Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Joo..eikö ennen käytetty karjalanpiirakoihin ohrasuurimoita? Ei se riisi kuulu suomalaiseen perinteeseen..kuten ei oikeastaan perunakaan kunnes joskus 1700-luvulta lähtien ja ja siitä eteenpäin. mut ok onhan nää vähän saivartelua. Ruoka aiheuttaa tunnekuohuja täällä. Hyvä hyvä..itsekin tässä harrastelen.
Äidit jotka lämmittävät pinaattilettuja ja kalapuikkoja ja kertovat tekevänsä kotiruokaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itselläni tapoja, joista olen saanut kommenttia...
Metallilusikan mikroon laittaminen
Juomalasin mikroon laittaminen
Ruoan syöminen kakkuveitsellä
Teflonpannun kanssa metallisekoittimen käyttö
Kahvin juominen viinilasista
Sipsien syöminen haarukalla kiposta
Keiton juominen lautaseltaNäitä on varmasti muitakin...
Kas kun sulla on vielä ehjä mikro? Teflonpannu on kyllä entinen.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001919835.html
Mikä siinä aromisuolassa on niin hirveää? Eihän kananmunakastike maistu miltään ilman aromisuolaa!
Ajattele vieraitasi. Hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei lisää suolaa mihinkään ruokaan graavilohta lukuunottamatta. Epäterveellistä ja suolaa saa muutenkin tarpeeksi. Lapsena oli suuria vaikeuksia syödä mm. suolatonta kaurapuuroa, joka oli keitetty niin kypsäksi, että siihen tuli limaisia klimppejä. Äidin mielestä "raa'at kaurahiutaleet" eivät ole terveellisiä. Nykyisin tuo suolan välttely aiheuttaa ongelmia, kun joudun terveyssyistä käyttämään sitä suositeltua enemmän. Viimeksi kun vierailin kotona, otin oman suolapurkin mukaan, minkä äitini sitten takavarikoi...Ihan täyspäinen äiti on, mutta tätä asiaa hän ei tajua.
Äitisi on oikeassa. Kukaan ei tarvitse suolaa "terveyssyistä".
Olen asunut niin kauan tropiikissa etta tiedan kuinka tarpeellista suola on. Jos alkaa tulla lampohalvaus niin ensimmaiseksi tyonnetaan suolatabletti suuhuun. Siis ihan pillereina myytavaa suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity varsinaisesti ruoan valmistamiseen, mutta kaverini säilyttää valmiin ruoan huoneenlämmössä. Se on vähän outoa. Laittaa vain kannen päälle ja siinä ne sitten muhii seuraavaan päivään ja sitten sitä syödään edelleen. Juu, en syö siellä ikinä, aina oon "just lähtiessä syönyt".
Tämä: hygienian puute; likaisilla käsillä valmistellaan ruoka-aineita, kylmäsäilytys puutteellista....mutta ehkä se kasvattaa immuniteettiä?
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettiä tuota leivinpaperijuttua, se ei todellakaan syty vaikka kuumassa uunissa paahtuu useampaankin kertaan. Tummuu kyllä ja hapertuu. Onkohan se käsitelty jollain?
Leivinpaperi käsitellään silikonilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison lihapullan sisälle piilotettu keitetty kananmuna ihmetytti kaverin kotona lapsena, ruokaisa oli.
Scotch egg taitaa olla tuo nimeltään
Monessa kulttuurissa tunnettu ruoka:
https://images.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=AwrCxnZSA6tedkgAWQ0PxQt…
Halvat ulkomaiset raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei lisää suolaa mihinkään ruokaan graavilohta lukuunottamatta. Epäterveellistä ja suolaa saa muutenkin tarpeeksi. Lapsena oli suuria vaikeuksia syödä mm. suolatonta kaurapuuroa, joka oli keitetty niin kypsäksi, että siihen tuli limaisia klimppejä. Äidin mielestä "raa'at kaurahiutaleet" eivät ole terveellisiä. Nykyisin tuo suolan välttely aiheuttaa ongelmia, kun joudun terveyssyistä käyttämään sitä suositeltua enemmän. Viimeksi kun vierailin kotona, otin oman suolapurkin mukaan, minkä äitini sitten takavarikoi...Ihan täyspäinen äiti on, mutta tätä asiaa hän ei tajua.
Äitisi on oikeassa. Kukaan ei tarvitse suolaa "terveyssyistä".
Öö, mitä mä just luin? Kaikki tarvitsevat suolaa terveyssyistä:
"Suola (NaCl) on natriumin ja kloridin yhdiste. Natrium on välttämätön ravintoaine..."
https://sydan.fi/fakta/suolaa-vain-kohtuudella/
"Natriumilla on tärkeä rooli esimerkiksi nestetasapainon säätelyssä, hermoimpulssien kulussa sekä lihasten toiminnassa."
https://www.juoksija-lehti.fi/sopivasti-suolaa/Jos henkilö on esim. ammattiurheilija ja hikoilee paljon, hän tarvitsee normaalia enemmän suolaa.
Suomalaiset saavat liikaakin suolaa.
Joo, tutkimusten mukaan näin on, mutta ei tämä muuta sitä, että jokainen tarvitsee jonkun verran suolaa terveyssyistä, mitä tässä kommentoin.
Jokainen saa elimistön tarvitseman natriumin tavallisista ruoka-aineista. Natriumkloridia eli ruokasuolaa ei ihminen tarvitse muun kuin maun vuoksi. Ravitsemussuosituksissa oleva 5g/vrk on suositus päivittäissaannin ylärajaksi, ei mikään vaatimus.
Älä levitä väärää tietoa!
Mitä ihmeen väärää tietoa? Fakta on se, että natriumin tarve elimistössä on niin pieni, että esimerkiksi maidon ja lihan sisältämä natrium riittää hyvin siihen. Natriumkloridia (=ruokasuolaa) elimistö ei tarvitse mihinkään. Tämän asian voit todeta ihan itse vaikka Googlen avulla, ei tarvitse kaivaa fysiologian kirjoja esiin.
-Sh
Nyt kun ihmiset lipittää aivan liikaa vettä vain trendin vuoksi erityisesti kuumalla tai treenatessa tulee herkästi heikko olo. Pyörryttää, heikottaa, juominen tai viileässä olo ei helpota. Hikoilu ja veden juonti liuottaa liikaa suoloja ihmisen elimistöstä. Siihen ei auta mikään muu kuin suola.
Itse joudun juomaan lääkärin määräyksestä suolavettä joka päivä ja syön lisäksi normaalisuolaista ruokaa.
Jompikumpi teistä on siis väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenäidit jonka vappuun kuuluu valmis einesperunasalaatti, pakastemunkit ja teollinen sima.
Utelias kysymys, mutta mitä perheenäidin vappuun pitäisi kuulua? Peruna salaatti oman maan perunoista itse tehdyllä majoneesilla, kotona alusta lähtien leivotut munkit ja kuplajuomana aito shampanja?
? Eli perusjutut? Oman maan perunat ei kyllä ole valmiit joten jouduin ostamaan ne kaupasta (raakana tietty😂) mutta tottakai perunasalaatti tehdään itse. Inhoan kaupan etikkaisia salaatteja! Joskus oman majoneesin kanssa joskus "kirkas" versio.
Munkit on aina tehty itse, muulloinkin kuin vappuna:)
Tosin ei tämä ole mikään "perheenäidin juttu" vaan koko perhe osallistuu. 2v leipoi aamulla suklaahippukeksejä suurella innolla
Vierailija kirjoitti:
Veden käyttö ruoanlaitossa seuraavilla tavoilla: paistin kypsentäminen vedessä keittämällä, keitinveden tarjoaminen sellaisenaan kastikkeena, sienikeiton tekeminen pelkkään veteen, lihan marinointiliemen nesteenä vesi. Arvaatte varmaan, miten ”terveelliseltä” tällainen ruoka maistuu.
Siis joku tuntemasi henkilö todella laittaa ruokaa tuolla tavalla? Pastan keitinvesi kastikkeena, vedessä marinoitu liha. Jotenkin en usko.
Kaveri jättää jälkeensä aina järjettömän sotkun kun tekee ruokaa enkä vaan ymmärrä että miten se on mahdollista. Katsoo kun vesi kiehuu sen sijaan että laittaisi samalla pois vaikka likaiset veitset, leikkuulaudat ja vaikka kattilat.
Mulla on keittiö valmiiksi siivottuna siinä ajassa mitä kestää tehdä ruoka, sillä on pommin jäljiltä ja ruuan jälkeen sellainen ähky että ei jaksa siivota. Joten jokainen illallinen alkaa sillä että edellisen illan jäljet pitää siivota ja tiskata sen sijaan että voisi vaan heti keittää sitä riisiä ja tehdä kastiketta
Mun kaveri keittää jauhelihan pannulla vedessä. En tiedä onko toi yleistä, mutta mun mielestä vähän outoa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itselläni tapoja, joista olen saanut kommenttia...
Metallilusikan mikroon laittaminen
Juomalasin mikroon laittaminen
Ruoan syöminen kakkuveitsellä
Teflonpannun kanssa metallisekoittimen käyttö
Kahvin juominen viinilasista
Sipsien syöminen haarukalla kiposta
Keiton juominen lautaseltaNäitä on varmasti muitakin...
Itsekeksittyjen omien "erikoisuuksien" alleviivaaminen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.
Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.
Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin.
Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.
Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?
......kastike on nimeltään bechamel, ja alunperin ranskalainen. Pisti vaan silmään toi outo nimi, olen itse ravintolakokki, niin tämmmöiset perussoossit jokseenkin hallinnassa.
Tuttava keittää vedessä pakastevihanneksia ja sitten ne syödään sellaisinaan. Ei tietenkään mitään mausteita, suolakin on epäterveellistä. Oi nam.
Miksei morttelilta rouhituista sitten myöskin irtoaisi makua liemeen? Mikä on se juttu mikä tapahtuu? kerro ja valista.