Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
421/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti ihminen kirjoitti:

Kaveri jättää jälkeensä aina järjettömän sotkun kun tekee ruokaa enkä vaan ymmärrä että miten se on mahdollista. Katsoo kun vesi kiehuu sen sijaan että laittaisi samalla pois vaikka likaiset veitset, leikkuulaudat ja vaikka kattilat.

Mulla on keittiö valmiiksi siivottuna siinä ajassa mitä kestää tehdä ruoka, sillä on pommin jäljiltä ja ruuan jälkeen sellainen ähky että ei jaksa siivota. Joten jokainen illallinen alkaa sillä että edellisen illan jäljet pitää siivota ja tiskata sen sijaan että voisi vaan heti keittää sitä riisiä ja tehdä kastiketta

Onkohan meillä sama kaveri...Muistan kerran katsoneeni järkyttyneenä sen hellaa, kun siinä oli varmaan kahden kuukauden yliläikkyneet kattilanliemet. Ja ei kun uudestaan vaan!

Vierailija
422/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini ei osaa maustaa ruokaa, vaan tekee esimerkiksi maustamattomia kanasuikaleita ja pakastevihanneksia monen päivän tarpeiksi ja kutsuu tätä wokiksi. Syö väkisin sitä mössöä ja valittaa kun ruoka ei maistu miltään ja lähinnä ällöttää ja sitten heittää ruuan roskiin ja korvaa sen suklaalla tai muilla herkuilla.

Olen yrittänyt vihjailla, että katsoisi netistä vaikka erilaisten aasialaisten wokkien reseptejä ja mitä mausteita niissä on käytetty, mutta hän on kuulemma niin huono kokki ettei osaa sellaisia valmistaa...

Yleisesti ihmetyttää ihmiset, jotka sanovat, etteivät "osaa laittaa ruokaa". Tietysti jotkut oppimisvaikeudet tms. aiheuttavat sen, että ohjeita on hankala noudattaa, mutta kun näitä osaamattomia on muuten ihan normaaleissa ihmisissä. Mikä hyvän perusruuan laittamisessa on niin vaikeaa?

Näitä ihan oikeasti on, minäkään en käsitä miten se on mahdollista. Poikaystäväni on tällainen. Sanoo vaan, että kun ei osaa niin ei voi ruokaa laittaa, ja jos yhdessä jotain tehdään jokaikinen asia pitäisi yksityiskohtaisesti kertoa miten ja milloin. Ei kai sitä kukaan muukaan ole oppinut, kuin itse kokeilemalla! Ruokaohjeiden mukaan jokaisen, joka osaa lukea pitäisi osata laittaa ruokaa. Eihän se sen vaikeampaa ole. Samoin jos on minkäänlaista alkeellistakaan perusymmärrystä kemiasta ja luonnontieteistä, pitäisi onnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini ei osaa maustaa ruokaa, vaan tekee esimerkiksi maustamattomia kanasuikaleita ja pakastevihanneksia monen päivän tarpeiksi ja kutsuu tätä wokiksi. Syö väkisin sitä mössöä ja valittaa kun ruoka ei maistu miltään ja lähinnä ällöttää ja sitten heittää ruuan roskiin ja korvaa sen suklaalla tai muilla herkuilla.

Olen yrittänyt vihjailla, että katsoisi netistä vaikka erilaisten aasialaisten wokkien reseptejä ja mitä mausteita niissä on käytetty, mutta hän on kuulemma niin huono kokki ettei osaa sellaisia valmistaa...

Yleisesti ihmetyttää ihmiset, jotka sanovat, etteivät "osaa laittaa ruokaa". Tietysti jotkut oppimisvaikeudet tms. aiheuttavat sen, että ohjeita on hankala noudattaa, mutta kun näitä osaamattomia on muuten ihan normaaleissa ihmisissä. Mikä hyvän perusruuan laittamisessa on niin vaikeaa?

En ymmärrä. Esim YouTube on täynnä helppoja ohjeita. Silti yhä useampi tuntuu olevan täysin ruuanlaittotaidoton?

Tai Jamien fantastiset vartin tai 5 aineen ruuat. Idioottikin osaa.

Vierailija
424/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.

Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.

Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.

Voi, kyllä Ranskassa riisiä viljellään Camarguen alueella. Itse asiassa neljäosa ranskalaisten kuluttamasta riisistä tulee tuolta, oman maan viljelyksiltä.

Komppaan. Siellä on flamingoja, riisiä ja suolaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Camargue

Ja villihevosia ja ranskalaisia cowboyta

Vierailija
425/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän syyllistyväni vähän siihen syntiin, että paistan possua, lohta ja kanaa usein vähän liikaa peläten niiden jäävän muuten raa'aksi. Haluaisin opetella tuosta varmistelutavasta pois. Tykkään kyllä ehdottomasti medium pihveistä, mutta niitä valmistaessa ei tarvitsekaan olla paranoidi. 

Vierailija
426/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää tuo, että kaikki nämä jutut, mitä joku muu tekee eri tavalla ruoanlaitossa kuin mitä itse tekee, vaikuttaa aina jotenkin epäilyttävältä, usein epäsiistiltä. Juteltiin joskus, miten eri maissa käsin tiskaaminen oikeaoppisesti tapahtuu (sienellä vai harjalla, huuhdellaanko, kuivataanko pyyhkeellä) ja siinä näkyi kanssa, miten kaikki totesivat toistensa tiskaustyyleille: YÖK.

Vierailija
427/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistaa mansikoista kannat veitsellä pois jättäen kantaan siivun mansikkaa..mitä tuhlausta. Sama myös jos kuorii omenoista puolet pois kuoren mukana.

Omenat on pakko kuoria nykyisin. Se kirkastusaine mitä omenoihin laitetaan ei nimittäin lähde ihan helpolla.

Vierailija
428/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa ja samassa huoneessa oli nainen, jonka kanssa rupattelimme. Kertoi, että paras ruoka, mitä oli koskaan syönyt ja tehnyt itse ystävänsä kanssa, oli pitkään haudutettu lihakeitto, mihin tuli kasviksia ja sulatejuustoa ja joka lopuksi soseutettiin kokonaan. Hämmennyin siitä, että lihakeitto soseutetaan, jos kerta lihaa on haudutettu pitkään mureaksi sekä siitä, että tuo oli paras hänen syömänsä ruoka koskaan.

Ps. Olin tuon tarinan kuullessani 16-vuotias ja toisaalta ihmettelen ehkä tuota ruokaakin enemmän, että muistan tuon tarinan edelleen.

Vierailija
429/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henkilön, joka pastaa keitettyään säästää keitinveden, saattaa säilyttää sitä hellalla parikin päivää kattilassa ja tekee sitten keiton tähän samaiseen veteen.

Samoin, ihan sama mistä tahansa paistetusta/grillatusta lihasta josta jäi rasvat ja nesteet tarjoiluastialle ruokailun jälkeen, säästettiin sitten makua antamaan seuraavan päivän kastikkeeseen. Säilytettiin samalla tavalla hellan päällä muutamatkin päivät....

Vierailija
430/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulatejuusto lihakeitossa ;D

Vierailija
431/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lohesta ei poisteta ruotoja. Kaikista eniten tämä ärsyttää graavilohessa kun siivuissa on pieniä ruodonpaloja.

Vierailija
432/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syödään edellispäivänä tehtyä keittoa, lämmittävät koko kattilallisen uudestaan, ja sitten taas takaisin jääkaappiin... 🤢

Vierailija
433/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystävä on ymmärtänyt kasviöljyt niin terveelliseksi ettei haittaa lorauttaa niitä enemmänkin ruokaan. Eli kaikki ruoka lilluu öljyssä. Mitä enemmän sitä terveellisempää ilmeisesti.

Minulla on myös sukulainen, joka uskoo että koska kasvit ovat terveellisiä, eivätkä lihota, niin tämän vuoksi myös kasviöljyt ovat terveellisiä ja kalorittomia. Hän käyttää rypsi- ja oliiviöljyä kaikkeen ruokaan ihan järjettömät määrät, ja sitten ihmettelee että miksi lihoo.

Vierailija
434/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulatejuusto lihakeitossa ;D

Esim. Savuporo-juustokeitto on aika tunnettu.

Vierailija
435/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri grillasi marinoitua kanaa, ja kypsäksi grillatun kanan viimeisteli siten että valutti päälle marinadin sieltä paketista 🤮

Vierailija
436/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleeni entisen anopin tapa keittää perunoita. Perunakattila kiehui koko ajan kutosella ja vesi tietysti roiskui ja oli tulla yli. Anoppi sitten tepasteli siinä ja nosteli kantta edestakaisin sen mukaan että kuinka kovin se vesi lentää. Mutta ei laittanut hellanlevyä pienemmälle koko aikana. En tiedä mikä tässä oli idea.

Vierailija
437/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.

Et vissiin ole vähään aikaan syönyt kouluruokaa? :o

Ranskalaiset ja kalapuikot olis siitä paremmasta päästä eineksiä kouluruuassa. Nykyään koulussa saatetaan syödä esimerkiksi jauheperunamuusia, jauhekala(-nruoka)mureketta, (liha)-peruna-porkkana-keittoa, makaroonia. Ilman suolaa ja mausteita.

Joskus on myös liha-, kala- tai kanapullia. On mahdotonta tietää mitä niistä, jos ei tarkista ruokalistasta. Ne maistuvat, näyttävät ja haisevat samalta.

Nykyään keittäjä ei tee terveellistä ja maistuvaa ruokaa oppilaiden itse keräämistä mustikoista ja perunoista. :(

Vierailija
438/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.

Ranskalaiset ja kalapuikot olis siitä paremmasta päästä eineksiä kouluruuassa. Nykyään koulussa saatetaan syödä esimerkiksi jauheperunamuusia, jauhekala(-nruoka)mureketta, (liha)-peruna-porkkana-keittoa, makaroonia. Ilman suolaa ja mausteita.

Joskus on myös liha-, kala- tai kanapullia. On mahdotonta tietää mitä niistä, jos ei tarkista ruokalistasta. Ne maistuvat, näyttävät ja haisevat samalta.

Nykyään keittäjä ei tee terveellistä ja maistuvaa ruokaa oppilaiden itse keräämistä mustikoista ja perunoista. :(

Kävin kauppaopiston 90-luvun alussa. Olimme ensimmäinen satsi opiskelijoita jotka saivat ilmaisen ruoan siellä, ennemmin se oli ollut maksullinen. Ruoka oli aivan karmeaa, kaikki oli eineksistä tehtyä mitä voi tehdä, tai jotain äitien laittamaa ruokaa nyt kumminkin joka oli vaan lämmitetty. Lihakeitto ja makkarakeitto sentään oli  itse tehty. Vihasin varsinkin niitä kanankaulapullia yli kaiken. Joka päivä kävin kuitenkin syömässä sen sotkun koska se oli ilmaista ja opintotuki oli todella pieni siihen aikaan (n. 350 markkaa asumislisän kanssa) ja lainalla piti elää. 

Sen jälkeen en ole voinut sietää mitään valmiita einespihvejä tai pullia.

Vierailija
439/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää ja ärsyttääkin just se, että jos salaatissa on kaikki jätetty tosi isoiksi paloiksi.

Mä tykkään salaattia syödessä saada yhteen haarukalliseen melkein kaikkea vähän.

Ei niin että yks 15 senttinen salaatinpala, sitten perään kokonainen kirsikkatomaatti jne.

Lisäksi jos on vielä salaatinkastiketta laittanut, on mahdotonta tunkea se iso salaatinlehden pala suuhun ilman sotkua.

Ei ne palat tarvitse ihan minimaalisia olla, mutta ei niissä jättipaloissa ole järkeä.

Sama sitten haukata suoraan kurkkua ja salaattipuskaa.

Erityisen ärsyttävää se on tilaisuuksissa, jossa aseena on vain haarukka, ja se viinilasikin killuu pitimess' siinä lautasen kyljessä (eikä istumapaikkoja ole lähsekään kaikille) - jotkut ovat ymmärtäneet mimmoista mutoa ja koostumusta se vaati syötävältä ruolata, mutta kaikki eivät todellakaan ole.

Vierailija
440/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päälle rasvatonta maitoa ja keijua. Joissakin sivistymättömissä takapajuisissa kouluissa ilmeisesti jopa vieläkin pakkojuotetaan sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi