Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Jos syödään edellispäivänä tehtyä keittoa, lämmittävät koko kattilallisen uudestaan, ja sitten taas takaisin jääkaappiin... 🤢
Sama perhe seisottaa myös ruokia tuntitolkulla huoneenlämmössä ja yllättäen (!) ovat vähän väliä ”oksennustaudissa”.
Isäni, 69v, tekee pizzan aina niin, että korvaa tomaattikastikkeen puolukkahillolla, tai onkohan se survosta. Ihmeemmin ei maistu se puolukka, mutta en tiedä miksi pitää tehdä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei poista sormuksia laittaessaan ruokaa tai leipoessa, ei peitä hiuksia huivilla tai muulla päähineellä.
Kuka normaalisti kotona peittää?
t. Leipuri
Minä peitän hiukset, kun alan leipoa. En halua hiuksia leipomusten sekaan. Sormukset ja kynsilakat pois, jos vaivaa käsin pullataikinaa. Ja kumihanskat, jos on käsissä haavoja.
Kiitos fiksusta toimintatavastasi!
Edesmennyt mummini leipoi uskomattoman hyvää pullaa (löysästä taikinasta), mutta oli kammottavaa haukata leivonnaista, jossa oli pitkä hius.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri grillasi marinoitua kanaa, ja kypsäksi grillatun kanan viimeisteli siten että valutti päälle marinadin sieltä paketista 🤮
Yllättäen kaikki kyseistä sotkua maistaneet sairastuivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistaa mansikoista kannat veitsellä pois jättäen kantaan siivun mansikkaa..mitä tuhlausta. Sama myös jos kuorii omenoista puolet pois kuoren mukana.
Omenat on pakko kuoria nykyisin. Se kirkastusaine mitä omenoihin laitetaan ei nimittäin lähde ihan helpolla.
Omenan kirkastusaine?
Et ole koskaan ottanut punaista omenaa puusta ja hangannut sitä hieman kankaaseen?
Setä suosittelee kuitenkin kaupan omenoiden pesua ja kuorintaa ennen syömistä.
Ei tosin omenan "kirkastusaineen" vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ihmettelevät sitä, ettei laita kokonaisia pippureita/maustepippureita ruokaan? Itse tykkään tehdä sellaista ruokaa, jonka kaikki osat ovat hyvänmakuisia eikä mitään tarvitse sorkkia kesken syömisen pois, siksi en laita niitä. En yleensä syö myöskään esim. kananpoikia just niiden luiden takia. En siis ihmettele saati tuomitse, että joku niitä pippureita laittaa, mietin vain, miksi niiden laittamatta jättäminen on muka niin outoa.
Sama juttu. Pippuria voi jauhaa siihen ruokaan.
Kokonaisen pippurin puraiseminen vahingossa ei ole mikään kiva makuelämys kesken ruokailun.
Minulla on teenhauduspallo johon laitan mausteet, ne saa sitten kätevästi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ihmettelevät sitä, ettei laita kokonaisia pippureita/maustepippureita ruokaan? Itse tykkään tehdä sellaista ruokaa, jonka kaikki osat ovat hyvänmakuisia eikä mitään tarvitse sorkkia kesken syömisen pois, siksi en laita niitä. En yleensä syö myöskään esim. kananpoikia just niiden luiden takia. En siis ihmettele saati tuomitse, että joku niitä pippureita laittaa, mietin vain, miksi niiden laittamatta jättäminen on muka niin outoa.
Kokonaisen pippurin puraiseminen vahingossa ei ole mikään kiva makuelämys kesken ruokailun.
Ihan fiksua, mutta tuo olisi ruuanlaittotapa, jota vähän Ihmettelisin nähdessäni. 😁
Avopuolisoni ei voi tehdä mitään ruokaa, ennen kuin minä ”opetan” hänelle sen valmistamisen. Eli meidän pitää valmistaa yhdessä ruoka niin, että selostan hänelle jokaisen välivaiheen, ja vasta sitten hän voi valmistaa sitä itsenäisesti. Ei liene yllätys, että ennen tapaamistamme hänen kokkailemaan oli pääasiassa voilepipien syömistä ja Woltin kautta tilaamista.
Puolisolle ei mene millään kaaliin, ettei minullekaan ole esimerkiksi äiti kädestä pitäen näyttänyt, miten eri ruokia tehdään, vaan olen lukenut ohjeita ja haastavampien tapausten kohdalla katsonut netistä ohjevideoita. Kuten tässäkin ketjussa on todettu – ihan vaan kokkaamalla oppii tiettyjä rutiineja ja lainalaisuuksia, jolloin myös itsevarmuus kasvaa.
Ihmettelen muutaman vanhemman pariskunnan kohdalla miten suuria määriä sitä ruokaa laitetaan ja leivotaan monta kertaa viikossa kakkuja, pullia ja piirakoita. Joka päivä kuvia isoista aterioista ja leipomuksista somessa. Ovat kuitenkin ihan hoikkia ihmisiä, mutta jonkunhan se ruoka on syötävä, jos kokkaavat niin paljon. Taitavia kokkeja ovat, mutta kuka jaksaa syödä sellaisia määriä.
Pieni pakastevihannes pussillinen kaadetaan isoon kattilaan täynnä vettä ja keitetään. Lävikön kautta kipataan vesi pois ja pöytään vihannekset tarjolle. Muutama peruna keitetään samaan tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu laittaa ruokaa usein sisäelimistä, kuten sydämestä ja kielestä. Ällöttää ajatuskin, jos olisi koira niin sille ehkä voisin kokeilla jotain sydäntä. Pelkkä ajatus jo puistattaa
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleeni entisen anopin tapa keittää perunoita. Perunakattila kiehui koko ajan kutosella ja vesi tietysti roiskui ja oli tulla yli. Anoppi sitten tepasteli siinä ja nosteli kantta edestakaisin sen mukaan että kuinka kovin se vesi lentää. Mutta ei laittanut hellanlevyä pienemmälle koko aikana. En tiedä mikä tässä oli idea.
Isävainaalla oli sama tyyli,sähköhellan kytkin oli päällä eli kuutosella tai sitten pois päältä. Koskaan ei lämpötilaa laskettu alemmaksi vaikka siinä olisi säästänyt kallista sähköäkin. Ruoka oli sitten sen näköistä ja keittiö käryinen. Ei hän kyllä oppinut lämpöpatterin termostaatinkaan toimintaa, patteri oli päällä ja kun tuli lämmintä se kytkettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.
Et vissiin ole vähään aikaan syönyt kouluruokaa? :o
Ranskalaiset ja kalapuikot olis siitä paremmasta päästä eineksiä kouluruuassa. Nykyään koulussa saatetaan syödä esimerkiksi jauheperunamuusia, jauhekala(-nruoka)mureketta, (liha)-peruna-porkkana-keittoa, makaroonia. Ilman suolaa ja mausteita.
Joskus on myös liha-, kala- tai kanapullia. On mahdotonta tietää mitä niistä, jos ei tarkista ruokalistasta. Ne maistuvat, näyttävät ja haisevat samalta.Nykyään keittäjä ei tee terveellistä ja maistuvaa ruokaa oppilaiden itse keräämistä mustikoista ja perunoista. :(
Missä kouluissa tällaista ruokaa syödään? 🤔
Tehtiin kanawokkia kaverin kanssa. Kaverin mukaan olisi pitänyt olla kanalle oma pannu, wok-kasviksille oma pannu, sipulille oma pannu, ruoka tulee kuulemma nopeammin. Minun mielestä tiskiä tulee turhan paljon ja ruokakaan ei sen nopeammin valmistu.
Veljeni vaimo on aivan umpisurkea kokki. Lisäksi kaikki ruoat ja leivitteet jätetään päiväksi pöydille. Sitten ihmettelevät kun vatsat ovat jatkuvasti kipeänä. Kaiken huippu oli kerran kun valmisti lapselle pastaa keittämällä sen maidossa! Meinasi kyllä laatta lentää.
Sitä, ettei osata pilkkoa mitään järkevästi. Esim. jos pitää pilkkoa salaattiin koko kurkku, leikataan sen ensin siivuiksi ja sitten jokainen siivu pilkotaan erikseen veitsen kärjellä lohkoiksi. Vs. kurkku pitkittäin puoliksi ja siitä ristikkoajattelulla paloiksi. Salaatin tekemiseen saa hyvin kulumaan kolme varttia, jos pilkkomisessa ei käytä järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kerrassaan mainio idea. Katselin just aikani kuluksi Areenasta vanhoja Vanamo ja Kolmonen kokkiohjelmia ja siinä he laittoivat mausteet pieneen sideharsonyyttiin joka sidottiin puuvillalangalla ja padan kahvaan kiinni. Näin he voivat tarkistaa ruoan maun ja ottaa maustepussin pois jos vaikutti tulevan liian tulista. Kyseiseen ruokaan laitettiin mausteeksi jopa niinkin ytyä kamaa kuin chilirouhe! Tämä oli varmastikin 70-luvun alussa aivan hurjan eksoottista :D Tietysti myös pippurit siinä samassa nousivat pois ennen ruoan tarjoilua.
Pastaveden keittäminen: Ensin laitetaan valtava kattila täyteen jääkylmää vettä ja siitä vanhalle hellalle ilman kantta kuumenemaan kiehuvaksi, kesto noin puoli tuntia. Kun vesi vihdoin kiehuu, laitetaan pasta kattilaan ja kansi päälle.
Liemikuution "redusointi" keittämällä: Kuutio heitetään kiehuvaan veteen ja keitetään sitten sitä siellä niin kauan, että vedestä on suuri osa haihtunut. Ruoan valmistus aloitetaan tämän jälkeen. Ts. ei ymmärretä, mikä liemikuutio on.
Ei syö eineksiä vaan tuunaa joskus tuntitolkulla jotain ihmeellisiä virityksiä, joita kukaan muu ei syö.