Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1481/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyrkillinen voita joka palaseen

mitä syö ja sitte on huonot geenit

kun joutuu syödä verenpainelääkkeitä..

Vierailija
1482/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärän suolan käyttö. Joo sitä jozo-suolaa voi keitinveteen laittaa, mutta ethän sä hyvänen aika sillä mitään pihviä mausta! Todella monella tutulla on vain sitä suolaa kaapissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asiahan on niin että Italiassa on tuhansia mummoja ja yhtä monta lasagne reseptiä. Eli tämä tarkoittaa sitä että ei ole yhtä ja ainoaa tapaa tehdä jotakin ruokaa. Perunoitakin voi keittää monin eri tavoin, samoin perunamuusseja on erilaisia... Näin esimerkkinä vaikka. Terveisin ammattikokki...

Vierailija
1484/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varsinaisesti liity suoraan ruoan laittoon, mutta juoksutti (ja taatusti edelleen) hanasta vettä vähintään 20 minuuttia, ennen kuin se on kuulema käyttökelpoista.  Asuttiin upouudessa talossa, vesi oli todella kylmää esim. aamuisin, ei yön ikivanhoissa putkissa seisonutta lämmennyttä. Opiskeluaikainen solukaveri, hirveä änkyräluonne kaikin puolin muutenkin. Juttuja riittäisi vaikka kuinka.

Vierailija
1485/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakset voi myös pestä tiskikoneessa.

Joo. Itse aiheesta sen verran, et pidän erikoisena, jos aikuinen ihminen ei tee ruokaa lainkaan. Siis mitään. Ei salaatteja, ei munakkaita, ei mitään. Elää voileivillä ja valmisruoilla.

Toisaalta ihan samantekevää, mut sitten, kun kuvioon astuu lapset, pitäisi jotenkin herätä ravitsemusasioihin.

Itse en pidä tuota erikoisena. Kaikki eivät ole kiinnostuneet ruoanlaitosta, hanki lapsia jne. Salaattejakin saa valmiina.

Itse juuri käytän vain valmisruokia, koska en pysty itse laittamaan ruokaa.

Vierailija
1486/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä suolalla läträäminen.

Suomalaisten suolan käytöstä valitetaan ihan liikaa.

Vierailija
1487/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikista eniten olen ihmetellyt sitä, että monien tuttavieni kotona ei ole käsisaippuaa keittiössä ollenkaan. Eivätkö he pese käsiä ennen ruuanlaittoa?

Kädet pestään kylpyhuoneessa, AINA.

Joo yleensä kylppärissä, mutta itse ainakin pesen kädet keittiössä eri ruonlaittovaiheiden välissä enkä todellakaan juokse yhtenään kylppärissä. 

Vierailija
1488/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klappendo kirjoitti:

nyrkillinen voita joka palaseen

mitä syö ja sitte on huonot geenit

kun joutuu syödä verenpainelääkkeitä..

Olis kannattanut jättää ne palaset ja syödä vain se voi.

Vierailija
1489/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikista eniten olen ihmetellyt sitä, että monien tuttavieni kotona ei ole käsisaippuaa keittiössä ollenkaan. Eivätkö he pese käsiä ennen ruuanlaittoa?

Kädet pestään kylpyhuoneessa, AINA.

Tätä en ymmärrä. Jos kädet on kesken leivonnan tai ruoanlaiton, niin pitäisi mennä kylpyhuoneeseen likaisilla käsillä? Kädet komeasti taikinassa tai vaikka kalassa, niin sinne vaan, oven ripa ja hana ihan taikinassa. Typerää.

Tottakai kädet pestään keittiön hanan alla, ettei liat leviä ymäri kämppää. Ja mielellään vielä usein. Enkä minä pese aloittaessakaan käsiä vessassa. En halua hakea kylppärin pöpöjä varta vasten keittiöön.

Vierailija
1490/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naureskellu tässä ketjussa esiintyvien eri vempainten määrää.

Mulle sanoi yksi kokki, että hyvä kokki selviää ilman joka tarkoitukseen olevia erikoisvälineitä.

Meillä on iso keittiö, yhteensä n 10 m kaappeja ja sama määrä yläkaappeja, mutta en täytä niillä markkinamiesten hehkuttamilla vempaimilla.

Monet hankkii jokaisen ns uutuuden ja kerta/pari käytetään ja sitten ne pölyyntyy jossain kaapin nurkassa.

Toki voihan rahansa pistää mihin hyvänsä, vaikka minä en sitä ymmärrä.

Joillekin yletön tavaramäärää antaa turvallisuuden tunnetta.

Olin aikaisemmin minimalisti, minulla ei ollut mikroa eikä kahvinkeitintäkään. Nyt kun olen sairastellut olen hommaillut keittiöön apuvälineitä jotka helpottaa ruoanlaittoa. Nyt minulla on astianpesukone, haudutuspata ja toinen jossa myös painekattila. Toisessa valmistui juuri makaronilaatikko ja painekattilassa hernekeitto liottamattomista herneistä. Lisäksi on kallis kahvinkeitin joka tekee cappucinon valmiiksi, yleiskone jolla syntyy taikinat ja raasteet ym. helposti. Sauvasekoittimella(tai sen silppurilla) surautin tänään sipulit ja juurekset silpuksi, myös herkullinen salaatinkastike tulee sillä. Lisäksi mikroaaltouuni joka valmistaa niin pakastepitsat kuin pastan ja perunan. Air fryer on ainoa jota tulee vähemmän käytettyä mutta sekin on kätevä kun haluaa vain muutaman muffinsin tehdä, ei tarvitse isoa pellillistä leivonnaista valmistaa yhdelle ihmiselle.

Minulla on ruoanlaitto lisääntynyt todella hurjasti, en ole vuosikausiin syönyt näin monipuolisesti. Minulla on muistiongelmia ja seisomisvaivoja joten näitä helpottamaan ostin ajastimellisia laitteita.

Seuraavaksi kokeilen jonkun mainitsemaa salaattilinkoa. Vielä kun olisi pesuri hedelmille ja kasviksille, niitä menee viikossa mieletön määrä ja pesen ne tiskialtaassa ja luomutiskiaineessa ennen jääkaappiin laittoa. Olen ollut kaupassa töissä ja nähnyt miten ihmiset työntävät nenänsä salaattiin/yrttiin ja millaiset prsekädet klähmivät tomaatteja, pesen tuotteet siis hyvin ilman koronaakin.

Vierailija
1491/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eräs tuttu keitti/keittää esim. potut täydellä teholla kantta käyttämättä , niin että katto kostuu ja ikkunat höyrystyvät.

Vierailija
1492/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiskastikkeet maistuu aina jotenkin oudolta. Varsinkin semmoiset jauheet mihin pitää lisätä vettä tai kermaa. Vaikka yrittäisi maustaa niin joku outo maku niissä on..

Vierailija
1493/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Minun eräs tuttu keitti/keittää esim. potut täydellä teholla kantta käyttämättä , niin että katto kostuu ja ikkunat höyrystyvät.

Mä en ikinä löytää kantta, kun keitän perunoita tai muuta.

Vierailija
1494/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermaa joka paikkaan, niin etu- kuin jälkiruokiin (anoppi).

- Vaihtuivat sitten lääkepurkkeihin ja rasvattomiin tuotteisiin, jahka todettiin perinteiset sydän- ja verisuonitaudit.

Kyllä ne taudit on tullut ihan muusta kuin kermasta. Tuskin hän pelkkää kermaa on syönyt.

Nyt sitten vaihtanut hyvän ravinnonlähteen johonkin keinoruokaan, voi jessus!

Aina näitä hörhöjä näkee jotka väittää että tyydyttynyt rasva olisi hyvästä. Ihmisen on luonnollista mässätä joka aterian yhteydessä toisen eläimen maidolla jne.

Ei kerma kohtuullisesti käytettynä mikään myrkky ole ja ravinnossa on aina kyse kokonaisuudesta mutta en ymmärrä miksi asia pitää yrittää kääntää näin täysin päälaelleen että jonkun selvästi epäterveellisen väitetään sitten olevankin terveellistä ja päinvastoin. No, saahan sillä ainakin huomiota...

Samaa oon miettinyt. Ihme ravitsemususkovaisia liikkeellä. Olen itsekin sitä mieltä, että light-tuotteet ovat ihmisravinnoksi kelpaamattomia, siis kaikki kasvirasvasta kyhätyt korvikkeet. Mutta ei tämä tarkoita, että voisi kovaa rasvaa käyttää määrättömästi! Tai joo, jos ei ole kolesterolin tai ylipainon kanssa ongelmaa. Itse helposti lihovana ja kolesterolien kanssa kamppailevana on pakko joka päivä koostaa ravinto kovia rasvoja vältellen, pehmeitä suosien (en suosi margariineja, mut käytän hyvälaatuisia oliiviöljyjä, pähkinöitä ja avocadoa) . Syön paljon kasviksia ja liikun monipuolisesti syketasoja vaihdellen. Silti vyötärölihavuus on tosiasia.

Olen kokeillut karppaamistakin, erittäin huonoin tuloksin. Me olemme yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Ihmisillä on todella omituisia kuvitelmia. Kuten esimerkiksi tuossa yllä kuvitellaan, että kova rasva lihottaa. 100 grammassa voita (ns. kova rasva) on 727 kcal, 100 grammassa oliiviöljyä ( ns. pehmeä rasva) on 884 kcal, eli pehmeä rasva lihottaa enemmän kuin kova rasva. 

Vierailija
1495/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saksilla pitsaa? Hyi hitto, saksilla joilla on leikattu yliherkän esikoisen  vaatteista lappuja ja koiran turkista purkka ja jotka ovat välillä pyörineet autotallissa miehen tarvittua niitä,  pitäisi leikata pitsaa? Ei kiitos, vaikka tuossa keittiön seinällä roikkuvatkin!

Ainakin minun keittiösakset näyttää ihan erilaiselta kuin yleissakset. 

Niin minunkin! Meillä on tapana pestä niin keittiö- kuin yleissakset tiskikoneessa. Keittiösakset aina käytön jälkeen, yleissakset silloin, kun ovat likaiset. Autotallissa käytettävät työkalut, myös sakset säilytetään autotallissa.

Vierailija
1496/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä vedellä huuhtelu lopettaa pastan kypsentämisen (tärkeää jos haluaa al dente pastaa) ja huuhtelu yleensäkin pitää pastan irtonaisena. Kukin tyylillään, riippuen minkälaista pastaa haluaa.

Eikö olisi kätevämpää vain ottaa minuutti tai  pari keittoajasta pois? :-o

Ei kai kukaan enää pastaa laita tarjolle sellaisenaan. Kun se on lähes kypsää, voidaan pastan keitinvettä laittaa vähän kastikkeen sekaan suurustamaan sitä ja sitten lisätä pastat reikäkauhalla sekaan. Jos tarjoaa erikseen pastan, niin siihen  sekoitetaan vaikka vähän kastiketta, ettei se kuiva tarjolla ollessaan. Ei pastaa huuhdota. Poikkeuksena gluteeniton pasta, johon voi lisättä vähän öljyäkin.

Ei, kukaan ei enää tarjoa pastaa sellaisenaan. Eikä huuhdo sitä. Maapallohan siinä lakkaisi pyörimästä, jos joku näin kaamean mokan tekisi.

Vierailija
1497/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Eikä ole liesituuletinta? 

Vierailija
1498/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoanlaittotapaa, mutta tapaa olla laittamatta ruokaa. Eräs ystäväni ei KOSKAAN laita ruokaa vaan elää pelkällä leivällä, jogurtilla, hedelmillä, valmissalaateilla ja riisikakuilla.

Ehdin jo epäillä että hän narraa ja salaa tekee ruokaa tai tilaa koko ajan ruokaa netin kautta, kunnes muutin hänen luokseen pahimman putkiremonttini ajaksi. Hän todellakin söi noin askeettisesti päivästä toiseen 😳

Vierailija
1499/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Eikä ole liesituuletinta? 

Ei ole sähköjä.

Vierailija
1500/2975 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon pastan huuhteluun. Ihanko oikeasti joku tarjoaa kylmiä huuhdeltuja pastoja muun ruoan kanssa? No ehkä se kastike vähän lämmittää 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi