Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo aikanaan käristi kaiken ruoan hirveessä määrässä voita. Voita käytti myös "mausteena" kaikkeen. Perunamuussin iso kimpale voita, keitetyt porkkanut uivat voi liemessä, pullat sudittiin uunin jälkeen vielä erikseen sokeri-voi seoksella. Karjalanpiirakat myös uitettiin ja oikein imeytettiin niihin paiston jälkeen voisulaa, puuron päälle voikimpale. Ja kyllä, mummo oli todella ylipainoinen.
Ne pullat sudittiin maito-sokeriseoksella, ei voilla. Voi ei sovellu pullan pinnalle, koska rasva näkyy, tulee valkoista läikkää, kun pulla jäähtyy.
Karjalanpiirakat on perinteisesti voideltu seoksella, jossa on kiehuvaa vettä ja joukossa voisulaa. Määrällisesti karjalanpiiralassa on melko vähän rasvaa, jos ei sitten puuroon lisää voita joukkoon, kuten jotkut tekevät. Paistetun karjanlanpiirakan kuori on kova uunin jälkeen, jos piirakka on oikein valmistettu. Se saadaan pehmenemään kastamalla tai voitelemalla vesi-voisulaseoksella.
Näin. Paitsi meillä mummo karjalasta dippasi kuumaan maito-voisulaseokseen piirakat, ja ne on muuten aivan täydellisiä! Mwah <3 Kohtuudella kaikkea, mummo on solakka ja virkeä! Jaksaa tanssata ja on pilke silmäkulmassa.
Maito-voisulaa sen pitää olla!
Ei kun pelkkä voisula tai kerma-voisula jos haluaa tehdä jetsulleen pyhäpiiroot. Arkipiiroisiin voi sitten laittaa voin sekaan maitoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko laittaa kaikkeen aina ajastimen. Keittää vaikka makaronia ja sitä varten katsoo pakkauksesta keittoajan ja sitten ajastin päälle. Itse vaan laitan kiehumaan ja kokeilen, milloin on kypsää.
No niin minäkin käytän aina ajastinta. Suurin syy on se, että ruokaa laittaessa on kaikkea muutakin tohinaa siinä ja piippaus ilmoittaa, että nyt ne makaronit pois liedeltä. Paistelen kato sitä jauhelihaa siinä samalla. Takuulla muuten unohtaisin.
Muutenkin mulla on tapana ruoanlaiton lomassa esimerkiksi tiskailla ruoanlaittoastiat ja pyyhkiä tasot yms. Kätevää kun ajastin kertoo, että muut hommat nyt seis.
Oma lukunsa on vielä leivonta. Ajastin rulaa!
Mä käytän kans aina ajastinta, esim. just ylikypsät makaroonit on kamalia. Mä haluan aina juuri oikeanlaista pastaa ja sen pitää olla keittynyt juuri oikean ajan. Ajastin on ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi äiti, mutta ihmettelen sitä että mollaat niitä jotka syövät einesruokia. Itse laitat joka ruokaan järjettömän määrän suolaa ja sitä lisätään vielä ruokapöydässä. Joka ruokaan laitat myös voita, ja reilusti. Ja se kerman käyttö!!! Einesruuat kalpenee sen suolan ja rasvan käytön osalta mitä itse teet.
Olet siis sitä mieltä, että keinoruoka on terveellisempää kuin aito?
Suola on suolaa, lisäsi sen ruokaan matalapalkattu tehdastyöntekijä tehtaalla tai rehevä mamma kotona lieden äärellä. Tehtaalla on lakisääteinen pakko laittaa sitä suolaa kohtuudella, kotona voit laittaa vaikka koko kilon keittoon ilman seurauksia. Kotiruuasta pystyy loihtimaan aivan järjettömän epäterveellistä erittäin helposti. Suola myös vahingoittaa kielen makureseptoreita. Siksi sitä pitää syödä aina enemmän ja enemmän. t. eri
Sulla ei taida olla hajuakaan, mitä einekset sisältää, jos takerrut suolaan.
Sori, unohdin koodihysteerikot. E300 on aivan järkyttävä hermomyrkky, mutta appelsiinit ja sitrushedelmät on terveellisiä, ja C-vitamiinia pitää syödä, muuten tulee keripukki. E260 on myös aivan järkyttävä myrkky, mutta mummon maustekurkut on pakko olla muusin ja lihapullien kyljessä. Äläkä missää nimessä hengitä liikaa E948, voit kuolla siihen. E290 aiheuttaa aivan järkyttävää röyhtäilyä, on oikein myrkkyjen myrkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi äiti, mutta ihmettelen sitä että mollaat niitä jotka syövät einesruokia. Itse laitat joka ruokaan järjettömän määrän suolaa ja sitä lisätään vielä ruokapöydässä. Joka ruokaan laitat myös voita, ja reilusti. Ja se kerman käyttö!!! Einesruuat kalpenee sen suolan ja rasvan käytön osalta mitä itse teet.
Suola on suolaa, lisäsi sen ruokaan matalapalkattu tehdastyöntekijä tehtaalla tai rehevä mamma kotona lieden äärellä. Tehtaalla on lakisääteinen pakko laittaa sitä suolaa kohtuudella, kotona voit laittaa vaikka koko kilon keittoon ilman seurauksia. Kotiruuasta pystyy loihtimaan aivan järjettömän epäterveellistä erittäin helposti. Suola myös vahingoittaa kielen makureseptoreita. Siksi sitä pitää syödä aina enemmän ja enemmän. t. eri
Sori, unohdin koodihysteerikot. E300 on aivan järkyttävä hermomyrkky, mutta appelsiinit ja sitrushedelmät on terveellisiä, ja C-vitamiinia pitää syödä, muuten tulee keripukki. E260 on myös aivan järkyttävä myrkky, mutta mummon maustekurkut on pakko olla muusin ja lihapullien kyljessä. Äläkä missää nimessä hengitä liikaa E948, voit kuolla siihen. E290 aiheuttaa aivan järkyttävää röyhtäilyä, on oikein myrkkyjen myrkky.
Katos satuit löytämään E-koodeista muutaman, bravo. Unohdit toki mainita noin kolmesataa muuta E-koodia joita ne einesruoat voivat sisältää. Ja ainiin, löytyy aika hyviä tutkimuksia prosessoidun ruoan haitoista.
Unohdin aivan nämä faktojen kiistäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla ei ole edelleenkään mitään hajua einesten sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos satuit löytämään E-koodeista muutaman, bravo. Unohdit toki mainita noin kolmesataa muuta E-koodia joita ne einesruoat voivat sisältää. Ja ainiin, löytyy aika hyviä tutkimuksia prosessoidun ruoan haitoista.
Unohdin aivan nämä faktojen kiistäjät.
Onko sinulla E948 vajaus? Noin kolmesataa? Niitä on yli tuhat. Sinä et ainakaan ole mikään uskottava tietäjä, lol. Kerro toki itse, mitä kamalaa myrkkyä olet löytänyt juuri suomalaisesta valmisruuasta? Kaikkien sisällöt on netissä luettavana.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/e-koodi…
Vaikka hopealla onkin oma E-koodi, ei se tarkoita, että sitä on jossain valmisruuassa. Paitsi hihhulit juovat sitä ilmeisesti joka vaivaan, nam terveellistä.
Keittiö jää hirveeseen sotkuun kokkaamisen jäljiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perheenäiti osaa leipoa ainoastaan mokkapaloja vanhempainiltoihin ja talkoisiin. Muuta leipomisosaamista sitten ei olekaan.
Noihin tulee usein leivottua mokkapaloja koska mitään missä on pähkinää ei saa viedä. Veisin mielummin toscakakkua, mutta ihmiset luulee että manteli on pähkinä.
Niin ne luulee myös kookosta, kun oon ripotellut niitten mokkapalojen päälle kookoshiutaleita. Ei se oo pähkinä vaikka sanotaankin kookosPÄHKINÄKSI.
Tästä tulee mieleen pahasta laktoosi-intoleranssista kärsivä kaveri. Mentiin jäätelöbaariin. Hän valitteli, ettei voi syödä valikoimasta mitään. Listalla oli ainakin kolme eri sorbettia sekä muutama vegaaninen vaihtoehto. Ehdotin jotain niistä. Kaveri ei ottanut lopulta mitään niistä, koska halusi pelata varman päälle , ja olivat hänestä niin maitoisen näköisiä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkoo keitetyt perunat ennen muusin tekoa. Turha työvaihe, miksi?
Kiehuvat paljon nopeammin. Teen näin aina, kun teen muusia.
Keitetyt perunat kiuhuvat paljon nopeammin? Ok.
Mitä on kiuhuminen?
Se on se, mitä normaalin ihmisen päässä tapahtuu, kun keskusteluun osallistuu tyyppi jonka ainoa anti aiheeseen on ilmiselvästä näppäilyvirheestä naljailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lupasi kokata meille bravuurinsa, makaronilaatikon. Homman kulku:
Ensin pilkottiin sipuli säntillisiin kuutioihin, tarkastetiin määrä vaa'alla ja kuullotettiin. Kuullotettu sipuli laitettiin pikku astiaan ja pestiin paistinpannu, lasta, veitsi ja leikkuulauta. Sitten samalla paistinpannulla ruskistettiin jauheliha, huom. eri lastalla, ja maustaminen tehtiin kaikki mausteet tarkasti mitaten. Valmis jauheliha meni omaan astiaansa odottamaan. Pestiin paistinpannu ja lasta.
Makaronit: vesi kiehumaan, makaronit kiehuvaan veteen ja sekunttikello päälle. Valmiit makaronit valutettiin, laitettiin omaan kulhoonsa ja sitten pestiin kattila, kauha ja siivilä.
Tässä kohtaa aloin miettiä pizzan tilaamista.
No, vuoka esille ja sen voitelu ja sitten yllätys, yllätys pestiin se voiteluun käytetty suti ja veitsi, jolla voita leikattiin. Jauhelihan ja sipulien sekoittaminen ja niiden sekä makaroonien asettelu vuokaan, voi luoja, siihen meni varmaan puoli tuntia... ja sitten vaihteeksi pestiin kaikki kulhot ja astiat.
Tässä vaiheessa ajattelin näpyttää viestin äidilleni ja käskeä hänet soittamaan minulle, että pääsen karkuun loukkaamatta kaveriani.
Munamaito seuraavaksi, munat rikki ja kevyt vatkaus, vatkatut munat mittakannuun, johon on itse merkattu viiva kuinka paljon ainesta munista pitää tulla ja toinen viiva maidon pintaa varten. Pestiin munien rikkomis kulho ja vatkain.
Nyt... laitettiin uuni päälle. Uuni lämpimäksi, vuoka uuniin ja ajastin päälle. Varmistus ettei mitään ole jäänyt pesemättä ja kaikkien pintojen pyyhintä.
Ihastelin jo kaverille, että päästään syömään kun makaronilaatikko on valmis ja hän kertoi siinä vaiheessa että sen pitää tekeytyä vielä 40 minuuttia paistamisen jälkeen folion alla ennen syömistä.
Olin kai aika epätoivoisen näköinen ja oikeasti karmean nälkäinen kun pääsimme syömään puoli tuntia uunista ottamisen jälkeen.. Ja, se maistui ihan tavalliselle.
Ei hemmetti. Huhhuh. Ei saakeli. 😦
Tässä on kyllä tämän ketjun voittaja, sen toisen kanssa, joka pilkkoi tomaatit-sipulit postimerkkiä pienemmäksi.
Jotain autismia-aspergeria tms. näillä aivokuoressa?
Rohkenen väittää että aika moni pilkkoo sipulit postimerkkiä pienemmäksi.
Naapurini liekittää kevyesti marinoidut, mediumkypsannetyt karitsan sisäfileet Jaloviinaalla ! Pöyristyttävän rahvaanomaista, fyi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi##u sä olet tyhmä.
Kyllä lohikeittoon kuuluu musta/punainen Koskenlaskija. Muuten vaan lohta ja perunaa.
Yks tubettaja tekee pullat aina veteen. Eikö se ole sillon vesivehnästä eikä pullapullaa?
Eikä ainakaan ole allergiasta tai veganismista kyse, kun muihin ruokiin voi laittaa maitoa ja liharuokiakin tekee.
Niin ja viimeksi teki vielä sämpyläjauhosta ne pullat kaiken päälle.
2678
Mielenkiintoinen keskustelu, kerrankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa raaka-aineita pakastimesta. Käyttää liemivalmisteita ja maustesekoituksia. Valmistaa ruokaa eläinkunnan tuotteista, varmasti laittaa mummonsakin pataan kun aika jättää???[
Mitä helvettiä tämä viesti tarkoittaa...?
Joku ituhippi. Syö Chiansiemeniä ja avokadoja.
Aika moni muuten käyttää nykyään avokadoa ja chiansiemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Väität siis, että marlin hiilihapotettu hevoskusi ois yhtä hyvvöö kuin kotio pantu?
No kuka hyvänen aika käskee sun ostaa just sitä Marlia, ellei se kerran ole sun juttu?
Jo marketista löytyy parempaa, ja jos nekin vielä sattuu sieluun, niin sitten voi ostaa myyjäisistä tai oppilas- tai työpaikkaruokaloista.
Ei sitä nyt tars ihmisen ihan niin avuton olla, ettei osaa itselleen mieluista tuotetta ostaa.
Tunnetko siis jonkun, joka tekee vääränkokoisista vaatteista ruokaa?