Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava siivilöi paistetusta jauhelihasta rasvan pois! Ilman rasvaa ei ole makua.
Sama ihminen oli vieläpä huolissaan siitä, kun lapsensa olivat alipainoisia... Varmaan, kun tarjolla oli rasvatonta ja mautonta ruokaa.
Meilläkin kotona siivilöitiin rasva eikä sitä jauhelihaa maustettu myöskään millään.
Ootkohan käyny meillä vai onko näitä muitakin :D
Äiti jyystää sähkövatkainta käyttäessään muovikulhoakin niin, että sivulliseen sattuu. Taikinakipot ovat ihan ruvella sisältä, eli olemme sitten varmaan syöneet muovia hyvällä halulla. :D Äiti on fiksu ja järjissään, mutta asiasta sanominen ei auta. Onneksi hän ei leivo enää niin usein...
Eläimten rakastaja kisitteli kissanpennun pois kulhosta ja alkoi sitten tekemään taikinaa siihen. Jäi pannukakku väliin.
Salli paistoi luonani lettuja ja pyyhki aina liiat taikinat lastasta viereiseen hellanlevyyn.
Salli paistoi luonani lettuja ja pyyhki aina liiat taikinat lastasta viereiseen hellanlevyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava siivilöi paistetusta jauhelihasta rasvan pois! Ilman rasvaa ei ole makua.
Sama ihminen oli vieläpä huolissaan siitä, kun lapsensa olivat alipainoisia... Varmaan, kun tarjolla oli rasvatonta ja mautonta ruokaa.
Meilläkin kotona siivilöitiin rasva eikä sitä jauhelihaa maustettu myöskään millään.
On. Se mun kengänpohjia paistava anoppini tekee myös tuota. Lisäksi ainoa tapa valmistaa lisäkekasvikset on keittää ne vedessä (ei suolaa). Vanha terveydenhoitaja, ei rasvaa, ei suolaa, ei mausteita. - Toisaalta, mun oma äitini, samaa 70+ -ikäluokkaa, on vastuussa sellaisista luomuksista kuin umpioitu lohi kookosmaidossa ja salmiakkisilakka. Ensimmäistä yritetään edelleen unohtaa, toista ei kokkikaan uskaltanut maistaa. Äiti on ihan tervepäinen, mutta vapaa taiteilijasielu.
Lähinnä aina ihmetyttää veitsivalinnat. Kun on olemassa ihan pilkkomiseen suunniteltuja veitsiä miksi jotkut harvat samat kaverit, valitsevat jonkun lepäveitsen tms täysin epäsopivan työkalun pilkkomiseen. Minun leipäveitsellä lähtee sormet kun se viistää sivun ja on äärimmäisen terävä.
Ison lihapullan sisälle piilotettu keitetty kananmuna ihmetytti kaverin kotona lapsena, ruokaisa oli.
Lusikoi tölkkiruokaa suuhunsa suoraan tölkistä. Henkilö on kylläkin päihde- ja mt-ongelmainen, joten siinä ehkä syy.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Se tehdään siksi, jotta pasta lopettaisi kypsentämisen siinä kuumassa vedessä. Näppärä asia silloin, kun pasta sekoitetaan kastikkeen joukkoon tms. Jos keität pastan kypsäksi ja heität pastan poreilevaan kastikkeeseen, saat tosi murenevaa ja vetistä pastaa.
T: Kokki
Vierailija kirjoitti:
Ison lihapullan sisälle piilotettu keitetty kananmuna ihmetytti kaverin kotona lapsena, ruokaisa oli.
Joku kysyi mitä vikaa on mokkapaloissa.
Mun mielestä niissä ei ole mitään vikaa, paitsi jos ne on tehty väärin.
Kerran erehdyin koulun tapahtumassa ostamaan sellaisen. Olihan se hailakan värinen, olisi pitänyt siitä jo arvata.
Ihan mautonta, kun on käytetty kaakaojuomajauhetta, eikä sitä oikeaa, tummaa kaakaojauhetta.
Ihan turha edes leipoa jos noinkin yksinkertaisella tavalla pilaa lopputuloksen jo valmiiksi. Hukkaan heitettyä aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se mun kengänpohjia paistava anoppini tekee myös tuota. Lisäksi ainoa tapa valmistaa lisäkekasvikset on keittää ne vedessä (ei suolaa). Vanha terveydenhoitaja, ei rasvaa, ei suolaa, ei mausteita. - Toisaalta, mun oma äitini, samaa 70+ -ikäluokkaa, on vastuussa sellaisista luomuksista kuin umpioitu lohi kookosmaidossa ja salmiakkisilakka. Ensimmäistä yritetään edelleen unohtaa, toista ei kokkikaan uskaltanut maistaa. Äiti on ihan tervepäinen, mutta vapaa taiteilijasielu.
Kuullostaa jotenkin hellyyttävältä tuo sun äitisi paistamassa niitä salmiakkisilakoita.
Kaupan pasha olis muuten ok, mutta ne kovat kärpäsenraadot häirittee. Miks niitä pitää tunkee joka paikkaan prkl
Oman elämänsä master chefit, jotka tuunaavat kaikki reseptit uuteen uskoon ja ovat jollain lapsellisella tavalla ylpeitä siitä.
Jokainenhan meistä varmaan muokkailee reseptejä omaan makuunsa, mutta joillakin ihmisillä tuntuu olevan pakonomainen tarve saada jokaiseen ruokaan "oma kädenjälki" ja on suorastaan ylpeyden aihe olla "rento ja huoleton kokki", joka heittelee näppituntumalla ainekset sinne päin. Lopputuloksena on jotain ihan muuta kuin se alkuperäinen ruoka, kun vähintään puolet aineksista on korvattu jollain muulla ja määrätkin ihan v-ituroillaan.
Varsinkin leipomisessa yleensä aina paras tulos tulee, kun seuraa reseptiä tarkasti. Joku muu on jo testannut ne määrät ja mittasuhteet etukäteen.
Mikä toi umpioitu lohi on? Kuulostaa tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan pasha olis muuten ok, mutta ne kovat kärpäsenraadot häirittee. Miks niitä pitää tunkee joka paikkaan prkl
Huoh, vääräuskoinen. Ei ne kärpäsenraatoja vaan korintteja. Korintit ovat tietynlaisista, alkujaan kreikkalaisista, viinirypäleistä valmistettuja rusinoita. Erittäin C-vitamiinipitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeittopussin lisääminen lihapullataikinaan lienee ikäpolvijuttu?
En ollut koskaan kuullutkaan tästä kunnes viikko sitten poikaystäväni (28v) kanssa tehtiin lihapullia ensimmäistä kertaa ja vaati, että sipulikeittopussi on lisättävä taikinaan. Annoin vapaat kädet, tuli sairaan hyvät lihapullat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa jotenkin hellyyttävältä tuo sun äitisi paistamassa niitä salmiakkisilakoita.
No jaa. Meillä molemmilla on tapana kokata niin, että kaupasta tarttuu mukaan jokin raaka-aine, jonka ympärille kehitellään ateria. Sillä kertaa se raaka-aine oli Haganolin salmiakkiblandis, ja inspiraationa se, että olin mennyt kehumaan ravintolassa syömiäni tervasilakoita. Itse en ole ihan noin ennakkoluuloton kokeilija, ehkä hyvä niin.
Yksi asia jota olen monissa ulkomaisissa blogeissa/keittokirjoissa/Youtube-kanavilla ihmetellyt on se, että välillä joka ikinen asia sekoitetaan ja pilkotaan monitoimikoneella. Ymmärrän tämän kyllä silloin, jos kyseessä on iso annos tai joku aikaa vievä ja käsivoimia vaativa asia, mutta tuntuu paljon työläämmältä laittaa kone valmiiksi ja sitten käytön jälkeen puhdistaa se kuin vaan hoitaa homma nopeasti ja ihan yhtä hyvin käsin.