin 100g), jos tuntuu ettet jaksa sellaista itse kokkailla. Myös sushibuffa silloin tällöin on hyvä keino lisätä kalan syöntiä, eikä tule järjettömän kalliiksi. 

Juomiin kannattaa kiinnittää huomiota; josset pidä maidosta tai piimästä, maistuisiko kasvijuoma (kauramaito, riisimaito, mantelimaito ym.)? Josset karta sokeria, myös kaakao (sitäkin saa valmiina, ja on olemassa Eila-versio jossa tavallista enemmän protskua) on varteenotettava vaihtoehto. Tuoremehua voi juoda myös esim. välipalan yhteydessä lasillisen. 

Pakastealtaasta löytyy kaikkea helppoa, mm. pyttipannua (Oolannin lihapullapannu on aivan ihanaa, ja semiterveellistä valmisruoaksi), riisi-kasvispakasteita, täytettyjä pelmeneitä ja ties mitä. Pannulla lämmitetään suurin osa, ja sillä valmista. Jos haluat lisätä energiansaantia, lorauta hieman öljyä pannulle ennen paistoa. 

Toivotan sinulle paljon jaksamista! Olen itsekin syömishäiriöinen, oma ongelmani on tällä hetkellä liikasyönti ahdistukseen. 

Vierailija
7/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna, avokado, pavut (kidney jne), tuore pinaatti, fetajuusto, paprika. Saa kivan kulhoruoan noista.

Vierailija
8/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunia ainakin ehdottomasti. 

Vierailija
9/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ajattelisi ruuan laittoa sinänsä, vaan valmistaisit vaan raaka-aineet syötävän muotoon? Keitä perunat/pasta/riisit ja kypsennät lihan/proteiinin lähteenä.

Sitten jos jotain ruokaa valmistat, teethän sitä useamman annoksen kerralla, että seuraavat päivät on helpompia.

Kannattaa varmaan myös tutkia, onko valmisruuissa tai puolivalmisteissa mitään sellaista, jota voit syödä. Esimerkiksi Kokkikartanon tuotteissa on tosi vähän lisäaineita, onko ollenkaan?

Vierailija
10/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunasta on helppo laittaa ihan mitä vaan, ja sen voi myös raakana blendata esim. smoothien joukkoon ilman että maistuu läpi. Kananmuna sisältää lähes kaikkia vitamiineja ym. mitä ihminen tarvitsee, eli niitä kannattaa syödä 1-2 päivittäin jos haluaa optimoida ruokavaliotaan. 

Liha, kana ja kala ovat tärkeitä myös, pienikin määrä riittää. Osta esim. palvelutiskiltä kypsennettyä kalaa jossain muodossa yksi annos (noin 100g), jos tuntuu ettet jaksa sellaista itse kokkailla. Myös sushibuffa silloin tällöin on hyvä keino lisätä kalan syöntiä, eikä tule järjettömän kalliiksi. 

Juomiin kannattaa kiinnittää huomiota; josset pidä maidosta tai piimästä, maistuisiko kasvijuoma (kauramaito, riisimaito, mantelimaito ym.)? Josset karta sokeria, myös kaakao (sitäkin saa valmiina, ja on olemassa Eila-versio jossa tavallista enemmän protskua) on varteenotettava vaihtoehto. Tuoremehua voi juoda myös esim. välipalan yhteydessä lasillisen. 

Pakastealtaasta löytyy kaikkea helppoa, mm. pyttipannua (Oolannin lihapullapannu on aivan ihanaa, ja semiterveellistä valmisruoaksi), riisi-kasvispakasteita, täytettyjä pelmeneitä ja ties mitä. Pannulla lämmitetään suurin osa, ja sillä valmista. Jos haluat lisätä energiansaantia, lorauta hieman öljyä pannulle ennen paistoa. 

Toivotan sinulle paljon jaksamista! Olen itsekin syömishäiriöinen, oma ongelmani on tällä hetkellä liikasyönti ahdistukseen. 

Kiitos sinulle kovasti ajatuksella kirjoitetusta vastauksesta! Pelkään olevani luisumassa pikku hiljaa ihan oikeaan syömishäiriöön, etten jossakin vaiheessa enää pystykään syömään vaikka haluaisin tai että terveyteni äkkiä romahtaa. Toistaiseksi kuitenkin syön yleensä mielelläni, kun ruokaa tarjotaan kodin ulkopuolella. Jaksamista ja hyvää oloa sinulle myös.

Vierailija
11/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennustaustalla lukisin ensimmäiseksi, kuinka paljon ruoka vaikuttaa mielenterveyteen https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/mielenterveys-ja-arjen-taid…

Nopeita ruokia on esim. erilaiset wokit, joihin voi laittaa monipuolisesti erilaisia aineksia:

https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/helpot-wokit

Tärkeää olisi syödä monipuolisesti ja säännöllisesti.

Vierailija
12/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aasilaiset ruoat sopivat kaikille. Eli vaikka vietnamilaiset kevätkääryleet jotka kannattaa googlata jos ei ole aiemmin tehnyt. Aivan älyttömän hyvää ja terveellistä, kannattaa kokeilla.

Vierailija
13/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakokkeli on helppo ja terveellinen. Heität pannulle hautumaan vaikka oliiviöljyssä ja/tai voissa haluamiasi kasviksia, lisäät kananmunat (voi heittää suoraan pannulle ja sekoittaa siinä), sekoittelet kunnes kananmunat on valmiita ja voi lisätä vaikka fetaa. Sopii hyvin miksi tahansa ateriaksi ja on helppo ja nopea.

Vierailija
14/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ollut syömishäiriöinen ja olen niin iloinen siitä miten paljon tukea täältä tulee. On helvettiä elää syömishäiriöin kanssa ja olette osoittaneet miten syömishäiriöin kanssa voi elää normaalia elämää. Kiitos.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle kovasti ajatuksella kirjoitetusta vastauksesta! Pelkään olevani luisumassa pikku hiljaa ihan oikeaan syömishäiriöön, etten jossakin vaiheessa enää pystykään syömään vaikka haluaisin tai että terveyteni äkkiä romahtaa. Toistaiseksi kuitenkin syön yleensä mielelläni, kun ruokaa tarjotaan kodin ulkopuolella. Jaksamista ja hyvää oloa sinulle myös.

Vierailija
15/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aiemmin mainittujen lisäksi pähkinöitä ja kaikkia juureksia, vihanneksia, hedelmiä jne. Suurta osaa ei välttämättä tarvitse laittaa mitenkään, korkeintaan kuoria, jos sitäkään.

Vierailija
16/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kasvissosekeitot on tosi helppoja, hyviä ja terveellisiä. Pese ja pilko ainekset vähän pienemmäksi, keitä kattilassa, soseuta tehosekoittimessa.

Vierailija
17/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljyä runsaasti vähän joka paikkaan on minun menetelmäni painon laskun pysäyttämiseksi. Ravitsemusterapeutti tietty jollei itsellä ole vielä ravitsemustietoa.

Oma ymmärrys siitä mitä voi syödä on tärkeä.

Vierailija
18/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kasvissosekeitot on tosi helppoja, hyviä ja terveellisiä. Pese ja pilko ainekset vähän pienemmäksi, keitä kattilassa, soseuta tehosekoittimessa.

Minä keitän nykyään pakaste wok-sekoitusta ylikypsäksi. Äärimmäisen helppoa, maha ei siedä jollen keitä todella ylikypsäksi. Sinne sekaan oliiviöljyä ja rasvaista lihaa - paino ei meinaa pysyä silti.

Vierailija
19/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa ja parsakaalia.

Vierailija
20/24 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munakokkeli on helppo ja terveellinen. Heität pannulle hautumaan vaikka oliiviöljyssä ja/tai voissa haluamiasi kasviksia, lisäät kananmunat (voi heittää suoraan pannulle ja sekoittaa siinä), sekoittelet kunnes kananmunat on valmiita ja voi lisätä vaikka fetaa. Sopii hyvin miksi tahansa ateriaksi ja on helppo ja nopea.

Munakokkeli ja munakas ovat yllättävän erimakuisia. Valmistuksena erona lähinnä sekoittelun määrä ja tapa. Runsaasti oliiviöljyä/voita, kunhan vaan saa syötyä. Kasvikset keventävät, jolloin voi laittaa enemmän rasvoja ja juustoja. Jos sietää jotain kermaa niin sitä sekaan. Myös keittoihin.

Tomaattikeittoon voi laittaa paljon sokeria, mikä on amerikkalaistyyppisen tomaattikeiton toinen pääaines.

Meneekö kalasäilyke alas? Niissä on hyvin energiaa ja hyviä rasvoja.

Perunoita en voi syödä, mutta perunamuussijauhoja siedän. Teen perunavelliä usein.