Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.
Esim. spaghettikastikkeseen lisätään murskatut tomaatit/tomaattikastike siinä vaiheessa, kun jauheliha ei enää ole punainen vaan on nimenomaan harmaa. Tämän ohjeen olen saanut ihmiseltä, joka on asunut Italiassa koko nuoren aikuisuutensa.
Nimenomaan ei ruskisteta, se vain kuivuu. Muutenkin tässä pitää saada jauheliha mahdollisimman hienorakenteiseksi, ei mitään klönttejä, vaan tasainen jauhomainen massa.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat eivät keitä koskaan riisiä tai pastaa. Käytiin heidän kanssaan aasialaisessa ravintolassa, sielläkin tilasivat suomalaista lohta ja perunoita.
Minkäs takia veitte heidät aasialaiseen ravintolaan, kun tiesitte heidän riisi- tai pastainhon? Piti varmaan vain lesoilla omalla kansainvälisellä makutietoisuudella, aika säälittävää touhua teiltä. Varmasti monta muunkinlaista ravintolavaihtoehtoa olisi varmaan löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.
Esim. spaghettikastikkeseen lisätään murskatut tomaatit/tomaattikastike siinä vaiheessa, kun jauheliha ei enää ole punainen vaan on nimenomaan harmaa. Tämän ohjeen olen saanut ihmiseltä, joka on asunut Italiassa koko nuoren aikuisuutensa.
Nimenomaan ei ruskisteta, se vain kuivuu. Muutenkin tässä pitää saada jauheliha mahdollisimman hienorakenteiseksi, ei mitään klönttejä, vaan tasainen jauhomainen massa.
Minä ns paistan tomaattisoosin jauhiksen vedessä, sitten sekaan sipulia ja tomaattikastiketta yms mitä haluaakaan. Kastikejauhiksessa tuolla systeemillä tulee tasaisempi tulos kuin voissa tai öljyssä paistamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun ystäväni paistaa lettuja, ripottelee se jokaisen letun päälle sokeria, kun on heittänyt sen siihen lettupinoon.
En ole kenenkään muun nähnyt noin tekevän.Höh, äitini teki noin aina. Eivät tartu letut toisiinsa.
Se että eräs 36 vuotta täyttävä mies ei laita koskaan ruokaa. Ei koskaan. Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lohikeittoon kuuluu musta/punainen Koskenlaskija. Muuten vaan lohta ja perunaa.
Kyllä laitan myös sipulia ja porkkanaa. Ilman porkkanaa on aneemisen näköistä ja ulkonäkökin vaikuttaa. Koskenlaskijaa en laita, ruokakermaa, joko maustamatonta tai joskus jotain pippuri- tai kipparikermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bolognesekastike on asia erikseen.
Maillardin-reaktio parantaa lihan makua, ja siitä syystä liha on hyvä ruskistaa kunnolla. Siis ruskistetaan, ei keitetä huonolla pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava paistoi jauhelihan tortilloihin, mutta jätti sen lillimään siihen rasvaan teflonpannulle eikä maustanut kuin suolalla. Itse kaadan rasvan pois ja maustan tacomausteella.
Ei jauhelihasta mitään rasvaa tule kaadettavaksi vaan se on lihasnestettä, joka tulee, koska pannu on liian kylmä.
Kyllä se on rasvaa, kun kovettuu jäähtyessään.
Ei kannata ostaa rasvaista jauhelihaa tacoihin ja tortilloihin eikä kyllä muuallekaan. Tosi iljettävää on tacotäyte, joka lilluu rasvassa. Ja kyllä, se tarvitsee mausteeksi muutakin kuin suolaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ystäväni paistaa lettuja, ripottelee se jokaisen letun päälle sokeria, kun on heittänyt sen siihen lettupinoon.
En ole kenenkään muun nähnyt noin tekevän.Höh, äitini teki noin aina. Eivät tartu letut toisiinsa.
Niin meilläkin tehtiin ennen, mutta eivät ne tartu kyllä ilman sokeriakaan. Turhaa se on sokeria laittaa, kun hillon kanssa syödään kuitenkin. On liian makeaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa syödä kylmää pastaa?
No jos vaikka joku tekee pastasalaattia.
Se suola kyllä imeytyy pastaan, eikä jää mitenkään siihen pinnalle.<
Pasta syödään lämpimänä, kylmä pasta on todellinen kulinaaririke.
Hyi helkata.
Riisinpuintiaitta?
Kiina?
Koneellisesti korjattua, puhdistettua ja pakattua riisiä suurin osa on.
Nuo ennakkoluulosi heijastavat liian kireää vannetta.
Mietipä, että suomalaisella perunapellolla eläimet kakkivat. Ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satokauden mukaisia raaka-aineita tuoreena, pakastettu ruoka on ala-arvoista sontaa. Itse olen pienituloinen, mutten mitään pakasta koskaan, hyi olkoon
Taidat pysyä pienituloisena. Pakastaminen on oiva tapa säilöä niitä satokauden tuotteita, joita on tammi-helmikuulla......?
Meillä on joulupöydässä ollut kauan puikula- varhaisperunaa. Tuoreena mahdollisimman nopeasti nostosta keitetään viitisen minuuttia suolaisessa vedessä, sitten jäähdytys ja pakkaseen. Kypsäksi keittäminen kun mieli tekee. On sitten hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset jauhelihat ei kyllä ihan helposti kuivu, on niissä niin paljon nestettä. Itse paistan jauhelihan niin että enimmät vedet haihtuu ja sitten se on valmista. Mutta lihat ja makkarat paistetaan aina, vaikka vaan nakkikastikkeeseen tai keittoihin. B- luokan nakkeja tai makkaroita ei meillä syödä. Menee vaan hyvät ruuat pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä ei pessyt koskaan käsiään kun alkoi tehdä ruokaa. Kiva siinä sitten syödä hänen mälväämiä lihapullia, kun tietää että paskaisilla käsillä pyöritelty ne lihapullat. (Ja ei, ei käyttänyt muovihanskojakaan.) Ainoa mauste mitä käytti oli suola. Sipulia hän suorastaan rakasti, sipulin suuri määrä näkyi sitten siinä että hän piereskeli valtavasti.
Leipoessahan ne kädet puhdistuu mukavasti. ;) Ei no oikeasti käsihygieniahan on ihan perusjuttu, ihmettelen miksi siitä korona- aikana niin paasattiin. Meillä ainakin käsienpesu ulkoa tultaessa ja vessakäynnin jälkeen ja ruokaa laittaessa opittiin ihan kotona pienenä. En olisi syönyt tuollaisia ruokia vaan tehnyt itse omat ruokani.
Polttaa tupakka laittaessaan ruokaa.
Oon ihmetellyt mielessäni miten upeeta perunamuussia mun ystävä osaa tehdä. Raaka-aineet on samat kuin minulla, mut hänen omansa vaan on maukkaampaa. Olen kyllä ääneenkin kehunut
Kun menen kylään, riennän heti sinne keittiöön kokeilemaan veitsien terävyyttä :)
Oon ihmetellyt miten nopeesti mun sisko tekee ruuan ku ruuan isollekin porukalle, ja vielä jaksaa heti siivota jäljet.
Appivanhemmat eivät keitä koskaan riisiä tai pastaa. Käytiin heidän kanssaan aasialaisessa ravintolassa, sielläkin tilasivat suomalaista lohta ja perunoita.