Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
ehdottomasti kermaa loraus kalakeittoon, ihan sama mikä kala. Perunat pilkottuna , kun tekee perunamuusia, koska et voi tietää kuinka musta peruna on sisältä, yksi paska peruna pilaa koko muusin, voita käytän aina jos paistamisesta on kyse, muut saa käyttää mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun kaikki kalakeitot, eli lohi keitot on tehty kuohukermaan. Kyllä se sopii suurimmalle osalle väestöstä, mutta pienelle osalle se ei sovi. Harmikseni kuulun tähän vähemmistöön, jolle kovat rasvat eivät käy ollenkaan. Yhtä ensimmäistä kalakeittoa ei löydy ilman kuohukermaa. Ja juuri lohta pitäisi syödä hyvien rasvojen vuoksi.
Jaa minusta paras kalakritto tulee ihan pakasteseitistä.
Usein teen ihan kirkkaaseen liemeen, ellen maitoon hyvää on. Mikset tee itse, helppo on heittää ainekset kattilaan.
Kaverini laittaa ruokaa joka päivä jotain . Syökin jokaisena päivänä ! Lihaa tai kalaa-
Anteeksi äiti, mutta ihmettelen sitä että mollaat niitä jotka syövät einesruokia. Itse laitat joka ruokaan järjettömän määrän suolaa ja sitä lisätään vielä ruokapöydässä. Joka ruokaan laitat myös voita, ja reilusti. Ja se kerman käyttö!!! Einesruuat kalpenee sen suolan ja rasvan käytön osalta mitä itse teet.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava paistoi jauhelihan tortilloihin, mutta jätti sen lillimään siihen rasvaan teflonpannulle eikä maustanut kuin suolalla. Itse kaadan rasvan pois ja maustan tacomausteella.
Ei jauhelihasta mitään rasvaa tule kaadettavaksi vaan se on lihasnestettä, joka tulee, koska pannu on liian kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo aikanaan käristi kaiken ruoan hirveessä määrässä voita. Voita käytti myös "mausteena" kaikkeen. Perunamuussin iso kimpale voita, keitetyt porkkanut uivat voi liemessä, pullat sudittiin uunin jälkeen vielä erikseen sokeri-voi seoksella. Karjalanpiirakat myös uitettiin ja oikein imeytettiin niihin paiston jälkeen voisulaa, puuron päälle voikimpale. Ja kyllä, mummo oli todella ylipainoinen.
Tietääkseni karjalanpiirakat tehdään just noin.
Ja entäs tämä pottumuusi
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/beda9522-5d23-4a89-84d5-7a8…
"Puikulan joukkoon voi Mikkolan mukaan laittaa saman verran voita kuin on perunoitakin."
Tuo ei ole pottumuusia eikä varsinkaan -muussia vaan ns. (puikula)pottuvoita.
Vierailija kirjoitti:
En tajua oikean voin käyttöä. Kaikki tutkimukset osoittaa kovat rasvat haitallisiksi, ja niitä tulee liikaa jo muutenkin, niin miksi ihmeessä kukaan enää käyttää voita ruoanlaitossa tai varsinkaan leivän voiteluun?
En ole koskaan ostanut voita enkä tule koskaan ostamaan. Sen maku nyt ei niin erinomainen ole, etteikö kuka tahansa tottuisi huomattavasti terveellisempiin kasvirasvoihin.
Et sitten varmaan ikinä leivo mitään tai tee kastikkeita?
Laitatko ylipäänsä koskaan ruokaa? Millä sä paistat? Älä vaan sano, että rypsiöljyllä... Se nimittäin maistuu kammottavalta. Täysin elintavikkeeksi kelpaamaton tuote.
Voi ja kylmäpuristettu oliiviöljy, niillä pärjää. Leivälle voi laittaa mikä maistuu, en mäkään siiten voita käytä. Oliiviöljyä kyllä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi äiti, mutta ihmettelen sitä että mollaat niitä jotka syövät einesruokia. Itse laitat joka ruokaan järjettömän määrän suolaa ja sitä lisätään vielä ruokapöydässä. Joka ruokaan laitat myös voita, ja reilusti. Ja se kerman käyttö!!! Einesruuat kalpenee sen suolan ja rasvan käytön osalta mitä itse teet.
Olet siis sitä mieltä, että keinoruoka on terveellisempää kuin aito?
Mun exä ei pessyt koskaan käsiään kun alkoi tehdä ruokaa. Kiva siinä sitten syödä hänen mälväämiä lihapullia, kun tietää että paskaisilla käsillä pyöritelty ne lihapullat. (Ja ei, ei käyttänyt muovihanskojakaan.) Ainoa mauste mitä käytti oli suola. Sipulia hän suorastaan rakasti, sipulin suuri määrä näkyi sitten siinä että hän piereskeli valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun kaikki kalakeitot, eli lohi keitot on tehty kuohukermaan. Kyllä se sopii suurimmalle osalle väestöstä, mutta pienelle osalle se ei sovi. Harmikseni kuulun tähän vähemmistöön, jolle kovat rasvat eivät käy ollenkaan. Yhtä ensimmäistä kalakeittoa ei löydy ilman kuohukermaa. Ja juuri lohta pitäisi syödä hyvien rasvojen vuoksi.
Millainen on ihminen, jolle muka kovat rasvat ei käy ollenkaan??
Ja millainen on ihminen, joka ei sitten itse tee mieluistaan kalakeittoa? Tai syö sitä lohtaan sitten jossain muussa muodossa? Miksi pitää tuollaisestakin asiasta tehdä ongelma ja valittaa?
Pyörittelin munkkitaikinaa paljasta, karvaista rintaani vasten. "Yök"-sano kaverit. Totesin vain, että näkisittepä kun teen donitseja.
Vierailija kirjoitti:
Sipulikeittopussin lisääminen lihapullataikinaan lienee ikäpolvijuttu?
Olen reilu kolmekymppinen nainen ja teen äitini tavoin lihapullat sipulikeittopussiin! Onko tää oikeasti ylisukupolvinen keittiövirhe?? Apua :D Mun mielestä lihapullista puuttuu se lihapullan maku, jos ne tekee vaikka raakaan tai paistettuun sipuliin :')
Sisko laittaa kaikkeen aina ajastimen. Keittää vaikka makaronia ja sitä varten katsoo pakkauksesta keittoajan ja sitten ajastin päälle. Itse vaan laitan kiehumaan ja kokeilen, milloin on kypsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että keinoruoka on terveellisempää kuin aito?
Suola on suolaa, lisäsi sen ruokaan matalapalkattu tehdastyöntekijä tehtaalla tai rehevä mamma kotona lieden äärellä. Tehtaalla on lakisääteinen pakko laittaa sitä suolaa kohtuudella, kotona voit laittaa vaikka koko kilon keittoon ilman seurauksia. Kotiruuasta pystyy loihtimaan aivan järjettömän epäterveellistä erittäin helposti. Suola myös vahingoittaa kielen makureseptoreita. Siksi sitä pitää syödä aina enemmän ja enemmän. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka ostavat valmiiksi pilkottuja lihoja ja valmiiksi fileroituja kaloja. Kädetöntä porukkaa.
Usein kilohinta (perkeiden poistamisen jälkeen on noin sama), miksi silloin nähdä vaivaa itse fileoimalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen "ihmetyellyt" epähygienisyyttä kuten sitä, että samalla leikkuulaudalla ensin käsitellään kypsentämätöntä broileria ja sen jälkeen silputaan salaattia. Hyvää kampyloa vaan kaikille?
Salmonella trallallalaa
No miks pitää ostaa vaatteet vaan koon mukaan, tyyliin mun koko on 36, se on 36 joten vaikka ei istu niin silti pitää ostaa! Vaan koska mun koko on 36 ja se on kiveen hakattu, oli vaate/malli/istuvuus mikä tahansa.
Ei näin 😖
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kypsentää aina perunat höyryssä. Eli kattilan pohjalle vettä ja höyrytysritilä ja siinä perunat päällä. Menee ainakin tunti kun ovat kypsiä. Ovat tehneet aina näin, jo ruuhkavuosinaan. Minä keitän perunat vedessä, menee joku 20 min. Olen ehdottanut, mutta eivät innostu.
Minä kypsytän höyryttämällä perunat, porkkanat ja muita kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs joka tekee pullat ja leivät samasta taikinasta JA POLTTAA aina leivän. Se leivän polttaminen liittyy jotenkin siihen, että saisi kunnon crispy kuoren, mutta mielestäni se maistuu pahalle. Se on siis musta. Ja tää ei ole mikään yksittäinen "vahinko", pari kertaa hän on tarjonnu sitä ja laittaa someen kuvia käräytetyistä leivistään. Sillä on vain yksi resepti, bravuuri, jota se vaan leipoo ja leipoo.
Mikä sen parempaa kuin päältä rapea tuore leipä.
Itsekin tykkään paistaa leipomuksia sekä muuta ruokaa mieluummin enemmän kuin vähemmän. Mikään puoliraaka ei miellytä.Leipää ei tarvitse polttaa mustaksi, että saa rapean kuoren. Kun pyörittelee sämpylät vedellä kastelluin käsin niin tulee rapea pinta, vaikka väri olisikin keltainen/rusehtava. Lämpötila uunissa on väärä, jos leipomus jää raa'aksi pinnan ollessa täydellisen värinen.
Miten voi tehdä pullan ja leivän samasta taikinasta?
En tajua näitä pakaste kasvisten, einesten yms. Kauhistelijoita. Ainakin oma ravitsemusterapeuttini (aivan oikea koulunsa käynyt asiantuntija, joka on kunnalla töissä paikallisessa terveydenhuollon yksikössä, eikä mikään random hörhö) sanoi, että nykyään on pakaste kasvikset, einekset ym. aivan hyvää laatua ja kelpaavat vallan hyvin tuoreiden ja/tai itse tehtyjen tilalle, jopa niin että koko ruokavalionsa voi laadun puolesta koota näistä tarvittaessa. Ehkä joskus muinoin pakasteet ja eineet oli ravintoarvoiltaan huonompia ja siksi niitä ei ollut hyvä käyttää usein, mutta ei enää, ainakaan merkittävästi.
Moni ei taida myöskään ottaa huomioon tässä asiassa sitä, että kaikilla ei ole rahaa tai terveyttä tarpeeksi tehdä kaikki alusta alkaen itse. Ja joitain ei yksinkertaisesti kiinnosta viettää enempää aikaa lieden äärellä kuin on pakko. Kyllä pienemmälläkin vaivalla saa ihan hyvää perusruokaa aikaiseksi (esim. Makaronilaatikko, kiusaukset, keitot, pataruoat), jos tykkää ruoanlaitosta ja nauttii siitä niin kaikin mokomin saa gourmet aterioita valmistaa, mutta sitä en ymmärrä miksi mollataan ihmisiä jotka eivät halua tai kykene samaan, eikö pääasia ole, että perus asiat on kunnossa ja perhe syö tasapainoisesti? Vähän sama jos joku remppa-intoilija mollaisi niitä jotka hankkii valmiiksi koottuja taloja, keittiöitä tai saunan valmiiksi asennettuna pihaansa. Tai jos joku viherpeukalo mollaisi niitä jotka ostaa yrttinsä ja chilinsä kaupasta eikä kasvata niitä itse.
Outoa pätemistä ilman faktoja tai logiikkaa tämä pakasteiden inho. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä elää joidenkin ikivanhojen uskomusten perusteella. Valintojen maailma.