Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
1281/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sipuleista pitää leikata rinkuloita joihin jää se sitkeä ohut välikuori mikä jää helposti syödessä nieluun.

Sipuli on paras leikata pystysuunnassa suikaleiksi.

Ystäväni pienii sipulit niin, että hän ottaa jokaisen kalvon niiden kerrosten välistä pois. Mikäs siinä jos aikaa on... Mun täytyy myöntää, että en kyllä jaksaisi.

Mun kaveri kuorii valkosipulit, murskaa ne murskaimella, ja heittää murskaimeen jääneen sipulin roskiin! Eli käyttää vain sen ,itä tulee reijistä ulos...

Näin mäkin tekisin jos käyttäisin murskainta

Joo sama. En nyt kynsien välissä tietenkään, vaan puristan sen 4-5 kynttä kerralla ja heitän lopuksi roskiin sen klöntin joka sinne puristimen pesään jää. Joskus vielä kääntelen sen toiseen asentoon ja puristan vielä kerran, mutta en minä sitä säälittävän näköistä litistynyttä klönttiä sinne ruokaan laita.

Vierailija
1282/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani tekee ihan hyvää ruokaa ja kiitos kun ylipäätään sitä tekee välillä! Mutta se sotku mikä on kun hän sitä ruokaa tekee. Ei pyyhi roiskeita ja liesi ja tiskitaso on ihan hirveän näköinen kun lätkyttää menemään. Toki minä tiskaan meillä aina niin voi olla että olettaa että tottakai minä pyyhin ja siivoan sitten kaikki ne tasot samalla kun tiskaan jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sipuleista pitää leikata rinkuloita joihin jää se sitkeä ohut välikuori mikä jää helposti syödessä nieluun.

Sipuli on paras leikata pystysuunnassa suikaleiksi.

Ystäväni pienii sipulit niin, että hän ottaa jokaisen kalvon niiden kerrosten välistä pois. Mikäs siinä jos aikaa on... Mun täytyy myöntää, että en kyllä jaksaisi.

Mun kaveri kuorii valkosipulit, murskaa ne murskaimella, ja heittää murskaimeen jääneen sipulin roskiin! Eli käyttää vain sen ,itä tulee reijistä ulos...

Näin mäkin tekisin jos käyttäisin murskainta

Joo sama. En nyt kynsien välissä tietenkään, vaan puristan sen 4-5 kynttä kerralla ja heitän lopuksi roskiin sen klöntin joka sinne puristimen pesään jää. Joskus vielä kääntelen sen toiseen asentoon ja puristan vielä kerran, mutta en minä sitä säälittävän näköistä litistynyttä klönttiä sinne ruokaan laita.

En heitä valkosipulin jämiä roskiin, kyllä se kokatessa soppaan hajoaa. En kyllä muutakaan, paitsi hyvin harvoin jokin ehtii vanhentua, ruokaa roskiin.

Vierailija
1284/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzan leikkaamista saksilla. Siis mitä??? Voi siististi käpälöimättä sitä pizzaa leikata terävällä veitsellä tai pizzaleikkurilla, tämä ei myöskään sotke pizzan täytteitä esim pizzasta toiseen. Mutta monet leikkaavat saksilla (??), ensin käpälöivät pizzaa joka puolelta ja sitten saksiin vielä tarttuu paljon täytteitä, esim täytteet sekoittuu pizzasta toiseen ja sakset ihan täytteiden peitossa sen jälkeen....

Vierailija
1285/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ole mikään keittiöiden kuningatar, kaukana siitä, joten korjatkaa, jos olen hakoteillä, mutta oon aina ajatellut, että liha paistetaan ensin kypsäksi ja lisätään sitten vasta mahdolliset vihannekset mukaan.

Fitness-böönat näyttää ig:ssä jatkuvasti paistelevan kanoja ja jauhelihoja iloisesti vihannesten kanssa. Siis kana jääkaapista pannulle ja samaan syssyyn vaan kasvikset messiin.

No korjaan.

Esim Italiassa peruspata aloitetaan siten että silputtu sipulu, sellerinvarsi ja porkkana silputaan ja kuullotetaan tilkassa öljyä (itse käytän voita). Kun ne alkaa pehmenemään lisätään lihat ruskistumaan sekaan (ei kerralla!). Sitten maustetaan ja lisätään tilkka viiniä joka kiehautetaan. Ja lopuksi vettä jolla kiehautetaan maut irti padasta. Annetaan hautua 2-3 h.

Kanaa viinissä teen siten että kuullotan sipulinlohkoja voissa ja lisään sitten kanankoivet tai rinnat. Sekaan pieniä pérunoita. Seuraavaksi punaviiniä , mausteet ja nestettä. Taas haudutetaan kypsäksi

Tästä tuli mieleen, että miksikähän meillä ei saa pakasteena tuota klassista mainiota makujen antajaa kastikkeisiin ym. eli Mirapoix-sekoitusta (yleensä porkkanaa, sellerinvartta ja sipulia) pieneksi pilkottuna. Varsinkin selleri säilyy aika huonosti jääkaapissa ja on jo valmis kompostiin, ennen kuin kokonaan on ehtinyt käyttää.

Niinpä. Selleri on vielä kaamean iso ja viikossa menee huonoksi. Ärsyttää ostaa kastikkeeseen yhden varren takia.

Mihin kastikkeeseen menee varsiselleriä? Ainakin bolognese tehdään juuriselleriin.

Vierailija
1286/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan ole mikään keittiöiden kuningatar, kaukana siitä, joten korjatkaa, jos olen hakoteillä, mutta oon aina ajatellut, että liha paistetaan ensin kypsäksi ja lisätään sitten vasta mahdolliset vihannekset mukaan.

Fitness-böönat näyttää ig:ssä jatkuvasti paistelevan kanoja ja jauhelihoja iloisesti vihannesten kanssa. Siis kana jääkaapista pannulle ja samaan syssyyn vaan kasvikset messiin.

No korjaan.

Esim Italiassa peruspata aloitetaan siten että silputtu sipulu, sellerinvarsi ja porkkana silputaan ja kuullotetaan tilkassa öljyä (itse käytän voita). Kun ne alkaa pehmenemään lisätään lihat ruskistumaan sekaan (ei kerralla!). Sitten maustetaan ja lisätään tilkka viiniä joka kiehautetaan. Ja lopuksi vettä jolla kiehautetaan maut irti padasta. Annetaan hautua 2-3 h.

Kanaa viinissä teen siten että kuullotan sipulinlohkoja voissa ja lisään sitten kanankoivet tai rinnat. Sekaan pieniä pérunoita. Seuraavaksi punaviiniä , mausteet ja nestettä. Taas haudutetaan kypsäksi

Tästä tuli mieleen, että miksikähän meillä ei saa pakasteena tuota klassista mainiota makujen antajaa kastikkeisiin ym. eli Mirapoix-sekoitusta (yleensä porkkanaa, sellerinvartta ja sipulia) pieneksi pilkottuna. Varsinkin selleri säilyy aika huonosti jääkaapissa ja on jo valmis kompostiin, ennen kuin kokonaan on ehtinyt käyttää.

Niinpä. Selleri on vielä kaamean iso ja viikossa menee huonoksi. Ärsyttää ostaa kastikkeeseen yhden varren takia.

Mihin kastikkeeseen menee varsiselleriä? Ainakin bolognese tehdään juuriselleriin.

Bolognese tehdään kylläkin nimen omaan varsiselleriin.

Vierailija
1287/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysillä hullun lailla keittämällä. Eli jokin soppa/pussipasta tms. pitää valmistaa liesi/keitin maksimilla ja ylikiehumisen ja pohjaanpalamisen uhkalla. Ei muuten kuulemma tule valmista

Itse en voi ymmärtää miksi ruoka valmistuisi oleellisesti nopeammin jos lämpö on 100 astetta kuin jos se olisi 90-95 astetta.

Itse valmistan tällaiset ruoat laittamalla lieden aivan pienelle alkukiehahtamisen jälkeen ja sitten kansi päälle. Ei tarvi valvoa ja onhan nuo sopat tulleet kypsiksi

Vierailija
1288/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei

Vierailija kirjoitti:

ei poista sormuksia laittaessaan ruokaa tai leipoessa, ei peitä hiuksia huivilla tai muulla päähineellä.

Totta. Saman pannut merkille telkkarissa ruokaohjelmissa. Hiukset roikkuu lähes kattilassa ja sormuksia sormet täynnä.

Ei pestä käsiä ,eikä pestä saattia ja muita tuore vihanneksia ennen käyttöä.Tosi kiva kun ajattelee miten paljon kaikenmoisia pöpöjä niihin pölyn lisäksi leijailee kaupoissa.

Samoin kun rikkovat kananmunat kulhoon tai pannuun,ei pestä käsiä. Munat ovat tulleet kanan pepusta,eikä niitä ole pesty ennen kauppaan tuontia. Joskus on munakennossa munat aivan ulosteen tahrimia. Eikö vaan jatketa taikinan tekoa ja sitten vielä maistellaan sormin takinaa nuollen.YÄK!  Samoilla pesemättömillä käsillä käsitellään leipää, salaattia, kurkkua  jne.

Jos opettaisivat kuinka tärkeää käsienpesu on ruoanlaitossa. Siksi olen vähän epäileväinen saalaatin puhtauden laadusta ravintoloissa.

Ei munat kyllä kanan peppureiästä tule.

Linnuilla on vain 1 suoli ja 1 reikä, nimeltään "kloaakki" eli yhteissuoli, ja sen kautta pissataan, kakataan ja munitaan.

Vierailija
1289/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkailu ilman hiushuivia, kaikki hiukset putoo ruokaan

Vierailija
1290/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veljen kokkaamiset ihmetyttävät. Sinänsä kyllä osaa ruokaa laittaa, mutta ei käytä suolaa oikeasti OLLENKAAN. Hän on siis roimasti ylipainoinen ja terveydestään huolissaan, ymmärrän ettei halua siis syödä suolaista ruokaa, mutta kun olemme heillä kylässä ei hän suostu laittamaan pöytään suolasirotinta muillekaan. Siinä sitten natustetaan latteaa mössöä, joka ei valitettavasti maistui oikein miltään, koska... no, ei tosiaan hyppysellistäkään suolaa missään.

Samalla tyyppi kyllä juo ihan hirveitä määriä light-virvoitusjuomia. Yhden aterian aikana menee helposti puolentoista litran cokispullo. Se siitä "terveellisyydestä" sitten. Ei ilmeisesti itse näe tässä mitään paradoksia. 

Jälkiruokansa ovat kyllä tosi maukkaita, niissä ei sitten pihistellä kermasta, sokerista tai rasvasta! 

Vierailija
1291/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exälläni oli tapana paistaa kaikki ruoat levy kutosella (eli 1 on pienin lämpötila ja 6 korkein). Koko kämppä haisi aina kärähtäneelle sen takia ja se haju tarttui tekstiileihin, yms, eikä se haju lähtenyt pois moneen tuntiin tuuletuksesta huolimatta. Ensin vain ihmettelin mielessäni, mutta tilanne kävi liian sietämättömäksi, joten oli pakko avata sanainen arkkuni. Kuulemma ruoka maistuu parhaalta kun se on kypsennetty "oikein". 

Noh, onneksi on exäni. Nyt huvittaa, silloin ei huvittanut ollenkaan.

Jos ruokaa haudutetaan, käytetään matalaa lämpötilaa. Ja yleensä uunissa. Jos ruoka tehdään liedellä, käytetään sitä kutosta. Kenellä on aikaa haudutella jauhelihaa kypsäksi paistinpannulla?? Tosin seki on täälä jo kerrottu, että jollain tällänen tapa.

Ihanko oikeasti et tiedä, että levy pidetään kutosella siihen asti, että kiehuu/tirisee riittävästi. Sitten väännetään vaikkapa kolmoselle tai kakkoselle. Iloisesti tirisee ja kiehuu kunnes liesi sammutetaan. Luuletko että se kiehunta lakkaa, kun vähentää lämpöä? Esim. keitto:

Neste kiehuvaksi, sitten lisätään keittoainekset, ja se iloisesti pulppuava keitto alka valmistua, vaikka saman tien käännetään ykköselle tai kakkoselle. Ihan siis siinä ykkösellä kannen alla kiehuu kypsäksi yhtä nopeasti kuin jos pitäisit siellä kuutosella koko valmistumisen ajan. Nämähän on ihan perusasioita!

Vierailija
1292/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exälläni oli tapana paistaa kaikki ruoat levy kutosella (eli 1 on pienin lämpötila ja 6 korkein). Koko kämppä haisi aina kärähtäneelle sen takia ja se haju tarttui tekstiileihin, yms, eikä se haju lähtenyt pois moneen tuntiin tuuletuksesta huolimatta. Ensin vain ihmettelin mielessäni, mutta tilanne kävi liian sietämättömäksi, joten oli pakko avata sanainen arkkuni. Kuulemma ruoka maistuu parhaalta kun se on kypsennetty "oikein". 

Noh, onneksi on exäni. Nyt huvittaa, silloin ei huvittanut ollenkaan.

Jos ruokaa haudutetaan, käytetään matalaa lämpötilaa. Ja yleensä uunissa. Jos ruoka tehdään liedellä, käytetään sitä kutosta. Kenellä on aikaa haudutella jauhelihaa kypsäksi paistinpannulla?? Tosin seki on täälä jo kerrottu, että jollain tällänen tapa.

Ihanko oikeasti et tiedä, että levy pidetään kutosella siihen asti, että kiehuu/tirisee riittävästi. Sitten väännetään vaikkapa kolmoselle tai kakkoselle. Iloisesti tirisee ja kiehuu kunnes liesi sammutetaan. Luuletko että se kiehunta lakkaa, kun vähentää lämpöä? Esim. keitto:

Neste kiehuvaksi, sitten lisätään keittoainekset, ja se iloisesti pulppuava keitto alka valmistua, vaikka saman tien käännetään ykköselle tai kakkoselle. Ihan siis siinä ykkösellä kannen alla kiehuu kypsäksi yhtä nopeasti kuin jos pitäisit siellä kuutosella koko valmistumisen ajan. Nämähän on ihan perusasioita!

Ja siis kiehuva ruoka kiehuu vielä 5 minuuttia vaikka väännät levyn pois päältä. Vain imbesilli pitää levyn päällä ihan loppuun asti.

Vierailija
1293/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korjaan.

Italialaisen mieheni perheessä myös tehdään aina juuri- eli mukulaselleriin. Varsiselleri sitten patoihin, keittoihin, salaattiin.

Vierailija
1294/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korjaan.

Bolognese tehdään kylläkin nimen omaan varsiselleriin.

Juuri näin!

Vierailija
1295/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kun jotkut ovat tehneet ruokaa vuosikymmeniä, eikä siltikään osata silputa esim sipulia pieneksi.

Sekin ihmetyttää, että miksi veitsistä ei osata pitää huolta, saati edes ymmärrettäisiin että veitsi on tylsä.

Vierailija
1296/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitta. Kaikki suomi olla ruoka hyva.

Vierailija
1297/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frendin mutsin uus äijäfrendi ei tvettaa jauhenlihaa vodassa.

Vierailija
1298/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää ettei paistinpannulla voi valmistaa tai lämmittää ruokaa kun se on epäterveellistä. Sen sijaan pitää lämmittää uuni ja sitten se ruoka pitää ehdottomasti palaa ennen kuin sitä voi syödä.

Vierailija
1299/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni veljen kokkaamiset ihmetyttävät. Sinänsä kyllä osaa ruokaa laittaa, mutta ei käytä suolaa oikeasti OLLENKAAN. Hän on siis roimasti ylipainoinen ja terveydestään huolissaan, ymmärrän ettei halua siis syödä suolaista ruokaa, mutta kun olemme heillä kylässä ei hän suostu laittamaan pöytään suolasirotinta muillekaan. Siinä sitten natustetaan latteaa mössöä, joka ei valitettavasti maistui oikein miltään, koska... no, ei tosiaan hyppysellistäkään suolaa missään.

Samalla tyyppi kyllä juo ihan hirveitä määriä light-virvoitusjuomia. Yhden aterian aikana menee helposti puolentoista litran cokispullo. Se siitä "terveellisyydestä" sitten. Ei ilmeisesti itse näe tässä mitään paradoksia. 

Jälkiruokansa ovat kyllä tosi maukkaita, niissä ei sitten pihistellä kermasta, sokerista tai rasvasta! 

Voisiko joku alapeukuttaja selventää, mikä tässä suolattomassa kokkaamisessa on niin ihanaa? :D Ja kun sanoin, että ei lainkaan suolaa, niin en todellakaan liioitellut. Tyyppi ei ihan tosissaan käytä sitä ollenkaan. Onko siis muitakin, jotka eivät ihan oikeasti laita YHTÄÄN suolaa kokkailuihinsa?

Mahtaa olla maittavat pöperöt teillä!

Vierailija
1300/2975 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuan opiskelukaveri ei viitsinyt keittää makaroneja vaan laittoi ne likoamaan haaleaan kraanaveteen siihen asti, että ne olivat pehmentyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan