Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
401/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex mieheni. Oli kuulemma omasta mielestään parempi laittamaan ruokaa kuin minä, siitäkin huolimatta ettei koskaan laittanut ruokaa.

Vierailija
402/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni keittää makaronia kunnes  se on melkein hajoavaa mössöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lasteni kanssa menossa ystävän luokse kylään ja hän ehdotti itse, että tekisi spagettia & jauheliha-kastiketta ruoaksi meille kaikille. Jauhelihakastike oli pelkkää paistettua jauhelihaa ilman mitään, ei siis edes mitään mausteita. Omat lapset oli vähän hämmentyneitä, mutta reippaalla ketsupilla ruoka meni alas.

Vierailija
404/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini ei osaa maustaa ruokaa, vaan tekee esimerkiksi maustamattomia kanasuikaleita ja pakastevihanneksia monen päivän tarpeiksi ja kutsuu tätä wokiksi. Syö väkisin sitä mössöä ja valittaa kun ruoka ei maistu miltään ja lähinnä ällöttää ja sitten heittää ruuan roskiin ja korvaa sen suklaalla tai muilla herkuilla.

Olen yrittänyt vihjailla, että katsoisi netistä vaikka erilaisten aasialaisten wokkien reseptejä ja mitä mausteita niissä on käytetty, mutta hän on kuulemma niin huono kokki ettei osaa sellaisia valmistaa...

Yleisesti ihmetyttää ihmiset, jotka sanovat, etteivät "osaa laittaa ruokaa". Tietysti jotkut oppimisvaikeudet tms. aiheuttavat sen, että ohjeita on hankala noudattaa, mutta kun näitä osaamattomia on muuten ihan normaaleissa ihmisissä. Mikä hyvän perusruuan laittamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
405/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.

Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.

Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.

Voi, kyllä Ranskassa riisiä viljellään Camarguen alueella. Itse asiassa neljäosa ranskalaisten kuluttamasta riisistä tulee tuolta, oman maan viljelyksiltä.

Vierailija
406/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini ei osaa maustaa ruokaa, vaan tekee esimerkiksi maustamattomia kanasuikaleita ja pakastevihanneksia monen päivän tarpeiksi ja kutsuu tätä wokiksi. Syö väkisin sitä mössöä ja valittaa kun ruoka ei maistu miltään ja lähinnä ällöttää ja sitten heittää ruuan roskiin ja korvaa sen suklaalla tai muilla herkuilla.

Olen yrittänyt vihjailla, että katsoisi netistä vaikka erilaisten aasialaisten wokkien reseptejä ja mitä mausteita niissä on käytetty, mutta hän on kuulemma niin huono kokki ettei osaa sellaisia valmistaa...

Yleisesti ihmetyttää ihmiset, jotka sanovat, etteivät "osaa laittaa ruokaa". Tietysti jotkut oppimisvaikeudet tms. aiheuttavat sen, että ohjeita on hankala noudattaa, mutta kun näitä osaamattomia on muuten ihan normaaleissa ihmisissä. Mikä hyvän perusruuan laittamisessa on niin vaikeaa?

En ymmärrä. Esim YouTube on täynnä helppoja ohjeita. Silti yhä useampi tuntuu olevan täysin ruuanlaittotaidoton?

Vierailija
407/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut,että on tehty makaronilaatikko niin että ei keitetty makaronia.Raakana vaan uuniin.Jossain kouluissa meneteltiin kuulemmavielä 70-luvulla noin.

Ihan outoa.Se makaronihan jää kuivaksi käppyräksi siellä uunissa.Ei mun kouluaikana noin tehty ja olen käynyt kouluni just 60-ja 70-luvuilla.

Kaalilaatikossa sama,raaka kaali uuniin.Ei pitäs laittaa ruokaa itse,jos ei ole aikaa tehdä alusta loppuun.

Vierailija
408/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Esim YouTube on täynnä helppoja ohjeita. Silti yhä useampi tuntuu olevan täysin ruuanlaittotaidoton?

Tahdosta se on kiinni. Olen kummasti nyt korona-aikana oppinut minäkin ruoan laittoa. Varmasti on kehitettävää vielä, mutta ihan syötävää saan aikaiseksi. Ei se mitään ydinfysiikkaa - tai sanottaisko kemiaa - ole. Ja tosiaan kuten sanot, ohjeita löytyy pilvin pimein.

Vierailija
409/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

......kastike on nimeltään bechamel, ja alunperin ranskalainen. Pisti vaan silmään toi outo nimi, olen itse ravintolakokki, niin tämmmöiset perussoossit jokseenkin hallinnassa.

Kyllä, ranskaks noin, italiaks besciamella. Sama soossi kyllä.

Vierailija
410/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut,että on tehty makaronilaatikko niin että ei keitetty makaronia.Raakana vaan uuniin.Jossain kouluissa meneteltiin kuulemmavielä 70-luvulla noin.

Ihan outoa.Se makaronihan jää kuivaksi käppyräksi siellä uunissa.Ei mun kouluaikana noin tehty ja olen käynyt kouluni just 60-ja 70-luvuilla.

Kaalilaatikossa sama,raaka kaali uuniin.Ei pitäs laittaa ruokaa itse,jos ei ole aikaa tehdä alusta loppuun.

No ei sitä makaronia sinne vuokaan kuviltaan laiteta. Nestettä mukaan ja makaronit kyllä kypsyy muun ruoan kanssa.

Vierailija
411/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tekee makaronilaatikon noin, että makaronia ei keitetä ensin. Se on tosi hyvää.

Vierailija
412/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki perusvirheet lähtien tylsistä veitsistä.

Kumma juttu kun pitää tulla joka ketjuun haukkumaan Perussuomaalaisia.

Vierailija
413/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruuanlaittamista, mutta ihmettelen joidenkin tapaa pitää leipä jääkaapissa.

Vierailija
414/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei lisää suolaa mihinkään ruokaan graavilohta lukuunottamatta. Epäterveellistä ja suolaa saa muutenkin tarpeeksi. Lapsena oli suuria vaikeuksia syödä mm. suolatonta kaurapuuroa, joka oli keitetty niin kypsäksi, että siihen tuli limaisia klimppejä. Äidin mielestä "raa'at kaurahiutaleet" eivät ole terveellisiä. Nykyisin tuo suolan välttely aiheuttaa ongelmia, kun joudun terveyssyistä käyttämään sitä suositeltua enemmän. Viimeksi kun vierailin kotona, otin oman suolapurkin mukaan, minkä äitini sitten takavarikoi...Ihan täyspäinen äiti on, mutta tätä asiaa hän ei tajua.

Äitisi on oikeassa. Kukaan ei tarvitse suolaa "terveyssyistä".

Olen asunut niin kauan tropiikissa etta tiedan kuinka tarpeellista suola on. Jos alkaa tulla lampohalvaus niin ensimmaiseksi tyonnetaan suolatabletti suuhuun. Siis ihan pillereina myytavaa suolaa.

Minulla auttaa verenpaineen laskuun muutama merisuolarae kielenpäälle heti herättyäni. Eikä tule minkäänlaista huimausta. Myös helteillä käytän hiukan ylimääräistä suolaa veteen sekoitettuna. Hyvin on tehonnut myös kramppeihin joita kuumalla helposti saan. Kovalla helteellä lisään veteen myös hieman sokeria. Nämä keinot olen saanut lääkäriltä.Ennen jouduin kesähelteillä usein vuoteeseen, nyt pärjään.Mitään varsinaisia perussairauksia minulla ei ole, enkä käytä mitään lääkkeitä.

Vierailija
415/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun joku väitti grillanneensa munkkeja. Tikkupulla on kyllä tuttu, että miksipä ei.

Vierailija
416/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen miespuolinen työkaverini, oman elämänsä Jamie Oliver kertoi kerran luinka valmistaa aina herkullista kanaruokaa: hunajamarinadissa broilerisuikaleita, jotka paistetaan ja jätetään hieman roseiksi sisältä. Lopetin reseptin kuuntelemisen siihen. Tupla yök. Hunajamarinoitu kana ja hieman raakaa...

Vierailija
417/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaa mansikoista kannat veitsellä pois jättäen kantaan siivun mansikkaa..mitä tuhlausta. Sama myös jos kuorii omenoista puolet pois kuoren mukana.

Vierailija
418/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan suoraan puuroriisit maitoon, huuhtelematta ensin. Itse myös kiehautan riisit vedessä ennen käyttöä, lähtee ylimääräiset pintakäsittelyaineet pois.

Vierailija
419/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

......kastike on nimeltään bechamel, ja alunperin ranskalainen. Pisti vaan silmään toi outo nimi, olen itse ravintolakokki, niin tämmmöiset perussoossit jokseenkin hallinnassa.

Olet ravintolakokki, etkä tiedä, että italialaisen ruoan (lasagnen) yhteydessä kastike on italian kielellä besciamella? Sinulla taitaa olla aika paljon opittavaa omasta alastasi.

Vierailija
420/2974 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.

Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.

Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.

Voi, kyllä Ranskassa riisiä viljellään Camarguen alueella. Itse asiassa neljäosa ranskalaisten kuluttamasta riisistä tulee tuolta, oman maan viljelyksiltä.

Komppaan. Siellä on flamingoja, riisiä ja suolaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Camargue

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän