Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
821/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tuossa ylempänä jotakuta nimitellään liemihulluksi. Miksi?

Itselläni ei ole liemiin ja keittoihin kantaa, en juuri tee keittoja enkä osta niitä valmiinakaan.

Ehkä sun kannattais lukea se edellinenkin sivu. Tää alkaa mennä hauskaksi :D. Vastailee nyt monelle eri tyypille syyttäen vesiliemen tekijäksi, mutta ei vahingossakaan kerro omaa ravinteikasta lientään, joka huom! on sentään keiton ravintorikkain ainesosa. Muah!

Kyllä mä sen skrollasin nopeasti, mutta en jaksa kovin tarkkaan lukea siinä vaiheessa kun juttu menee vänkäämiseksi. Mitä väliä sillä nyt sitten on, jos ei kerro liemireseptiään? Tässä ketjussahan piti ihmetellä toisten ihmisten ruuanlaittotapoja.

No eivätkö täällä ihmiset nyt nimenomaan ihmettele sitä miten jonkun keitossa kaikki ravinteet ovat liemessä? Tuo liemihulluksi nimettyhän täällä on eniten asiaansa jankuttanut, ja juuri siksi se varmaan niin suurta ihmetystä aiheuttaakin. Tulee viestiä viestin perään, mutta ei millään voi kertoa mitä siinä liemessä on. Sitä paitsi nythän sinä itsekin jankkaat.

t: eri

Itse en käytä jankata-verbiä. Moni on täällä AV:lla sen käyttöön ihastunut. Se on vain yksi tapa yrittää mitätöidä toisten asia tai vaientaa toiset.

Liemiasiasta voisi hyvin keskustella rakentavastikin. Nimittely on ala-arvoista. Siinä kaikki, mitä minulla on asiasta sanottavaa enkä muuta mielipidettäni.

Vierailija
822/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko tämä tavaksi, mutta parilla tutulla on aina hirveät paineet saada iltaruoka valmiiksi tyyliin vartissa kotiintulon jälkeen, siinä 17.30-18 aikoihin. Jatkuva marina siitä miten arkiruokailu on kamalaa kun on aina kiire eikä mitään ehdi valmistaa, miten tulee syötyä vaan samoja pikanopeita ruokia jotka usein eivät ole tarpeeksi terveellisiä. Ruoka kuulemma pakko saada heti kun kaikilla on kiljuva nälkä, ja se että ensin söisi välipalan ja laittaisi sitten rauhassa myöhemmin ruuan ei vaan käy, koska se on epäterveellistä pelkkää välipalojen mussutusta. Tosin syövät sitten iltaruuan jälkeen vielä iltapalan, eli sama määrä "paloja" tulee kuin jos söisi ensin välipalan ja sitten myöhemmin sen kunnon ruuan jonka jälkeen ei enää tarvitsisi mitään.

Ymmärrän pikakokkailun jos on vaikka kiire harrastuksiin, mutta näillä ei ole kyse siitä vaan se päivällinen nyt vaan pitää syödä mahdollisimman pian kotiintulon jälkeen vaikkei ohjelmassa olisi muuta kuin kotona oleilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole liemiin ja keittoihin kantaa, en juuri tee keittoja enkä osta niitä valmiinakaan.

Ehkä sun kannattais lukea se edellinenkin sivu. Tää alkaa mennä hauskaksi :D. Vastailee nyt monelle eri tyypille syyttäen vesiliemen tekijäksi, mutta ei vahingossakaan kerro omaa ravinteikasta lientään, joka huom! on sentään keiton ravintorikkain ainesosa. Muah!

Kyllä mä sen skrollasin nopeasti, mutta en jaksa kovin tarkkaan lukea siinä vaiheessa kun juttu menee vänkäämiseksi. Mitä väliä sillä nyt sitten on, jos ei kerro liemireseptiään? Tässä ketjussahan piti ihmetellä toisten ihmisten ruuanlaittotapoja.

No eivätkö täällä ihmiset nyt nimenomaan ihmettele sitä miten jonkun keitossa kaikki ravinteet ovat liemessä? Tuo liemihulluksi nimettyhän täällä on eniten asiaansa jankuttanut, ja juuri siksi se varmaan niin suurta ihmetystä aiheuttaakin. Tulee viestiä viestin perään, mutta ei millään voi kertoa mitä siinä liemessä on. Sitä paitsi nythän sinä itsekin jankkaat.

Itse en käytä jankata-verbiä. Moni on täällä AV:lla sen käyttöön ihastunut. Se on vain yksi tapa yrittää mitätöidä toisten asia tai vaientaa toiset.

Mutta "vänkääminen" ei ole ollenkaan sama asia, vai? Sitä sanaa näytät kuitenkin käyttävän :D

Vierailija
824/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleeni, että tarkoittaakohan tuo ravinto joillekin samaa kuin rasva. Jos ruuassa, ja tässä tapauksessa keittoliemessä ei ole suurta rasvamäärää, niin se tarkoittaa hänelle, että keitossa ei ole ravintoa. Meille muille ravinto saattaa tarkoittaa etupäässä kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, kun joillekin ravinto on yhtäkuin rasva.

Vierailija
825/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleeni, että tarkoittaakohan tuo ravinto joillekin samaa kuin rasva. Jos ruuassa, ja tässä tapauksessa keittoliemessä ei ole suurta rasvamäärää, niin se tarkoittaa hänelle, että keitossa ei ole ravintoa. Meille muille ravinto saattaa tarkoittaa etupäässä kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, kun joillekin ravinto on yhtäkuin rasva.

Ne ravinnot on siinä rasvassa.

Vierailija
826/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liemiasiasta voisi hyvin keskustella rakentavastikin. Nimittely on ala-arvoista. Siinä kaikki, mitä minulla on asiasta sanottavaa enkä muuta mielipidettäni.

Niin voisi, mutta eipä tuo halunnut.

Vierailija
827/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvassa lilluvaa nakkisoppaa, uuh. Yyh!

Vierailija
828/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvassa lilluvaa nakkisoppaa, uuh. Yyh!

Nakkikeitto kaipaa ihan muuta kuin rasvaa. Se kaipaa vain hyvää makua liemeen, ja paljon juureksia/kasviksia. Sitten sitä voi syödä. Teen paljon keittoja, mutta makkarakeittoa ehkä kerran tai pari vuodessa. Ei kuulu suosikkiruokiin, mutta hyvää sitä tulee kun itse teen.

Vierailija
829/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä

Olen melko vasta hankkinut ilmakeittimen. Pakko sanoa, että nyt kyllä teen melkein kaikki ruoat, ja usein monta kertaa päivässä sillä kaikki. Siis keitän kananmunatkin! Jotenkin mulla ei vain sotkeudu enää sataa astiaa kuten ennen ja on niin helppo vain heittää kaikki sinne ja tulla puolen tunnin päästä katsomaan valmista ruokaa! Pidän tuttavastasi!

Vierailija
830/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittää spagetin niin, että pätkii sen ensin 'raketti spagetti'-mittaiseksi ja laittaa keitinveteen voita.

Vierailija
831/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä

Olen melko vasta hankkinut ilmakeittimen. Pakko sanoa, että nyt kyllä teen melkein kaikki ruoat, ja usein monta kertaa päivässä sillä kaikki. Siis keitän kananmunatkin! Jotenkin mulla ei vain sotkeudu enää sataa astiaa kuten ennen ja on niin helppo vain heittää kaikki sinne ja tulla puolen tunnin päästä katsomaan valmista ruokaa! Pidän tuttavastasi!

Nämä ovat niitä laitteita, jotka alkuinnostuksen jälkeen jäävät kaapin perille pölyttymään. En osta, vaan laitan edelleenkin ruokaa perinteisin menetelmin.

Vierailija
832/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni laittaa about joka ruokaan kuivattua tilliä. :D

Muutenkin maustaminen on melko summanmutikassa joka ruokaan samat maut, mutta tuota tilliä itse eniten inhoan.

Vierailija
833/2975 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

korrektiuspoliiseita.*

Vierailija
834/2975 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei lisää suolaa mihinkään ruokaan graavilohta lukuunottamatta. Epäterveellistä ja suolaa saa muutenkin tarpeeksi. Lapsena oli suuria vaikeuksia syödä mm. suolatonta kaurapuuroa, joka oli keitetty niin kypsäksi, että siihen tuli limaisia klimppejä. Äidin mielestä "raa'at kaurahiutaleet" eivät ole terveellisiä. Nykyisin tuo suolan välttely aiheuttaa ongelmia, kun joudun terveyssyistä käyttämään sitä suositeltua enemmän. Viimeksi kun vierailin kotona, otin oman suolapurkin mukaan, minkä äitini sitten takavarikoi...Ihan täyspäinen äiti on, mutta tätä asiaa hän ei tajua.

Äitisi on oikeassa. Kukaan ei tarvitse suolaa "terveyssyistä".

Olen asunut niin kauan tropiikissa etta tiedan kuinka tarpeellista suola on. Jos alkaa tulla lampohalvaus niin ensimmaiseksi tyonnetaan suolatabletti suuhuun. Siis ihan pillereina myytavaa suolaa.

Suomalaisethan on tunnetusti tropiikissa eläviä huippu-urheilijoita :D

Vierailija
835/2975 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ottaa pesukoneesta astian ja jos vaikka kauhaan on jäänyt pesun jälkeenkin likaa niin käyttöön vaan. Sanoo "pestyä likaa" :D

Vierailija
836/2975 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lasketaanko tämä tavaksi, mutta parilla tutulla on aina hirveät paineet saada iltaruoka valmiiksi tyyliin vartissa kotiintulon jälkeen, siinä 17.30-18 aikoihin. Jatkuva marina siitä miten arkiruokailu on kamalaa kun on aina kiire eikä mitään ehdi valmistaa, miten tulee syötyä vaan samoja pikanopeita ruokia jotka usein eivät ole tarpeeksi terveellisiä. Ruoka kuulemma pakko saada heti kun kaikilla on kiljuva nälkä, ja se että ensin söisi välipalan ja laittaisi sitten rauhassa myöhemmin ruuan ei vaan käy, koska se on epäterveellistä pelkkää välipalojen mussutusta. Tosin syövät sitten iltaruuan jälkeen vielä iltapalan, eli sama määrä "paloja" tulee kuin jos söisi ensin välipalan ja sitten myöhemmin sen kunnon ruuan jonka jälkeen ei enää tarvitsisi mitään.

Ymmärrän pikakokkailun jos on vaikka kiire harrastuksiin, mutta näillä ei ole kyse siitä vaan se päivällinen nyt vaan pitää syödä mahdollisimman pian kotiintulon jälkeen vaikkei ohjelmassa olisi muuta kuin kotona oleilua.

Kerrankin joku, joka ajattelee kuin minä!

Kun lapseni aloittivat koulun, he kysyivät huolestuneena, miksi meillä ei syödä iltapalaa vaikka koulussa sanottiin että pitäisi. Vastasin, ettei kukaan meistä jaksa valvoa niin myöhään että olisi taas nälkäinen päivällisen jälkeen.

Olemme siis aina syöneet päivällisen hieman harrastusajoista riippuen klo 20-21. Töistä ja koulusta tultua syödään välipalaa juuri sopiva määrä kullekin urheilua yms. ajatellen. Se vanhemmista, joka ehtii, voi esivalmistella päivällistä jo aiemmin tai laittaa pitempää kypsytystä vaativat ruoat jo uuniin, mutta varsinainen ruokailu on vasta sitten kun kaikki ovat kotiutuneet treeneistä ym. ja käyneet pesulla.

Itse asiassa minun on vaikea käsittää, että miten nämä klo 17 ruokailevat ihmiset pystyvät ylipäätään harrastamaan urheilua. Mitä järkeä on lähteä täyden aterian päälle treenaamaan?

Toinen juttu on sitten juuri tuo tolkuton kiire, johon vedoten lyödään puolivalmisteita pöytään ja ollaan hirveän stressaantuneita.

Vierailija
837/2975 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.

Minun exä paistoi jauhelihan matalassa lämpötilassa, kun sitä ei tarvinnut olla siinä kokoajan hämmentämässä. Levy oli max 4:lla :D

Vierailija
838/2975 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tapa vaan asenne. Se että vain supermausteinen(tulinen) ruoka on "oikeaa" ruokaa. Kaikki muu on "mautonta mössöä". Ruokahan se nimenomaan on makuasia. Jos jonkun makunystyröille sopii vähäsuolainen kaurapuuro tai liha ripauksella suolaa ja pippuria ja hän niistä nauttii, niin helvettiäkö kukaan on siitä sanomaan että ihminen syö väärin. Myös se että mausteinen on yhtä kuin tulinen. Olen monesti syönyt ruokaa, jonka mausteisuus on herkullista, mutta tulisuus tekee syömisestä mahdotonta, kun en sitä kestä.

Tietenkään ei kannata kutsua porukkaa syömään meksikolaista jos tarjoaa pippuroitua jauhelihaa. Ja pitää mielen avoimena myös muita makuja varten. Ihan kuin tulisen ystävät voisivat ymmärtää miedomnasta tykkääviä.

Ttu joo mun mies. Hän on niin ennakkoluuloton ja rohkea kulinaristi, kun vetää kaikki ruuat täyteen jalopenoja. Lapsille se urputtaa kun ne laittaa kaikkeen ketsuppia ja itse lisää joka ruokaan salsaa ennenkuin edes maistaa sitä.

Tiedän ettei tämäkään ketään kiinnostanu mutta tulipahan parempi mieli kun sai avautua.

Jalopeno🤣🤣

Eikö tuosta "jalopeeenosta" ole vieläkään päästy vaikka näin internet-aikaan luulisi jo kaikkien tietävän että se on kylläkin EL HALAPINHO.

Vierailija
839/2975 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ihminen saa kaikesta ruuasta kuivaa? Joutuu juoda litran vettä, jotta saa ruuan alas. Anopin tekemä ruoka lähes aina kuivaa, ikävä kyllä, koska maku kuitenkin ihan hyvä. :(

Tämä nyt ei sinänsä ruuanlaittotapaan liity, mutta pakko avautua. Anopin ruuassa jostain syystä AINA koirankarvoja. Ei ole kiva yrittää nyppiä niitä vaivihkaa pois. Kerran kääretortun päällä oli kunnon tuppo koirankarvoja, mies söi asiasta välittämättä.

Vierailija
840/2975 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun rakas sisko. Siskon bravuuri on "risotto" eli keitettyä riisiä ja  jauhelihaa sekaisin ja kyllähän tuota nälkäänsä söisi, mutta joka kerta se on kuivaa ja mautonta!