Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vanhempani kutsuivat usein ( aikana ennen koronaa) minut ja kaksi pientä lastani syömään. Ihan mukavaa, mutta joka ikisessä ruuassa on aina runsain mitoin kokonaisia mustapippureita ja laakerinlehtiä. Siinä sitten kestää tovi, että itse pääsee syömään makaronilaatikkoa/ keittoa/ kastiketta kun ensin pitää noukkia ne 10 pippuria ja laakerinlehdet pois 2- ja 4v lautasilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valmismarinadi tuotteiden käyttäjät. Kaikki maistuu sille samalle marinadille.
No aivan! Oudointa on se, että vaikka ne marinadit ovat nimeltään erilaisia, ne kaikki maistuvat täsmälleen samalta. Joskus ysärillä oli ihan piinaa, kun kaupoista oli oikeasti vaikeaa löytää marinoimatonta lihaa. Varsinkin broileri oli aina siinä liejussa. Nykyään onneksi joutuu harvemmin syömään moista.
Mä olin töissä muutaman vuoden lihatiskissä opintoja rahoittaakseni vuosituhannen vaihteessa, ja muistan aina kuinka lihamestari hytisi tyytyväisyydestä, kun kaikki halusivat kaiken marinadiin. Sillä marinadilla oli nimittän koko ruokapuolen suurin kate. Ne liejut on todella painavia. Itse en koske tikullakaan, enkä koskaan tajunnut miten joku voi olla niin kujalla, että suostuu sellaista mönjää suuhunsa laittamaan. Maustaminen ei oikeasti ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo on aivan umpisurkea kokki. Lisäksi kaikki ruoat ja leivitteet jätetään päiväksi pöydille. Sitten ihmettelevät kun vatsat ovat jatkuvasti kipeänä. Kaiken huippu oli kerran kun valmisti lapselle pastaa keittämällä sen maidossa! Meinasi kyllä laatta lentää.
Kyllä minun lapsuudessani makaronivelli oli ihan normi lastenruoka. Mutta olenkin 1960-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulatejuusto lihakeitossa ;D
Esim. Savuporo-juustokeitto on aika tunnettu.
On meidän suosikkiruoka. Kasvikset soseutetaan ja viimeksi lisätään kylmäsavupororouhe ja koskenlaskija. Huippua!
Vierailija kirjoitti:
Kukin taaplaa tyylillään.Sipulille on moni,oikeesti:: allerginen.Älä arvostele makuasioita,niistä ei voi kiistellä.Pidä mielipiteesi,niin tekevät muutkin.Ketjussa huomaa,ettei safkan laitto ,ole monellekkaan hyppysissä.
Sattuu silmiin tämä välimerkkien ja kieliopin pahoinpitely. Vaivoin ymmärsin sisällön.
Jos mainosreseptissä lukee esim. "1 tl Meira jauhelihamaustetta" niin sitten on pakko ostaa kaappiin homehtumaan juuri täsmälleen sellainen purkki, ja sitä etsitään vaikka monesta marketista, että löytyy oikean merkkinen. Mikään muu ei käy, ja soveltaa ei voi.
Lisäksi yleensäkin ihmetyttää nämä mausteseokset, ja että tyyliin jokaiselle asialle on omansa. Jauhelihamausteet ja perunamausteet ja kanamausteet. Melkoista uusavuttomuutta. Hyvä tietenkin sekin, jos näiden avulla uskaltaa alkaa opettelemaan kokkausta, jos maustaminen muuten jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.
Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.
Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.
Kuinka tyhmä pitää olla, jos ei tiedä, että riisiä viljellään Euroopassa Italiassa, Espanjassa JA Ranskassa?
Tästä tuli mieleen eräs ruokaohje, jossa paistettiin pekoniviipaleita paistinpannulla ja neuvottiin laittamaan pannuun ensin rasvaa! Kyllä pitää olla aika seppä jos pekonin saa paistettua kiinni pannuun :D Rasvaahan siinä on noin kolmasosa.
Naapurini. Joka iltapäivä tulee sama kuvottava haju parvekkeelle ja rappuun. Haju on kuin kumisaappaita keitettäisiin siellä. Taitavat tehdä tahallaan, sen verran muutakin outoa heissä on.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini. Joka iltapäivä tulee sama kuvottava haju parvekkeelle ja rappuun. Haju on kuin kumisaappaita keitettäisiin siellä. Taitavat tehdä tahallaan, sen verran muutakin outoa heissä on.
Entiset naapurit paistoivat muovia hellalla. Ainakin hajusta päätellen. Joskus keskellä yötäkin kulkeutui kuvottava löyhkä heidän asunnosta. Olen epäillyt, että saattoivat olla kannibaaleja.
Ei nyt ruuanlaittoa, mutta eräs ystävä yrittää joka kerta meillä käydessään ujuttaa voin pöydältä jääkaappiin ja jos onnistuu, niin siinähän sitten nirsitään kivikovaa voimöykkyä... ei myöskään syö meillä ikinä leipää. Sen voin takia,
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Ei koskaan pastaa huuhdella. Tv. Italialaisen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistaa mansikoista kannat veitsellä pois jättäen kantaan siivun mansikkaa..mitä tuhlausta. Sama myös jos kuorii omenoista puolet pois kuoren mukana.
Omenat on pakko kuoria nykyisin. Se kirkastusaine mitä omenoihin laitetaan ei nimittäin lähde ihan helpolla.
Siis mikä kirkastusaine???? Omenissa on luonnostaan hedelmävahaa, toisissa lajikkeissa paljonkin. Sulla ei taida omenapuita olla =)
Vierailija kirjoitti:
Kukin taaplaa tyylillään.Sipulille on moni,oikeesti:: allerginen.Älä arvostele makuasioita,niistä ei voi kiistellä.Pidä mielipiteesi,niin tekevät muutkin.Ketjussa huomaa,ettei safkan laitto ,ole monellekkaan hyppysissä.
Kuten ei myöskään kirjoitustaito tai suomen kielioppi, näemmä.
Siisti ihminen kirjoitti:
Kaveri jättää jälkeensä aina järjettömän sotkun kun tekee ruokaa enkä vaan ymmärrä että miten se on mahdollista.
Mun siskoni on tällainen sotkija, on ollut koko ikänsä, enkä vieläkään käsitä miten hän siinä onnistuu. Osaa siis kyllä laittaa ruokaa vaikka trangialla keskellä metsää, mutta kotikeittiössä se käytettyjen välineiden määrä on käsittämätön.
Siinä missä itse tarvitsen tietyn ruokalajin valmistamiseen vaikka paistinpannun, lastan, yhden desimitan ja lusikan (noin hatusta vedettyinä esimerkkeinä), siskoni jäljiltä keittiöstä löytyy likaisena kolme kattilaa, neljä muovikippoa ja kuppia, joista jokaisessa oma lusikka tai haarukka, se paistinpannu, muovilasta, puuhaarukka, kaksi mittaa, kolme lautasta ja seitsemän sekalaista keittiövälinettä, jotka eivät liity kyseisen ruokalajin valmistamiseen mitenkään ("Miksi nää jäätelökauha ja raastinrauta on tässä, kun sä teit jauhelihakastiketta?" "No ois niitä voinu tarvita!"). Jokainen kuiva-ainekin mitataan omalla mitallaan, tiskivuori sen kun kasvaa ja ne kaikki tosiaan jätetään likaisena lojumaan pitkäksi aikaa.
Onneksi emme asu enää samassa osoitteessa ja heillä on astianpesukone. Silti se pommin jäljiltä oleva keittiö tahtoo yllättää joka kerta vieraillessani.
Mun isä on mahtava kokki, mutta en ihmettele yhtään, että äidilläni menee hermot siihen sotkuun. Ruoanlaittotyyli on sama kuin tuossa viestissä 502 siskolla :D. Saa tyyliin katonkin mopata ja kaikki kaappien ovet pyyhkiä ruoanlaiton jäljiltä. Toisaalta: äiti ei kokkaa koskaan, vaan saa aina ruoan valmiina pöytään, että ei ehkä kovasti pitäisi valittaa. On se sotkun määrä silti kyllä aivan käsittämätön, ja ehkäpä isäni voisi myös joskus itse siivoilla niitä jälkiään. Vaan minkäs vanhoille ihmisille tekee, elävät niinkuin elävät.
Mä olen aina ihmetellyt, että pizza tehdään sämpylätaikinaan, johon laitetaan pahimmillaan vielä jotain maitoa nesteeksi. Eipä sillä, ihan hyvä lämmin jättivoileipä siten saadaan aikaiseksi uunissa, mutta ei se kyllä pizza ole.
Vierailija kirjoitti:
Silppuaa salaattikasvikset postimerkin neljäsosan kokoisiksi, jolloin salaatti näyttää biojätteeltä valmiiksi.
Mulla sukulainen pilkkoo vihersalaatissa kaiken ihan pieneksi silpuksi ja sitten valittelee kun salaatti ei säily seuraavalle aterialle vaan on vetistä. Ei tosin itse yleensä edes syö sitä salaattia.
Vierailija kirjoitti:
1. käyttää pakastealtaista löytyviä kasvissekoituksia, juuressekoituksia, perunasipusekoituksia jne
2. ei osaa pitää kokkiveistä oikein (näkee paljon sitä, että etusormi suorana terän tai kahvan päällä)
3. laittaa niitä pakasteranskalaisia pellin ihan täyteen niin että niitä on päällekkäin, jolloin ne ei paistu ikinä hyväksi (ei sillä että valmiit pakasteranskalaiset olis ikinä hyviä) ja sit ihmettelee et miks nää on tämmösiä löysiä ja vetisiä ja mauttomia.
4. ei osaa käyttää yrttejä maustamiseen
5. käyttää valmiita -ainekset- paketteja
6. ei käytä valkosipulia ruoanlaitossa koska a) ei osaa kokata sitä oikein ja b) pelkää pahanhajuista hengitystä, koska kts. kohta a.
7. luulee että voi ja margariini ovat sama asia
8. ei osaa keittää riisiä oikein
9. ylikeittää kananmunan niin kovaksi, että keltuaisen ympärillä on musta rinkula
10. aloittaa jauhelihan ruskistamisen kylmällä pannullaja näin edelleen.
Missä se kohta a johon viittasit? En löydä sitä, jäikö uupumaan?
Ehkä niin,mutta ei siitä makaronilaatikosta tule niin mehevää kuin keittämällä ensin makaronit,lisätään kevyesti paitettu jauheliha mausteineen,pussi sekavihanneksia,munamaito päälle ja hiukan voi-tai sulatejuustonokareita ja uuniin.Nam.Olen tehnyt näin n.reilu 45 vuotta ja hyvää on.