Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö paikkansa, että korkeasti koulutetut tykkäävät pukeutua peittävämmin, kuin matalasti koulutetut?

Vierailija
29.04.2020 |

Outo kysymys, mutta olen omassa tuttavapiirissä huomannut tällaisen :D Korkeasti koulutetut ystäväni suosivat laatikkomaisia, väljiä vaatteita, jotka laadukasta materiaalia ja ehkä jotain suomalaista designia. Duunarikaverit taas pukeutuvat vartaloa myötäileviin ja ehkä paljastaviinkin asuihin. Aika kärjistetty päätelmä, mutta tunnistatko tuosta itsesi?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat, eikä kyseessä ole mikään nykyaikainen vaan tuhansia vuosia vanha ilmiö. Aina ne hutsahtavimmat ja halvimman näköiset naiset ovat olleet köyhiä/matalan ÄO:n naisryhmiä.

Kyllä. Se ulkonäkö on köyhän ainoa ”assetti”, koulutetulla on paljon muutakin.

Vierailija
22/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän esimerkiksi sosiaalityöntekijätkin ovat korkeakoulutettuja, heillä on ihan monasti ihan hupparia ja farkkua töissä. Eivätkä ole normaalipainoisia.

Mutta he eivät pukeudu paljastavasti ja typerästi. Pukeutuminen viestittää myös uskottavuutta.

Aivan.

Ja sosiaalityöntekijä ei voi pukeutua töihin oman mielen mukaan. Hänen ei ole sopivaa erottua liikaa asiakkaista, joiden asenteeseen voisi vaikuttaa kielteisesti se, että sossu olisi pukeutunut "hienosti". Tarkoitus on olla helposti lähestyttävän, inhimillisen oloinen. Sossu, joka tulee kotikäynnille syrjäytyneeseen päihdeperheeseen kalliissa muotiluomuksessa tai edes jakkupuvussa, ei ole tehtäviensä tasalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusalalla naisten on pukeuduttava kuin miehet, eikä korujakaan saa olla. Jakkupuku ja paitapusero. Ei meikkiä.

Jos haluaa olla uskottava, on oltava kuin mies. Miehillä ei näy tissitoppeja tai minihameita, mutta tykkäävät niitä kovasti tuijotella - sosioekonomisesta taustastaan huolimatta!

Vierailija
24/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut korkeastikoulutetuilla enemmän tietoista itsensä brändäystä- eli käsitystä itsestään jonkinlaisena tavaramerkkinä, jolle luodaan imago.

Esimerkiksi siihen imagoon voi liittyä "eettisten- ja laadukkaiden" (kalliiden) materiaalien suosiminen ja uskomus älykkyyden ja "vakavasti otettavuuden" korrelaatiosta pukeutumiseen.

"Olen akateeminen, eli klassisesti ja tyylikkäästi pukeutuva" = huomaatteko, en ole tyhmä tyrkky??!?! Ansaitsen arvostukseni aivan eri tavoin.

Toki erilaisia kuvitelmia vaatetuksesta löytyy myös vähemmän koulutetuilta.

Monesti nämä imagoharhat ovat kuitenkin yllättävän lähellä toisiaan ja kaikessa arkisuudessaan aika huvittaviakin ihmismielen egoistisia kuvitelmia.

Vierailija
25/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän esimerkiksi sosiaalityöntekijätkin ovat korkeakoulutettuja, heillä on ihan monasti ihan hupparia ja farkkua töissä. Eivätkä ole normaalipainoisia.

Tuossa on käytännön syitä taustalla. Huostaanottotilanteet menevät monesti painiksi, ja silloin joustavat ja kestävät vaatteet ovat valttia. Aika hankala olisi esim. raahata täysillä vastaan laittavaa 10v:tä autoon jos olisi jakkupuku päällä.

Vierailija
26/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta he eivät pukeudu paljastavasti ja typerästi. Pukeutuminen viestittää myös uskottavuutta.

Aivan.

Ja sosiaalityöntekijä ei voi pukeutua töihin oman mielen mukaan. Hänen ei ole sopivaa erottua liikaa asiakkaista, joiden asenteeseen voisi vaikuttaa kielteisesti se, että sossu olisi pukeutunut "hienosti". Tarkoitus on olla helposti lähestyttävän, inhimillisen oloinen. Sossu, joka tulee kotikäynnille syrjäytyneeseen päihdeperheeseen kalliissa muotiluomuksessa tai edes jakkupuvussa, ei ole tehtäviensä tasalla.

Olen nähnyt typerännäköistä pukeutumista ja tyyliä sossuilla. Mm. kokomusta tukka, epämääräinen meikki, halpaa ihme paljettia yläosassa. Eri henkilöillä myös.

Vierailija
27/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olien matalasti koulutettu, pukeudun peittävästi. Eli ei pidä paikkaansa.

Jätesäkkejä ei lasketa.

Korkeasti koulutetut pukeutuvat yleensä tuylikkäämmin ja siihen ei kuulu läskisten reisien tai tissivakojen esittely.

Huppari ja farkut ei ole jätesäkki. Läskiä ei ole enkä esittele mitään valoja.

Vierailija
28/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on käytännön syitä taustalla. Huostaanottotilanteet menevät monesti painiksi, ja silloin joustavat ja kestävät vaatteet ovat valttia. Aika hankala olisi esim. raahata täysillä vastaan laittavaa 10v:tä autoon jos olisi jakkupuku päällä.

Älä nyt liikaa innostu. Kotikäynnillä yleensä keskustellaan eikä painita kenenkään kanssa, eikä viedä ketään minnekään.

Vierailija
29/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani pelkkä merkonomi, silti pukeudun siististi ja laadukkaisiin vaatteisiin, hyvin hillitty tyyli ja myös peittävä. Enkä ikinä ottaisi tatuointia. Matalasta koulutuksestani huolimatta minulla on oikein hyvä työpaikka ja palkkakin riittää mukavaan elämään. 

Vierailija
30/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat, eikä kyseessä ole mikään nykyaikainen vaan tuhansia vuosia vanha ilmiö. Aina ne hutsahtavimmat ja halvimman näköiset naiset ovat olleet köyhiä/matalan ÄO:n naisryhmiä.

Kyllä. Se ulkonäkö on köyhän ainoa ”assetti”, koulutetulla on paljon muutakin.

Kyllä, ainoa. Missä maailmassa elät?

Vierailija
31/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissivakopaidat, varsinkin arjessa, ovat vahvasti low class -tyyliä.

Vierailija
32/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä matala että korkea koulutus (alanvaihtaja) ja aina peittävä pukeutuminen.

Ihminen ei voi olla sekä matalasti että korkeasti koulutettu. Jos olet maisteri, olet maisteri ja korkeakoulutuksen saanut ihminen, vaikka tällä hetkellä työskentelisit pikakurssin suorittaneena laitoshoitajana.

Sattumalta ensimmäinen ammattini on laitoshuoltaja. Hoitajan kanssa sillä ei ole tekemistä. Aikanaan kaksivuotinen perustutkinto ja ammattitutkinto, ei pikakurssia. Maksoin sillä asuntolainan ja elätin perheen. Maisteriksi valmistuin vasta paljon myöhemmin, enkä ole tehnyt päivääkään sen alan töitä, joten en katso sen nollaavan edellisiä vuosia. Kumpikaan tutkinto ei vaikuta siihen, että pidän yksityiset asiat yksityisinä.

Vierailija
33/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain duunari ja pukeudun peittävästi. En esim. esittele tissivakoa ja hame on yli polvien.

Vierailija
34/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno nainen ei esittele julkisesti vakojaan, ei mitään niistä kolmesta.

Vierailija
35/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm...kyllä keskimäärin näin. yksilötasolla tietysti poikkeuksia löytyy. tatuoinnit on vielä selkeämpi vedenjakaja, sanoisin.

Vierailija
36/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani pelkkä merkonomi, silti pukeudun siististi ja laadukkaisiin vaatteisiin, hyvin hillitty tyyli ja myös peittävä. Enkä ikinä ottaisi tatuointia. Matalasta koulutuksestani huolimatta minulla on oikein hyvä työpaikka ja palkkakin riittää mukavaan elämään. 

olet fiksu!

Vierailija
37/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen esittelee parhaita puoliaan pukeutumisellaan. Jos paras puoli on aivot, osaa pukeutua tyylikkäästi.

Jos ihmisen paras puoli on aivot niin pukeutuminen on siinä toissijaista. Tyylikäs pukeutuminen kertoo siitä että muoti kiinnostaa, eikä se välttämättä kerro muusta kuin sosiaalisesta ja visuaalisesta "älykkyydestä".

Vierailija
38/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "pelkkä", se on ihan hyvä koulutus. Älykkäällä ihmisellä on usein hyvä duuni ja riittävä palkka. Eli sinulla on älyä pukeutua asiallisesti ja tilanteen mukaan.

Vierailija
39/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se noin yleisesti ottaen taitaa olla, poikkeuksia toki on puoleen ja toiseen. Eikös nämä pyllistelijämissitkin ole kaikki aika matalasti koulutettuja? Tekoripset, -kynnet, -tukka yms. jutut tuntuu myös olevan suositumpia matalasti koulutetuilla. Itse olen matalasti koulutettu, mutta en ikinä pukeudu paljastavasti, tosin en myöskään "laatikkomaisesti". Tykkään mekoista ja hameista, neuleista, farkuista, kohtuulliset korot on myös ok, mutta hameissani on helma polveen tai sen alapuolelle, paidoissa ei ole avonaisia kaula-aukkoja tms. Meikkaan hyvin kevyesti, mitään tekojuttuja ei ole.

Vierailija
40/77 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen dosentti mutta tyyliltäni melkoisen vapaa, miltei valkoroskainen. Humanistille tämä on mahdollista :D